1) Yksi paikka/verkkopalvelu mistä voi ostaa lipun. Esim. minä matkustan Malmilta mökilleni Joutsaan. Tälle annetaan yksi hinta, tiedot vaihdoista, jne. Tämä ei edes edellytä mitään muutoksia nykyisiin tariffeihin, vaan on tavallaan ostorajapinta.
2) Samasta palvelusta voi ostaa kaukobussiliput, eri kaupunkien lähiliikenteen liput, VR:n liput ja taksimatkan. Malmilta mökilleni matkaketju voi olla esim. juna Malmi - Tikkurila, juna Tikkurila - Lahti, pikalina Lahti - Joutsa, taksi Joutsa - mökki. Tai HKL bussi Malmi - Viikki, Viikki - Joutsa pikalinja, taksi mökki - Joutsa.
3) Tämä johtaisi käytännössä siihen että koko matkaketju varattaisiin etukäteen, mikä olisi hyvä asia. Bussiyhtiö tietäisi vähän kuinka paljon matkustajia on tulossa ja voisi esim. järjestää lisäauton. Taksimatkat voitaisiin yhdistää, on esimerkiksi hyvin mahdollista että en ole ainoa Joutsaan saapuvalta pikavuorolta Luhangan suuntaan lähtevä.
Tämä on naulan kantaan. Juuri näin ajattelen itsekin.
Seuraava kysymys tietysti olisi kuka tällaista palvelua pyörittäisi ja millä ehdoilla, sekä miten se teknisesti toteutettaisiin.
Joku saattaisi esittää, että tämän ostorajapinnan pitäisi olla julkinen palvelu. Käytännössä siis julkinen monopoli. Tästä olen eri mieltä. Lipunmyyntimonopoli ei kuulu tähän aikaan, varsinkin kun se rajoittaisi liikenteenharjoittajien elinkeinonvapautta myydä itse omia lippujaan asiakkaille. Yksityinen monopoli ei olisi sen parempi eli en suosi ajatusta että esim. Matkahuolto saisi suoraan tämän roolin.
Ainoa järkevä ratkaisu olisi että kaikki halukkaat tahot, olkoot liikennöitsijöitä tai matkatoimistoja, voisivat myydä kaikkien liikennöitsijöiden lippuja syrjimättömillä ehdoilla.
Tämä puolestaan edellyttäisi sopivan lainsäädännön lisäksi jonkinlaista kaikille avointa (mahdollisesti julkisesti hallinnoitua) clearing-järjestelmää, jonka kautta varaukset toisiin varausjärjestelmiin tehtäisiin. Suoria tapauskohtaisia integraatioita ei kannattaisi rakentaa, koska heti kun osapuolten määrä kasvaa vähänkään kahta suuremmaksi niistä muodostuisi valtava sillisalaatti, ja muutos mihin tahansa varausjärjestelmään aiheuttaisi välittömän muutostarpeen kaikkiin muihinkin.
Eli jos haluaisin ostaa VR:ltä kombilipun Helsinki-Virrat via Parkano, niin VR myisi suoraan omasta lipunmyyntijärjestelmästään junaliput. Bussiliput puolestaan myytäisiin VR:n lipunmyyntijärjestelmän kautta, mutta siten että järjestelmä lähettäisi XML-muotoisen sanoman (tyyliin Rosettanet) clearing-järjestelmän kautta Matkahuollon varausjärjestelmään, josta e-lipputiedot tulisivat samoin XML-muotoisena vastaussanomana takaisin VR:n järjestelmään ja ne tulostettaisiin paperilipulle tai muulle tulosteelle. Tämä clearing-järjestelmä hoitaisi myös maksujen tilitykset eri toimijoiden välillä joka suuntaan ilman että kaikkien toimijoiden täytyy solmia erillisiä sopimuksia tai järjestää erillistä laskutusta jokaisen muun toimijan suuntaan.
Sama luonnollisesti toimisi toisinkin päin. Jos menisin vaikka Mäntän Matkahuoltoon, niin sieltä voitaisiin myydä minulle bussiliput vaikka Mänttä-Orivesi -välille suoraan Matkahuollon järjestelmästä ja junaliput Orivesi-Tampere voitaisiin tiketöidä siten, että Matkahuollon järjestelmä tekee clearing-järjestelmän kautta varauksen VR:n järjestelmästä.
Tällainen järjestelmä olisi varsin hyödyllinen monestakin näkökulmasta tarkasteltuna. Se mahdollistaisi mm. uusien operaattoreiden mukaantulon junaliikenteeseen siten, että kukin operaattori voi myydä lippuja paitsi omiinsa niin myös muiden operaattoreiden juniin. Samoin se mahdollistaisi mahdollisesti halukkaiden bussioperaattoreiden eroamisen Matkahuollon järjestelmästä ja oman järjestelmän käyttöönoton. Varausjärjestelmä ei siis enää toimisi kilpailun esteenä vaan kukin toimija voisi käyttää haluamaansa varausjärjestelmää ja rakentaa siihen toiminnallisuutta minkä sielu sietää, nettimyyntiä ja kaikkea, kunhan toteuttaa avoimen XML-pohjaisen rajapinnan kansalliseen clearing-järjestelmään liittymistä varten. Luonnollisesti clearing-järjestelmään liittyminen olisi edellytyksenä liikennelupaa myönnettäessä.
