Kampin ratikan linjastojärjestelyt

Vs: Kampin ratikkalinja

Ok, no kenen muun yhteys huononee kuin länsipasilalaisten?

Ve B:ssä ei muiden keskustayhteys kuin L-Pasilan. Sen sijaan Alppilan ja osittain Kallion yhteys Töölöön muuttuu vaihdolliseksi. Töölössä keskustayhteys hiukan hidastuu, mutta vastaavasti seiskan vuoroväli on tiheämpi (ruuhkassa) kuin kolmosen.

Ve A:ssa ei hidastu kenenkään matkat, siksi se on mielestäni paras. Paitsi töölöläisten, joille tulee se Kampin-kierto, mutta kuten totesimme aiemmin, se tulee heille joka tapauksessa. Ja Alppilasta tarjoutuu hyvä yhteys Kamppiin. Itse asiassa Alppila Seura on esittänyt siksi kannanottonsa ve A:n puolesta.

Ve C.ssä ei tietysti tule sitä ylimääräistä Kampin-kiertoa kolmosen käyttäjille, mutta ve C ei ole todellinen vaihtoehto, onpahan vaan rustattu jotain silmänlumeeksi.

Koska ve A on kustannuksiltaan ja ominaisuuksiltaan paras, mutta HKL ei sulata sitä pysäkkiongelmaa, niin nyt saivat sitten ristikseen koko joukon muita tutkittavia vaihtoehtoja jlk:n kokouksessa. Hyvä niin.

En ole ennustaja, mutta veikkaan, että loppuratkaisu löytyy tavalla tai toisella sieltä A-vaihtoehdosta, joko sillä muokatulla Haltian mallilla eli kaksi erillistä rengaslinjaa, tai sitten täällä esillä olleella tunnustenvaihdostekniikalla, eli ajetaan sitä ve A:n lenkkiä ja vaihdetaan Eltsussa ja Kaivarissa numeroa.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

EDIT: sen verran vielä, että jos kerran Alppilasta tullaan Hakiksen kautta keskustaan, niin eikö ole aivan saman alppilaisen näkövinkkelistä, meneekö kolmonen Manskua vai Runskia?

Ei ole. Alppila Seuran mukaan kolmonen tarjoaa mainiot yhteydet: keskustayhteyden Hakiksen kautta ja tärkeän sekundaariyhteyden Töölöön. Seura kannattaa tuota ve A:ta siksi, että samalla saataisiin Töölön-yhteyden lisäksi yhteys myös Kamppiin.

Toki nuo ovat toissijaisia yhteyksiä, jotka eivät mielestäni ole yhtä tärkeitä kuin keskustayhteydet.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Ok, kolmonen vaan sitten Kampin kautta, asiahan on yksinkertainen.
Toisaalta luulisi alppilasta olevan nopeampiakin keinoja mennä Kamppiin, esim ratikalla Hakaniemeen ja metroon siitä
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Minun ehdotukseni olisi:

3T/B reitille Rautatieasema - Töölö - Alppila -Kallio - Rautatieasema
Uusi rengaslinja 0A/B Rautatieasema - Eira - Kaivopuisto - Rautatieasema

Lisäksi kympin päätepysäkki siirretään Perämiehenkadulle.

Ja Fredalle ratatyöt käyntiin, että 0A/B pääsee tulevaisuudessa kiertämään Kampista.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kampin ratikkalinja

En ole ennustaja, mutta veikkaan, että loppuratkaisu löytyy tavalla tai toisella sieltä A-vaihtoehdosta

Minä taasen veikkaan osin päinvastaista.. meillä lautakunnassa kun istuu 9 "kansan valitsemaa" jäsentä, joiden näkökulma on hyvin pitkälti käyttäjälähtöinen. Näin ollen pelkästään se Rautatientorin pysäkkisekoilu on omiaan kaatamaan A vaihtoehdon, mikäli pysäkkiongelmaa ei pystytä mitenkään ratkaisemaan = kierrättämään toista lenkkiä toista kautta (Mikonkatu, Keskuskatu yms). Kylttivaihdot lennossa, peräkkäiset pysäkit, eri suuntiin samalla nimellä samalta pysäkiltä menevät vaunut... itsekään en voi mitenkään kannattaa sellaista vaihtoehtoa. Joku muu ratkaisu täytyy löytyä, toivottavasti A:n pohjalta syntyvä, mutta yksinkertaisemmin ja paremmin palveleva. Vaikka sitten Rautatientori-Kamppi possujuna :)

