Kampin ratikan linjastojärjestelyt

Tänään vasta näin tuon suunnitelman. Kyllähän tämänkin systeemin mukaan sekä 3B että 3T pysähtyvät rautatieasemalla molemmissa suunnissa.
Mutta jos tunnuksia ei vaihdettaisi Eläintarhassa ja Olympiaterminaalissa ja ajeltaisiin kuin nytkin, eli kiertolinjan eri suuntiin eri tunnuksilla, niin samalla puolella Kaivokatua olisi pysäkit kahteen eri suuntaan menevälle 3B:lle tai 3T:lle.

Eli kun matkustaja odottaisi mennäkseen Kaivokadun pysäkiltä Kallioon ja sieltä Sokoksen suunnalta lähestyisi NrI-vaunu, jossa ei ole edes määränpääkilpiä, niin mistä hän tietäisi:

1. Onko ko. linjan 3B:n vaunu tulossa Simonkadulta ja menossa Mikonkadun kautta Aleksille, vai
2. Onko se 3B tulossa Manskulta Bulevardin ja Fredan suunnalta ja menossa edelleen Kaisaniemeen, Hakikseen ja edelleen Kallioon ja Alppilaan päin?

Sama homma olisi 3T:n asiakkailla toisella puolella. Eli:

Onkohan tämä vaunu nyt menossa Kamppiin, vaiko Bulevardin ja Fredan kautta Kaivariin?

Nyt kun kilpiä vaihdetaan tuolla Eläintarhassa ja Olympiaterminaalissa, niin asiakkaalla kyseisellä Kaivokadun pysäkillä on paljon helpompaa. Sikäli kun uusi käytäntö omaksutaan ja kuinka nopeasti. Silloin Kaivokadulta itään kulkeva 3T on aina menossa Mikonkadulle ja siitä edelleen Aleksia Kauppatorille sekä Kaivariin. Ja itään kulkeva 3B on aina menossa Kaisaniemen kautta, Hakikseen, Kallioon, Alppilaan ja edelleen Eläintarhan tasauspysäkille. Siellä tämän vaunun linjatunnus sitten vaihtuu 3T:ksi ja kierros jatkuu taas.

Vastaavasti Kaivokadulta länteen menevä 3B on menossa reittiä Kaivokatu-Mansku-Bulevardi-Freda ja edelleen Kaivariin. Kun taas 3T on matkalla (T-kirjaimensa mukaisesti) Kampin kautta Töölöön.

Simppeliä, eikö totta?

Toki näin niin kauan kun niitä poikkeusreittejä ei tarvita...

Mutta mitäs jos sellaisista poikkeuksista todella infottaisiin hyvin? Esim. raitioliikenteessä vaikkapa se X-tunnus tai jokin muu selkeä tunnus (esim. "POIKKEUSREITILLÄ"). Taisi joku raitiokuljettaja sellaista tuolla aikaisemmissa viesteissä kertoakin. Kyllä siihen keino keksitään varmasti.
 
Silloin Kaivokadulta itään kulkeva 3T on aina menossa Mikonkadulle ja siitä edelleen Aleksia Kauppatorille sekä Kaivariin. Ja itään kulkeva 3B on aina menossa Kaisaniemen kautta, Hakikseen, Kallioon, Alppilaan ja edelleen Eläintarhan tasauspysäkille.

T-ja B-kirjaimille voisi istuttaa jonkun merkityksen toiseenkin suuntaan, esim. B - Bulevardi, T - Tähtitorninmäki.
 
T-ja B-kirjaimille voisi istuttaa jonkun merkityksen toiseenkin suuntaan, esim. B - Bulevardi, T - Tähtitorninmäki.
Nimenomaan. Ja näin tämä muutos alkaa; asenteista sekä mielikuvista. Tässä HKL:n tiedotus, yhdessä suunnitteluyksikön ja HKL-Raitioliikenteen kanssa, on aivan avainasemassa.
 
Ihan kekseliästähän tämä on, mutta... Mikä on tämä pakkomielle käyttää ja uudelleen reitittää olemassa olevia linjoja? Eikö olisi voitu perustaa uudelleen linjaa 5 Kauppatori-Mikonkatu-Kaivokatu-Simonkatu jne. Töölöntori? Tai torin silmukan tyhmän poiston takia pohjoinen päätepiste vaikka Kuusitielle tms.
 
