Kampin ratikan linjastojärjestelyt

Jlk on tänään päättänyt, että Kampin raitiolinjaksi tulee linja 3T. Vaihtoehto 1 siis valittiin; kolmoset vaihtavat tunnuksia. Eläintarhasta Töölön ja Kampin läpi Kaivopuistoon 3T ja Kaivarista Erottajan ja Kallion läpi Eläintarhaan 3B.

Tämä ratkaisu on epäilemättä yksinkertaisin. Pasilan yhteydet eivät heikenny. Sekä Pasila- että Alppila-Seurojen mielipide tuki tätä ratkaisua. Olen ainakin itse ihan tyytyväinen.

Ainoa, mitä jään epäilemään, on vuoroväli. Kierrosaika tulee mielestäni pitenemään, jolloin pitenee vuorovälikin. Mutta siitä on turha käydä etukäteen vääntöä, sillä senhän me näemme sitten ensi tammikuussa ihan käytännössä.
 
Jlk on tänään päättänyt, että Kampin raitiolinjaksi tulee linja 3T. Vaihtoehto 1 siis valittiin; kolmoset vaihtavat tunnuksia.

Ei huono päätös. Ehdottomasti parempi kuin seiskavaihtoehto. Monien helsinkiläisten kuulee usein puhuvan, kuinka he "eivät ole ikinä tajunneet" kolmosen nykyisiäkään tunnuksia ja reittejä, joten muutos ei vaikuta heihin mitenkään. Niille joilla ymmärrystä ja halua ymmärtää asia on, muutos saadaan kyllä hyvällä tiedotuksella perille.
Luonnontieteellisen museon -pysäkin käytöstä poisjääminen on tietysti harmi.
Hyvä kuitenkin että saatiin lopulta ihan siedettävään loppuun tämäkin asia.
 
Monien helsinkiläisten kuulee usein puhuvan, kuinka he "eivät ole ikinä tajunneet" kolmosen nykyisiäkään tunnuksia ja reittejä, joten muutos ei vaikuta heihin mitenkään.

Mä luulen että itse asiassa heille tämä on ihan tervetullut muutos, koska jatkossa kolmonen voidaan käsittää kahtena ihan tavallisena linjana:

3B Kaivopuisto - Erottaja - Kallio - Eläintarha
3T Kaivopuisto - Kamppi -Töölö - Eläintarha

Kun tiedotus hoidetaan tehokkaasti, niin tämä menee kyllä perille. Kokonaisuutena järjestelmä on oikeasti selkeämpi kuin nykyään.

Sitä voisi ehkä vielä miettiä, missä kohtaa tunnuksia vaihdetaan. Porvoonkatu (Kallio) olisi ehkä loogisempi paikka, sillä linjanimessä tuo "Eläintarha" on omiaan aiheuttamaan turhaa sekaannusta, sen sijaan Kallio on yleisesti tunnettu kaupunginosa.

Virallisia linjanimiä ei ainakaan esityksessä ollut, en tiedä onko ne tänään saneltu päätökseen vai ei.
 
Miksi ihmeessä tunnuksia pitää vaihtaa? Eikö lenkkiä siis ajeta enää kuin yhteen suuntaan?
 
Miksi ihmeessä tunnuksia pitää vaihtaa? Eikö lenkkiä siis ajeta enää kuin yhteen suuntaan?

Tunnuksia pitää vaihtaa siksi, että muuten Kaivokadun pysäkillä kulkisi 2 eri 3T:tä ja 2 3B:tä samaan suuntaan.

Nyt tehdään sellainen temppu että kartalla "8" -muotoinen kolmosen reitti pätkitään kahteen silmukkoihin: toiseen "S" - ja toiseen "Z" -muotoiseen , jotka yhtyvät "päätepysäkeillä" Eläintarhassa ja Kaivopuistossa. Silmukoista toinen saa T-lisäkirjaimen ja toinen B:n. Molempia silmukoita ajetaan kumpaankin suuntaan. Vaunu tosin kulkee kuin ennenkin, mutta "päätepysäkeillä" veivataan toinen kirjain esille.

t. Rainer
 
Miksi ihmeessä tunnuksia pitää vaihtaa? Eikö lenkkiä siis ajeta enää kuin yhteen suuntaan?
Ajetaan kumpaankin suuntaan niin, että Töölön puolella tunnus on 3T ja Kallion puolella 3B.

