Kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelma

Eikö tässä kuitenkin ollut joku sellainen juttu, että sitä 8 sekuntia ei voi rv-kuljettajille luvata ja että kuljettajakoulutuksessa ei mainita tätä lukuarvoa sen takia ollenkaan? Voiko tästä siis olla poikkeuksia vai onko se aina niin, että pallo = 8 sek. varmasti?
Teknisesti voi, mutta käytännössä ei pitäisi koskaan käydä niin. En tämän vuoden puolella ole nähnyt tai kuullut koskaan, että näin olisi tapahtunut. Punakeltaisen (ratikalla käytännössä S+viiva) jälkeen edes toinen pakkoetuus ei estä minimivihreän antamista. Kun taas pelkkä pallo, niin jos sen aikana tulee päälleajava pakkoetuus (=hälytysajoneuvon pakkoetuus) niin se käsitykseni mukaan voi estää ratikan ajovuoron aloituksen. Muutoin en keksi tilanteita (pois lukien vikatila ja valo-ohjelman päättyminen keltavilkkuun tai pimeäksi), joissa tuo olisi mahdollinen.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Tuo on jo kohtuuttoman pitkä aika ja johtanee siihen, että rohkeimmat alkaa tulla sieltä päin punaisia kun "valot on rikki".
Viilarintien ja Varikkotien liittymässä raitiovaunun tuloon joutuu liikennevalo "valmistautumaan" poikkeuksellisen pitkältä, koska liittymä itsessään on pitkä ja pitää varmistua, että autot pääsevät niin Varikkotien, kuin Roihupellon varikon sisäänajon kiskojen ylitse vihreillä (ns. pääsuuntien osalta). Tuolloin liittymään Espoosta tulevan raitiovaunun tuloon valmistaudutaan jo Kauppamyllyntien pysäkiltä lähtiessä, joka estää sivusuuntia käynnistymästä. Siitä sitten pari kymmentä sekuntia myöhemmin raitiovaunu antaa varsinaisen pyynnön "vihreästä". Pyyntöä ei voida ottaa lähempää, koska joku väkisin halusi laittaa varikon sisään ajon niin lähelle Tulppatietä. Tuolloin voi miettiä, voi olla mennyt lähes minuutti siitä, kun valoliittymä alkoi valmistautumaan ratikan tuloon.

Jos kiertoaika on vaikka 120 sekuntia. Ja on odottanut koko kierron, että oma vuoro alkaisi. Sovitaan, vaikka että vuorosi on sen kierron viimeisellä 20 sekunnilla. Odotusta on tullut 100 sekunttia, sitten raitiovaunu pyytää ja se kestää minuutin, ennen kuin vaunu on liittymän yli. Tällöin on kulunut 160 sekuntia. Sitten vaunu toiseen suuntaan vielä pyytää ajovuoroa, yksi minuutti siihen lisää vielä. 160+60 sekunttia --> 220 sekunttia. Siihen päälle vielä vaihtumisajat ennen ja jälkeen 2x10 sekunttia. 240 sekunttia. Sitten, jos tämmöisiä suuntia on useampia tai vaikka jalankulku pitäisi odottaa. Näin nuo pitkät ajat muodostuvat äkkiä
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Ei muuten kannata olettaa, että valot on "rikki", jos punainen palaa pitkään. Kojeessa on vikatoiminnot, jos punainen palaa liian kauan, tällöin koje tippuu ohjelmasta ja käynnistää keltavilkun/menee pimeäksi
 
Viimeksi muokattu:
Ei muuten kannata olettaa, että valot on "rikki", jos punainen palaa pitkään. Kojeessa on vikatoiminnot, jos punainen palaa liian kauan, tällöin koje tippuu ohjelmasta ja käynnistää keltavilkun/menee pimeäksi
Koskeeko tuo nykyisin jo kaikkia valoja? Rastilassa on ainakin ennen vanhaan ollut liikennevalo, johon olen useamman kerran nähnyt bussin jumittuvan punaisiin moneksi minuutiksi ja aina on lopulta kuski päättänyt jatkaa matkaa punaisia päin. Koskaan taas en muista siellä nähneeni tuota keltavilkkuun siirtymistä.
 
Raitiovaunu pyytää pakkoetuuden, niin silloin vaihtuu autoille punaiset. Punainen valo pysyy kunnes raitiovaunu on ohittanut liittymän. Raitiovaunulle annetaan nuoli niin kaukaa, kuin on tarpeellista. Yleisesti on tähdätty nuoleen vajaa 10 sekuntia ennen ratikan tuloa. Tuo kuitenkin vaihtelee merkittävästi.

Ratikan nuolen lisäksi autoille palaa punaiset vaihtumisaikojen verran punaiset ennen ja jälkeen ratikan nuolen palamisen. Karkeasti voi vaihtumisaikoja laskea itsekin, koska ne perustuvat suunnitteluohjeen mitoituksiin: https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Vaylavirasto/vo_2022-17_LIVASU_web.pdf

Karkeasti voi sanoa, että vaihtumisajat ovat 8-12 sekuntia. Näin ollen n. 10 sekuntia ennen ratikan ajovuoroa, eli ehkä n. 20 sekuntia ennen ratikkaa syttyy sivusuunnille punaiset ja vihreä tulee aikaisintaan n. 10 sekuntia ratikan mentyä.

On myös hyvä huomata, että 4-aukkoisen opastimen vaihtumisajan on pakko olla vähintään 8 sekuntia, johtuen vaihtumisekvenssistä (pallon syttyminen viestii kuljettajalle, että ajolupa tulee 8 sekunnin päästä).

Se mille suunnille palaa vihreä ja punainen sitten riippuvat liittymästä. Yleensä ratikan suuntaiset pysyvät vihreänä, tämän huomaa esimerkiksi, kun ajaa ratikan rinnalla niin saa vihreän aallon.

Vastasin ehkä hieman ohi kysymyksestä, mutta laissa on muistaakseni vaihtumisajoista vain jotain mainintaa, että pitäisi olla turvallinen mitoitus tjsp. Laki ei vaihtumisaikoihin ota juuri kantaa miten pitäisi mitoittaa. Jos nyt miettii nopeasti 6 minuutin vuoroväliä, keskimäärin 3 minuutin välein menee ratikka johonkin suuntaan. Isommissa risteyksissä kiertoaika on 120 sekuntia. Lähes jokaiseen, ei aivan jokaiseen, valokiertoon keskimäärin tulee ratikka. Se sitten riippuu mihin kohtaan se ratikka tulee. Nykyisinkin olen 4 minuuttia Viilarintien ja Varikkotien risteyksessä punaisissa ratikoita katsellut.
No worries, ehkä osannut kysyä edes oikein, kiitos vastauksesta. Katson asiaa vain subjektiivisin silmin ja tuntunut että kauan autot odottavat että ratikka menee, välillä ja ei kaikissa risteyksissä.
 
Koskeeko tuo nykyisin jo kaikkia valoja? Rastilassa on ainakin ennen vanhaan ollut liikennevalo, johon olen useamman kerran nähnyt bussin jumittuvan punaisiin moneksi minuutiksi ja aina on lopulta kuski päättänyt jatkaa matkaa punaisia päin. Koskaan taas en muista siellä nähneeni tuota keltavilkkuun siirtymistä.
Lähtökohtaisesti kaikissa pitäisi ainakin nykyisin olla automaatioita, jotka valvovat liikennevalojen toimintaa mahdollisten bugien varalta. Käytännössä yleensä pitää useampia minuutteja palaa punainen ja olla pyyntö päällä kyseisellä suunnalla. Itse pääsin kyseisen toiminnon näkemään kerran bugisessa Nuijamiestentien ja Eliel Saarisen tien liittymässä. Tuolloin taisin 5 minuuttia seistä punaisen takana, kunnes valvonta-aika täyttyi ja valot menivät keltavilkulle.

Sama koskee myös ilmaisimia, joissa tyypillisesti kestot kauanko pitää olla jatkuva ilmaisu tai puuttuva ilmaisu. Voi olla, että muuan ratikkalakon jälkeen oli Espoossa kaikki raitiovaunun ilmaisimet menneet vikatilaan :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Kaivokadun uudistaminen ja sen liikennesuunnitelmavaihtoehdot olivat menneellä viikolla KYLKin käsittelyssä ja ne jätettiin pöydälle kahdeksi viikoksi https://paatokset.hel.fi/fi/asia/hel-2024-009199?paatos=9d00b4f3-5558-4d94-ac4a-5ae0bbcde089

Liikennevaihtoehoista puuttuu yhteys Postikadun kautta Mannerheimintielle, jota kautta linjastosuunnitelmassa oli tarkoitus yhdistää linjat 14 ja 17 toisiinsa.

Lisäksi Kaivokadun suunnasta Mannerheimintien risteykseen ei ole tulossa ryhmittymiskaistaa etelään kääntyville, vaikka Lauttasaaren bussilinjojen entinen pysäkki ja bussikaista itään on jäänyt vaille käyttöä.
 
Takaisin
Ylös