Ihan kekseliästähän tämä on, mutta... Mikä on tämä pakkomielle käyttää ja uudelleen reitittää olemassa olevia linjoja? Eikö olisi voitu perustaa uudelleen linjaa 5 Kauppatori-Mikonkatu-Kaivokatu-Simonkatu jne. Töölöntori? Tai torin silmukan tyhmän poiston takia pohjoinen päätepiste vaikka Kuusitielle tms.
Kun ei ollut rahoitusta sellaiseen.
Ysin aloitus tulevana syksynä on Helsingin varsinainen panostus raitioliikenteen laajentamiseen tällä kertaa. Ja ihan hyvä sellainen: koska viimeksi on aloitettu kokonainen uusi ja jotain bussilinjaa korvaava raitiolinja Helsingissä? Linjanumero 9 on kyllä ollut raitioliikenteen käytössä viimeksi 1970-luvulla, mutta tyystin erilaisella reitillä.

Kärsivällisyyttä, kyllä niitä sieltä vielä tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Kolmosten uudelleenjärjestely ensi vuodenvaihteessa muistuttaa tosiaankin hieman Oslon metron eli T-Banen rengaslinjan järjestelyä, joka on muodostettu myös kahdesta eri linjasta 4 ja 6, jotka vaihtavat linjakilpiä Nydalenin ja Storon väillä (nimimerkki Rattivaunu, joka juuri kävi siellä voi kertoa, miten se käytännössä tapahtuu).

Tässä Oslon T-Bane-kartta:
http://www.tbane.no/userfiles\Linjekart.pdf
Sekä muuta tietoa Oslon metrosta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Oslo_T-bane

Kolmosilla tulee siis samankaltainen järjestely, mutta sillä erolla, että kilpiä vaihdetaan kaksi kertaa kierrosta kohden, kun taas oslolaisessa tapauksessa on kummallakin linjalla 4 ja 6 omat haaransa ja pääteasemansa linjojen toisissa päissä. Tämä taas muistuttaa hieman Helsingin raitiolinjojen 6 ja 8 nykyistä kierrätysjärjestelyä.
 
Kolmosten uudelleenjärjestely ensi vuodenvaihteessa muistuttaa tosiaankin hieman Oslon metron eli T-Banen rengaslinjan järjestelyä, joka on muodostettu myös kahdesta eri linjasta 4 ja 6, jotka vaihtavat linjakilpiä Nydalenin ja Storon väillä (nimimerkki Rattivaunu, joka juuri kävi siellä voi kertoa, miten se käytännössä tapahtuu).
Niin, ajosarjan kannalta tuo 4 <-> 6 -systeemi on pitkä heiluri, joka tekee silmukan. Runkorata ajetaan kahdesti per sivu, ja vieläpä samaan suuntaan.

Nelonen siis lähtee Kaakkois-Oslon Bergkrystallenista, ajaa omaa haaraansa eli Lambertseterin rataa itäiselle runkoradalle Brynsengiin, mistä matka jatkuu kohti keskustaa. Tøyenin asemalta eteen päin Majorstueniin mennäänkin sitten sitä kuuluisaa runkoa pitkin. Majorstuenista reitti jatkuu Blindernin suuntaan. Blindernin asemalla kilvet kääntyvät kuutosiksi ja määränpää Ringen korvautuu Husebybakkenilla. Ringen eli kehä ajetaan myötäpäivään eli Nydalenin, Storon ja Sinsenin asemien kautta Carl Berners plassille, mistä mennään Tøyeniin. Seuraavaksi ajetaan runko nyt jo toistamiseen Majorstueniin, mistä matka jatkuu tällä kertaa Smestadiin ja sieltä käännytään edelleen Kolsåsin radan alkuun. Viimeksi mainitun radan ollessa toistaiseksi remontin alla (suurelta osin), linja päättyy Husebybakkenin tilapäiselle asemalle. Paluusuunnassa homma menee kutakuinkin peilikuvana, kuitenkin siten että kilvet vaihtuvat 6 Ringenistä muotoon 4 Bergkrystallen Carl Berners plassilla. Näillä sarjoilla tulee olla kalustoa, joissa kaikki kilvet ovat sähköisesti käännettävissä ja ohjattavissa. Olin katsovinani, että T1 - T4 -junissa sivukilvet olisivat sivuikkunoihin liimattuja tarroja... No joka tapauksessa 4 / 6 -linjan kalusto on T5 - T8:aa sekä uutta MX3000:ta.

