On toki tilanteita, että kaveri sanoo tulevansa esimerkiksi 3T:llä yhdessä sovittuun paikkaan. Sinä menet kaveria vastaan. Uudessa systeemissä on tilanteita, joissa Sinun pitääkin tietää mennä pysäkille 3B:tä vastaan, vaikka kaveri on noussut 3T:hen... Kaivokadulla Rautatieaseman kohdalla sekä 3B:itä että 3T:itä tulee jatkossa menemään sitten molemmilta puolilta...
Ulkomaalaisille tuon selittäminen onkin lajinsa. Voi olla, että noita treffejä ei tule suunniteltua kovin eksoottista kieltä puhuvien kanssa. Nykyistenkin kolmosten kanssa on joutunut olemaan tarkkana, kun on turisteja joskus neuvonut menemään vaikkapa Linnanmäelle eri puolilta Helsinkiä. Nykysysteemissä vaunun tunnus sentään pysyy samana, ellei esiinny sitä mitä käyttäjä NS selosti toisessa ketjussa 6 <-> 7A -temppuilusta...
.
Se että mennään ja tullaan eritunnuksisilla vaunuilla on nimenomaan nykyisten rengaslinjojen herkku. Eiran silmukassa uusi systeemi sekottaa tilannetta sikäli, että sillä suunnalla todennäköisesti aika iso osa matkoista ylittää maagisen kilvenkääntövyöhykkeen. Heillä tosiaan meno- ja paluuvauihin noustaessa kilpi on usein erisisältöinen tunnuksesta lähtien.
Jos tällainen systeemi toimii Oslon metrossakin, niin miksei myös Helsingin ratikassakin. Olkoonkin, että erona on kaksi linjakilpien kääntöpysäkkiä kierrosta kohden.
Toki varsinkin Kaivopuiston ajantasauspysäkki tulee herättämään hämmennystä aluksi kilpienvaihtoineen. Olisiko hetken seisahdus sekä kuulutus "Hyvät matkustajat! Jatkamme kierrostamme linjalla 3B hetken kuluttua reittiä Tehtaankatu-Laivurinkatu-Freda ja edelleen Mannerheimintien kautta Rautatieasemalle!" paikallaan? Vai onko liikaa vaadittu? Bussilinjalla h18 kuulutan joka kerta Ulvilantiellä tuohon tapaan jos jää aikaa ja jos aikataulun mukaan jatketaan saman tien, niin kuulutan sittenkin, koska usein matkustajien keskuudessa vallitsee epätietoisuus aikatauluista ja moni kaipaa tällaista informaatiota (lähteäkö kävelemää vaiko ei?).
Jokatapauksessa uuden kolmosen kohdalla on perusteellinen tiedotus muutoksesta ja uudesta käytännöstä todella paikallaan, eikä niin, että vuodenvaihteessa vain todetaan homman muuttuneen "hieman".
Tämä on kuitenkin nyt se ratkaisu, jonka kanssa pitää elää ja monen helsinkiläisen tahto. Itse olisi mennyt ehkäpä vielä pidemmälle, jos kolmosiin olisi saanut koskea, mutta on käynyt varsin selväksi, ettei sellainen ollut mahdollista. Ainakaan järjestely ilman linjakilpien vaihtoa ei olisi toiminut ollenkaan ja seiskojen kierrätys Töölön ja Kampin kautta oli liian paha pala länsipasilalaisille.
Ehkäpä olisi suurempi raitioliikenteen sekä sen linjojen remontti paikallaan. Tannoinen visio sen kehittämisestä eli "Ratikka 2015"-selvitys on jo tässä vaiheessa mennyt hakoteille, vaikka se laadittiin niinkin äskettäin kuin vuonna 2006.
Fredan rata Kamppiin saakka sekä jonkin linjan saattaminen sinne on nyt seuraava mielestäni erittäin tärkeä askel tämän Kampin vaiheen jälkeen.
Uudessa systeemissä jos menet keskustasta Töölöön 3T:llä, niin Töölöstä kyllä palaatkin 3T:llä, ellei Liva sitten ole onnistunut jumittamaan johonkin vaunuun vähän pidemmäksi aikaa 3B:tä.
HKL-SUY:n edustaja on käsittääkseni antanut sanansa siitä, että homma tulee toimimaan. Uskottavahan se on silloin, enkä usko joukkoliikennelautakunnankaan päätyneet tähän ratkaisuun ilman tuota vakuutusta.
Minusta on lähdettävä siitä, että linjakilvet ja muu nykyaikainen sähköinen informaatio toimii. Jos ratkaisut tehdään sen mukaan, että "ei ne kuitenkaan pelaa", niin ollaan pahasti metsässä, minun mielestäni. Muunmuassa nimimerkki Compact on joissain viestissä hehkuttanut sitä, kuinka rullakilvetkin pyörivät ja vaihtuvat hienosti esimerkiksi Saksassa. No, mikä ettei sitten täysin sähköiset kilvet (olettaen, että kolmosille tulee nyt niitä) täällä Suomessa? Toki monet ovat nähneet ainakin bussiliikenteessä huonosti toimivia linjakilpiä, varsinkin tietyn merkkiset kauko-ohjattavat nauhakilvet, mutta niin ei mielestäni saisi olla, eikä asioita suunnitella sen mukaan, että "eivät ne romut toimi kuitenkaan". Mielestäni jos kilvet eivät pelaa automaattisesti on aina oltava manuaalinen mahdollisuus. Concordia Bus Finlandilla ajaessani minulla oli joskus ajosarjoja, joissa saattoi olla useita, kerran jopa 11 linjaa saman työpäivän aikana. Tämä merkitsee toki sitä, että linjakilpiäkin vaihdetaan samaan tahtiin. Ainakin Mitronin ja myöskin Mobitecin valmistamat täysin sähköiset linjatkilvet tekivät tämän täysin moitteettomasti. En muista yhtään kertaa, että olisi tullut jotain muuta informaatiota, kuin halusin. Kun on perehtynyt asiaan ja tietää kuinka toimitaan, ei ongelmia synny. Ongelmatilanteissa mm. huollon on oltava niin ajantasalla ja -hermolla, että osaa saattaa asian kuntoon.
Toki tiedän ajan, itsekin olen HKL:llä työskennellyt, jolloin linjakilpien kääntämiseen tarvittiin erillinen ammattimies, kilvittäjä titteliltään. Hänen tehtävänään oli kääntää ja vaihtaa kilvet aina yöaikaan varikoilla. Homma oli jopa niin tarkkaa, että kerran eräs vanhempi kolleegani oli lähdössä linjalle hallista ja tällä kertaa oli alla vara-auto, jossa linjakilvet eivät olleet kohdallaan. Hän ei niihin suostunut koskemaan, vaan paikalle soitettiin alan ammattimies eli varikon kilvittäjä, joka väänsi linjakilvet oikein ja sitten päästiin matkaan. Ei kai raitioliikenteessä ole vieläkin näin?
Minusta on hoidettava asia niin, että automatiikan pettäessä manuaalinen käyttö on aina mahdollista. Se, että ammattihenkilö joutuu sellaista hieman sellaisen käyttöä opiskelemaan ja sitten painelemaan nappejakin ei ole mielestäni syy puutteellisen toimintaan.
Minusta myös on ihan perusteltua vaatia parempaa laatua joukkoliikenteeltä ja HKL onkin kiristänyt laatuvaatimuksia kilpailutetussa bussiliikenteessään ja vaatii mm. kuljettajilta parempaa osaamista ja perehtyneistyyttä työhönsä. Reitit, joita ajetaan pitää tuntea ja matkustajapalvelun perusasiat pitää olla hallussa ennenkuin linjalle on asiaa. Tämä osaltaan kohottaa myös arvostustamme joukkoliikenteen ammattilaisina.
Tämä ei siis ole tarkoitettu ärsyttämään tai rienaamaan keitään, vaan herättämään keskustelua.