Jäsen Moisio heitti muuten meilissä aika vinkeän idean siitä, että 3 ja 7 pysyisivät ennallaan, mutta perustettaisiin Torilenkkilinja 5, joka kulkisi tyyliin Töölöntori-Narinkkatori-Kauppatori-Hakaniementori-Töölöntori. Se voisi olla jopa yksityisesti sponssattu linja, joka kulkisi vain kiivaimpiin shoppailuaikoihin. Näissä vaihtoehdoissa torilinja kuulostaa houkuttelevalta. Etenkin jos sillä saataisiin nopea Kallio-Töölö -yhteys.

Loppuun todettakoon, että tätä ongelmaa ei olisi, mikäli Simonkadulta olisi mitenkään mahdollista kääntyä etelään Mannerheimintielle. Mutta koska kiskot oli pakko Simonkadulle tunkea (koska Salomonkatu kaavoitettiin väkisin kävelykaduksi), niin nousukulmat tekevät käännöksistä todella hankalat elleivät jopa tietyissä keleissä mahdottomat. Sitten heitetään soppaan vielä se, että sporat haluttiin Mikonkadulle, jonne ei myöskään mahdu kääntymään Aleksilta lännestä, niin meillä onkin kasassa mahdoton Rautatientorin kuvio. Jos kaikista suunnista pääsisi kaikkiin suuntiin, tämä ei olisi näin vaikeaa. Ehkä pitäisi lakata se Rautatieaseman palvominen. Monelle Stockmann on Helsingin maantieteellinen keskusta, joten ehkä siis jommankumman kolmosten kierrättäminen sen kautta ei olisi aivan niin mahdotonta kuin annetaan ymmärtää?
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Hyvin sanottu Mirva, Kaivokadun pysäkkisekoilu on kestämätön ajatus, kilpien vaihto voisi ehkä onnistuakin, mutta tuntien Helsingin, kilvet olisivat luultavasti koko ajan väärin ja ihmiset eivät ymmärtäisi koko juttua.

Valitkaa B.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Toivon, että löydämme ratkaisun, joka lyö laudalta niin A:n, B:n kuin C:kin.

Jep. Kyllä mä sen olen sisäistänyt, että ve A ei sellaisenaan tule menemään läpi. Mutta miksi et kannattaisi sitä tunnustenvaihtoa? Linja 3 Kaivari - Kamppi - Töölö - Eltsu ja linja 2 Eltsu - Hakaniemi - Erottaja - Eira - Kaivari. Eli täsmälleen sama kuin ve A mutta ero on siinä, että aseman pysäkillä ei ole joka suuntaan ajavia kolmosia. Vai tuntuisiko tuo tunnusten vaihtokin sekavalta?

Sinänsä toivon kyllä, että löydetään vielä parempi ratkaisu, jollainen voisi olla se sun ehdotuksesi kahdesta erillisestä rengaslinjasta ("3E" ja "3P"). Miten se otettiin lautakunnan keskustelussa vastaan? Entä millainen tuntuma sulle jäi siitä, voisiko Lehmuskoski seistä tuollaisen ratkaisun takana?
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Sinänsä toivon kyllä, että löydetään vielä parempi ratkaisu, jollainen voisi olla se sun ehdotuksesi kahdesta erillisestä rengaslinjasta ("3E" ja "3P"). Miten se otettiin lautakunnan keskustelussa vastaan? Entä millainen tuntuma sulle jäi siitä, voisiko Lehmuskoski seistä tuollaisen ratkaisun takana?