Tätä taustaa vasten uskon 3B <-> 3T -kilvitysperiaatteen toimivan uudessa systeemissä ainakin ajettaessa normaalireittiä. Ja ehkä muulloinkin... :) Ihmiset vain pitää saada omaksumaan se tosiasia, että kesken matkan tunnus muuttuu toiseksi ja ulos mennäänkin eritunnuksisesta vaunusta kuin mihin alkujaan oli noustu. Tunnusten vaihtaminen selkeillä päätepisteillä ei tietenkään ole mikään ihmeellinen asia, mutta nyt puhutaan kehämäisistä linjauksista, jossa meno jatkuu katkeamatta ja tunnus vaihtuu lennossa "kesken kaiken". No eipä tämäkään sinänsä mikään sensaatio ole, mutta Helsingissä asia on uusi eikä siihen ole vielä totuttu. En yllättyisi, jos Kehäradalla tunnukset M <-> I vaihtuisivat aikanaan vastaavalla tavoin.

Täyskorjattaviin NrI:iin kannattaisi hankkia samankaltaiset kilvet kuin NrII:iinkin on asennettu. Tosin Varioiden määrän (liikenteessä) kasvaessa sähköisillä kilvillä varustettujenkin vaunujen määrä liikenteessä kasvaa. Mutta silti, NrI:illä tullaan liikennöimään todennäköisesti vielä kauan.

Edit: Pientä tarkennusta.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä taustaa vasten uskon 3B <-> 3T -kilvitysperiaatteen toimivan uudessa systeemissä ainakin ajettaessa normaalireittiä. Ja ehkä muulloinkin... :) Ihmiset vain pitää saada omaksumaan se tosiasia, että kesken matkan tunnus muuttuu toiseksi ja ulos mennäänkin eritunnuksisesta vaunusta kuin mihin alkujaan oli noustu. Tunnusten vaihtaminen selkeillä päätepisteillä ei tietenkään ole mikään ihmeellinen asia, mutta nyt puhutaan kehämäisistä linjauksista, jossa meno jatkuu katkeamatta ja tunnus vaihtuu lennossa "kesken kaiken".
Omasta mielestäni nimimerkki 339-DF kiteytti asian aika hyvin tuossa muutama viesti sitten:

Kun on kyse uudesta kolmosesta, niin silloin nimenomaan nuo kirjaintunnukset puolustavat paikkaansa oikein mainiosti. Kyseessähän on yksi linja, linja 3. Jos numeroitaisin vaikka 2 ja 3, niin siinähän vasta menisi Vääksyn mummo sekaisin, kun linjanumero vaihtuisi kesken kaiken. Nyt ei vaihdu, numero pysyy koko ajan samana. Sen sijaan lisäkirjain tuo selkeyttä siihen, missä päin kaupunkia ollaan: T Töölön puolella/e ja B Berghällin puolella/e.

Tämän ajatuksen myötä alan olla vahvasti sitä mieltä, että nimenomaan kolmosten säilyttäminen, ainoastaan kirjain vaihtuu siis, numerotunnuksena oli siltikin paras valinta. Tällöin säilyy kenteis paremmin mielikuva linjan jatkumisesta ja B- tai T-kirjain kertoo jatkossa vieläkin tarkemmin mihin ollaan menossa kuin, että koko numerokin vaihtuisi. No, toki uuden käytännön omaksumiseen menee aina jonkinverran kaikilla osapuolilla, niin henkilökunnalla, kuin asiakkaillakin.