Jos tunnuksia ei vaihdettaisi ja ajettaisiin näin, niin rautatieaseman edestä Kaivokatua menisi neljä erilaista kolmosta eri suuntiin, joista samalla tunnuksella saman puoleisen pysäkin kautta, mutta eri suuntiin. Tällä järjestelyllä ko. kohdasta 3B kulkee aina Kallioon tai Fredan kautta Kaivopustoon, kun taas linja 3T kulkee aina Töölön tai Kauppatorin kautta Kaivopuistoon. Se, etta linjatunnusta vaihdetaan kesken linjan vaatii tietysti hieman totuttelua ja ennenkaikkea luotettavuutta kilpilaitteistolta ja Livalta. Myöskin asianmukainen tiedotus muutoksen tullessa voimaan on todella paikallaan, kun vuosikymmeniä voimassa ollut käytäntö muuttuu hieman toiseksi. Mutta en epäile hetkeäkään, etteivätkö raitioliikenneammattilaiset osaisi hoitaa hommaa kotiin ;).
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoittaako päätös nyt sitä, että
- 7 kulkee edelleen samaa vanhaa reittiä?
- mikään raitiolinja ei kulje enää Arkadiankatua Mannerheimintien ja Fredrikintien risteyksen väliä, eli Luonnontieteen museon pysäkki jää raitiolinjojen ulottumattomiin? Siirretäänkö h18:n reittiä kuten aikoinaan kaavailtiin?
 
Tarkoittaako päätös nyt sitä, että
- 7 kulkee edelleen samaa vanhaa reittiä?
- mikään raitiolinja ei kulje enää Arkadiankatua Mannerheimintien ja Fredrikintien risteyksen väliä, eli Luonnontieteen museon pysäkki jää raitiolinjojen ulottumattomiin? Siirretäänkö h18:n reittiä kuten aikoinaan kaavailtiin?

Kyllä, seiska kulkee kuten ennenkin ja ei, Arkadiankatua ei kulje enää raitiovaunu. Linja 18 siirrettän kulkemaan Rautatieaseman ja Töölön välisellä pätkällä Arkadiankadun kautta (eli Kamppi jäänee pois pysäkkiluettelosta).
 
Juuri tuota se tarkoittaa. Eli viitonen jäi perustamatta.

Linja h18 siirtyy Arkadiankadulle eikä siis enää kulje kampin metroaseman kautta.

Siirto Arkadialle muuten tapahtuu jo kesäksi, koska Simonkatu on kesän pois pelistä. Olisi mielestäni hassua, jos linja veivattaisiin syysajaksi takaisin vanhalle reitilleen, kun pysyvämpi siirto on tarkoitus toteuttaa samalla kun Kampin raitiolinja otetaan käyttöön.
 
Tämä uusi kolmosten linjajärjestely toimii siis hyvin ja niin kauan kuin kaikki ratikkaliikenteessä on ok. Mutta jos tulee poikkeusjärjestelyjä ja -reittejä niin ongelmia toki syntyy ja linjanumerot eivat enää välttämattä päde. Nykyäänkään ei ole mitenkään tavatonta, että kolmoset ajavat poikkeusreittinä esimerkiksi kaikki samaan suuntaan vaikkapa Kaivopuiston lenkkiä, käyvät Perämiehenkadulla tai jopa Katajanokalla kääntymässä. Syynä voi olla liikenneonnettomuus, väärin pysäkoity auto tms.. Ja kolmosten uudelleenjärjestelynkin aikana epailemattä tulee tarvetta vastaaville järjestelyille poikkeusoloissa ja tälloin saattaakin tulla tilanne, että vaikka 3B onkin menossa Kaivokatua juuri niin kuin tällä uudella Kampin ratkaisulla pyritään välttämään.

