Kaupunkiliikenne Oy suunnittelee raitiovaunuhankintaa (MLNRV4?)

Pikaraitiotieverkolle ei rakenneta yhtäkään kohtaa jossa kaluston pitää pärjätä. Tälläiset kohdat joko jätetään vanhalle verkolle tai lakkautetaan kokonaan.

Vanhalle verkostolle ei hankittaisi lainkaan uutta kalustoa, vaan verkkoa ja sen liikennöintiä supistetaan sitä mukaa kun vanha kalusto antaa periksi.

Sinänsä sama periaate toimii metriselläkin verkolla. Mutta helsingissä halutaan vaan olla erikoisia, ja hirttäytyä äärimmäisen epäoptimaaliseen erikoiskalustoon.

Tuossa on vaan muutama kipupiste. Nykyisen ratikkaverkon käytännössä suosituin reitti kulkee Viiskulmasta Brahikselle, tuo 3/9 reitti olisi pakko lopettaa jos mentäisiin 1435 mm standardigeometriaan. 1435mm:n ratageometrialle ei siis voitaisi ajaa ratikkaa rautatieasemalta Punavuoreen eikä Karhupuistoon.
 
Pikaraitiotieverkolle ei rakenneta yhtäkään kohtaa jossa kaluston pitää pärjätä. Tälläiset kohdat joko jätetään vanhalle verkolle tai lakkautetaan kokonaan.
Ei sinne nytkään rakenneta sellaisia, mutta siitä huolimatta HKL/PSKL on tähän asti halunnut, että kaikkien raitiovaunujen on pystyttävä kulkemaan joka paikassa. Mun mielestä sellainen vaatimus ei ole perusteltu. Lisäksi on niin, että vaikka tuo on ollut vaatimus, niin oikeasti jokeri-Articilla ei voi ajaa mistä vain, se raapii milloin mitäkin kantakaupungissa ja jos niillä nyt ryhdytään ajamaan esim. nelosella, kuten on väläytelty, niin kyllä se vaatii huolellisen läpikäymisen nelosen ja tavallisimpien poikkeusreittien osalta ennen liikenteen alkua.

Tämän nykyisen tarjouskilpailun speksejä ei ole haluttu julkisuuteen kertoa, mutta puhtaasti vaunun rakenteesta ja havainnekuvista on nähtävissä, että tuosta 15 metrin kaarresädevaatimuksesta on nyt sentään joustettu. Lyhyempi vaunu varmaan menee siitä läpi kyllä, mutta samalla konfiguraatiolla tehty pidempi vaunu ei mene. Eli jatkossa meillä on sitten harkitusti sellaista kalustoa, jolla ei voi ajaa joka puolelle rataverkkoa, kuten toivoitkin ja kuten minäkin olen toivonut.

Vanhallakin verkolla kaarteita on saatu loivennettua ja muistelen, että ns. Kusiputkan kurvissakin on nyt 16 m kaarresäde, linjaverkolla ei taida enää olla näinkään ahtaita missään. Liisan/Snellmanin kaarre lie yksi ahtaimpia ja sitä ei ole kaiketi levennettykään. Paljonkohan se mahtaa olla?
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Hylkäyspäätöksen perusteena oli kymmenen pakollista teknistä vaatimusta, joita Skodan tarjous ei täyttänyt. Ne liittyivät mm. törmäysturvallisuuteen, jarrujärjestelmiin, pyörätuolialueen ominaisuuksiin ja esteettömyyteen, vaunun sisämittoihin, istuinten korkeuteen sekä melutason testauksen puutteellisuuteen."
Paneutuisin näihin vähän syvemmin. Sillä nämä jäävät hiukan tyhjiksi väitteiksi.

Ensiksi törmäysturvallisuus, olisiko tulevat vaunut suunniteltu jotenkin väärin keularakenteeltaan vai turvallisuusjärjestelmiltään?

Jarrujärjestelmien osalta kyseenalaistan hiukan väitettä, luulisi että suomalaiset ymmärtävät puolalaisia paremmin miten liukkaalle kelille rakennetaan jarrujärjestelmiä. Ehkä kyseessä onkin hiukkaspäästöt levyistä?