Itse ainakin uskon ja toivon homman onnistuvan kunnialla ja yritänkin olla paikanpäällä Helsingissä silloin todistamassa sitä. "Pyhään Kolmoseen" ei ole koskettu montaa kertaa historiansa aikana ja loppuratkaisu kaikista vaihtoehdoista löytyi tällä kertaa joukkoliikennefoorumin innovaatisten ideoiden joukosta; aika hienoa, minusta. Todistaa, että tämä foorumi on kypsynyt ihan vakavastiotettavaksi näiden vuosien aikana. Kiitos kuuluu kaikille jäsenille, joiden joukossa on ennakkoluulottomia päättäjiäkin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Muistetaan nyt vielä, että tosiasiassahan tuota linjakilven kirjainta tarvitsee katsoa vain yhdellä pysäkillä. En minä ainakaan tälläkään hetkellä muista, miten päin B- ja T-linjat menevät, vaan menen kolmosen pysäkille ja sille puolelle, kumpaan suuntaan olen matkalla. Sama kolmonen se on, kunhan muistaa, että Töölöstä pääsee Kauppatorille ja Kalliosta Punavuoreen.

Kuka edes katsoo raitiovaunusta poistuessaan, mikä on vaunun linjanumero sillä hetkellä? Ja joka kommentoi, että paluumatkaa varten täytyy ymmärtää mennä eri kirjaimiselle pysäkille, muistakoon että niin täytyy tehdä nytkin: mihin menet 3B:llä, täytyy takaisin lähteä 3T:llä.
 
Olisiko tuo kolmosten uusi kirjainjärjestely mahdollista ottaa käyttöön jo syysliikenteen alusta, vaikka uudet rataosat eivät silloin vielä olekaan käytössä? Uuden liikennöintikauden alkaessa on luonnollista toteuttaa massiivinen tietoisku muutoksesta, jolloin myös aikataulukirjaan voisi painaa kattavan infopaketin. Matkustajat ja henkilökunta saisivat syksyn ajan totutella uuteen järjestelyyn ja vuoden 2009 alussa ei tarvitsisi sitten tiedottaa enää kuin "pienestä" reittimuutoksesta, jonka voi pistää aikataulukirjaankiin etukäteen viitteeksi. Vai onko sittenkin parempi, että kaikki muutokset toteutetaan vasta Kampin radan valmistuttua?
 
Ja joka kommentoi, että paluumatkaa varten täytyy ymmärtää mennä eri kirjaimiselle pysäkille, muistakoon että niin täytyy tehdä nytkin: mihin menet 3B:llä, täytyy takaisin lähteä 3T:llä.

Täällä kun on yleensä nuorta väkeä lueskelemassa, joiden kokemusperä on luonnollisen seikan syystä suppea, niin täytyy todeta, että kun minä olin vastaavassa iässä, niin kolmosella matkustettiin sarjalippuun sisältynyt tunnin vaihtoaika aina samalla kolmosen kirjaimella. Se oli tariffipolitiikkaa. Kun meni 3T:llä Alppilasta Kallion kautta keskustaan, niin paluu tehtiin vaihdontarkkailulippua näyttämällä 3T:llä Töölön kautta, eikä missään nimessä 3B:llä.
 
Muistetaan nyt vielä, että tosiasiassahan tuota linjakilven kirjainta tarvitsee katsoa vain yhdellä pysäkillä. --- Ja joka kommentoi, että paluumatkaa varten täytyy ymmärtää mennä eri kirjaimiselle pysäkille, muistakoon että niin täytyy tehdä nytkin: mihin menet 3B:llä, täytyy takaisin lähteä 3T:llä.
Heh, tässä alkaa tulla hyvin esille se, minkä verran kirjoittajilla on kokemuksia liikenteen käyttämisestä tosielämässä ja myös se, mistä näkökulmasta näitä asioita muutenkin katsotaan.

On toki tilanteita, että kaveri sanoo tulevansa esimerkiksi 3T:llä yhdessä sovittuun paikkaan. Sinä menet kaveria vastaan. Uudessa systeemissä on tilanteita, joissa Sinun pitääkin tietää mennä pysäkille 3B:tä vastaan, vaikka kaveri on noussut 3T:hen... Kaivokadulla Rautatieaseman kohdalla sekä 3B:itä että 3T:itä tulee jatkossa menemään sitten molemmilta puolilta... ;) Ulkomaalaisille tuon selittäminen onkin lajinsa. Voi olla, että noita treffejä ei tule suunniteltua kovin eksoottista kieltä puhuvien kanssa. Nykyistenkin kolmosten kanssa on joutunut olemaan tarkkana, kun on turisteja joskus neuvonut menemään vaikkapa Linnanmäelle eri puolilta Helsinkiä. Nykysysteemissä vaunun tunnus sentään pysyy samana, ellei esiinny sitä mitä käyttäjä NS selosti toisessa ketjussa 6 <-> 7A -temppuilusta... ;)

