Kampin ratikan linjastojärjestelyt

Vs: Kampin ratikkalinja

Enpä tiedä, milloin viimeksi suurin vuoromäärä on ollut vain 84. Veikkaisin, että jonnekin 1920-luvulle asti pitää mennä, että niin pieniin lukuihin päästään.

Mielenkiinnosta katsoin HRO:n vuoden 1929 aikataulukirjaa ja listaan siitä tähän joitain lukuja. Kun mennään tästä vanhempaan suuntaan, linjoja on toki vähemmän ja samoin vuoroja. Liikennöimisajat ovat kautta aikain olleet samanlaiset eli 6.00-23.30.

Kokopäivävuoroja on ajossa 99 ja ruuhkavuoroja neljä. Kelloajat sulkeissa ovat linjan ensimmäisen vuoron lähtö hallista -> viimeisen saapuminen halliin. Vuorojen lähtö ja saapuminen tapahtuu noin puolen tunnin sisällä.

1 Sörnäisten linja - 13 vuoroa
vuorot 1-4, 6-9, 11-14 ja 16 (5.55-23.51)

K Käpylän linja - 7 vuoroa
vuorot 17-19 ja 21-24 (5.45-23.55)

W Arabian linja - 5 vuoroa
vuorot 26-29 ja 31 (5.57-23.58)

6 Lapinlahden linja - 11 vuoroa
vuorot 32-34 ja 36-39 (5.56-23.52) sekä
ruuhkavuorot 41-44 (5.48-10.22, 14.16-19.02)

7 Diakonissan linja - 8 vuoroa
vuorot 46-49 ja 51-54 (5.50-23.54)

B Kulosaaren linja - 2 vuoroa
vuorot 56-57 (5.50-24.00)

8 Ruoholahden linja - 4 vuoroa
vuorot 61-64 (5.55-23.40)

3 A Töölön linja - 11 vuoroa
vuorot 76-79, 81-84 ja 86-88 (5.55-23.56)

3 B Töölön linja - 11 vuoroa
vuorot 89, 91-94, 96-99 ja 101-102 (5.55-23.53)

4 Hietalahden linja - 9 vuoroa
vuorot 103-104, 106-109 ja 111-113 (5.59-23.54)

10 Pasilan linja - 1 vuoro
vuoro 114 (5.55-23.40)

H Haagan linja - 6 vuoroa
vuorot 116-119 ja 121-122 (5.42-23.55)

M Munkkiniemen linja -3 vuoroa
vuorot 123-124, 126 (5.55-0.05)

5 A Arkadian linja - 7 vuoroa
vuorot 127-129 ja 131-134 (5.45-23.50)

5 B Arkadian linja - 5 vuoroa
vuorot 136-139 ja 141 (5.50-23.53)
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Itse näkisin Linjojen silmukan paremmaksi vaihtoehdoksi Katajanokan sijaan.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Jos todella järkeviä oltaisiin niin:
perustettaisiin uusi linja (vaikka 5) Katajanokan terminaali - Rautatieama - Kamppi - Runeberginkatu - jne - Kuusitie
Kolmoseen ja seiskaan ei tarvitse koskea.

Noinhan se pitäisi mennäkin siihen asti kunnes saadaan rata Kampista koko Fredan pituudelle, mihinkä sitten kolmoset siirrettäisiin.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Mutta kun noihin 5-linjoihin ei ole vaunuja tarpeeksi noin pian. Jos Kamppiin viedään jotain muuta kuin 3 ja 7, niin käytännössä ainoa vaihtoehto on ottaa ykkösen vaunut (9 kpl) ja käyttää niitä jotenkin.

Jos samalla halutaan säilyttää Käpylän ratikkaliikenne, niin vaihtoehtoja ei ole paljon. Ruuhka-aikaan Kauppatori-Käpylä vaatii 10 min vuorovälillä 6 vaunua. Jäljelle jää siis 3.

Näillä kolmella voidaan

1) Johtaa ysi Kaivokadulta Kampin läpi Oopperalle ja laittaa kymppi Kirralle (riittää kyllä aika niukasti, riippuu ysin vuorovälistä)

2) Johtaa ykkönen Senaatintorilta Mikonkadun ja Kampin läpi Oopperalle

3) Johtaa edellinen Kuusitielle asti edellyttäen että kympiltä voidaan sen myötä poistaa vuoroja, mikä ei ole ollenkaan itsestäänselvää

Huomatkaa lisäksi, että missään noista kolmesta vaihtoehdosta ei ole enää ratikkaliikennettä Perämiehenkadulle asti, kun ei ole vaunuja.

Kun vaunusto riittää nyt juuri ja juuri 84 vuoroon, ja ysin tullessa vaunuja on käytettävissä 8 nykyistä enemmän eli riittävästi ysille muttei yli, niin eihän tässä paljon vaihtoehtoja uusille linjoille ole.