Voitaisiinko ajatella, että kun tallaisia poikkeusreittejä ratikkaliikenteessä ajetaan, niin silloin olisi linjakilvissä aina jokin siitä kertova, selkeä tunnus? Yleensähän poikkeusreitiltä pyritään pääsemaan omalle reitille niin pian kun se on mahdollista. Kun liikenteenohjauskeskus määrää poikkeusreitin, niin linjakilpiin voisi tulla esimerkiksi 3X, joka voisi, linjalla kuin linjalla, tarkoittaa vastaisuudessa ratikan olevan perusreittinsä jollakin poikkeusreitillä. Nykyäänhan X:ää käytetään ratikkaliikenteessä lisäliikenteen tunnuksena. Sellainen voisi vastaisuudessa olla vaikkapa E. Toki kuljettajan kuulutustaidot ovat tällaisella poikkeusreitillä ja poikkeuskilvin varustettuna ensiarvoisen tärkeät. Ja heti kun ollaan taas oikealla reitilla palautettaisiin linjakilvet näyttämään oikeita linjakilpiä.
 
Käsittämätöntä. Suvaittakoon jokaiselle mielipiteensä, mutta itse en voi olla tuomatta julki ehdottoman kielteistä kantaani asiaan. Pikkupojasta olen toki linjaparia 3B/3T käyttänyt enkä toki kaltaiseni nuorehkon vakiomatkustajan kulkutapoihin tuon tunnuksen vaihdon millään tavoin usko vaikuttavan, mutta missään tapauksessa ei ole omiaan selkeyttämään kaupunkimme sinällään sangen selkeää raitiolinjastoa se seikka, että linja-ajossa on mahdollisuus kulkea sisään eri linjatunnuksella kulkevaan vaunuun kuin josta aikanaan poistutaan. Tällaisille "parannuksille" olen mitä suurimmissa määrin allerginen.

Voi niitä tulevia poikkeusliikennetapauksia... Toivotaan nyt ennen kaikkea, että muutoksen aikanaan realisoituessa saadaan matkustajainformaatio sekä linjakilvitys toimimaan muutoksen edellyttämällä tavalla myös käytännössä.
 
Linja 18 siirrettän kulkemaan Rautatieaseman ja Töölön välisellä pätkällä Arkadiankadun kautta (eli Kamppi jäänee pois pysäkkiluettelosta).
Miten linja 18 kulkee muuten II-suunnassa eli kaupunkiin päin tullessaan tuon osuuden? Kuten 24:kö eli Eteläistä Rautatiekatuako ja sitten Arkadiankadulle vai voiko käyttää ratikkakiskoja Arkadiankadulla?
 
Käsittämätöntä. Suvaittakoon jokaiselle mielipiteensä, mutta itse en voi olla tuomatta julki ehdottoman kielteistä kantaani asiaan. Pikkupojasta olen toki linjaparia 3B/3T käyttänyt enkä toki kaltaiseni nuorehkon vakiomatkustajan kulkutapoihin tuon tunnuksen vaihdon millään tavoin usko vaikuttavan, mutta missään tapauksessa ei ole omiaan selkeyttämään kaupunkimme sinällään sangen selkeää raitiolinjastoa se seikka, että linja-ajossa on mahdollisuus kulkea sisään eri linjatunnuksella kulkevaan vaunuun kuin josta aikanaan poistutaan. Tällaisille "parannuksille" olen mitä suurimmissa määrin allerginen.

Voi niitä tulevia poikkeusliikennetapauksia... Toivotaan nyt ennen kaikkea, että muutoksen aikanaan realisoituessa saadaan matkustajainformaatio sekä linjakilvitys toimimaan muutoksen edellyttämällä tavalla myös käytännössä.
Se on aivan selvää, etteivät muutokset, olivat ne mitä tahansa, miellytä aina kaikkia.

