Kalasataman raitiotien valmisteluun on nyt ilmeisesti ryhdytty todenteolla. HSL:n sivuille on ilmestynyt Kalasatamalle oma sivunsa: https://www.hsl.fi/kalasatama. Hieman sivun linkkejä selailemalla löytää raitiotien tuoreen yleissuunnitelman. https://www.hel.fi/hel2/ksv/Liitteet/2017_liikenne/Kalasataman_raitiotiet_YS_esittely_20171010.pdf
Kalasataman ratikan linjaus Pasilassa on hidas ja mutkitteleva. Ratikka kannattaisikin rakentaa tästä, Asemapäällikönkatua, silta Mäkelänkadun yli ja sitten Uintikeskuksen vierestä. Samalla kannattaisi rakentaa yksi pysäkki/asema (punainen neliö) Mäkelänkadun päälle, jonka alla kaikki bussit ja ratikat pysähtyvät, näin saadaan erinomainen vaihtopaikka. Tästä voidaan ajaa kahta linjaa, Kalasataman ratikkaa ja pikaratikkaa Arabian läpi Viikkiin.
Näin saadaan selvasti nopeampi yhteys, erinomaiset vaihtoyhteydet ja kaikki ratikat eivät mutkittele samoista Pasilan sumpuista läpi. Tässä linjauksessa on vain yksi paha risteys Ratapihantien ja Pasilansillan risteyksessä, kun ehdotuksessa pahoja risteyksiä on Kumpulanlaakson ja Pasilansillan välillä kolme.
---------- Viestit yhdistetty klo 15:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:33 ----------
Tässä sitten jatko vielä Pasilan länsipuolelle, jolla saadaan edelliseen yhdistettynä nopea poikittainen pikaratikka. Tässä kohdassa ei ole varsinaisesti paljonkaan kunnollista Keskuspuistoa, vaan linjaus menee tonttien välistä kevyen liikenteen linjausta seuraten, sairaaloiden ja ratsastuskentän vierestä.
Viimeksi muokattu: