Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Jos asialla olisi Paunu, Länsilinjat tai Veolia, voi olla ettei. Jos asialla puolestaan olisi vaikka Savonlinja, varmaan olisi.
Pahimmillaan mentäisiin siihen, että ainoastaan kannattvat kenttä ja satama yhteydet ajettaiiin viiden kuuden toimijan voimin ja samalla unohdettaisiin sivykylien, esim Valkeakosken, Kangasalan yms, yhteydet pääkaupunkiseudulle.
Ruotsissa kaukoliikenteen luvissa kielletään kuitenkin läänin sisäisten matkustajien kuljettaminen (siellähän läänit ovat suomalaisia paljon pienempiä).
Kuinka hoidetaan läänien sisäinen liikenne?
Liikenne- ja viestintäministeriö sanoi:Tiedustelitte linjaliikenneluvista henkilöautoille. Nykyisen henkilöliikennelain mukaan linjaliikennelupa voidaan myöntää vain linja-autolle, eli vähintään 1+9 kalustolle. Linjaliikenneluvan myöntäminen edellyttää myös, että hakijalla on jo joukkoliikennelupa. Toisin kuin taksiluvan, joukkoliikenneluvan myöntämistä ei ole rajoitettu kiintiöin, mutta kyseinen lupa edellyttää mm. ao. liikenneyrittäjäkurssin läpäisemistä hyväksytysti. Linjaliikenneluvan myöntämisessä otetaan huomioon haetun liikenteen taloudellisuus ja tarkoituksenmukaisuus. Lupia voi anoa ao. lääninhallitukselta.
Todettakoon, että henkilöliikennelakia ollaan parhaillaan muuttamassa ja tarkoituksena on, että uusi laki tulisi voimaan v.2009 lopulla. On mahdollista, että lupajärjestelmään tulee joitain muutoksia, mutta toistaiseksi on vielä liian aikaista arvioida muuttuuko laki myös mainitsemanne kalustokysymyksen osalta jollain tavalla.
Ystävällisin terveisin,
Irja Vesanen-Nikitin
ylitarkastaja
Liikenne- ja viestintäministeriö
Kyselin liikenne- ja viestintäministeriöstä, onko mahdollista perustaa linjaliikenneluvalla ajettavaksi reittiä, jossa kalusto on pienempi kuin 1+9, reitti ei olisi ostoliikennettä eikä matkustajakysyntä edellyttäisi isompaa kalustoa.
Miksi kukaan ylipäänsä hakisi linjaliikenneluvalla ajettavaa vuoroa henkilöautolla ajettavaksi? Muutaman matkustajan kuljettaminen ei nykyisillä Matkahuollon taksoilla varmastikaan löisi leiville. Toki yrittäjällä olisi oikeus periä kustannuksia vastaavaa taksaa, mutta silloin hinta nousisi helposti lähelle taksitaksaa, jolloin touhu varmastikin olisi järkevintä hoitaa normaalina taksiliikenteenä tai vaikkapa etukäteen tilattavana kimppataksina.
Jos Tilausliikenne T. Möttönen havainnoi aamulähdöillä olevan paljon matkustajia ja toteaa liikennetarvetta olevan myös kello 9:35 lähdölle, lupahakemusta on turha edes lähettää. Kulkijoita riittäisi kyllä sillekin lähdölle. Jos sen sijaan Satakunnan Liikenne ja Lauttakylän Auto lähettävät vastaavan hakemuksen, se saattaa mennä läpihuutojuttuna läpi.
Mitenkä muuten Matkahuollon taksa? Käytännössä sitä käytetään lähes kaikessa yksityisessä linja-autoliikenteessä. Hinnat autoissa nousevat aina Matkahuollon nostaessa taksojaan. Kartelli on kuitenkin lailla kielletty.