Uudessa systeemissä jos menet keskustasta Töölöön 3T:llä, niin Töölöstä kyllä palaatkin 3T:llä, ellei Liva sitten ole onnistunut jumittamaan johonkin vaunuun vähän pidemmäksi aikaa 3B:tä. Se että mennään ja tullaan eritunnuksisilla vaunuilla on nimenomaan nykyisten rengaslinjojen herkku. Eiran silmukassa uusi systeemi sekottaa tilannetta sikäli, että sillä suunnalla todennäköisesti aika iso osa matkoista ylittää maagisen kilvenkääntövyöhykkeen. Heillä tosiaan meno- ja paluuvauihin noustaessa kilpi on usein erisisältöinen tunnuksesta lähtien.
 
On toki tilanteita, että kaveri sanoo tulevansa esimerkiksi 3T:llä yhdessä sovittuun paikkaan. Sinä menet kaveria vastaan. Uudessa systeemissä on tilanteita, joissa Sinun pitääkin tietää mennä pysäkille 3B:tä vastaan, vaikka kaveri on noussut 3T:hen... Kaivokadulla Rautatieaseman kohdalla sekä 3B:itä että 3T:itä tulee jatkossa menemään sitten molemmilta puolilta... ;) Ulkomaalaisille tuon selittäminen onkin lajinsa. Voi olla, että noita treffejä ei tule suunniteltua kovin eksoottista kieltä puhuvien kanssa. Nykyistenkin kolmosten kanssa on joutunut olemaan tarkkana, kun on turisteja joskus neuvonut menemään vaikkapa Linnanmäelle eri puolilta Helsinkiä. Nykysysteemissä vaunun tunnus sentään pysyy samana, ellei esiinny sitä mitä käyttäjä NS selosti toisessa ketjussa 6 <-> 7A -temppuilusta... ;).

Se että mennään ja tullaan eritunnuksisilla vaunuilla on nimenomaan nykyisten rengaslinjojen herkku. Eiran silmukassa uusi systeemi sekottaa tilannetta sikäli, että sillä suunnalla todennäköisesti aika iso osa matkoista ylittää maagisen kilvenkääntövyöhykkeen. Heillä tosiaan meno- ja paluuvauihin noustaessa kilpi on usein erisisältöinen tunnuksesta lähtien.
Jos tällainen systeemi toimii Oslon metrossakin, niin miksei myös Helsingin ratikassakin. Olkoonkin, että erona on kaksi linjakilpien kääntöpysäkkiä kierrosta kohden.

Toki varsinkin Kaivopuiston ajantasauspysäkki tulee herättämään hämmennystä aluksi kilpienvaihtoineen. Olisiko hetken seisahdus sekä kuulutus "Hyvät matkustajat! Jatkamme kierrostamme linjalla 3B hetken kuluttua reittiä Tehtaankatu-Laivurinkatu-Freda ja edelleen Mannerheimintien kautta Rautatieasemalle!" paikallaan? Vai onko liikaa vaadittu? Bussilinjalla h18 kuulutan joka kerta Ulvilantiellä tuohon tapaan jos jää aikaa ja jos aikataulun mukaan jatketaan saman tien, niin kuulutan sittenkin, koska usein matkustajien keskuudessa vallitsee epätietoisuus aikatauluista ja moni kaipaa tällaista informaatiota (lähteäkö kävelemää vaiko ei?).

Jokatapauksessa uuden kolmosen kohdalla on perusteellinen tiedotus muutoksesta ja uudesta käytännöstä todella paikallaan, eikä niin, että vuodenvaihteessa vain todetaan homman muuttuneen "hieman".

Tämä on kuitenkin nyt se ratkaisu, jonka kanssa pitää elää ja monen helsinkiläisen tahto. Itse olisi mennyt ehkäpä vielä pidemmälle, jos kolmosiin olisi saanut koskea, mutta on käynyt varsin selväksi, ettei sellainen ollut mahdollista. Ainakaan järjestely ilman linjakilpien vaihtoa ei olisi toiminut ollenkaan ja seiskojen kierrätys Töölön ja Kampin kautta oli liian paha pala länsipasilalaisille.

