- Liittynyt
- 8 Lokakuu 2017
- Viestit
- 518
Teknisesti voi, mutta käytännössä ei pitäisi koskaan käydä niin. En tämän vuoden puolella ole nähnyt tai kuullut koskaan, että näin olisi tapahtunut. Punakeltaisen (ratikalla käytännössä S+viiva) jälkeen edes toinen pakkoetuus ei estä minimivihreän antamista. Kun taas pelkkä pallo, niin jos sen aikana tulee päälleajava pakkoetuus (=hälytysajoneuvon pakkoetuus) niin se käsitykseni mukaan voi estää ratikan ajovuoron aloituksen. Muutoin en keksi tilanteita (pois lukien vikatila ja valo-ohjelman päättyminen keltavilkkuun tai pimeäksi), joissa tuo olisi mahdollinen.Eikö tässä kuitenkin ollut joku sellainen juttu, että sitä 8 sekuntia ei voi rv-kuljettajille luvata ja että kuljettajakoulutuksessa ei mainita tätä lukuarvoa sen takia ollenkaan? Voiko tästä siis olla poikkeuksia vai onko se aina niin, että pallo = 8 sek. varmasti?
Viesti yhdistetty automaattisesti:
Viilarintien ja Varikkotien liittymässä raitiovaunun tuloon joutuu liikennevalo "valmistautumaan" poikkeuksellisen pitkältä, koska liittymä itsessään on pitkä ja pitää varmistua, että autot pääsevät niin Varikkotien, kuin Roihupellon varikon sisäänajon kiskojen ylitse vihreillä (ns. pääsuuntien osalta). Tuolloin liittymään Espoosta tulevan raitiovaunun tuloon valmistaudutaan jo Kauppamyllyntien pysäkiltä lähtiessä, joka estää sivusuuntia käynnistymästä. Siitä sitten pari kymmentä sekuntia myöhemmin raitiovaunu antaa varsinaisen pyynnön "vihreästä". Pyyntöä ei voida ottaa lähempää, koska joku väkisin halusi laittaa varikon sisään ajon niin lähelle Tulppatietä. Tuolloin voi miettiä, voi olla mennyt lähes minuutti siitä, kun valoliittymä alkoi valmistautumaan ratikan tuloon.Tuo on jo kohtuuttoman pitkä aika ja johtanee siihen, että rohkeimmat alkaa tulla sieltä päin punaisia kun "valot on rikki".
Jos kiertoaika on vaikka 120 sekuntia. Ja on odottanut koko kierron, että oma vuoro alkaisi. Sovitaan, vaikka että vuorosi on sen kierron viimeisellä 20 sekunnilla. Odotusta on tullut 100 sekunttia, sitten raitiovaunu pyytää ja se kestää minuutin, ennen kuin vaunu on liittymän yli. Tällöin on kulunut 160 sekuntia. Sitten vaunu toiseen suuntaan vielä pyytää ajovuoroa, yksi minuutti siihen lisää vielä. 160+60 sekunttia --> 220 sekunttia. Siihen päälle vielä vaihtumisajat ennen ja jälkeen 2x10 sekunttia. 240 sekunttia. Sitten, jos tämmöisiä suuntia on useampia tai vaikka jalankulku pitäisi odottaa. Näin nuo pitkät ajat muodostuvat äkkiä
Viesti yhdistetty automaattisesti:
Ei muuten kannata olettaa, että valot on "rikki", jos punainen palaa pitkään. Kojeessa on vikatoiminnot, jos punainen palaa liian kauan, tällöin koje tippuu ohjelmasta ja käynnistää keltavilkun/menee pimeäksi
Viimeksi muokattu: