Kaukojunien ja -bussien yhteiskäyttö

Paikkakunnille, joissa toisen liikennemuodon syöttö uhkaa vakavasti toisen liikeennemuodon toimintaedellytyksiä ei matkakeskus mielestäni ole paras vaihtoehto. En tässä nyt mitään sen laajempaa analyysiä osaa tehdä näistä paikkakunnista, koska en monenkaan liikenneoloja sen tarkemmin tunne, mutta minään valmiiksi annettuna universaalina totuutena en ole valmis hyväksymään sitä väitettä, että matkakeskukset eivät jossain pitäjissä olisi todellinen uhka bussiliikenteelle. Tampereen nyt kuitenkin voisin nostaa esimerkiksi yksittäisistä kirkonkylistä, joihin matkakeskus ei sovellu.

Eli selkeää perustetta ei ole sille, että linja-autoasema ei sovellu esim. Tampereen kirkonkylällä r-aseman yhteyteen. On vain arvelua siitä, että bussimatkaaja hyppää kyllä Ratinasta lähtevään bussiin, mutta ei rautatieasemalta lähtevään bussiin.
Itse en matkustajana tähän todellakaan usko. Mielestäni sekä bussi että juna voivat molemmat vain voittaa asiassa samalla kun henkilöauto häviäisi houkuttelevuudessa osuuksiaan.
 
Paikkakunnille, joissa toisen liikennemuodon syöttö uhkaa vakavasti toisen liikeennemuodon toimintaedellytyksiä ei matkakeskus mielestäni ole paras vaihtoehto. En tässä nyt mitään sen laajempaa analyysiä osaa tehdä näistä paikkakunnista, koska en monenkaan liikenneoloja sen tarkemmin tunne, mutta minään valmiiksi annettuna universaalina totuutena en ole valmis hyväksymään sitä väitettä, että matkakeskukset eivät jossain pitäjissä olisi todellinen uhka bussiliikenteelle. Tampereen nyt kuitenkin voisin nostaa esimerkiksi yksittäisistä kirkonkylistä, joihin matkakeskus ei sovellu.
Mutta soveltuu esim. yli puolta pienempään Jyväskylään tai tätäkin yli puolta pienempään Seinäjoelle? En käsitä, mikä Tampereen asemasta tekee soveltumattoman yhdistetylle matkakeskukselle. Jos linja-autoasemaa rakennettaisiin vasta nyt, se rakennettaisiin joko rautatieasemalle tai Keskustorille, ei missään nimessä Ratinaan.
 
Mutta soveltuu esim. yli puolta pienempään Jyväskylään tai tätäkin yli puolta pienempään Seinäjoelle? En käsitä, mikä Tampereen asemasta tekee soveltumattoman yhdistetylle matkakeskukselle.

En osaa tarkemmin arvioida matkakeskusten soveltuvuutta Seinäjoelle tai Jyväskylään, mutta mahdollisesti niiden sijainnit tukevat paremmin liikennemuotojen yhteistyötä. Tampereella jokatapauksessa matkakeskus ajaisi bussiliikenteen täysin alistettuun asemaan junaliikenteeseen nähden. Rautateiden suuntaiset bussilinjat kyseisestä kirkonkylästä ovat käsittääkseni tällä hetkellä itsekannattavia, mutta syöttölinjoiksi muuttuessaan näin ei välttämättä enää olisikaan. Ja se mitä mielestäni tästä seuraisi, on tainnut tulla mainittua jo muutamaan kertaan aikaisemmissa viesteissäni.
 
Jotta joukkoliikenne olisi kilpailukykyinen vaihtoehto autolle, junalle ja bussille pitäisi saada yhteiset matkaliput, niin, ettei kulkumuodon vaihdosta tule nykyisenkorkuista lisähintaa. Lisäksi oletuksena tulisi olla, että kaupungeissa on matkakeskukset ja bussien aikataulut on merkittävältä osalta synkronoitu junien kanssa.
 
En osaa tarkemmin arvioida matkakeskusten soveltuvuutta Seinäjoelle tai Jyväskylään, mutta mahdollisesti niiden sijainnit tukevat paremmin liikennemuotojen yhteistyötä. Tampereella jokatapauksessa matkakeskus ajaisi bussiliikenteen täysin alistettuun asemaan junaliikenteeseen nähden. Rautateiden suuntaiset bussilinjat kyseisestä kirkonkylästä ovat käsittääkseni tällä hetkellä itsekannattavia, mutta syöttölinjoiksi muuttuessaan näin ei välttämättä enää olisikaan. Ja se mitä mielestäni tästä seuraisi, on tainnut tulla mainittua jo muutamaan kertaan aikaisemmissa viesteissäni.

En tunne Tamperetta, mutta minusta tämä on vainoharhaista. Kätevät vaihtoyhteydet kaiken järjen mukaan lisäävät kokonaismatkustajamäärä. Ja jos vaikka Virrat - Helsinki bussista suurin osa matkustajista vaihtaisi junaan Tampereella, niin se kannattaisikin muuttaa Virrat - Tampere bussiksi. Matkustajia varten tuota liikennöintiä harjoitetaan, ei suora bussiyhteys ole mikään itseisarvo.
 
Aikalailla näin, perustuen juurikin siihen että joukkoliikennepalvelut tapetaan välialueilta jos bussilinjoille suuret volyymit reittien päistä (jotka tekevät niistä kokonaisuudessaan kannattavia) kelkotaan juniin. Välimaastossa ei juurikaan naurata se, että pendo painaa tuhatta pysähtymättä ohi, siinä vaiheessa kun viimeinen bussi oman pysäkin ohi kulki neljä vuotta sitten.

En vastusta matkakeskuksia kategorisesti tai pidä niitä äärimmäisinä pahan ilmentyminä. Mielestäni ne eivät nyt vaan jokaiseen pitäjään sovellu.


Välialueilta luonnollisesti vähenee yhteyksiä, mutta syöttö-juna-syöttö on kuitenkin järkevä vain asemakeskusten taakse muodostuvan viuhkan alueella, ei asemakeskusten väleillä. Jäljelle jäävä pikavuoroliikenne toimittaa lähiliikenteen virkaa, jonka matkustajapohja on alueen sisäinen eikä läpikulkeva liikenne.

Problematiikka voidaan toki kääntää myös toisinpäin. Onko järkevää ajaa terveitä bussilinjoja subvention piiriin/lakkautettaviksi alistamalla ne VR:n syöttölinjoiksi?

On se järkevää, jos toteutuva junayhteys on vielä terveempi heti tai lähitulevaisuudessa. Junalla kun on helpompi kuljettaa lisämatkustajia ilman kustannusten kasvua lisämatkustajien suhteessa.
 
Jotta joukkoliikenne olisi kilpailukykyinen vaihtoehto autolle, junalle ja bussille pitäisi saada yhteiset matkaliput, niin, ettei kulkumuodon vaihdosta tule nykyisenkorkuista lisähintaa. Lisäksi oletuksena tulisi olla, että kaupungeissa on matkakeskukset ja bussien aikataulut on merkittävältä osalta synkronoitu junien kanssa.
Olisihan se hienoa, jotenkin näin:
1) Yksi paikka/verkkopalvelu mistä voi ostaa lipun. Esim. minä matkustan Malmilta mökilleni Joutsaan. Tälle annetaan yksi hinta, tiedot vaihdoista, jne. Tämä ei edes edellytä mitään muutoksia nykyisiin tariffeihin, vaan on tavallaan ostorajapinta.
2) Samasta palvelusta voi ostaa kaukobussiliput, eri kaupunkien lähiliikenteen liput, VR:n liput ja taksimatkan. Malmilta mökilleni matkaketju voi olla esim. juna Malmi - Tikkurila, juna Tikkurila - Lahti, pikalina Lahti - Joutsa, taksi Joutsa - mökki. Tai HKL bussi Malmi - Viikki, Viikki - Joutsa pikalinja, taksi mökki - Joutsa.
3) Tämä johtaisi käytännössä siihen että koko matkaketju varattaisiin etukäteen, mikä olisi hyvä asia. Bussiyhtiö tietäisi vähän kuinka paljon matkustajia on tulossa ja voisi esim. järjestää lisäauton. Taksimatkat voitaisiin yhdistää, on esimerkiksi hyvin mahdollista että en ole ainoa Joutsaan saapuvalta pikavuorolta Luhangan suuntaan lähtevä.
 
1) Yksi paikka/verkkopalvelu mistä voi ostaa lipun. Esim. minä matkustan Malmilta mökilleni Joutsaan. Tälle annetaan yksi hinta, tiedot vaihdoista, jne. Tämä ei edes edellytä mitään muutoksia nykyisiin tariffeihin, vaan on tavallaan ostorajapinta.

Voisihan tällaisen perustaa vaikka saman tien. Onhan lentoliikenteessäkin esim Ebookers. Perustetaanko? ;) Mikäli tällainen toimija kerää suosiota, sillä on vipuvartta neuvotella Matkahuollon kanssa paremmat tariffit. Se myös voi yrittää kerätä ihmisiä omalla hinnoitteluriskillään erikoistarjouksilla halpalentoyhtiöiden tapaan.

Tosin on tällainen konsepti ollut olemassa jo aika kauan, ja niitä kutsutaan matkatoimistoiksi. Mutta toki sellaista aktiivista valtakunnallista toimijaa ei ole, joka olisi erikoistunut nimenomaan juna- ja bussiliikenteen tavallisiin lippuihin.
 
1) Yksi paikka/verkkopalvelu mistä voi ostaa lipun. Esim. minä matkustan Malmilta mökilleni Joutsaan. Tälle annetaan yksi hinta, tiedot vaihdoista, jne. Tämä ei edes edellytä mitään muutoksia nykyisiin tariffeihin, vaan on tavallaan ostorajapinta.
2) Samasta palvelusta voi ostaa kaukobussiliput, eri kaupunkien lähiliikenteen liput, VR:n liput ja taksimatkan. Malmilta mökilleni matkaketju voi olla esim. juna Malmi - Tikkurila, juna Tikkurila - Lahti, pikalina Lahti - Joutsa, taksi Joutsa - mökki. Tai HKL bussi Malmi - Viikki, Viikki - Joutsa pikalinja, taksi mökki - Joutsa.
3) Tämä johtaisi käytännössä siihen että koko matkaketju varattaisiin etukäteen, mikä olisi hyvä asia. Bussiyhtiö tietäisi vähän kuinka paljon matkustajia on tulossa ja voisi esim. järjestää lisäauton. Taksimatkat voitaisiin yhdistää, on esimerkiksi hyvin mahdollista että en ole ainoa Joutsaan saapuvalta pikavuorolta Luhangan suuntaan lähtevä.

Tämä on naulan kantaan. Juuri näin ajattelen itsekin.

Seuraava kysymys tietysti olisi kuka tällaista palvelua pyörittäisi ja millä ehdoilla, sekä miten se teknisesti toteutettaisiin.

Joku saattaisi esittää, että tämän ostorajapinnan pitäisi olla julkinen palvelu. Käytännössä siis julkinen monopoli. Tästä olen eri mieltä. Lipunmyyntimonopoli ei kuulu tähän aikaan, varsinkin kun se rajoittaisi liikenteenharjoittajien elinkeinonvapautta myydä itse omia lippujaan asiakkaille. Yksityinen monopoli ei olisi sen parempi eli en suosi ajatusta että esim. Matkahuolto saisi suoraan tämän roolin.

Ainoa järkevä ratkaisu olisi että kaikki halukkaat tahot, olkoot liikennöitsijöitä tai matkatoimistoja, voisivat myydä kaikkien liikennöitsijöiden lippuja syrjimättömillä ehdoilla.

Tämä puolestaan edellyttäisi sopivan lainsäädännön lisäksi jonkinlaista kaikille avointa (mahdollisesti julkisesti hallinnoitua) clearing-järjestelmää, jonka kautta varaukset toisiin varausjärjestelmiin tehtäisiin. Suoria tapauskohtaisia integraatioita ei kannattaisi rakentaa, koska heti kun osapuolten määrä kasvaa vähänkään kahta suuremmaksi niistä muodostuisi valtava sillisalaatti, ja muutos mihin tahansa varausjärjestelmään aiheuttaisi välittömän muutostarpeen kaikkiin muihinkin.

Eli jos haluaisin ostaa VR:ltä kombilipun Helsinki-Virrat via Parkano, niin VR myisi suoraan omasta lipunmyyntijärjestelmästään junaliput. Bussiliput puolestaan myytäisiin VR:n lipunmyyntijärjestelmän kautta, mutta siten että järjestelmä lähettäisi XML-muotoisen sanoman (tyyliin Rosettanet) clearing-järjestelmän kautta Matkahuollon varausjärjestelmään, josta e-lipputiedot tulisivat samoin XML-muotoisena vastaussanomana takaisin VR:n järjestelmään ja ne tulostettaisiin paperilipulle tai muulle tulosteelle. Tämä clearing-järjestelmä hoitaisi myös maksujen tilitykset eri toimijoiden välillä joka suuntaan ilman että kaikkien toimijoiden täytyy solmia erillisiä sopimuksia tai järjestää erillistä laskutusta jokaisen muun toimijan suuntaan.

Sama luonnollisesti toimisi toisinkin päin. Jos menisin vaikka Mäntän Matkahuoltoon, niin sieltä voitaisiin myydä minulle bussiliput vaikka Mänttä-Orivesi -välille suoraan Matkahuollon järjestelmästä ja junaliput Orivesi-Tampere voitaisiin tiketöidä siten, että Matkahuollon järjestelmä tekee clearing-järjestelmän kautta varauksen VR:n järjestelmästä.

Tällainen järjestelmä olisi varsin hyödyllinen monestakin näkökulmasta tarkasteltuna. Se mahdollistaisi mm. uusien operaattoreiden mukaantulon junaliikenteeseen siten, että kukin operaattori voi myydä lippuja paitsi omiinsa niin myös muiden operaattoreiden juniin. Samoin se mahdollistaisi mahdollisesti halukkaiden bussioperaattoreiden eroamisen Matkahuollon järjestelmästä ja oman järjestelmän käyttöönoton. Varausjärjestelmä ei siis enää toimisi kilpailun esteenä vaan kukin toimija voisi käyttää haluamaansa varausjärjestelmää ja rakentaa siihen toiminnallisuutta minkä sielu sietää, nettimyyntiä ja kaikkea, kunhan toteuttaa avoimen XML-pohjaisen rajapinnan kansalliseen clearing-järjestelmään liittymistä varten. Luonnollisesti clearing-järjestelmään liittyminen olisi edellytyksenä liikennelupaa myönnettäessä.

Kuten teme ehdotti, olisi oikeastaan aika fiksua, jos taksikeskukset voitaisiin integroida samaan clearing-järjestelmään ja myydä etukäteen paikkavarauksellinen "taksilippu" syöttömatkalle perille lopulliseen kohteeseen. Eihän tämä ole sen mutkikkaampaa kuin ennakkotilauksen teko + rahan välittäminen "virtuaalisena voucherina" taksiliikennöitsijälle vastineeksi ajosta. Tällöin toki täytyisi käyttää laskennallista kilometripohjaista taksaa (tai vyöhyketaksaa) sen sijaan sijaan että laskutettaisiin todellisten kilometrien ja/tai ajan mukaan. Mutta tämä tuskin on paha este. Maailmalla on järjestelmiä joissa taksimatkan hinta määräytyy suoraan osoitteiden mukaan ja on tiedossa jo matkan alkaessa tai etukäteen (käsittääkseni ainakin Tukholmassa on tällainen käytäntö).

Samoin haluaisin nähdä, että clearing-järjestelmä mahdollistaisi lentoliikenteen varausjärjestelmien, kuten Finnairin käyttämän Amadeuksen, integroimisen mukaan. Tällöin Matkahuolto tai VR voisi myydä vaikka lentolipun Helsinki-Lontoo yhdistettynä syöttöyhteyksiin taksi Virrat laivaranta - Virrat linja-autoasema + bussi Virrat-Orivesi + juna Orivesi - Vantaa lentoasema. Tai Finnair voisi myydä New York - Helsinki -lennon kylkiäisenä junalipun Vantaan lentoasemalta Tampereelle (toivottavasti suoraa rataa pitkin), jolloin junayhteys korvaisi syöttölennon.

Käytännössä kansainväliset varausjärjestelmät kuten Amadeus lienevät sen verran jäykkiä että voi olla, ettei ole mahdollista siitä suunnasta saada näkyvyyttä koko Suomen juna- ja bussiverkostoon, mutta ainakin tärkeimmille kohteille kuten Suomen suurimpien kaupunkien matkakeskuksille pitäisi saada oma IATA-kolmikirjainkoodi (esim. TMK = Tampere-keskusta näyttäisi olevan vapaana, vrt. TMP = Tampere-Pirkkala), joka mahdollistaisi niiden näkyvyyden varausjärjestelmissä.

Muuten, ideaalisti mielestäni kaikissa liikennemuodoissa tulisi siirtyä e-lippuihin eli kun tekee varauksen joko tiskillä tai netissä, niin siitä pitäisi saada A4-tulosteena reititys, jossa on tarvittavat varaustiedot ja 3D-viivakoodit, jotka mahdollistavat varauksen validoinnin kussakin liikennevälineessä. Kaikki liikennemuodot tulisi voida sisällyttää samaan tulosteeseen, jonka ulkoasu voisi tietysti olla erilainen riippuen myyjän järjestelmästä, mutta siinä tulisi silti olla aina kaikki tarvittavat liikennemuotokohtaiset koneluettavat tunnistetiedot. Taustajärjestelmien tulisi olla reaaliaikaisia, jolloin väärinkäytökset voidaan estää ilman liian tiukkoja peruutusehtoja (käyttämättömän lipun tulisi lähtökohtaisesti aina olla hyvityskelpoinen ainakin siltä osin kuin tehdyt varaukset eivät ole aiheuttaneet no-show -haittoja, eli kokonaan etukäteen ja ainakin ilman suuria kuluja siirrettävissä uusille vuoroille jälkikäteen).

Lisäbonuksena tulisi olla mahdollisuus jälkikäteen tarkistaa myyjän järjestelmästä lipputietoja vastaan lipun reaaliaikainen reititys sekä lippujen käyttötiedot. Tämä olisi erinomaista esimerkiksi matkalaskun liitteenä. Kun matka on tehty, voisi vain mennä netissä liikennöitsijän varaussivulle, hakea lipun tiedot esiin ja tulostaa täsmälleen saman reitityslistauksen kuin ennen matkaa, mutta matkan jälkeen joka osiossa olisi lipun käyttötiedot mukana, siis periaatteessa samat tiedot kuin mitä nykyään lyödään konduktöörin leimasimella paperilippuun. Tämä olisi äärimmäisen hyvä tosite siitä mikä matkaketju todellisuudessa toteutui, varsinkin jos alkuperäiseen varaukseen tehdään paljon muutoksia matkan varrella. Luulisi, että firmojen matkareskontraihmiset ja tilintarkastajat kiittäisivät, jos tämä toteutuisi.
 
Viimeksi muokattu:
Voisihan tällaisen perustaa vaikka saman tien. Onhan lentoliikenteessäkin esim Ebookers. Perustetaanko? ;)
Itseasiassa olen miettinyt että pitäisi olla sellainen matkatoimisto (joo, ymmärrän kyllä että tämä on matkatoimistotoimintaa mutta ilman käsitöitä), joka välittäisi mökkejä/lomakohteita autottomille. Eli siis valikoima kohteita jonne pääsee, ja joissa voi oleilla helposti, ilman omaa autoa.

Jani ajattelee samoin kuin minä, juridisteknisenä yksityiskohtana: julkinen taho voisi tarjota sanomanvälityspalvelun, johon joukkoliikennetarjoalla olisi velvoite integroitua. Kevyt tehdä, eristää muutokset (periaatteessa...), eikä ole iso puuttuminen elinkeinovapauteen. Suomeksi tämä siis tarkoittaa että jokaisesta tietojärjestelmästä lähetään viesti jossain muodossa ja jollain tavalla keskitettyyn palvelun, joka sitten muokkaa sen jonkun toisen palvelun ymmärtämään muotoon.
 
Tästä taksi/bussi/juna -lippujen matkaketjutus palvelusta... Entä kun jokin matkaketjun kulkuneuvo on myöhässä, odottaako seuraavan matkaketjun kulkuneuvo? Eli kuvitellaan matkaketjuksi bussi-taksi-juna. Bussi on jostain syystä myöhässä reippaasti, taksi kyllä saadaan tilattua just-on-time periaatteella. Taksi yrittää ehtiä junalle, mutta ei millään ehdi, vaan myöhästyy 10 min. Junanko pitäisi sitten odotella taksia tuo 10min, yhden ihmisen takia 200 muuta myöhästyy esim jatkolennolta. No, juna ei takseja odota, tai jos odottaisi, niin matka-aikaa saisi alkaa mittaamaan almanakalla. Kuka korvaa lipun, entä myöhästymisestä aiheutuvan haitan, entä jos jatkoyhteys on viimeinen ja aamulla menee vasta seuraava juna. Taksikuskilla tuskin on paljon vaikutusvaltaa junien odottamisiin.
 
Tästä taksi/bussi/juna -lippujen matkaketjutus palvelusta... Entä kun jokin matkaketjun kulkuneuvo on myöhässä, odottaako seuraavan matkaketjun kulkuneuvo? Eli kuvitellaan matkaketjuksi bussi-taksi-juna. Bussi on jostain syystä myöhässä reippaasti, taksi kyllä saadaan tilattua just-on-time periaatteella. Taksi yrittää ehtiä junalle, mutta ei millään ehdi, vaan myöhästyy 10 min. Junanko pitäisi sitten odotella taksia tuo 10min, yhden ihmisen takia 200 muuta myöhästyy esim jatkolennolta. No, juna ei takseja odota, tai jos odottaisi, niin matka-aikaa saisi alkaa mittaamaan almanakalla. Kuka korvaa lipun, entä myöhästymisestä aiheutuvan haitan, entä jos jatkoyhteys on viimeinen ja aamulla menee vasta seuraava juna. Taksikuskilla tuskin on paljon vaikutusvaltaa junien odottamisiin.

Maailmassa jossa on keksitty vakuutus tuo ei ole ongelma. Jos bussi on myöhässä, niin mennään seuraavalla junalla. Se mitä tämä tarkoittaa rahaliikenteenä, jos esim. paikkalippu jää käyttämättä, on tuollaisen palvelun tarjoajan vastuulla. Vaihtoehto on esim. että bussifirma maksaa jotain, tappion kärsii lipun myynnyt tai jokin yhdistelmä. Jos näin käy esim. 1% matkoista, niin 1% lisämaksu kaikkiin lippuihin riittää kattamaan tuon.
 
Maailmassa jossa on keksitty vakuutus tuo ei ole ongelma. Jos bussi on myöhässä, niin mennään seuraavalla junalla. Se mitä tämä tarkoittaa rahaliikenteenä, jos esim. paikkalippu jää käyttämättä, on tuollaisen palvelun tarjoajan vastuulla. Vaihtoehto on esim. että bussifirma maksaa jotain, tappion kärsii lipun myynnyt tai jokin yhdistelmä. Jos näin käy esim. 1% matkoista, niin 1% lisämaksu kaikkiin lippuihin riittää kattamaan tuon.

Juuri näin. Itse näkisin, että asiakasta kohtaan vastuun kantaa se taho, joka on hänelle lipun myynyt. Eli lipun myyjä määrittelee omat hintansa siten, että tuollainen vakuutus siihen sisältyy. Lisähinta ei ole kova. Jos joku haluaa ostaa yksittäiset kupongit joka reittivälille erikseen, saattaa siis saada ne aavistuksen halvemmalla, mutta voi vain syyttää itseään, jos yhteys ei toteudu.

Taustalla tietysti voidaan rakentaa sopimustekninen järjestely jonkinlaisesta regressio-oikeudesta. Joka liikennevälineelle voidaan määritellä sopimukselliset ajoissa olemisen kriteerit, jotka otetaan huomioon jatkoyhteyksien ketjutuksessa. Jos yhteys on myöhässä näiden kriteerien mukaan, niin liikennöitsijä maksaa sopimussakkoa vastuun koko matkaketjusta asiakasta kohtaan ottaneelle lipunmyyjätaholle (esim. toinen liikennöitsijä) joka normaalisti tietenkin tilittää yksittäisen reittivälin liikennöitsijälle tämän osuuden. Näin minimoidaan se riski, että vastuunkantajataho joutuisi yksin vastuuseen jos joku toinen töppäilee: rahallinen vastuu vyörytetään sopivana siivuna aina sille taholle asti, jonka palvelu todellisuudessa tökkii. Tämä ei kata kaikkia kuluja vaan pelkästään osan, mutta ohjaa koko palveluketjun toimintaa oikeaan suuntaan eli täsmällisyyteen. Joka ei ole täsmällinen, kärsii, vaikkei joudukaan kantamaan vastuuta kuin itse tuottamansa palvelun osalta. Yli menevä osuus rahoitettaisiin mainitulla tavalla vakuutusperusteisesti lipun lopullisen myyjän toimesta.
 
Muuten, ideaalisti mielestäni kaikissa liikennemuodoissa tulisi siirtyä e-lippuihin eli kun tekee varauksen joko tiskillä tai netissä, niin siitä pitäisi saada A4-tulosteena reititys, jossa on tarvittavat varaustiedot ja 3D-viivakoodit, jotka mahdollistavat varauksen validoinnin kussakin liikennevälineessä.

Korjataan nyt vielä tämäkin: tarkoitin ilman muuta 2D-viivakoodia. Jotenkin vaan aina lipsahtaa 3D:ksi. Vaikka haluaisin kyllä nähdä millainen olisi 3D-viivakoodi. ;)
 
Bussi-bussi-yhteistyökään ei aina toimi. Kun matkustaa Hervannasta Ylöjärvelle, joutuu maksamaan ensin kertamaksun 2,50 keskustaan. Ja vielä toisen kertamaksun Länskälle.

Homma tulee kalliiksi. Olisi näppärää jos seudullisessa liikenteessä olisi kertalippu. Nykyinen Tampereen seutuliikenteen järjestely tuntuu aika kivikautiselta. Tunnen toki kuukausiliput, mutta nyt kyse onkin kertalipusta.

Sama homma Nokialle mentäessä Paunun kanssa. 65 kulkee niin harvoin, ettei siitä ole apua.
 
Takaisin
Ylös