Totta, on vielä ministeriön taksa. Mutta MH saisi myydä ne 44 matkan liput normaalimatkustajille mihin hintaan haluaa. Viimeisin uudistus ministeriön taksan purussa oli juuri se, että tuota taksaa käytetään vain kunnan ostaessa peruskoululaisille sarjalippuja tai mainittuja Kelan koulumatkatukeen oikeuttavia lippuja myytäessä.
Suurin tuon taksan merkitys taitaa olla nykyään siinä, että ymmärtääkseni seutulipuista liikennöitsijän saama korvaus määräytyy myös tuon taksan mukaan. Sinänsä erikoista, että liikenneministeriö määrittää tuollaisen taksan, silti lääninhallitukset määrittävät ostoliikenteen enimmäistaksaksi toisen taksan. Olisi ihan hauskaa, jos tämä MH:n taksaa alempi sarjalipputaksa määriteltäisiin myös ostoliikenteen enimmäistaksaksi. Niinpä lauantaisin ja iltaisin monella välillä saattaisi olla hieman halvempaa matkustaa kuin muina päivinä. Vaikkapa 20 km:n matkalla normaali kertamaksu on 4,50 euroa, kun taas sarjalipun perustaksa alentamattomana 3,88 euroa. Aikanaan nuo taksat olivat suunnilleen samat, Matkahuolto on sittemmin nostanut aika voimakkaasti hintoja. Myös LVM:n perustaksaa nostetaan käytännössä vuosittain, kuitenkin maltillisemmin.
Seutulippujen problematiikka johtuu juuri niiden avulla kannattaville vuoroille jaettavasta piilotuesta. 20 km:n työmatkan 60 euron hintaisella seutulipulla matkansa taittavan matkoista maksetaan vielä lisäksi 62 euroa seutulipputukea liikennöitsijälle kuukaudessa. Ymmärtääkseni juuri tuo noin suuri tukisumma johtaa pakkoon tehdä henkilöliikennelain kokonaisuudistus.
Suurin tuon taksan merkitys taitaa olla nykyään siinä, että ymmärtääkseni seutulipuista liikennöitsijän saama korvaus määräytyy myös tuon taksan mukaan. Sinänsä erikoista, että liikenneministeriö määrittää tuollaisen taksan, silti lääninhallitukset määrittävät ostoliikenteen enimmäistaksaksi toisen taksan. Olisi ihan hauskaa, jos tämä MH:n taksaa alempi sarjalipputaksa määriteltäisiin myös ostoliikenteen enimmäistaksaksi. Niinpä lauantaisin ja iltaisin monella välillä saattaisi olla hieman halvempaa matkustaa kuin muina päivinä. Vaikkapa 20 km:n matkalla normaali kertamaksu on 4,50 euroa, kun taas sarjalipun perustaksa alentamattomana 3,88 euroa. Aikanaan nuo taksat olivat suunnilleen samat, Matkahuolto on sittemmin nostanut aika voimakkaasti hintoja. Myös LVM:n perustaksaa nostetaan käytännössä vuosittain, kuitenkin maltillisemmin.
Seutulippujen problematiikka johtuu juuri niiden avulla kannattaville vuoroille jaettavasta piilotuesta. 20 km:n työmatkan 60 euron hintaisella seutulipulla matkansa taittavan matkoista maksetaan vielä lisäksi 62 euroa seutulipputukea liikennöitsijälle kuukaudessa. Ymmärtääkseni juuri tuo noin suuri tukisumma johtaa pakkoon tehdä henkilöliikennelain kokonaisuudistus.