Ainoa mitä olen kritisoinut, on avausviestissä esitetty raitiotien linjaus. Pitääkö raitiotien mennä aseman kautta väistäen mm. Kauppalantien yms. alueet vai palvella nimenomaan niitä alueita, jotka jäävät kauas rautatien välittömästä palvelualueesta. Tulikohan tämä nyt selväksi?
Selväksi tuli, juu. Ei nyt kannattaisi liikaa takertua siihen Kauppalantiehen vaan yrittää nähdä kokonaisuuksia. Kuten sanottu, olisi pitänyt tehdä ihan puhtaan teoreettinen esimerkki tiheästä ratikkalinjasta, jonka vuoroista osaa jatketaan lähiöön, ja tarkastella sen taloudellisuutta pitkän bussilinjan rinnalla, eikä tulla sinne teidän kotinurkille sorkkimaan.
Siitä huolimatta palvelu ei saa huonontua millään alueella.
Tässä nostatkin esille tärkeän seikan. Liikenneasioissa nimbyily on kunniassa kaupunginosassa kuin kaupunginosassa, ja "koskaan et muuttua saa" tuntuu olevan mottona joka puolella. Käytännössä näillä edellytyksillä ei kannattaisi suunnitella ja toteuttaa oikeastaan yhtään mitään missään koskaan.
Kun miettii Helsinkiä, niin ei meillä ole yhtäkään sellaista raidehanketta, jossa liikutaan nykyisen maankäytön alueella ja toteutetaan raide, joka ei huononna jonkun palvelua.
Otetaan nyt muutama esimerkki: ysiratikka aiheuttaa närää Ullanlinnassa, kun 17:n palvelu Kaivokadulle jäi pois. Kampin ratikka aiheuttaa närää Töölössä, kun kolmosella ei enää pääse Stockalle ja kun Luonnontieteellisen museon pysäkillä ei enää ole ratikkapalvelua. Raskaalla puolella Länsimetro heikentää keskustayhteyksiä eri puolilla Lauttasaarta, Vuosaaren metro muutti vaihdollisiksi asiointimatkoja Itikseen. Jokeri heikentäisi Leppävaaran ja Otaniemen välisiä yhteyksiä, Munkkivuoren ratikka Pajamäen keskustayhteyksiä, Laajasalon ratikka vähentäisi oleellisesti bussiliikennettä Herttoniemeen.
Tästä johtopäätöksenä joko kaikki Helsingin ratahankkeet on aina toteutettu huonosti, mihin en nyt oikein usko; tai sitten pitää vaan hyväksyä, että rata uutena elementtinä nykyisen maankäytön alueella muuttaa bussipalvelua olennaisesti, ja vaikka kokonaismuutos onkin positiivinen, niin yksittäisten matkojen osalta palvelu huononee väistämättä.
Ehkä tässä on lopultakin taustalla se ratkaiseva näkemysero, että minun mielestäni raitiotien tulisi olla eräänlainen katujuna tai -metro, ei rautapyöräbussi. Ymmärrän toki useiden kompuroinnin tässä asiassa, näyttäähän Helsingin pahemman kerran vanhanaikainen ratikka valitettavasti ihan yksiselitteisesti viimeksimainitulta.
Vaikka tuo rautapyöräbussi kuulostaakin hienolta vertaukselta, niin itse asiassa tämäkin pitäisi kyetä ymmärtämään hiukan laajemmin. Ratikka kun kykenee olemaan sekä "katujuna" että "rautapyöräbussi", ja yksittäisellä linjallakin se saattaa tarpeen mukaan vaihtaa tätä rooliaan. Se onkin ratikan kiistaton etu verrattuna kumipyöräbussiin tai metroon/junaan.
Ratikkalinjan runko-osuus, vaikkapa nyt tässä esimerkissä Ylioppilastalo – Vihdintie, on sitä katujunaosuutta. Liikennöidään suurilla yksiköillä, jolloin kustannukset pysyvät kurissa. Kysyntä on niin suurta, että suurista yksiköistä huolimatta vuorovälikin on palveleva. Rata tehdään (tai pitäisi tehdä; tässä on vielä paljon opittavaa) nopeaksi ja sujuvaksi ja vaunuille annetaan korkea prioriteetti risteyksissä.
Ylioppilastalolta etelään Kirralle (Ullanlinnaan?) ja Vihdintieltä pohjoiseen lähiön sisään ollaankin sitten enemmän rautapyöräbusseja. Yksiköt ovat edelleen suuria, sillä kesken matkaa niitä ei ruveta pätkimään. Ratakin on nopea, jos väylä sen mahdollistaa. Tarpeen tullen hyväksytään kuitenkin sekakaistat ja hitaatkin osuudet. Kysyntää ei ole bussilinjaa enempää, mutta kokonaishyöty tulee siitä, että matkustajalle voidaan tarjota hyviä vaihdottomia yhteyksiä, joihin ilman rautapyöräbussia vaadittaisiin katujunaosuudella ratikan kanssa päällekkäin kulkeva kumipyöräbussi.
Eli ollaan asian ytimessä: näyttäisi taloudellisesti ja palvelutasollisesti perustellulta hakea Helsingin ratikalle entistä runkolinjamaisempaa roolia kantakaupungin ulkoreunoille asti, ja kehittää ratikkalinjoja lähiövyöhykkeelle rautapyöräbussin tavoin, pitkiä lähiöbussilinjoja korvaamalla.