Kuten teme ehdotti, olisi oikeastaan aika fiksua, jos taksikeskukset voitaisiin integroida samaan clearing-järjestelmään ja myydä etukäteen paikkavarauksellinen "taksilippu" syöttömatkalle perille lopulliseen kohteeseen. Eihän tämä ole sen mutkikkaampaa kuin ennakkotilauksen teko + rahan välittäminen "virtuaalisena voucherina" taksiliikennöitsijälle vastineeksi ajosta. Tällöin toki täytyisi käyttää laskennallista kilometripohjaista taksaa (tai vyöhyketaksaa) sen sijaan sijaan että laskutettaisiin todellisten kilometrien ja/tai ajan mukaan. Mutta tämä tuskin on paha este. Maailmalla on järjestelmiä joissa taksimatkan hinta määräytyy suoraan osoitteiden mukaan ja on tiedossa jo matkan alkaessa tai etukäteen (käsittääkseni ainakin Tukholmassa on tällainen käytäntö).
Samoin haluaisin nähdä, että clearing-järjestelmä mahdollistaisi lentoliikenteen varausjärjestelmien, kuten Finnairin käyttämän Amadeuksen, integroimisen mukaan. Tällöin Matkahuolto tai VR voisi myydä vaikka lentolipun Helsinki-Lontoo yhdistettynä syöttöyhteyksiin taksi Virrat laivaranta - Virrat linja-autoasema + bussi Virrat-Orivesi + juna Orivesi - Vantaa lentoasema. Tai Finnair voisi myydä New York - Helsinki -lennon kylkiäisenä junalipun Vantaan lentoasemalta Tampereelle (toivottavasti suoraa rataa pitkin), jolloin junayhteys korvaisi syöttölennon.
Käytännössä kansainväliset varausjärjestelmät kuten Amadeus lienevät sen verran jäykkiä että voi olla, ettei ole mahdollista siitä suunnasta saada näkyvyyttä koko Suomen juna- ja bussiverkostoon, mutta ainakin tärkeimmille kohteille kuten Suomen suurimpien kaupunkien matkakeskuksille pitäisi saada oma IATA-kolmikirjainkoodi (esim. TMK = Tampere-keskusta näyttäisi olevan vapaana, vrt. TMP = Tampere-Pirkkala), joka mahdollistaisi niiden näkyvyyden varausjärjestelmissä.
Muuten, ideaalisti mielestäni kaikissa liikennemuodoissa tulisi siirtyä e-lippuihin eli kun tekee varauksen joko tiskillä tai netissä, niin siitä pitäisi saada A4-tulosteena reititys, jossa on tarvittavat varaustiedot ja 3D-viivakoodit, jotka mahdollistavat varauksen validoinnin kussakin liikennevälineessä. Kaikki liikennemuodot tulisi voida sisällyttää samaan tulosteeseen, jonka ulkoasu voisi tietysti olla erilainen riippuen myyjän järjestelmästä, mutta siinä tulisi silti olla aina kaikki tarvittavat liikennemuotokohtaiset koneluettavat tunnistetiedot. Taustajärjestelmien tulisi olla reaaliaikaisia, jolloin väärinkäytökset voidaan estää ilman liian tiukkoja peruutusehtoja (käyttämättömän lipun tulisi lähtökohtaisesti aina olla hyvityskelpoinen ainakin siltä osin kuin tehdyt varaukset eivät ole aiheuttaneet no-show -haittoja, eli kokonaan etukäteen ja ainakin ilman suuria kuluja siirrettävissä uusille vuoroille jälkikäteen).
Lisäbonuksena tulisi olla mahdollisuus jälkikäteen tarkistaa myyjän järjestelmästä lipputietoja vastaan lipun reaaliaikainen reititys sekä lippujen käyttötiedot. Tämä olisi erinomaista esimerkiksi matkalaskun liitteenä. Kun matka on tehty, voisi vain mennä netissä liikennöitsijän varaussivulle, hakea lipun tiedot esiin ja tulostaa täsmälleen saman reitityslistauksen kuin ennen matkaa, mutta matkan jälkeen joka osiossa olisi lipun käyttötiedot mukana, siis periaatteessa samat tiedot kuin mitä nykyään lyödään konduktöörin leimasimella paperilippuun. Tämä olisi äärimmäisen hyvä tosite siitä mikä matkaketju todellisuudessa toteutui, varsinkin jos alkuperäiseen varaukseen tehdään paljon muutoksia matkan varrella. Luulisi, että firmojen matkareskontraihmiset ja tilintarkastajat kiittäisivät, jos tämä toteutuisi.