Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Tästä olen aivan samaa mieltä, että tällainen ratkaisu oli ollut parempi, mutta arvasin, että "pyhään kolmoseen" ei saa koskea; tulihan siitä mm. töölöläisten vahvistus; hyvä etteivät lähteneet kaduille barrkaadien kanssa kun kolmosta uhattiin.Nyt olisi "tuhannen taalan paikka" korjata 1950-luvun alun tyhmyys (pelkän kolmosen sijasta 3B/3T:n käyttöönotto) ja numeroida raitiolinjat uudestaan loogisemmaksi. Toinen saa numeron 1 ja toinen 2. Nyky-ykkösille annetaan jokin muu numero.
On huvittavaa käsittämättömyyttä seurata pelleilyä näillä Kolmosen kirjaimilla.
Jos ei olisi vappuyö, kertoisin tarkemmin miten kansainvälisesti vastaavat tapaukset numeroidaan muualla. Näitä on olemassa muuallakin!
Ottakaa suunnittelijat pieni aikalisä, älkääkä olko naimisissa historian kanssa, vaan tulkaa tähän päivään. Kaikki muuttuu, mutta miksi olette niin rakastuneita johonkin kolme-berttaan tai kolme-teehen. Numeroita ilman turhia kirjaimia kannattaa suosia ja silloin ratkaisu on vaikkapa yksi ja kaksi.
Anteeksi vaan, niinhan tuo olikin. Mä kun olen täällä hieman kaukana noista projekteista sieltä, eikä pääse paikanpaalle ihan heti tarkistamaan. Täytyynee kaivaa Kampin suunnitelmat kotiläksyksi.Jos olet perehtynyt Kampin suunnitelmiin ja jo tehtyihin rakennustöihin, niin Arkadiankadun etelälaita Runeberginkadun ja Fredrikinkadun välillä muutetaan joukkoliikennekaistaksi, jota kaikki Runeberginkadulta tulevat bussit käyttävät.
Rakennustyöthän on tuossa jo tehty.
Valtuutettu Haltialle parhaimmat kiitokset järkevästä päätöksenteosta tässä hankalassa tilanteessa.Kyllä, seiska kulkee kuten ennenkin ja ei, Arkadiankatua ei kulje enää raitiovaunu. Linja 18 siirrettän kulkemaan Rautatieaseman ja Töölön välisellä pätkällä Arkadiankadun kautta (eli Kamppi jäänee pois pysäkkiluettelosta).
Compact on oikeassa, turhat kirjaimet pois.Ottakaa suunnittelijat pieni aikalisä, älkääkä olko naimisissa historian kanssa, vaan tulkaa tähän päivään. Kaikki muuttuu, mutta miksi olette niin rakastuneita johonkin kolme-berttaan tai kolme-teehen. Numeroita ilman turhia kirjaimia kannattaa suosia ja silloin ratkaisu on vaikkapa yksi ja kaksi.
Mutta linjatunnukset ovat 4 ja 6 eikä tyhmiä kirjaimia sinne sun tänne.
Aika hyvä pontti, sano .Kun on kyse uudesta kolmosesta, niin silloin nimenomaan nuo kirjaintunnukset puolustavat paikkaansa oikein mainiosti. Kyseessähän on yksi linja, linja 3. Jos numeroitaisin vaikka 2 ja 3, niin siinähän vasta menisi Vääksyn mummo sekaisin, kun linjanumero vaihtuisi kesken kaiken. Nyt ei vaihdu, numero pysyy koko ajan samana. Sen sijaan lisäkirjain tuo selkeyttä siihen, missä päin kaupunkia ollaan: T Töölön puolella/e ja B Berghällin puolella/e.
Mitäpä tästä nyt enää. kun asiat on päätetty. Kävin tätä ketjua läpi jaHeitetään tähän soppaan nyt vielä yksi lusikka: linja numero 5. Taisin tätä jo aiemmin ehdottaakin, mutta sen reitti kuuluisi näin: Katajanokan terminaali - Mikonkatu - Kamppi - Ooppera - Pikku Huopalahti. Nykyisille linjoille ei tulisi muutoksia, paitsi 4T pantaisiin pakettiin. Vitonen olisi helppo kytkeä linjan 10 kanssa samaan tapaan kuin 6 ja 8 keskenään.
Mistä vaunut? Kympiltä tietysti enimmäkseen, koska siltä voi miltei kaksinkertaistaa vuorovälin. Neloselta voi ehkä tiputtaa yhden vaunun, vai voiko?
Entäs kolmoset: Kallioon tulee ysistä lisäkapasiteettia ja mainitun vitosen myötä myös Runskille. Kolmosilta voisi molemmilta tiputtaa vieläkin yhden vuoron.
Sen sijaan lisäkirjain tuo selkeyttä siihen, missä päin kaupunkia ollaan: T Töölön puolella/e ja B Berghällin puolella/e.
Tunnuksia pitää vaihtaa siksi, että muuten Kaivokadun pysäkillä kulkisi 2 eri 3T:tä ja 2 3B:tä samaan suuntaan.
Periaatteessa sama ratkaisu voisi olla käytössä muillakin linjoilla: 4M Lasipalatsilta Munkkaan, 4T Lasipalatsilta Terminaaliin ja 4K Merisotilaantorille
Mitäpä tästä nyt enää.
Luulen vain. että siellä suunnittelussa ollaan niin urautuneita, eikä toisaalta halutakaan paneutua mihinkään uuteen. Näin se on helpompaa, eikä rasita virkamiestä.