Käytöstä poistuneet päätepysäkit

-Lentoaseman tekninen alue(Teknikontie), 520

Ja vielä aiemmin jotkin bussit ajoivat teknisen alueen portista sisään (käsittääkseni eri paikassa kuin nykyään), rullaustien yli(!) ja kääntyivät alueen keskellä ympäri. Siitä en ole varma oliko kyseessä päättäri, vai pisto kesken reitin.
 
Vielä yksi, jota ei kartasta löydy. 1990-luvulla asuin Itä-Hakkilassa Vantaalla ja Helsinkiin pääsi sieltä Koulutien ja Kuninkaanmäentie risteyksestä linjalla 745? En muista linjan numeroa tarkasti, mutta Oy Liikenne Ab sitä ajoi.
 
Ketjussa ei ole taidettu mainita linjan 40 (Helsinki) Pohjois-Haagan vanhaa päättäriä ajalta ennen Martinlaakson rataa. Radan tultua päättäri siirtyi nykyiselle paikalleen Pohjois-Haagan asemalle. Vanha päättäri kääntöpaikkoineen sijaitsi Näyttelijäntien varrella ostoskeskukselta vähän Lassilaan päin, kuitenkin selkeästi ennen Kaupintien risteystä.

Myös linjalla 42 oli päättäri eri paikassa verrattuna nykyiseen. Päättärin siirtämisen syy oli sama kuin 40:sen kohdalla eli uuden rautatien ja sen aseman tulo (42:sella se asema oli ja on tietenkin Kannelmäki).
 
Kartasta taitaa puuttua unitas-opisto vuosaaressa, jonne osa 78(a) vuoroista jatkoi aikanaan. 78:n päätepysäkkinä toimi myöskin Lokitien pysäkki ennen sen jatkoa Kallahteen. "kääntöpaikkana" toimi noin 50 eteenpäin tästä ollut tienristeys hiekkamontulle
 
Tässä on hyvin suuri osa ketjussa mainituista päätepysäkeistä koottuna Google My Maps-karttapohjalle.
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1NVKILYHE01wKnfJ53t25cLBOQ0fWD5jk&usp=sharing

Joitain jouduin jättämään pois, kun en kaikkien pysäkkien tarkkaa sijaintia tiedä. Jokaisesta päätepysäkistä mainitaan sinne päättyneitä linjoja.
Kiitos että teit sen, nyt huomaa heti, että kun homma laitettu kartalle, löytää helpommin niitä puuttuvia seikkoja.
 
En tiedä, joko linjan 81 päätepysäkki Reginankujan eteläpäässä on mainittu, mutta ainakaan Bernemin hienossa kartassa sitä ei näy. En muista, ehtikö myös 81B sitä käyttämään, vai tuliko Suolakivenkadun silmukka käyttöön ennen Itä-Helsingin liityntälinjastouudistusta.
 
Ketjussa ei ole taidettu mainita linjan 40 (Helsinki) Pohjois-Haagan vanhaa päättäriä ajalta ennen Martinlaakson rataa. Radan tultua päättäri siirtyi nykyiselle paikalleen Pohjois-Haagan asemalle. Vanha päättäri kääntöpaikkoineen sijaitsi Näyttelijäntien varrella ostoskeskukselta vähän Lassilaan päin, kuitenkin selkeästi ennen Kaupintien risteystä.

Mä asuin 1960-65 kyseisen päättärin kohdalla. Linjanumeroita en muista koska en osannut lukea vielä silloin mutta dösät oli sinivalkoisia ja toinen päättäri oli Lasipalatsin ja Hankkijan talon välinen kadunpätkä. Onko kyseine päättäri muuten mainittu "poistuneiden päättäreiden" listalla, koska sitä taisi käyttää aika moni bussi ennen vanhaan?

t. Rainer
 
Joitain jouduin jättämään pois, kun en kaikkien pysäkkien tarkkaa sijaintia tiedä. Jokaisesta päätepysäkistä mainitaan sinne päättyneitä linjoja.

Vanha päättäri kääntöpaikkoineen sijaitsi Näyttelijäntien varrella ostoskeskukselta vähän Lassilaan päin, kuitenkin selkeästi ennen Kaupintien risteystä.

Tämän ja monen muunkin löytänee vuoden 1969 ortoilmakuvasta: https://kartta.hel.fi/link/6K2mxJ.
 
En tiedä, joko linjan 81 päätepysäkki Reginankujan eteläpäässä on mainittu, mutta ainakaan Bernemin hienossa kartassa sitä ei näy. En muista, ehtikö myös 81B sitä käyttämään, vai tuliko Suolakivenkadun silmukka käyttöön ennen Itä-Helsingin liityntälinjastouudistusta.
Lisäilen näitä päätepysäkkejä karttaan sitä mukaa, kun niitä laitetaan tänne ketjuun. Myös Reginankuja on nyt kartassa.
Myös linjan 50 päätepysäkki Sompasaaressa, 241:n päätepysäkki Karakalliossa ja Tapionaukion terminaali ovat poistuneet.
 
Viimeksi muokattu:
Kartalta puuttuu tuo R.Silfverbergin mainitsema Hankkijanaukio (sittemmin Paasikiven-, linjat 40 ja 41) sekä myös Simonkenttä (linjat 32-46) ja Postitalo (linja 63).
 
Kartasta taitaa puuttua unitas-opisto vuosaaressa, jonne osa 78(a) vuoroista jatkoi aikanaan.

Unitas-opistolle ajoi ainakin 90-luvulla ainoastaan 78A. Vuosien 90-94 välisistä aikataulukirjoista löytyy vain pari lähtöä jotka ajettiin opistolle/opistolta. Mellunmäestä Ma-Pe 20.32x, La-Su 9.02x. Unitas-opistolta Ma-Pe 21.00x, La-Su 9.25x.
Unitaksen vuorot loppuivat linjan 78A lakkauttamiseen vuonna 1994.
 
Takaisin
Ylös