HSL on julkaissut Elmo Allenin laatiman hienon karttakuvaston tulevista raitioliikenteen laajennoksista linjastotyön pohjaksi uudessa blogissa.
https://ratikat2030.blogspot.com/2021/01/tutustu-raitioliikenteen-tulevaisuuteen.html] Blogisivu.
Itse jätin sinne seuraavanlaisen kommentin:
1) Kuvia katsellessa heräsi ajatus, että tuleva Kalasataman raitiotie (kuvissa linja 13) olisi ehkä parempi ehdokas jatkumaan Meilahden sairaalalle kuin nykyinen seiska, joka voisi jäädä Länsi-Pasilan lenkkiin.
2) Nykyään Jätkäsaaren linjat 6T, 7 ja 9 sekä osittain myös 8 palvelevat kaikki keskustan ohitettuaan samaa sektoria kaupungissa. Sen sijaan läntiseen kantakaupunkiin ei ole yhteyksiä Etu-Töölöä kauemmaksi. Erityisen lähellä toisiaan kulkevat linjojen 7 ja 9 reitit. Helpoin "ensiapu" tilanteeseen voisi olla linjojen 6 ja 7 pohjoispäiden vaihto päittäin, jolloin 6 olisi Hernesaari - Pasila ja 7 olisi Jätkäsaari - Arabia. Tämä ei toki tuo vieläkään yhteyttä esimerkiksi Jätkäsaaresta Meilahden sairaaloille, mikä edellyttäisi kasin kääntöä pois itään suuntautuvalta reitiltä tai sitten vaihteiden rakentamista Kamppiin.
3) Tästä menee varmaan paljon herneitä nenään, mutta seudullisen liikennejärjestelmän loogisuuden kannalta tulevien pikaraitioteiden numeroiksi parhaita olisivat:
Vihdintien pikaratikka - linja 3
Tuusulantien pikaratikka - linja 6
Malmin suunnan pikaratikka - linja 7
Laajasalon pikaratikka - linja 9
Raide-Jokeri - linja 5
(Jos joskus päätettäisiin jatkaa jokin linja esimerkiksi Helsingin keskustasta Leppävaaraan, siitä tulisi vastaavasti nro 2, Hämeenlinnantien suuntaisesta linjasta 4 ja Itäväylän suuntaisesta 8.)
Valitettavana seurauksena tuosta toki olisi se, että vanhojen linjojen numerointi jouduttaisiin muuttamaan, esim. 3 -> 13, 5 -> 15, 6 -> 16 jne.
https://ratikat2030.blogspot.com/2021/01/tutustu-raitioliikenteen-tulevaisuuteen.html] Blogisivu.
Itse jätin sinne seuraavanlaisen kommentin:
1) Kuvia katsellessa heräsi ajatus, että tuleva Kalasataman raitiotie (kuvissa linja 13) olisi ehkä parempi ehdokas jatkumaan Meilahden sairaalalle kuin nykyinen seiska, joka voisi jäädä Länsi-Pasilan lenkkiin.
2) Nykyään Jätkäsaaren linjat 6T, 7 ja 9 sekä osittain myös 8 palvelevat kaikki keskustan ohitettuaan samaa sektoria kaupungissa. Sen sijaan läntiseen kantakaupunkiin ei ole yhteyksiä Etu-Töölöä kauemmaksi. Erityisen lähellä toisiaan kulkevat linjojen 7 ja 9 reitit. Helpoin "ensiapu" tilanteeseen voisi olla linjojen 6 ja 7 pohjoispäiden vaihto päittäin, jolloin 6 olisi Hernesaari - Pasila ja 7 olisi Jätkäsaari - Arabia. Tämä ei toki tuo vieläkään yhteyttä esimerkiksi Jätkäsaaresta Meilahden sairaaloille, mikä edellyttäisi kasin kääntöä pois itään suuntautuvalta reitiltä tai sitten vaihteiden rakentamista Kamppiin.
3) Tästä menee varmaan paljon herneitä nenään, mutta seudullisen liikennejärjestelmän loogisuuden kannalta tulevien pikaraitioteiden numeroiksi parhaita olisivat:
Vihdintien pikaratikka - linja 3
Tuusulantien pikaratikka - linja 6
Malmin suunnan pikaratikka - linja 7
Laajasalon pikaratikka - linja 9
Raide-Jokeri - linja 5
(Jos joskus päätettäisiin jatkaa jokin linja esimerkiksi Helsingin keskustasta Leppävaaraan, siitä tulisi vastaavasti nro 2, Hämeenlinnantien suuntaisesta linjasta 4 ja Itäväylän suuntaisesta 8.)
Valitettavana seurauksena tuosta toki olisi se, että vanhojen linjojen numerointi jouduttaisiin muuttamaan, esim. 3 -> 13, 5 -> 15, 6 -> 16 jne.