Kauppatori: Helsinki

Vaikka sitä ei ole virallisesti julkistettu, vaikuttaa siltä, että Helsingissä on menossa hidas raitioverkon ratageometrian uudistustyö, jonka yhteydessä oiotaan mutkia siellä missä se on mahdollista. Katariinankadun lenkistä luopuminen on yksi pieni hanke, joka parantaa raitioteiden ratageometriaa ja vähentää kaluston kulumista.
 
Vaikka sitä ei ole virallisesti julkistettu, vaikuttaa siltä, että Helsingissä on menossa hidas raitioverkon ratageometrian uudistustyö, jonka yhteydessä oiotaan mutkia siellä missä se on mahdollista. Katariinankadun lenkistä luopuminen on yksi pieni hanke, joka parantaa raitioteiden ratageometriaa ja vähentää kaluston kulumista.
Valitettavasti päin vastoin.

Aleksanterinkadun raiteiden paneminen kiemuralle tuo 2 uutta S-mutkaa, joihin molempiin vielä yhdistyy vaihteita ja ristikoita. Tärinä ja kolinahaitat pahenevat, samoin sekä radan että pyörien kuluminen ja vaunujen rasitus.

Vielä suurempi ongelma on Kauppatori. Tori on liian pieni siihen, että sille mahtuisivat kaarteet ja suora pysäkki. Ajo Katariinankadun kautta mahdollistaa nykyisen pysäkin torin itäreunalla, koska sitä kuormittaa vain lähtökaarre. Nykyinen ykkösen päätesilmukkakin mahtuu paikalleen, kun sillä on oma raide Pohjois-Espalle. Kun rata pitää sovittaa kulkemaan Unioninkadulle eikä autojen ryhmittymiskaistoihin saa puuttua, menetetään tilaa ja kiemurrellaan lisää. Reitti Eteläranta–Snellmanninkatu on nyt suorin mahdollinen, kierto Unioninkadun kautta tuplaa tarvittavat kaarteet. Suunnassa Eteläranta–Mannerheimintie mutkien määrä on sama kuin nyt.

Rataverkon jyrkimpiä mutkia pyritään poistamaan, mutta mitään todellista geometrian siivousta ei ole menossa eikä tiedossa. Vaikka kiskojen uusimisen yhteydessä olisi tilaisuus parantaa geometria, uudet kiskot ovat yhtä huonot kuin entiset, vain vähemmän kuluneet.

Antero
 
HKL-Johtokunnan seuraavassa kokouksessa (esityslista 16.9) puidaan jälleen Kauppatorin torikortteleiden uusia liikennejärjestelysuunnitelmia:

Lausunto torikortteleiden liikennesuunnitelmasta

Aika hauskaa, että raitioliikenteestä ollaan luomassa kantakaupungin pääasiallista joukkoliikennejarjestemää ja jopa ainoaa suoraa joukkoliikenneyhteyttä mm. Laajasaloon ja tällaisia pullonkauloja tehtäisiin sitten ehdoin tahdoin.

Kuten tuo lausuntokin sanoo:
"Häiriöt torikortteleiden alueella raitioliikenteessä vaikuttavat suoraan tai välillisesti jokaiseen Helsingin raitiolinjaan."
Siis nykyäänkin, mutta mitä sitten kun sen yksi osuus on kuristettu limittämällä kiskot?

---------- Viesti lisätty kello 10:19 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:58 ----------

Huomionarvoista on mielestäni myös seuraava kohta em. lausunnossa:

"Raitioliikenteen investointien kustannukset ovat yhteensä noin 5,5
miljoonaa euroa (rata, ratasähkö, pysäkit). Liikennöintikustannusten
lisäys on hidastumisen ja poikkeustilanteiden vuoksi arviolta vähintään
600 000 euroa vuodessa (noin kahden vaunun liikenne). Nämä
lisäpanostukset eivät tuo mitään hyötyjä matkustajille."
 
Viimeksi muokattu:
Aika hauskaa, että raitioliikenteestä ollaan luomassa kantakaupungin pääasiallista joukkoliikennejarjestemää ja jopa ainoaa suoraa joukkoliikenneyhteyttä mm. Laajasaloon ja tällaisia pullonkauloja tehtäisiin sitten ehdoin tahdoin.

Niin. Helsinki on liian suuri kaupunki, virastoihin mahtuu liian monenlaisia intressejä. Onhan se nähty monta kertaa. Nyt vaan valtuuston pitäisi muistaa omat strategiansa ja nopeuttamislinjauksensa ja vaatia virkamiehistöltä niiden mukaan toimimista. Taitaa vaan olla niin, että kaupunginjohtajistossa kaikki muu voidaan uhrata tämän "elävöittämisen" takia.

