Kieltämättä suora yhteys Meilahden ja Kampin välillä on pakko olla.
Mikonkadusta en osaa sanoa voiko 2 normaalia linjaa ja yhteen suuntaan kulkeva 5 saada sinne toimivasti, kun limitetty raide monimutkaistaa tilannetta kovasti. Rautatieaseman pysäkin ruuhkautumista kuitenkin epäilen. Siitä on kai ihan lähimenneisyydessä kulkenut neljä linjaa n. 7-8 vuorolla ruuhkatunnissa suuntaansa eli 30-32 vuoroa tunnissa, mikä olisi aika sama kuin viisi kymmenen minuutin välein kulkevaa linjaa. Muutenkin Kalasataman linjan jatkamista Hernesaareen kutosen tueksi on kaavailtu, niin silloinhan olisi 5 kunnon linjaa Rautatieaseman ei-pikaratikkapysäkeillä.
Kaavaillulla rataverkolla tulee väistämättä tilanne, jossa Rautatientorin tai Lasipalatsin kautta on tuotava yksi linja lisää eteläiseen kantakaupunkiin. Linjoja tarvitaan Jätkäsaari (2), Hernesaari (1 tihennetty tai 2), Olympiaterminaali (2 suuntaansa), Kirurgi, Katajanokan Terminaali ja Katajanokka (1 tihennetty tai 2), eli 8-10. Kasi on edelleen poikittaislinja, nelonen hoitaa Eiraa ja Kutosta on kallista tihentää vain toisesta päästä eli kantakaupunkilinjoja tarvitaan ainakin 11. Kaupungilla olivat vielä aika sinnikkään varmoja siitä, että Hernesaari tarvitsee toisen linjan nimenomaan Rautatientorille, eikä esimerkiksi Kamppiin.
Yhdenhän linjan saisi vähennettyä, jos Kirurgilta tehtäisiin vihdoinkin raiteet Tehtaankadulle, jolloin alustavaa linjastoa mukaillen Kirurgin linja 1 vietäisiin Olympiaterminaalille korvaamaan linjaa 3, joka käännettäisiin Hernesaareen kutosen avuksi. Nuo raiteet tosin tuntuu olevan aika vastatuulessa edelleen.