Raitiotielinjojen keskittäminen Unioninkadulle on merkittävä muutos.Helsingin Leijona sanoi:...Katariinankatu muutetaan kävelykaduksi, jolla huolto- ja tontille ajo on sallittu. Kadulla on myös raitiovaunulinjojen vararaide.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Raitiotielinjojen keskittäminen Unioninkadulle on merkittävä muutos.Helsingin Leijona sanoi:...Katariinankatu muutetaan kävelykaduksi, jolla huolto- ja tontille ajo on sallittu. Kadulla on myös raitiovaunulinjojen vararaide.
Asia on kaupunkisuunnittelulautakunnassa torstaina (esityslistassa otsikolla "Torikortteleiden liikennesuunnitelma").
Liikennesuunnitelmassa näkyy, että 3T:n tullessa Aleksanterinkadulta ja kääntyessä Unioninkadulle etelään, se joutuu koukkaamaan risteyksessä vastaantulevien kaistalle. Mutkaan on merkitty 20,5 m kaarresäde. Onko niin, ettei 16 m kaarresäteen rakentamista uusiin risteyksiin enää sallita ollenkaan? Eikä 16 m ole kuitenkin ehdoton alaraja? Vai olisiko sekään riittänyt sellaiseen kurviin, jolla ei olisi tarvinnut viistää Aleksin pohjoista jalkakäytävää kapeammaksi?
Liikennesuunnitelmassa näkyy, että 3T:n tullessa Aleksanterinkadulta ja kääntyessä Unioninkadulle etelään, se joutuu koukkaamaan risteyksessä vastaantulevien kaistalle. Mutkaan on merkitty 20,5 m kaarresäde. Onko niin, ettei 16 m kaarresäteen rakentamista uusiin risteyksiin enää sallita ollenkaan? Eikä 16 m ole kuitenkin ehdoton alaraja? Vai olisiko sekään riittänyt sellaiseen kurviin, jolla ei olisi tarvinnut viistää Aleksin pohjoista jalkakäytävää kapeammaksi?
Ainakin Kauppatorin nurkille on piirretty 19,5m kaarteet, eli tiukentamisen varaa olisi ollut jos tuijotetaan vain kaarresäteitä.
Kysymykseni onkin nimenomaan, olisiko raitiovaunujen ehdottomasti tiukinkaan kaarresäde riittänyt suoraan kääntymiseen, vai onko koukkaus tehty nimenomaan paremman ajettavuuden vuoksi.
Unioninkadulle ollaan muuten sallimassa kaikki autoliikenne, joten limityksellä tulee vastaan muutakin kuin raitiovaunuja. Varsin todennäköisesti tästä seuraa ongelmia.
No Unioninkatu on ennenkin ollut raitioliikenteelle kaksisuuntainen. Tosin silloin henkilöauto ei ollut määräävä tekijä. Jospa se onnistuu nytkin.Helsingin Uutisissa on juttu aiheesta otsikolla Empirekeskustan elävöittäminen uhkaa sotkea koko raitiovaunuliikenteen.
Onko tällaisia suunnitelmia oikeasti olemassa?Raitioliikenteen siirto Espalle olisi kyllä yksi tärkeä asia joka tahtoo jäädä näiden pienempien näpertelyjen alle.