Vaihtomatkustajat ovat hyvin marginaalista väkeä, ainakin mitä tulee kaukoliikenteeseen. Todennäköisesti kun koko matkan pystyy kulkemaan bussilla, ei oeteta ylimääräisiä vaihtoja ja jos otetaankin, se tapahtuu samanlaisten liikennemuotojen kesken. Joko junasta junaan tai bussista bussiin.
Miksi vaihto pitäisi tapahtua saman liikennemuodon sisällä? Kiistät siis koko intermodaliteetin idean?
Vaihtajia ei ole siksi, kun vaihto on tehty käytännössä hyvin vaikeaksi. Lisäksi lippu- tai aikatauluyhteistyötä ei ole.
Tämä on hyvin lyhytnäköinen ajattelutapa. Bussi on yleensä hitaampi kuin juna. Miksi kukaan ehdoin tahdoin istuisi Tampereen ja Helsingin väliä 1 1/2 tunnin sijasta 2 - 2 1/2 tuntia vain siksi jos on jatkamassa bussilla eteenpäin? Paitsi jos on pakko, kun ei ole vaihtoehtoja.
Sinänsä outoa, että jos bussiliikenne on niin vaikeaa, kuin annat ymmärtää, miksi sitten Tampereen linja-autoasemalta lähtee joka päivä hyvin kuormitettuja bussivuoroja Helsinkiin? Ilmeisesti heille bussin käyttäminen ei tuota vaikeutta, sen kun nousee sisään ja maksaa matkansa. Ja (liityntä)bussilla pääsee parinkymmenen metrin päähän bussilaitureista. Hyhkystä tuo mm linjat 1, 26, 71 ja 79.
Mistä päättelet, että olemassa ei ole latenttia kysyntää, joka ei realisoidu, kun bussivaihtoehto ei näyttäydy matkaa suunnittelevalle realistisena vaihtoehtona? Kun mietit minkä verran matkustajia bussiin mahtuu ja minkä verran junaan, voit päätellä jotain markkinaosuuksista näiden kesken.
Niin, minä muuten kerroin vain omasta subjektiivisesta kokemuksestani. En ole idealistinen bussiliikenteen kannattaja jos kohta en vihaajakaan. Juna vaan on käytännöllisempi ja miellyttävämpi, joten valitsen pääsääntöisesti junan. Ihan turha todistella, että bussilla on tasan yhtä helppo kulkea, jos minä sanon että minun näkökulmastani ei ole. Esimerkiksi matka Helsinkiin kestää ihan liian kauan bussilla. Toiseksi bussi huojuu ja vapisee, ja kuljettajat kaahaavat rampeille ihan liian kovaa. Bussissa ei pysty lukemaan kirjaa yhtä hyvin kuin junassa, kun silmät hyppivät riviltä toiselle huojunnassa, eikä jalkatilassa ole junaan verrattuna kehumista. Eikä hyllylle sovi matkatavaroita edes käsimatkatavaran verran.
Bussiliikenteelle on oma roolinsa kyllä minunkin generoimassani kysynnässä. Helsinki-Vantaan lentoasemalle bussilla pääsee tällä hetkellä kätevämmin.
Pointti on, että jos halutaan, että minä valitsen bussin useammin kuin nykyään, pitää tehdä jotain näille asioille. Voi olla että tietyissä tilanteissa bussin aikataulu olisi parempi. Tällöin voisin kulkea bussilla, jos se ei aiheuttaisi sitä että joudun pohtimaan koko matkaketjun lenkki lenkiltä uusiksi ja miettimään miten asiat sopivat yhteen. Eli päädynkö matkan jälkeen takaisin samaan pisteeseen vai jonnekin muualle, ja mitä implikaatiota sillä on syöttöliikennemuodon valintaan.
Näistä subjektiivisista ajatuksista päädytään luonnollisesti siihen, että jokainen matkustaja pohtii luonaan subjektiivisesti samankaltaisia asioita. Oman matkaketjun toimivuus on tärkeintä. Ei matkustajaa kiinnosta pääsääntöisesti onko liikennemuoto bussi vai juna, jos muut aspektit on vakioitu. Siksi liikennemuotojen erottelu on keinotekoista ja puhtaasti operaattorilähtöistä -- ei asiakaslähtöistä.
Rautatieaseman paikka on oikeasti huono. Jo pakettiliikenne tuo mukanansa hyvin merkittävän nouto- ja jakopalvelun. En epäile Rautatienkadun kapasiteettia, mutta logistiikan kannaltatämä ei ainakaan paranna nykytilannetta. Varsinkin kun asiakkaidenkin pitää päästä hakemaan pakettinsa.
