- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Nyt ollaan tilanteessa, jossa sekä VR:n matkustajakaukoliikenne että lähes kaikki bussien pikavuoroliikenne tekevät tappiota.
Itse näen seuraavia skenaarioita tulevaisuudelle:
- VR saa tehostettua toimintaansa niin, että matkustajakaukoliikenne nousee kannattavaksi nykyisillä lippujen hinnoilla tai VR pystyy jatkamaan nykyistä mallia, jossa liiketoiminnan tappiot katetaan sijoitusomaisuuden tuotoilla. Junien kaukoliikenteen monopoli säilyy vuoteen 2024 asti.
- OnniBus supistaa toimintaansa ja sillä jää runsas tarjonta vain reiteille, joilla bussi on yhtä nopea tai nopeampi kuin juna (esim. Helsinki - Turku). Muilla reiteillä OnniBusin tarjonta supistuu n. vuoden 2015 tasolle. Perinteiset bussiyhtiöt tekevät rankasti tappiota VR:n ja OnniBusin puristuksissa, mutta haluavat katsoa pelin loppuun asti ja jatkavat niin kauan kuin kassa kestää.
- OnniBusin omistaja toteaa, että Suomesta ei ole saatavissa tarpeeksi tuottoa, ja lopettaa toiminnan. VR alkaa nostaa lippujensa hintoja niin, että heidän toimintansa on kannattavaa. Muutama bussiyhtiö, etunenässä Savonlinja, jatkavat junaliikenteen haastamista. Nämä bussifirmat eivät kuitenkaan pysty nostamaan hintojaan kovin paljoa, koska junaliput ovat hinnannostosta huolimatta edullisia. Jäljelle jäävien bussien matkustajamäärät nousevat ja sen tuloksena myös bussiliikenne nousee voitolliseksi.
- VR:n tappioita ei siedetä poliittisesti ja se joutuu nostamaan hintojaan. Matkustajat vaihtavat takaisin busseihin, minkä vuoksi pikavuoroliikenteeseen äskettäin tehdyt supistukset perutaan useammassakin eri firmassa. VR:n monopolin lopettamisen aikaistaminen alkaa saada poliittista kannatusta. OnniBus nostaa lippujensa hintoja vähän, mutta pitää ne kuitenkin sen verran matalina, etteivät perinteiset bussiyhtiöt saa pikavuoroliikennettään kannattavaksi. OnniBus saa hyvällä brändillään kaksikerrosbussinsa täyteen ja tekee voittoa.
Koko paletti voi muuttua jos LiVe Oy sittenkin perustetaan tämän hallituksen aikana.
Se voi iskeä kuin varas yöllä. Uuden auton ostamisesta tulee halpaa kansanhuvia mutta vanhan pelkästä omistamisesta huippukallista.
Se voi iskeä niin että VR:n koko matkustajajunakalusto siirretään LiVe:n omistukseen ja mille tahansa operaattorille tulee mahdolliseksi vuokrata itselleen Euroopan nykyaikaisimpia junia, ja sloteja liikennöidä niillä Euroopan harvimmalla rataverkolla. VR:stä tulee kertaheitolla pelkkä henkilöstövuokrausfirma.
Mutta iskee se myös bussifirmoihin. Busseille tulee nimittäin tiemaksut, joka voi määräytyä esim sen perusteella minkä tasoisella tiellä bussi ajaa, paljonko se painaa jne.
Ihmisille tulee entistäkin vaikeampaa tehdä päätöksiä millä kulkuvälineellä liikkuu, ja karikoiden välttämiseksi joutuu rekisterimään itsensä jonkun operaattorin kanta-asiakkaaksi joka tarjoaa matkaketjuja pakettihintaan. Käytännössä ne paketit voivat sisältää jopa kävelymatkoja jos ei osaa lukea mitä pienellä präntillä lukee ehdoissa.
t. Rainer