Mutta, mikä sitten olisi ollut mielestäsi paras ratkaisu Kampin radan kysymyksessä, kun kerran raitioliikenteen menoja ei saanut lisätä juurikaan?
Tämä nyt tehty ratkaisuhan tyydyttää myös niitä tuhansia helsinkiläisiä raitioliikenteen käyttäjiä, joista toiset halusivat pitää kolmoset Töölössä ja toiset taas eivat halunneet huonontaa länsipasilalaisten joukkoliikenneyhteyksiä suoraan keskustaan pistämällä seiskat kiertämään Töölön ja Kampin kautta. Saivat mitä halusivat; HKL-SUY:han ehdotti toisenlaista ratkaisua ja hävisi sen aika selkeästi äänestyksen jälkeen.
 
Olisi mielestäni hassua, jos linja veivattaisiin syysajaksi takaisin vanhalle reitilleen, kun pysyvämpi siirto on tarkoitus toteuttaa samalla kun Kampin raitiolinja otetaan käyttöön.

Rakennusviraston sivujen mukaan Simonkadun työmaa valmistuu vasta marraskuussa, joten Kampin kautta päästäisiin ajamaan vain vajaat kaksi kuukautta.

Miten linja 18 kulkee muuten II-suunnassa eli kaupunkiin päin tullessaan tuon osuuden? Kuten 24:kö eli Eteläistä Rautatiekatuako ja sitten Arkadiankadulle vai voiko käyttää ratikkakiskoja Arkadiankadulla?

Jos olet perehtynyt Kampin suunnitelmiin ja jo tehtyihin rakennustöihin, niin Arkadiankadun etelälaita Runeberginkadun ja Fredrikinkadun välillä muutetaan joukkoliikennekaistaksi, jota kaikki Runeberginkadulta tulevat bussit käyttävät.
Rakennustyöthän on tuossa jo tehty.
 
Päätös oli pettymys, mutta toisaalta tähän vahvasti epäilin lautakunnan mm. taloustilanteen vuoksi päätyvän. Omassa listassani tämä ykkösvaihtoehto oli viimeisenä.

.Kun liikenteenohjauskeskus määrää poikkeusreitin, niin linjakilpiin voisi tulla esimerkiksi 3X, joka voisi, linjalla kuin linjalla, tarkoittaa vastaisuudessa ratikan olevan perusreittinsä jollakin poikkeusreitillä.
Manneilla tämä onnistuisi hyvin, sillä niihin saa X-numeroiden kaveriksi määränpääkilpiin myös tekstin "Poikkeusreitti - Undantagsrutt". Alppilassa olen nähnytkin mannen menevän kilvitettynä "7X - Poikkeusreitti Undantagsrutt".

Ledinäytöllisiinkin vaunuihin tämän luulisi olevan helposti toteutettavissa. Kun kuski painaa livan poikkeusreitille, poikkeusinfo voisi tulla sisäkilpien lisäksi ulkokilpiin näkymään vuorotellen varsinaisen määränpään kanssa. Esim. vaikka "4 Katajanokka / 4 Poikkeusreitti".

Miten linja 18 kulkee muuten II-suunnassa eli kaupunkiin päin tullessaan tuon osuuden? Kuten 24:kö eli Eteläistä Rautatiekatuako ja sitten Arkadiankadulle vai voiko käyttää ratikkakiskoja Arkadiankadulla?

Runeberginkadun ja Arkadiankadun risteyksessä on II-suunnassa autoilijoiden nuolivalot vasemmalle Arkadialle, mutta ne eivät ole toistaiseksi käytössä ja ovat peitettyinä X-merkein. Viime vuonnahan kiskot myös asemoitiin Arkadiankadulla uudestaan kauemmaksi toisistaan, joten koko kadulle mahtuisi myös kaksisuuntaista ajoneuvoliikennettä.
 
Takaisin
Ylös