Ehkäpä olisi suurempi raitioliikenteen sekä sen linjojen remontti paikallaan. Tannoinen visio sen kehittämisestä eli "Ratikka 2015"-selvitys on jo tässä vaiheessa mennyt hakoteille, vaikka se laadittiin niinkin äskettäin kuin vuonna 2006.

Fredan rata Kamppiin saakka sekä jonkin linjan saattaminen sinne on nyt seuraava mielestäni erittäin tärkeä askel tämän Kampin vaiheen jälkeen.


Uudessa systeemissä jos menet keskustasta Töölöön 3T:llä, niin Töölöstä kyllä palaatkin 3T:llä, ellei Liva sitten ole onnistunut jumittamaan johonkin vaunuun vähän pidemmäksi aikaa 3B:tä.
HKL-SUY:n edustaja on käsittääkseni antanut sanansa siitä, että homma tulee toimimaan. Uskottavahan se on silloin, enkä usko joukkoliikennelautakunnankaan päätyneet tähän ratkaisuun ilman tuota vakuutusta.

Minusta on lähdettävä siitä, että linjakilvet ja muu nykyaikainen sähköinen informaatio toimii. Jos ratkaisut tehdään sen mukaan, että "ei ne kuitenkaan pelaa", niin ollaan pahasti metsässä, minun mielestäni. Muunmuassa nimimerkki Compact on joissain viestissä hehkuttanut sitä, kuinka rullakilvetkin pyörivät ja vaihtuvat hienosti esimerkiksi Saksassa. No, mikä ettei sitten täysin sähköiset kilvet (olettaen, että kolmosille tulee nyt niitä) täällä Suomessa? Toki monet ovat nähneet ainakin bussiliikenteessä huonosti toimivia linjakilpiä, varsinkin tietyn merkkiset kauko-ohjattavat nauhakilvet, mutta niin ei mielestäni saisi olla, eikä asioita suunnitella sen mukaan, että "eivät ne romut toimi kuitenkaan". Mielestäni jos kilvet eivät pelaa automaattisesti on aina oltava manuaalinen mahdollisuus. Concordia Bus Finlandilla ajaessani minulla oli joskus ajosarjoja, joissa saattoi olla useita, kerran jopa 11 linjaa saman työpäivän aikana. Tämä merkitsee toki sitä, että linjakilpiäkin vaihdetaan samaan tahtiin. Ainakin Mitronin ja myöskin Mobitecin valmistamat täysin sähköiset linjatkilvet tekivät tämän täysin moitteettomasti. En muista yhtään kertaa, että olisi tullut jotain muuta informaatiota, kuin halusin. Kun on perehtynyt asiaan ja tietää kuinka toimitaan, ei ongelmia synny. Ongelmatilanteissa mm. huollon on oltava niin ajantasalla ja -hermolla, että osaa saattaa asian kuntoon.

Toki tiedän ajan, itsekin olen HKL:llä työskennellyt, jolloin linjakilpien kääntämiseen tarvittiin erillinen ammattimies, kilvittäjä titteliltään. Hänen tehtävänään oli kääntää ja vaihtaa kilvet aina yöaikaan varikoilla. Homma oli jopa niin tarkkaa, että kerran eräs vanhempi kolleegani oli lähdössä linjalle hallista ja tällä kertaa oli alla vara-auto, jossa linjakilvet eivät olleet kohdallaan. Hän ei niihin suostunut koskemaan, vaan paikalle soitettiin alan ammattimies eli varikon kilvittäjä, joka väänsi linjakilvet oikein ja sitten päästiin matkaan. Ei kai raitioliikenteessä ole vieläkin näin?

Minusta on hoidettava asia niin, että automatiikan pettäessä manuaalinen käyttö on aina mahdollista. Se, että ammattihenkilö joutuu sellaista hieman sellaisen käyttöä opiskelemaan ja sitten painelemaan nappejakin ei ole mielestäni syy puutteellisen toimintaan.

Minusta myös on ihan perusteltua vaatia parempaa laatua joukkoliikenteeltä ja HKL onkin kiristänyt laatuvaatimuksia kilpailutetussa bussiliikenteessään ja vaatii mm. kuljettajilta parempaa osaamista ja perehtyneistyyttä työhönsä. Reitit, joita ajetaan pitää tuntea ja matkustajapalvelun perusasiat pitää olla hallussa ennenkuin linjalle on asiaa. Tämä osaltaan kohottaa myös arvostustamme joukkoliikenteen ammattilaisina.

