Kuinka moni haluaa ihan käsi sydämellä tämän näköistä väylää Helsingin keskeisille kaduille? Minä en muuten halua.
Tässä pitäisi mielestäni pystyä näkemään "julkisivun läpi", eli tuollaisen raitioradan toimínnalliset elementit, jotka tekevät siitä "Stadtbahnin" tai "pikaraitiotien" tai "katumetron".
Minä näen tuossa kuvassa mm. avonaisen radan päällysrakenteen = varmaan 30 cm varaa tulla lunta, ennen kuin sitä on kiskojen yläpinnan tasalle asti. Samoin näen kulkuesteen raiteiden välissä (lieneekö noin yleisesti tarpeellinen, ja jos niin missä?), (ainakin) riittävän leveät laiturit tuollaisille noin 58 m pitkille kahden vaunun junille ja myös aidan pysäkkilaiturien ja ajoradan välissä, joka toimii sekä kulku- että roiske-esteenä.
Toisaalta ei tuo imho ole sen epäesteettisempi paikka, kuin keskiverto rautatieasema (Kilon asema Espoossa yhtenä hyvänä esimerkkinä. Toisaalta katutason yläpuolella tai tunnelissa kulkeva ratayhteys onkin "poissa silmistä, poissa mielestä". Tai voisi nimittää myös "takapiharadaksi"
Jossain vaiheessa Helsingissäkin ruvetaan toivottavasti kyselemään, että onko meillä varaa vetää kaikkia ratoja
koko matkalta sillalle tai tunneliin, vai saadaanko kokonaisuutena parempi lopputulos (vaikka muutamat ehkä kitisevät kovempaa) sillä että tehdään vähemmän kompromisseja (viittaan nyt reunakivilinjojen siirtoihin tai keskikorokkeisiin yms.) ja käytetään mieluummin eritasoratkaisuista säästyneet rahat sitten ympäristö laatutason nostamiseen ja/tai kärsijöiden (autoliikenteen, pysäköintipaikkojen tms.) siirtämiseen pois tieltä. Mehän olemme kohta esteettisempiä kuin ranskalaiset
Yksi ongelma liittyy siihen miten tiettyt ratkaisut on speksattu, eli kun nykyään Helsingissä raitiorata mielletään A:n näköiseksi ja metrorata B:n näköiseksi, ei ole helppoa muuttaa yleistä käsitystä siitä (edes alan ammattilaisten ja harrastajien keskuudessa). Ja samalla alkaa surkuttelu ja voivottelu siitä, että
kaikki vastaavat radat pitäisi muuttaa ehdotetunlaiseksi. Eli ei ymmärretä sitä, että sama laite voi kulkea täysin eri näköisellä radalla Aleksilla, Munkkiniemen puistotiellä ja vaikka Laajasalon sillalla. Tällä lienee jotain tekemistä sen vanhan väittämän suhteen, kun Suomea on sanottu "Yhden totuuden maaksi".
Mutta älkää hyvät forumilaiset käsittäkö väärin, en ole varsinaisesti vaatimassa tuollaisia ratkaisuja joka paikkaan enkä mihin tahansa paikkaan. Mutta erityisesti Helsingin esikaupunkialueella ja Espoossa ja Vantaalla vastaava ratkaisu ei ainakaan omasta mielestäni olisi välttämättä sen rumempi kuin siellä nykyään olevat n+1 -kaistaiset risteykset.