Kaupunkiliikenne Oy suunnittelee raitiovaunuhankintaa (MLNRV4?)

Jos Skoda oikeasti on tarjonnut Helsinkiin vastaavaa vaunua kuin Mainziin, se olisi räikeässä ristiriidassa niiden huhupuheiden kanssa, mitä minä puolestani aiemmin Skodan tarjouksesta kuulin. Mainzin vaunu nimittäin soveltuisi nähdäkseni Helsinkiin oikein hyvin. Olen edelleen sitä mieltä, että paras vaunu voitti, mutta tämä käänne tekee entistäkin tärkeämmäksi, että päätös perustellaan erittäin painavin argumentein.
Tässä taitavat olla vastakkain huhupuheet ja lehtitieto, joka sekin voi perustua ainakin osittaiseen väärinkästykseen. Tavalla tai toisella ristiriitaista tietoa näyttää riittävän monessa paikassa, ja toistaiseksi ei oikein parempaakaan löydy julkisuudessa. Minä en ainakaan edes yritä vetää täsmällisiä johtopäätöksiä mistään tarkemmasta näin epävarmojen tietojen pohjalta. Seuraan keskustelua ja muuta informaatiota suurella mielenkiinnolla.
 
Tässä taitavat olla vastakkain huhupuheet ja lehtitieto, joka sekin voi perustua ainakin osittaiseen väärinkästykseen. Tavalla tai toisella ristiriitaista tietoa näyttää riittävän monessa paikassa, ja toistaiseksi ei oikein parempaakaan löydy julkisuudessa. Minä en ainakaan edes yritä vetää täsmällisiä johtopäätöksiä mistään tarkemmasta näin epävarmojen tietojen pohjalta. Seuraan keskustelua ja muuta informaatiota suurella mielenkiinnolla.
Toki juuri näin. En tietenkään ota takaisin mitään aiemmin sanomaani sinänsä. Mutta sillä, millaisia vaunuja Skoda Helsinkiin itse asiassa on tarjonnut, on silti suurehko merkitys valitusprosessin kulun kannalta, ja myös sen kannalta, miten tyylikkäältä Kaupunkiliikenne Oy:n päätöksenteko asiassa näyttää.

On erittäin harmillista, että valitusprosessiin asti mentiin, kun joka tapauksessa nähdäkseni paras vaunu voitti. Mutta on tässä valituksessa se hyvä puoli, että nyt saadaan asioista lisää tietoa, ja prosessin päättyessä valinta näyttänee läpinäkyvämmältä kuin aiemmin.
 
Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen vanhempi tutkija Jaakko Markkanen käsittelee raitiovaunuhankintaa kolumnissaan: https://www.etla.fi/ajankohtaista/kolumnit/julkisia-hankintoja-vaivaa-kilpailun-puute/ PSKL:n pojille ei kehuja satele: "Raitiovaunuhankintaa voidaan pitää oppikirjaesimerkkinä epäonnistuneesta julkisesta hankintaprosessista."
Mielestäni stadlerin pitää saada mahdollisuus tuoda raitiovaunujansa tänne.
Mitä skoda häviää sillä että heillä on valmiiksi jo tulot reippaasti pakkasen puolella?
 
Mielestäni stadlerin pitää saada mahdollisuus tuoda raitiovaunujansa tänne.
Olen samaa mieltä. Todennäköisesti ne ovat parempia kuin Škodan vaunut. Mutta luulen, että Stadlerillakin iloittaisiin enemmän, jos voitto olisi ollut voitto.

Mieti, että lähdet innosta hehkuen joukkueesi kanssa jalkapalloturnaukseen. Perillä kuulet, että kaikki 11 muuta jengiä on diskattu, ja voitatte ilman yhtäkään potkua. Tuntuuko se yhtä hyvältä kuin turnauksen voitto pelaamalla?
 
Olen samaa mieltä. Todennäköisesti ne ovat parempia kuin Škodan vaunut. Mutta luulen, että Stadlerillakin iloittaisiin enemmän, jos voitto olisi ollut voitto.

Mieti, että lähdet innosta hehkuen joukkueesi kanssa jalkapalloturnaukseen. Perillä kuulet, että kaikki 11 muuta jengiä on diskattu, ja voitatte ilman yhtäkään potkua. Tuntuuko se yhtä hyvältä kuin turnauksen voitto pelaamalla?
itse harrastan salibandyä mutta joo ei se tunnu yhtä kivalta jos ei saa tehtyä yhtään mitään.
Kyllä se voitto selkeesti stadlerille kuiteski meni että Skodan ois pitäny vaa myöntää et "hei jätkät nyt otettii iso tappio mut hei virheistä opitaan!"
 
Takaisin
Ylös