Rautatieaseman sijainti on matkustajaa ajatellen paras mahdollinen. Sinne on helppo tulla kaikilla kulkumuodoilla. Missä linja-autoasemalla esim. on saattajien pysäköintimahdollisuus tai minne voi jättää auton päiväksi jos kulkee itse autolla? Ei minnekään. Ei varsinkaan uudistuksen jälkeen. Ja minne pakettiasiakkaat saavat ajaa ja pysäköidä? Ei selvää ainakaan minulle. Linja-autoasema on yksi suuri liikennemotti nykyisessä muodossaan, eikä sen lähelle pääse omalla autolla mihinkään. No, ehkä Koskikeskukseen, mutta sekin on aina täynnä eikä auki muuta kuin kaupankäyntiaikoina.
Jos pitäisi etsiä logistiikan kannalta parempi paikka linja-autoasemalle, niin itse ehdottaisin heti Viinikan liittymän vieressä olevaa terminaalialuetta. Se vaan ei palvele matkustavaa asiakasta, jos se on vuoron pääteasema. Siinä kyllä olisi rautatiekin vieressä, joten mikäs estäisi siirtämästä Tampereen rautatieaseman sijainnin sinne? Vai onko nyt tilanne se, että siellä missä Stockmann, siellä myös rautatieasema?
Viinikka ei olisi minusta hyvä sijainti, koska se on aivan liian syrjässä. Stockmannin sijainti ei sinänsä sanele, missä rautatieaseman tulee olla, mutta sanotaanko niin, että on enemmän eduksi jos rautatieasema sijaitsee lähellä kaupungin kaupallisia palveluita kuin jos se sijaitsee jossain ihan syrjässä, kuten esimerkiksi Turussa.
Näitä asioita on varmasti selvitetty silloin, kun yhdistettyä matkakeskusta ajettiin. Se, miksi on päädytty hajautettuun matkakeskukseen, on varmasti tämän selvitystyön tulos. Haluaisin kuulla sinulta, miten saat mahtumaan noin 8 lähtölaituria, rahtiterminaalin ja sen asiakaspaikoituksen rautatieasemalle?
Onkos tuolla linja-autoasemalla sitten 8 laituria? En muista ulkoa, mutta mielikuvani on, että ei aivan vaan pikemminkin 6 tai 7? Saa korjata jos muistan väärin. Jos ne mahtuvat linja-autoaseman eteen, niin kaiketi ne mahtuvat samaan tilaan rautatieaseman eteen? Saattopysäköinti tosin täytyisi järjesteää uusiksi, joko pienempään tilaan tai muualle. Sitäpaitsi muitakin vaihtoehtoja olisi. Itse olen aiemmin ajatellut, että nykyiselle VR:n pitkän ajan pysäköintialueelle P-talon katolle mahtuisi aika monta bussilaituria (siis jos sijoitetaankin toiminnot sinne eikä aseman eteen) ja sinne olisi vielä helppo ajaakin. Ja onhan teoriassa olemassa vielä sekin vaihtoehto, että katetaan junalaiturit betonikannella, jonka päälle bussilaiturit ja uusi odotushalli (sis. myös uusia kaupallisia tiloja) sijoitettaisiin. Mutta periaatteessa jo varsin kevyillä järjestelyillä ja pienillä investoinneilla saataisiin aikaan minimivaatimukset täyttävä yhdistetty matkakeskus, joka ei olisi ainakaan huonompi kuin nykyinen hajautettu ratkaisu.
Lisäksi haluan korostaa, että esim seutuliikenteessä, todella harvalla on määränpää rautatieasemalla. Mieti, kuinka paljon palvelu huononisi, jos esim Pirkkalasta tulevat seutubussit ajettaisiin vain rautatieasemalle sen sijaan että tällä hetkellä ajavat Pyynikintorille (ja palvelevat samalla ammattikouluun ja muihin oppilaitoksiin menijöitä).
Miksi seutuliikenteen bussin täytyisi päättää reittinsä rautatieaseman matkakeskukseen jos se ei nykyään päätä sitä linja-autoasemalle vaan jatkaa Pyynikintorille? Ihan yhtä lailla rautatieasemalta pääsee jatkamaan Pyynikintorille, joten tämä ei muuta käytännössä nykytilannetta lainkaan. Tai sitten jos koukkausta rautatieaseman kautta ei haluta tehdä, niin sitten vuoron voisi edelleen ajaa samaa reittiä Hatanpään valtatietä Hämeenkadulle ja edelleen Pyynikintorille. Vaihtoyhteys kaukobusseihin tosin menetettäisiin tällöin, mutta toisaalta miksi Pirkkalan busseista pitäisi olla vaihtoyhteys kaukobussiin, mutta ei kaukojuniin?