vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,139
Kiinni veti! Ja lupaushan pitää.Spårakoffissa matkalla Oulunkylästä Munkkivuoreen?
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kiinni veti! Ja lupaushan pitää.Spårakoffissa matkalla Oulunkylästä Munkkivuoreen?
No esimerkiksi Jätkäsaareen se rata saatiin minusta pitkälti päättäjien toimesta HKL-Suy:n vikistessä. Jos tuo parhaimillaan tarkoittaa että Helsingin ratikka on hyvä niin ei, mutta jos se tarkoittaa että se on parempi kuin vaihtoehdot niin joo. Ratikkaliikenne on niin kuin pizza tai seksi, kun se on hyvää niin se on taivaallista, ja kun se on huonoa niin se on vieläkin aika hyvää. Ja voihan sitä parantaa, ratikkaliikennettä siis.Kyllä tarjoon lasillisen huurteista sille, joka saa tämän alueen päättjät vakuuttuneeksi siitä, että raitiovaunuihin perustuva kaupunkirata on aluellista joukkoliikennettä parhaimmillaan.
Mutta onneksi ei enää tällainen:
Linkki 8
Kuinka moni haluaa ihan käsi sydämellä tämän näköistä väylää Helsingin keskeisille kaduille? Minä en muuten halua.
Minä vain pidän Laajasalon ratikkaa unelmana, haaveena, toivekuvana siksi, mitä on asian ympärillä tapahtunut. Eli ei mitään konkreettista.En kyllä ymmärrä miksi on unelmaa rakentaa Laajasaloon ratikkaa
Ei nyt kannattaisi liikaa takertua siihen Kauppalantiehen vaan yrittää nähdä kokonaisuuksia.
Tämä Haaga on kuitenkin ihan hyvä esimerkki niistä käytännön ongelmista, joita liittyy bussien mahdolliseen korvaamiseen ratikoilla. Teoriassa jokin muutos voi kannattaa, mutta sen olisi silloin tarjottava vähintään samaa tai mieluiten parempaa kokonaispalvelua. Yksittäisten mahtkustajien palvelu voi tietyissä rajoissa toki heikentyä.
Korvaavan ratikkaliikenteen mahdollisista liikennöintikustannushyödyistä on kovin vähän iloa, jos kokonaispalvelua ei pystytä parantamaan.
Minulla ei ole mitään vastaan.Kuinka moni haluaa ihan käsi sydämellä tämän näköistä väylää Helsingin keskeisille kaduille? Minä en muuten halua.
Valmiiseen kaupunkirakenteeseen ympättäessä uusia raiteita mennään aina jonkun kotinurkille. Tämä ei ainakaan vähennä homman haasteellisuutta. En kyllä usko, että pakeneminen "teoreettisiin malleihin" on mikään todellinen ratkaisu.
Uutta maankäyttöä on toistaiseksi Eliel Saarisen tien ja Ilkantien risteyksen luona. Lyhyesti ilmaistuna Ilkantien bussipysäkit ovat miltei uudisrakennusten kotiovien luona. Nyt rakenteilla oleva rakennuskanta ei painopistettä sanottavasti siirrä pois entiseltä paikaltaan.Niin ja muuten eikö Eliel Saarisen tien ympäristöön ole tullut aika paljon uutta rakentamista, ja yhä lisää tulossa? Raidehyötyähän olisi voinut päästä rahastamaan tontinhinnoissakin, jos se olisi rakennettu jo rakentamista aloiteltaessa. Nyt tämä on toki pelkästään teoreettista, mutta vihjaa siihen, kuinka Haagankin asukaspainopiste muuttuu pikkuhiljaa.
No jaa. En muista että kaupunkiradan tuominen tänne sen enempää kuin Bussi-Jokerin perustaminen olisi aiheuttanut soraääniä. Ilmiselvät parannukset kyllä otetaan tervetulleina vastaan.
Millä tavoin ajattelit esim. Pisaran huonontavan ihmisten palvelua?
Olin itse paikan päällä yleisötilaisuudessa, se taisi olla vuonna 1998. Muistan hyvin yleisön kommentit. Eivät asukkaat vastustaneet uutta joukkoliikenneyhteyttä, vaan heitä huolestutti mainitun Eliel Saarisen tien silloin rakentamatta olevan osuuden toteuttamistapa. Silloisissa suunnitelmissa aseman luona oleva kuilu oli kattamaton (aseman alla väylä oli toki sillan kannen alla, samoin Isonnevantie ja Laajasuontie muodostivat eritason). Asukkaiden aktiivisuuden ansiosta koko kuilu lopulta katettiin, kun yhteys vuosituhannen alussa rakennettiin (bussit 41 ja 79V siirtyivät osuudelle vuoden 2002 alussa). Asukkaiden toive kadun varaamisesta vain joukkoliikenteelle toteutui myös. Keltään en ole kuullut yhtäkään soraääntä itse Bussi-Jokerista liikenneyhteytenä. Alkuperäisessä kommentissanihan viittasin liikenneyhteyden palveluun, paraniko vai huononeniko palvelu. Ihan vain näin muistin virkistykseksi...Muistin virkistykseksi: juuri Haagassa Bussi-Jokeria vastustettiin raivoisasti. Haagalaisethan vastustivat vuosikymmenten ajan Eliel Saarisen tien puuttuvan osuuden rakentamista (autokatuna), ja onnistuivatkin viivästyttämään sitä, kunnes bussijokeri sitten jyräsi asukasmielipiteen. Bussikatuakin kuitenkin yritettiin vastustaa.
Muistan hyvin yleisön kommentit. [...] Asukkaiden toive kadun varaamisesta vain joukkoliikenteelle toteutui myös.