Katariinankadusta kävelykatu? On varmaan tosi miellyttävä ja houkutteleva kävelykatu, kapea ja pimeä.

"Raitioliikenteen investointien kustannukset ovat yhteensä noin 5,5
miljoonaa euroa (rata, ratasähkö, pysäkit). Liikennöintikustannusten
lisäys on hidastumisen ja poikkeustilanteiden vuoksi arviolta vähintään
600 000 euroa vuodessa (noin kahden vaunun liikenne). Nämä
lisäpanostukset eivät tuo mitään hyötyjä matkustajille."

Tämä on mielestäni jopa liian lempeästi sanottu. Nämä lisäpanostukset kun itse asiassa tuovat merkittäviä haittoja (hidastumisen muodossa) matkustajille.

Ja 5,5 miljoonaa verrattuna Kampin uuteen rataan (5,0 M) tällaisena taantuma-aikana. Samalla rahalla voisi esim. laajentaa ratikoiden palvelualuetta Linjoille tai rakentaa Topeliuksenkadun-Nordenskiöldinkadun radan. Molemmista olisi selkeää hyötyä verkostolle, eivätkä liikennöintikustannukset lisääntyisi sitä 600 000 / vuosi.

Vaan lienee turha toivoa, että valtuuston kumileimasin osaisi tällaiseen puuttua :(
 
Katariinankadusta kävelykatu? On varmaan tosi miellyttävä ja houkutteleva kävelykatu, kapea ja pimeä.
Ei, mutta sinnehän voisi laittaa punaiset lyhdyt valaistukseksi, niin ehkäpä olisi houkuttelevampi... ;)
 
Taitaa vaan olla niin, että kaupunginjohtajistossa kaikki muu voidaan uhrata tämän "elävöittämisen" takia.
Tuo on valitettavasti aivan totta. Kyselin Pajuselta taannoin hänen mielipidettään raitioliikenteen hankaloittamisesta.
Jopa vastasi. Ja viesti oli selvä. Itse asiassa projekti on aivan ilmeisesti hänen sydämenasiansa! Sen edessä saavat raitiokiskotkin taipua.
 
Taitaa vaan olla niin, että kaupunginjohtajistossa kaikki muu voidaan uhrata tämän "elävöittämisen" takia.

Vaan lienee turha toivoa, että valtuuston kumileimasin osaisi tällaiseen puuttua :(

Tuo on valitettavasti aivan totta. Kyselin Pajuselta taannoin hänen mielipidettään raitioliikenteen hankaloittamisesta.
Jopa vastasi. Ja viesti oli selvä. Itse asiassa projekti on aivan ilmeisesti hänen sydämenasiansa! Sen edessä saavat raitiokiskotkin taipua.
Eli Helsingissäkin jokin "juntta" päättää asioista? Luulin, että täällä Kiinassa vain. :)

Muistaakseni Osmo Soininvaarakin totesi asiasta vain tyyliin, että "se nyt vaan tulee niin".

Kun saisi Kauppatorille kääntöraiteen etelän suuntaan, niin voisi lopettaa raitioliikenteen Unioninkadun tulevalla riskialttiilla limitetyllä osuudella kokonaan. Linjan 3B päätepysäkki olisi siten Kauppatori ja linjan 3T vaikkapa Katajanokan termilaalilla tai jopa Laajasalossa. ;)

Ei vaan, mikäpä olisikaan ratkaisu tuohon kinkkiseen ongelmaan?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eli Helsingissäkin jokin "juntta" päättää asioista? Luulin, että täällä Kiinassa vain. :)

Kuin tilauksesta HS kirjoittaa tänään kaupunkisivujen pääuutisena (vaikka ei se nyt sinänsä mikään uutinen olekaan), että "Helsingin kaupunginvaltuusto on pahainen kumileimasin. Todellista valtaa kaupungissa käyttää pieni joukkio, johon kuuluu muutama kokoomuksen, vihreiden ja Sdp:n joukoista noussut avainhahmo." Jutun otsikko on Kuka täällä oikein määrää? ja ykkösmääräilijäksi on nostettu Pajunen.
 
Mieleeni tuli sellainen ajatus, että olisikohan jossain tulevaisuudessa mahdollista, että koko Aleksin osuus Senaatintorilta Kolmelle Sepälle olisi yhteinäistä jalankulkualuetta, ilman minkäänlaista muuta liikennettä? Ei siis autoja, eikä myöskään raitiovaunuja. Raitioliikenne olisi siirretty kokonaisuudessaan Pohjois-Espalle (kuten nimimerkki GM 5:kin totesi) ja sieltä puolestaan olisi siirretty pois autoliikenne.

Millaisia järjestelyjä tuollainen vaatisi, jotta autoliikennekin jotenkin toimisi keskustan alueella. Toki jos joukkoliikenne olisi kyllin toimivaa, niin tarvittaisiinko autoliikennetta ko. alueella? Alueen huoltoliikennehan toimisi jokatapauksessa huoltotunnelin kautta. Hieman hankalaa toki, kun molemmat Espat ovat osa eurooppalaista E-tieverkostoa (E12 ja E75), johtuen suurista autolauttasatamista Olympiaterminaalissa seka Katajanokan Terminaalissa.

Myös raitiotieyhteys Kaivokadulta Kauppatorille olisi hieman kinkkinen, jos pidettaisiin ajatuksena sitä, ettei edes yhtäkään sporaakaan Aleksin tai sen välittomien sivukatujen tuntumaan.

Mutta tällainen ajatus yleisesti siis purtavaksi.
 
Mieleeni tuli sellainen ajatus, että olisikohan jossain tulevaisuudessa mahdollista, että koko Aleksin osuus Senaatintorilta Kolmelle Sepälle olisi yhteinäistä jalankulkualuetta, ilman minkäänlaista muuta liikennettä? Ei siis autoja, eikä myöskään raitiovaunuja. Raitioliikenne olisi siirretty kokonaisuudessaan Pohjois-Espalle (kuten nimimerkki GM 5:kin totesi) ja sieltä puolestaan olisi siirretty pois autoliikenne.
Täyskävelykaduksi sopii minusta paljon paremmin Pohjois-Espa: yhtenäinen puistoalue Etelä-Espalle saakka ja ei korkeita taloja varjostamassa.
 
Täyskävelykaduksi sopii minusta paljon paremmin Pohjois-Espa: yhtenäinen puistoalue Etelä-Espalle saakka ja ei korkeita taloja varjostamassa.

Samaa mieltä. Aleksi ei ole ajanviettokaduksi sopiva. Se on selkeästi kauppakatu, johon halutaan päästä helposti. Sitä pitkin on mukava päästä kävelemään helposti, mutta ei sinne jäädä viipyilemään. (Uusi motto: "Älä maleksi Aleksilla" :)) Ei ole kovin hyödyttävää tehdä Aleksista kävelykatua, jos ne ratikat menevät sitten Pohjois-Espalle. Aleksin liikkeet hyötyvät paljon enemmän siitä, että niihin pääsee ovelle asti ratikalla.
 
Kyllähän sen vähän noin on kuin edelläolevat kertovat: pidetään ratikat vain Aleksilla ja Espa sitten kävelyalueeksi. Kyllä minustakin se aurinkoinen puisto on avainsana, kun tarkemmin asia ajattelen. Pohdinpahan vain ääneen tuossa edellä.
 
Viimeksi muokattu:
"Raitioliikenteen investointien kustannukset ovat yhteensä noin 5,5
miljoonaa euroa (rata, ratasähkö, pysäkit). Liikennöintikustannusten
lisäys on hidastumisen ja poikkeustilanteiden vuoksi arviolta vähintään
600 000 euroa vuodessa (noin kahden vaunun liikenne). Nämä
lisäpanostukset eivät tuo mitään hyötyjä matkustajille."
Luin vasta nyt tuon kohdan kunnolla. Anteeksi nyt, mutta mitä v.....a?! 5,5 megaeuroa + vähintään 0,6Me vuodessa vastaa käytännössä noin 20 miljoonan investointia! Tuolla hinnalla vaikka louhii Unioninkadun autoliikenteen maan alle!

---------- Viesti lisätty 14.9.2009 kello 0:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu 13.9.2009 kello 22:27 ----------

Ei vaan, mikäpä olisikaan ratkaisu tuohon kinkkiseen ongelmaan?
Autoliikenteen uudelleenjärjestely, muita vaihtoehtoja ei oikein ole. Suljetaan Pohjoisespa autoilta, mutta jos se ei ole mene läpi niin tehdään eräänlainen liikenneympyrä Espalle:
1) Fabianinkadun kulkusuunta välille Etelä- Pohjoisespa vaihdetaan, pohjoisesta etelään.
2) Unioninkatu suljetaan välillä Etelä-Pohjoisespa.

Lyhyt kuvaus kierrosta Unioninkadulta alkaen:
- Unionkatua pohjoisesta tultaessa yksi kaista joka kääntyy Pohjoisespalle.
- Pohjoisespalta yksi kaista Fabianianinkatua pohjoiseen, toinen suoraan ja kolmas Fabianinkatua etelään.
- Fabianinkadulta pakollinen kääntyminen Eteläespalle.
- Eteläespalta Pohjoisespalle Etelärannan kautta, eli kääntyminen vasemmalle Kauppatorin kulmalla.

Autojen katutilan tarve vähenee, ratikka saa omat tuplakiskot
 
Takaisin
Ylös