Tuo 3E on muuten Ratikka2015 visioissa linjanimellä 0B/T ja kulkee Kampin kautta, tuossa visiossa kolmonen ja seiska on myös yhdistetty ja seiska kulkee Alppilan ja Kallion läpi.

http://www.hel2.fi/ksv/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Esityslistat/liitteet/061310695.pdf
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Lähtökohtaisesti en pidä edes tunnusten vaihdon ajatuksesta, vaikka se ei yhteispysäkin kanssa ole sekavuudessa enää samalla planeetalla. On viestinnällinen painajainen, että matkustaja hyppää kolmoseen, mutta jää pois kakkosesta, eikä välissä "tiedä" mihin on menossa.. eli jos saan valita, niin en lähtisi kokeilemaan toimiiko se vai ei :)

Virkamiehistö ei mitenkään vielä kommentoinut mitään niistä vaihtoehdoista, jotka lautakunta pyysi selvitettäväksi, eli en osaa sanoa mitään muuta Lehmuskosken ajatuksista. Jos miestä yhtään tunnen, niin selvittävät ensin kaikki vaaditut vaihtoehdot ja sitten vasta kertovat onko missään esitetyissä järkeä alkuperäisiä enempää. En hetkeäkään epäile, että jos analysoitaessa kaksi erillistä lenkkiä tai joku muu osoittautuu sittenkin parhaimmaiksi vaihtoehdoksi, etteikö sitä tuotaisi varteenotettavaksi vaihtoehdoksi päätöksentekoon. Päämäärä kun on meillä lautakunnan jäsenillä ja virkamiehillä yhteinen: paras mahdollinen ratkaisu kaikkien osapuolien kannalta. Paras sitten onkin subjektiivinen käsite ;)
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Voi mikä soppa tuosta Kampin radasta on syntynytkään, miksikö se on aikoinaan lautakunnassa hyväksytty.

Ei tuo määräpäätekstien vaihto saa miksikään ongelmaksi tulla, tekniikka pitää saada pelaamaan. On se aikoinaan pelannut manuaalisestikin.

Viimeisessä Raitio-lehdessä oli mielenkiintoinen historiakirjoitus kolmosen olemassaolosta. Tuntemamme kirjoittajan taattua tekstiä.
Kirjoituksessa mm. todetaan että kolmonen oli aluksi pelkkä 3 kumpaakin suuntaan ja määräpääkilvillä osoitettiin suunta, vasta 50-luvulla piti kansalle osoittaa typerillä kirjaimilla liikennesuunta. Satunnaisille kulkijoille nuo kirjaimet B ja T ei kyllä sano mitään. Mistä suunnasta vaunu on menossa Töölöösen.

Kyllä metrovaunihin pitää saada numerot, eihän sitä muuten tiedä mikä numero on menossa Vuosaareen.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Kyllä metrovaunuihin pitää saada numerot, eihän sitä muuten tiedä mikä numero on menossa Vuosaareen.

Hyvä pointti!

Silloin kun HKL:llä oli vielä käytössä ruotsalaisen AB Almexin M-mallin sarjalippujen leimauslaitteet, metron linjatunnus oli niissä 44. Oli tosin vain yksi linja tai vain jonkin aikaa kaksi linjaa samalla numerolla.

Olisivatko oikeat linjatunnukset nyt muuten täysin tunnistamattomille Helsingin liikenteen kahdelle päärunkolinjalle eli siis Ruoholahti-Mellunmäki vaikka 44M ja Ruoholahti-Vuosaari vaikka 44N? M tarkoittaa Mellungsbackaa ja N Nordsjötä.

VR:kin kankeana tsaarinaikaisena monopolilaitoksena osaa käyttää eri linjatunnuksia erilaisille sähköjunalinjoille, mutta epämonopolinen sekä avoin HKL ei saa kahta eri sähköjunalinjaansa millään merkattua linjatunnusmaailmaan?
 
Vs: Kampin ratikkalinja

VR:kin kankeana tsaarinaikaisena monopolilaitoksena osaa käyttää eri linjatunnuksia erilaisille sähköjunalinjoille...
Jopa useampia tunnuksia yhdelle ainoalle linjalle, nimittäin Kouvola - Kotkan satama -linjalla olen nähnyt sekä H:iksi että R:iksi kilvitettyjä Sm-runkoja. Pysähdyspaikat toki ovat ne yhdet ja samat...
 
Takaisin
Ylös