Käytöstä poistuneet päätepysäkit

Muistelen, että olisi mennyt Kotkankatua A. Kivelle jne.

Se kiersi korttelin 1970-luvun alussa. Sturenkatu, Porvoonkatu, Viipurinkatu. Pysäkki oli kadun varressa siinä alamäessä.
Vuosaaren päässä käytiin kääntymässä lähellä Sasekan entisiä hiekkakuoppia Kallvikintiellä suunnilleen siinä kohdassa, jossa on nyt Vuotien silta. Lähtöpysäkki oli silloisen Shellin pääkonttorin kohdallla ja tulopysäkki Lokitien risteyksen eteläpuolella.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:52 ----------

Latokartanonkaarella Agronominkadun kohdalla on kääntösilmukka, jossa silloin tällöin näkyy joku bussi parkissa tai tauolla. Se lienee ollut jonkun linjan päättäri, mutta minkä ja milloin?

Linjalla 16 oli 1960-luvulla päätepysäkki Hakaniemen sillan alla Välikadun kohdalla.

Joku taisi jo mainita, että linjalla 13 on ollut päättäri monessakin paikassa. Oksasenkadulla sellainen oli 1950-luvulla.
 
Se kiersi korttelin 1970-luvun alussa. Sturenkatu, Porvoonkatu, Viipurinkatu. Pysäkki oli kadun varressa siinä alamäessä.
Vuosaaren päässä käytiin kääntymässä lähellä Sasekan entisiä hiekkakuoppia Kallvikintiellä suunnilleen siinä kohdassa, jossa on nyt Vuotien silta. Lähtöpysäkki oli silloisen Shellin pääkonttorin kohdallla ja tulopysäkki Lokitien risteyksen eteläpuolella.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:52 ----------

Latokartanonkaarella Agronominkadun kohdalla on kääntösilmukka, jossa silloin tällöin näkyy joku bussi parkissa tai tauolla. Se lienee ollut jonkun linjan päättäri, mutta minkä ja milloin?

Linjalla 16 oli 1960-luvulla päätepysäkki Hakaniemen sillan alla Välikadun kohdalla.

Joku taisi jo mainita, että linjalla 13 on ollut päättäri monessakin paikassa. Oksasenkadulla sellainen oli 1950-luvulla.

Eikös siinä Agronominkadun kohdalla ole ollut vanha 57:n päättäri(?) vielä muutamia vuosia sitten ja oliskohan ehkä ollut myös taannoinen variaatio 52V joskus suunnilleen ~2005
 
Eikös siinä Agronominkadun kohdalla ole ollut vanha 57:n päättäri(?) vielä muutamia vuosia sitten ja oliskohan ehkä ollut myös taannoinen variaatio 52V joskus suunnilleen ~2005

H68 sitä käytti vielä 15 vuotta sitten, en ole varma, minä vuonna siirtyi ensin Latokartanonkaaren päähän ja sitten aikanaan Von Daehnin kadulle (jossa päätepysäkki sitten oli jo ainakin v. 2011).

Nythän siinä kääntyy H79B.
 
Onko Vanhalla Viertotiellä ollut joskus jonkun linjan päätepysäkki? Se ABC:n ja McDonald'sin lähellä oleva levennys näyttää kääntöpaikalta.
 
Onko Vanhalla Viertotiellä ollut joskus jonkun linjan päätepysäkki? Se ABC:n ja McDonald'sin lähellä oleva levennys näyttää kääntöpaikalta.
Äkkiseltään tulisi mieleen seutulinja 541, josta on maininta mm. tämän foorumin tässä viestissä väliotsikon Seutulinjat alla.

EDIT: Ja onhan asiaa sivuttu ihan tämänkin ketjun viestissä #6.
 
Eikös sinne ole aikanaan myös 54/59 mennyt(?)
Hyvä huomio, aikakautena ennen YTV-liikennettä siinä kohdassa on ollut varsinkin linjan 51 päätepysäkki (näkyy vuoden 1977 linjakartalla, samoin useissa sitä uudemmissa, mutta ei vielä vuoden 1975 kartalla). Vanhalla viertotiellä on ollut myös linjojen 54 ja 56 päättärit 1970- ja 80-lukujen taitteessa. Vuoden 1982 kartalla 51 on jatkunut Konalan teollisuusalueelle eikä se enää kulkenut tuon paikan katta. 54 ja 56 kulkivat, mutta kartan merkinnän mukaan päättäri ei välttämättä ollut tässä tarkoitetun levennyksen kohdalla (täsmälleen 51:n vanhan päättärin kohdalla). Vasta vuoden 1989 kartalta 54 ja 56 olivat poistuneet Vanhalta viertotieltä, samana vuonna jolloin siitä kulkenut 36 oli korvattu pidennetyllä 14:llä.

Linja 59 ei karttojen mukaan ole mennyt tuosta, ei ainakaan aikavälillä 1977 - 89 (jakson alussa sitä ei ollut edes perustettu).
 
Hyvä huomio, aikakautena ennen YTV-liikennettä siinä kohdassa on ollut varsinkin linjan 51 päätepysäkki (näkyy vuoden 1977 linjakartalla, samoin useissa sitä uudemmissa, mutta ei vielä vuoden 1975 kartalla). Vanhalla viertotiellä on ollut myös linjojen 54 ja 56 päättärit 1970- ja 80-lukujen taitteessa. Vuoden 1982 kartalla 51 on jatkunut Konalan teollisuusalueelle eikä se enää kulkenut tuon paikan katta. 54 ja 56 kulkivat, mutta kartan merkinnän mukaan päättäri ei välttämättä ollut tässä tarkoitetun levennyksen kohdalla (täsmälleen 51:n vanhan päättärin kohdalla). Vasta vuoden 1989 kartalta 54 ja 56 olivat poistuneet Vanhalta viertotieltä, samana vuonna jolloin siitä kulkenut 36 oli korvattu pidennetyllä 14:llä.

Linja 59 ei karttojen mukaan ole mennyt tuosta, ei ainakaan aikavälillä 1977 - 89 (jakson alussa sitä ei ollut edes perustettu).

Kiitos tiedoista Rattivaunu! Tosiaan sekoitin tuon 59:n 56:n kanssa 😄
 
Ratsastuskoulu Keravan Sorsakorvessa oli viimeistä kertaa päätepysäkki käytössä 11.08.2019.
 
Pirkkolan Urheilupuisto Päätepysäkki on taas käytössä kun linja 50 siirtyi sinne. Samalla poistui Suursuon Sairaalan päätepysäkki käytöstä.
 
Muutamia paikkoja, joihin voi lisätä täpliä kartalle.

Tapanila, Rintamasotilaantien ja Vanhan Yrttimaantien risteys, 76
Puistolan asema, Ajurinaukio, 70A, 70T, 73, 75, 76S, 77V (eri aikoina 1975 jälkeen nykyisen silmukan rakentamiseen asti)
Suutarila, Penttilän aukio, 70, 70V, 70X, 73 (Siirtoon Lampputielle asti)
Heikinlaakso, Vanha Porvoontie, 77V -> 75S, 77V (Nykyistä risteystä Heikinlaaksontielle ei ollut)
Puistola, Puistolantie/Puistolan raitti -risteys, 74, 74N
Ylä-Malmi, Syystien ja Kirkonkyläntien risteys, 69
Siltamäki, Kirkonkyläntie, 70
Suutarila, Airam (ei Lampputie) 76 (ex 77), 76S. Viimeisinä aikoinaan reitti kääntyi samalta kohtaa, josta 70A kääntyi Arttolantielle kohti vanhaa Puistolan asemaa.
Pihlajisto, Tiirismaantie, 71T
Linjan 65 päätepysäkki on aikanaan ollut Oulunkylän aseman likellä nykyisellä Maaherrantiellä.
Leppäsuolla, Pohjoisen Rautatiekadun ja Mechelininkadun kulmilla on ollut erään 19 inkarnaation päätesilmukka tovin, ennen 55V:n liikennöintiä Jätkäsaareen
Lauttasaarentiellä on ollut linjalla 20 päätepysäkki (Vulcan), myöhemmin siinä on ollut eri kirjainversioilla päätepysäkki.
Linjalla 33 oli läntinen päätepiste nimellä Tarvo Ritokalliontien päässä.
Linjoilla 17(V), 58A on ollut päätepysäkki Aleksis Kiven kadun itäpäässä.
Suvilahdenkadulla oli 16A päätepysäkki.
Torpparinmäki, Fallintori (Ylä-Fallintien ja Torpparinmäentien risteys), 67, ennen siirtoa tien pohjoispäähän. Nykyään näemmä siitäkin tehty paikoitusalue.
Vanhan linja 68 (SIL) päätepysäkki oli Asessorintiellä, likellä Viskaalintietä. Ajoi myötäpäivään silmukan Viskaalintie-Herastuomarintie-Lainlukijantie-Asessorintie-Viskaalintie.
Tammisalon nimellä taisi kulkea suurin piirtein Abraham Wetterin tien ja Ruonansalmentien risteyksen tienoilla ollut linjan 83 päätepysäkki, ennen metroa siis.
Prinssintien ja Roihuvuorentien risteyksessä on edelleen silmukka, jossa linja 82 kääntyi. Likeisillä pysäkeillä tasasivat aikaa linjat 58 ja 82T ajaen silmukkareittiä.
Linjalla 56 oli ensimmäinen päätepysäkki nykyisen Stoan kohdalla.
Myllypadontielle ajoivat aikanaan 92 ja myöhemmin 92B. Orpaanportaan kohdalta on poistunut linjalla 92A ollut silmukka. Myllypurontien ja Yläkiventien risteyksen lähelle päätyi viimeisenä 92X.
Kalannintien päässä (Kalanninpolun silmukka) oli jonkin aikaa linjan 46 päätepysäkki. Se siirtyi sinne Hämeenlinnanväylän varresta, johon se ensi alkuun ajoi.
Hankasuontien päässä ei taida enää olla millään linjalla päätepysäkkiä. Joskus sinne päättivät matkan 39A ja 51.

Ruskeasuolta on kadonnut vanha linjan 10 päätesilmukka ja sen yhteydessä ollut liittyntäterminaalialue, jossa viimeisinä käyttöpäivinään oli linjan 23 päätepysäkki. Toinen vastaava kadonnut päätepysäkkipari on Töölön tori (5, 47).

Abrahaminkadulla kääntyi ympäri joskus linja, joka kuljetti Dipolin ja vanhan Teknillisen korkeakoulun välillä ihmisiä.

Kauppatorillakin on ollut Havis Amandaa likellä päätepysäkki mm. linjoilla 13 ja 96S. Jälkimmäisellä oli aiempi päätepysäkki Kruununhaassa, Hallituskadulla, sikäli kuin muisti ei petä.

17 ei aina ajanut aivan Merikadulle asti. Kapteeninkatu 18 oli sen päätekohta etelässä 1950-luvun alussa.

Olympiaterminaalin edustalta lähti keskustaa kohti linjan 12 kilvin HKL:n busseja.

Lauttasaaren Vattuniemessä oli Melkonkujan ja Itälahdenkadun risteyksen lähellä päättärit mm. 21, 21V, 65A, 65N ja 66N.

Lisäksi linjoilla 69 ja 72 oli päätepysäkit Pukinmäki nimellä, mutta eri katuosoitteissa. Tarkempia sijainteja en nyt muista tähän hätään.
Toukolan/Vanhan kaupungin päätpysäkin paikka (linjat 52, 53) oli enemmän nykyisen Vanhan Raatihuoneentorin kohtaa kuta kuinkin Berghyddanin kohdalla. Vanha silmukka on näemmä tuhottu.
 
Onko mainittu, että vanhan numeroinnin aikana oli linjan 56 päättäri Mestarintien ja Käskynhaltijantien kulmassa. Mahtoiko siinä myöhemmin kääntyä 69 jonkin aikaa?
 
Onko mainittu, että vanhan numeroinnin aikana oli linjan 56 päättäri Mestarintien ja Käskynhaltijantien kulmassa. Mahtoiko siinä myöhemmin kääntyä 69 jonkin aikaa?

HKL:n linjaa 56 tarkoitat? Kustaan kartanollahan sillä lieni päätepysäkki. En muista kartalla suoraan nähneeni sitä.
 
Takaisin
Ylös