Onko tällaisia suunnitelmia oikeasti olemassa?
Sepä se. Viimeistään Laajasalon vaunujen tukkiessa ydinkeskustan kadut niitä kaivettaneen esiin.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Onko tällaisia suunnitelmia oikeasti olemassa?
Sepä se. Viimeistään Laajasalon vaunujen tukkiessa ydinkeskustan kadut niitä kaivettaneen esiin.
Riippuu täysin siitä, miten liikennettä kehitetään. Keskustan tärkeimmät pysäkit ovat jo nyt kyllin pitkiä 40-metrisille vaunuille/junille, mutta radan kapasiteetti kuluu 20-metrisiin vaunuihin. Ei ole sattumaa, että maailman raitiovaunukaupungeissa on yleisenä käytäntönä kaksinajo tai hyvin pitkät nivelvaunut.Kuinkahan paljon lisää raitiovaunuliikennettä Helsingin keskustan läpi vielä saadaan sopimaan ennen kuin liikenne puuroutuu kokonaan?
Riippuu täysin siitä, miten liikennettä kehitetään. Keskustan tärkeimmät pysäkit ovat jo nyt kyllin pitkiä 40-metrisille vaunuille/junille, mutta radan kapasiteetti kuluu 20-metrisiin vaunuihin. Ei ole sattumaa, että maailman raitiovaunukaupungeissa on yleisenä käytäntönä kaksinajo tai hyvin pitkät nivelvaunut.
Ratojen kapasiteetti on murto-osa mahdollisesta myös heikkojen valoetuuksien takia.
Ratojen kapasiteetti ei ole järjestelmän pullolnkaula, vaan pullonkaulana on vilkkaimpien pysäkkien kapasiteetti. Yksipaikkaisen pysäkin käytännön maksimkapasiteetti on 45-50 yksikköä tunnissa. Kaksipaikkaisen pysäkin kapasiteetti on suurempi, mutta kaksipaikkaisuus toimii kunnolla vain lyhyillä ratikoilla (20m tai alle).
Unioninkadulle voisi sallia Kauppatorilta Aleksin suuntaan vain bussilinjan h16 (eli se pätkä merkittaisiin raitiotiekaistaksi, jossa olisi lisäkilpi linjalle h16), niin ongelmia voisi olla huomattavasti vähemmän.
Ratojen kapasiteetti ei ole järjestelmän pullolnkaula, vaan pullonkaulana on vilkkaimpien pysäkkien kapasiteetti. Yksipaikkaisen pysäkin käytännön maksimkapasiteetti on 45-50 yksikköä tunnissa. Kaksipaikkaisen pysäkin kapasiteetti on suurempi, mutta kaksipaikkaisuus toimii kunnolla vain lyhyillä ratikoilla (20m tai alle).
HKL-liikelaitoksen lausuntoHKL sanoi:Kaupunginvaltuuston strategiaohjelma 2009 – 2012 antaa joukkoliikenteelle ja sen kehittämiselle korkean prioriteetin, eikä torikortteleiden alueelle nyt esitetty raitioteiden uudelleenjärjestely tue sitä.
Luulisi, että kaupunkisuunnitteluun kuuluu asan puntarointi laajemminkin. Eikä vain tuijottaminen juuri siihen yhteen asiaan välittämättä siitä, miten se vaikuttaa kokonaisuuteen.