Tietysti teoriassa varioita pitäisi olla 1.1.2009 liikenteessä enemmän kuin nykyiset 15, mutta en olisi niin uhkarohkea että lähtisin laskemaan linjastosuunnitelmissa sen varaan vielä. Tulee nimittäin aika hätä käteen, kun sitten loppuvuodesta 2008 huomataan, ettei tehtyjä päätöksiä voidakaan täyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kampin ratikkalinja

Mutta kun noihin 5-linjoihin ei ole vaunuja tarpeeksi noin pian.
Mitäs sille Bochum-vaunujen hankintasuunnitelmalle mahtaa kuulua? Joskushan taidettiin todeta, että niitä olisi saatavilla noin vuoden sisällä. Onko tilanne sillä suunnalla muuttunut? Saako niitä kenties enää lainkaan? Jos saisi ja Varioita ei palautettaisi, mahtaisiko ratkaisu syntyä?
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Mitäs sille Bochum-vaunujen hankintasuunnitelmalle mahtaa kuulua?

Mä ymmärsin, ettei sieltä välttämättä saataisikaan vaunuja, koska Bochum ei voikaan luopua niistä. Sen sijaan siellä luovuttaisiin vanhimmista matalista vaunuista, jotka ovat jollain tapaa susia. :(
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Toisen linjojen kiskoja olisi mukava nähdä hyödynnettävän. Ja Mahdollisesti myös rakentamalla kiskot Toiselta linjalta Helsinginkadulle tai sturenkadulle.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Mitäs jos tehtäisiin noihin lenkit? Oopperan päättärin sijasta:
1) Johtaa ysi Kaivokadulta Kampin läpi Oopperalle ja laittaa kymppi Kirralle (riittää kyllä aika niukasti, riippuu ysin vuorovälistä)
Ysi kääntyisi Runeberginkadulta Mannerheimintien kautta takaisin Kaivokadulle.

2) Johtaa ykkönen Senaatintorilta Mikonkadun ja Kampin läpi Oopperalle
Jatkettaisiin ykkösellä Helsinginkatua Läntiselle Brahenkadulle.

Ja 1A:n tilalle 2 välille Linjat - Eira.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Mä ymmärsin, ettei sieltä välttämättä saataisikaan vaunuja, koska Bochum ei voikaan luopua niistä. Sen sijaan siellä luovuttaisiin vanhimmista matalista vaunuista, jotka ovat jollain tapaa susia. :(
Tämän lisäksi Bochumissa yksi Helsinkiin kaavaillun vaunusarjan vaunuista on kolaroitu lunastuskuntoon. Eli vaikka sarja tulisikin myyntiin, kyse olisi enää 17 vaunusta.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Mä ymmärsin, ettei sieltä välttämättä saataisikaan vaunuja, koska Bochum ei voikaan luopua niistä. Sen sijaan siellä luovuttaisiin vanhimmista matalista vaunuista, jotka ovat jollain tapaa susia. :(

Samaa olen kuullut. Ilmeisesti Bochumin vanhojen matalien rungot ovat heikossa hapessa.

Zagrebista ilmeisesti saisi uusien Crotramien tieltä poistettavia vastaavia lyhyitä Mannheimiläisiä kuin täällä jo on. Eri asia sitten miten paljon niitä haluttaisiin käyttää. Kuljettajat eivät vanhanmallisesta ajokahvasta taida pitää, vaunuilla on jo ikää ja lämmityskään ei ole ongelmaton. Toki niitä kannattaa hankkia, jos nykyinen liikenne vaarantuu, mutta liikenteen laajentamista ei ehkä näiden vaunujen varaan kannata rakentaa.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Niin kauan kuin vaunut kiertävät Eiran lenkkiä suunnitellulla tavalla, kaikki menee ihan hyvin. Mutta jo ensimmäisen poikkeusreitin astuessa voimaan (siis jompikumpi suunta kiertääkin vastakarvaan) soppa on valmis. Poikkeusreittien kanssa liva ei enää osaakaan säätää kilpiä oikein ja Kaivokadulle tullaan millä sattuu -kilvityksellä...
Onko tätä ongelmaa esiintynyt linjoilla 6 ja 8 silloin, kun jostain syystä joudutaan kääntymään ympäri Vallilassa? Kyseessähän on ihan sama tilanne.

Tämä ei saa olla ongelma. Jos päätepysäkki jää ajamatta, kuljettaja valitsee manuaalisesti livasta seuraavan lähdön, jolloin vaunu kilvittää oikeat määränpäätekstit. Tarvittaessa vielä askelletaan oikealle pysäkille, jotta vaunun sisänäytöt ovat oikeassa ja liikennevaloetuudet toimivat. Sateelliittipaikannus yleensä hoitaa jälkimmäisen. Ja jos liva oikein sattuisi temppuilemaan, kilvet voi aina valita täysin manuaalisestikin.

Jokaisen kuskin pitäisi osata käyttää livaa ja jos linjalla on tullut vastaan väärinkilvitettyjä vaunuja (poikkeusreitiltä palattuaan), ei kyse voi olla muusta kuin kuljettajan laiskuudesta. Napinpainalluksiin ei montaa kymmentä sekuntia kulu, mutta operaation ajan vaunun pitää olla liikkumatta.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Tämä ei saa olla ongelma. Jos päätepysäkki jää ajamatta, kuljettaja valitsee manuaalisesti livasta seuraavan lähdön, jolloin vaunu kilvittää oikeat määränpäätekstit. Tarvittaessa vielä askelletaan oikealle pysäkille, jotta vaunun sisänäytöt ovat oikeassa ja liikennevaloetuudet toimivat. Sateelliittipaikannus yleensä hoitaa jälkimmäisen. Ja jos liva oikein sattuisi temppuilemaan, kilvet voi aina valita täysin manuaalisestikin.
Siis näin asioiden kuuluisi olla, ja varmaan aika usein onkin, mutta... Olen itse vierestä seurannut, kun kilpiä on manuaalisesti yritetty laittaa näyttämään oikeata asiaa ja seurauksena sinne jämähti "Koskelan halli" ja niillä kilvillä mentiin useita pysäkinvälejä ja lopulta tilattiin vaununvaihto. Ts. systeemin käyttövarmuus ei ole (tai ei ollut ainakaan esim. tuossa havaintotilanteessa) sillä tasolla, mitä täällä esitetyissä linjastoratkaisuissa edellytetään. Todettakoon, että kaummin sitten korjatuissa NrI:issä Liva ei ohjaa kilpiä lainkaan, vaan kääntäminen jää kuljettajan muistin varaan. Nyttemmin on tullut (ts. jlk:n 13.12. kokouksessa) esille sellaisiakin vaihtoehtoja, että varmasti saadaan mielekäs kokonaisuus aikaan. Joka tapauksessa nuo erilaiset livaan liittyvät tekniset ratkaisut pitää saada kuntoon. Ihan jo siitä alkaen, että systeemi ei eläisi arkipäivää esimerkiksi Pitkänäperjantaina tai Pääsiäismaanantaina. Sellaistakin on esiintynyt. Voi vain kuvitella, miten erilaiset livan ohjaamat jutut ovat niinäkin päivinä toteutuneet...
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Kuusitien silmukka pitäisi ehdittomasti "siirtää" Meilahden sairaala-alueelle, siten että vaihteet olisivat Tukholmankadulta ja vitosen päättäri jossain sädehoitoklinikan edessä.
Muu vitosen reitti kulkisi ensi alkuun Oopperan kautta Runskille, Kamppiin, Mikonkadulle ja Terminaaliin. Myöhemmin sitten kun Topeliuksen rata valmistuisi niin manskun osuus sinne.
Kyllä olisi sairaalassa käyvät ja Töölöläiset tyytyväisiä.

Toinen iso sairaala Maria, pitäisi tehdä sama juttu Kampista kiskot Mechelinille ja Ruoholahden silmukasta takaisin. Täytyyhän se rata tehdä kumminkin viimeistään silloin kun länsisatamam aluetta kiskoitetaan.
Siinäkin saataisiin joustava yhteys Mariaan ja Ruoholahteen suoraan keskustan liikepaikoilta.
Ei se metrosta veisi asiakkaita, etenkään Länsi-metron tullessa käyttöön.

Miksi ei voisi tehdä ennakkoon jo järkeviä ratoja.
Kohtahan niitä radanlevittäjiä vapautuu.
 
Vs: Kampin ratikkalinja

Minustakin nyt pitäisi jatkaa raitioverkon laajentamista kun kerran on päästy alkuun jo ennen Jätkäsaaren ja Laajasalon laajennuksia.

Tässä olisivat minun ykköshankkeeni

1) Ysin jatko Merikadulle.

Käsittämätön päätös, että ysi jätettiin torsoksi pitäää korjata. Ysi pitää jatkaa Korkeavuorenkatua ja Kasarminkatua pitkin Merikadulle. Kääntösilmukan voi tehdä vanhalle ratapihalle. Samalla 17 siirtyy raiteille.

2) 14B ja 18 raiteille

Uudet raiteet rakennetaan Fredalle Bulevardilta Urho Kekkosen kadulle ja Topeliuksenkadulle/Haartmaninkadulle sekä Huopalahdentietä Munkkivuoreen. Samalla Töölön yhteydet voidaan hoitaa 18 tyyppisellä linjalla.

Noiden uusien raiteiden myötä on myös mahdollista tehdä isompaa linjaremonttia, jossa lisätään heilureita. Kolmonen ja seiskä ovat nyt epämääräisesti kuormitettuja.
 
Takaisin
Ylös