Tämä ei siis ole tarkoitettu ärsyttämään tai rienaamaan keitään, vaan herättämään keskustelua.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jos tällainen systeemi toimii Oslon metrossakin, niin miksei myös Helsingin ratikassakin.
Omasta mielestäni itse kerroin aiemmassa viestissäni, että uskon uudenlaisen kilvitysperiaatteen mm. Oslon kokemuksiini pohjautuen toimivan Helsingissäkin. Koko ajan olen pyrkinyt tuomaan esille aspektia, että tulee ottaa huomioon sitä ja sitä, koska tilanne on meillä uusi ja meillä ollaan muuttamassa olemassaolevien linjojen 47 vuotta käytössä ollutta käytäntöä. Oslossahan Ringenin linjatunnuskäytäntö on ollut alusta pitäen sama eivätkä vanhat systeemit ole olleet taustalla hämmentämässä. Kilpien muuttuminen lennossa on ollut itsestäänselvyys alusta pitäen. Metroa ja ratikkaa ei tietenkään pitäisi liian pitkälle verrata toisiinsa, koska varsin todennäköisesti ratikka joutuu poikkeusreitille hieman metroa herkemmin... :)

Tulikohan tämä nyt vähän ymmärrettävämmin esille?

Mitä tulee tähän itse kilvitykseen ihan teknisessä mielessä, niin sanoisin että se ei varmaankaan tule olemaan pääongelma. Jos tulee, niin sitten on jokin asia pielessä - ja pahasti. Varman vastauksen tähän saanemme vasta 1.1.2009.
 
Mitähän tuossa olisi ollut mahdollisuuksia, jos kolmosiin olisi voitu koskea? Varmasti paljonkin ja viimeistään nyt onkin syytä herättää keskusteluun Helsingin raitioteiden ja sen linjojen jonkinlainen remontti vuoden 1986 malliin. On varsin vaikea suunnitella toimivia ratkaisuja, jos jokin "pyhä" estää solmun avaamisen. Viimeistään seuraavien uusien alueiden tullessa raitioliikenteen piiriin on tehtävä joitain isompia ratkaisuja. Pitkät heilurilinjat ovat raitioliikenteen vahvuus ja kiertolinjat taas hiukan mennyttä maailmaa jo.

Vaihtoehtoja Kampin ratkaisulle, joita mulle tulee mieleeni on ainakin seuraavanlaisia:

Pistetään seiskat kiertämään Kaivaria ja hajoitetaan kolmosten lenkki eteläpäästään. Linjalle 3B:lle päätepysäkki vaikkapa Hietalahteen ja 3T Katajanokan terminaaliin.

Siis:
3B Hietalahti-Bulevardi-Mansku-Kaivokatu-Kaisaniemi-Hakaniemi-Kallio-Eläintarha

3T Katajanokan terminaali-Aleksi-Mikonkatu-Kaivokatu-Kamppi-Töölö-Eläintarha

Tässä mukaillaan siis tuota Oslon 4/6-ratkaisua ja kilpien vaihto olisi vain Eläintarhassa. Tällä ratkaisulla kolmoset ajaisivat edelleen Töölössä ja olisivat näkyvä osa kaupungin keskeisimmillä paikoillakin. Myös Terminaaliin olisi näin jatkuva liikenne. Mutta hyväksyisivätköhän mm. Kaivopuiston tai Eiran asukkaatkaan muuta kuin kolmosta ratikakseen?
Mutta yöliikenne olisi hieman ongelmallinen, sillä tuskin nelosen lisäksi tarvitaan toista ratikkalinjaa yöaikaan Nokalle. Tai, tuskin tarvitaan yöratikkalinjaa Hietalahteen bussilinja h20N:n lisäksi.

Jatketaan pohdiskelua ja jälkipyykkiä...

Hyvää tässä uudessa ratkaisussa (joka tulee siis voimaan 1.1.2009) on mielestäni se, että molemmat kolmoset kulkevat edelleen rautatieaseman editse.
 
Takaisin
Ylös