Yleisesti esteettömyys on myös erikoinen perustelu, sillä skoda tuskin lähtee vaihtamaan järjestelyjä, jotka ovat nykyisissä vaunuissakin kelvanneet KLOY:n vaatimuksiin.

Vaunun sisämitat ovat kieltämättä tärkeä yksityiskohta, mutta mietin taas sitä miten ammattilaiset voivat mokata sen niin pahasti jotta se olisi selkeä hylkäysperuste. Kieltämättä penkkiasettelmat pikaratikassa ovat hiukan ahtaat ja jotenkin epätehokkaat, ehkä näistä on otettu liikaa mallia. Istuinten korkeus on myös erikoinen määritelmä sillä sehän riippuu ihan istujasta sekä eikös siihen ole jokin standardi olemassa Skodalla joka on aiemminkin kelvannut?

Melutason testauksen puute saattaa olla ehkä ainoa järkeenkäypä peruste. Ehkä Skodan kehittelemässä ratikassa oli samoja piirteita kuin jokerin kirskuvissa ja runkomelua tekevissä ratikoissa?

Kokonaisuus kuulostaa mielestäni sille, että asiattomilla vaikutusyrityksillä ja huonoilla väleillä firmojen välillä on ollut loppujen lopuksi enemmän painoarvoa päätöksessä kuin itse ratikan ominaisuuksissa.
 
Vertaaminen nykyisiin Articeihin ei ole validia, koska ne hankittiin n. 20 vuotta sitten erilaisilla vaatimuksilla. Nyt oli uudet vaatimukset, jotka piti täyttää.
Kai niissä jotain vikaa on oltava, kun lähdettiin muuttamaan niitä vaatimuksia noin radikaalisti? Pitämällä samat standardit niin pitkään kuin mahdollista saataisiin varmasti enemmän ja edullisempia tarjouksia, kuin pistämällä paletti uusiksi joka kerta. Matkustajan näkökulmasta vaunuissa on kaikki mitä modernilta vaunulta voi olettaa, eikä rataverkkokaan ole muuttunut 20 vuodessa entistä haastavammaksi.

En ole edelleenkään Stadlerin vaunuja vastaan sinänsä, mutta tämä ainoa tarjous osoittautui niin paljon odotettua kalliimmaksi, että vaunujen osto Stadlerilta vaatisi lisäbudjetin Helsingin ja Vantaan kaupunginvaltuustoilta. Rakentaisivat vaunut jossain muualla sitten, jos Puola on noin kallis valmistusmaa. Tai sitten Helsingin vaatimukset vaunuille ovat niin yliampuvat, että niiden täyttäminen oikeasti ylittää budjetin ja karkottaa muut valmistajat. Näistäkin syistä odottaisin mieluummin markkinaoikeuden päätöstä kuin maksaisin sveitsiläisille "mitä vaan kehtaavat pyytää".
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Hesarin Marja ei ole nähnyt tätä listaa, eikä ole PSKL:n pojatkaan. Heidän mielestään valmistajia on vain kuusi. Okei, "varteenotettavia" valmistajia. Mutta vaikka tästä 10+2 valmistajan listasta jättäisi oudompia pois, niin kyllä niitä nyt enemmän kuin kuusi olisi.

Eniten ihmettelen silti tätä: "Kaikkiin kuuteen Euroopassa toimivaan valmistajaan otettiin yhteyttä, mutta heistä kaksi ilmoitti heti kättelyssä, että alle 200 vaunun tarjouspyyntöihin he eivät edes vastaa." Mikä Sinun käsityksesi tästä on? Voiko tosiaan pitää paikkansa, että kaksi keskeistä valmistajaa toimittavat vain vähintään 200 vaunun sarjoja? Minne ihmeeseen menisi niin suuria raitiovaunumääriä yhtenä tilauksena? Minusta tuo ei kuulosta uskottavalta vaan enemmänkin siltä, että syystä tai toisesta kaksi keskeistä valmistajaa on heti kättelyssä todennut, ettei halua tehdä yhteistyötä Helsingin kanssa ja ilmoittanut sitten korrektina pitämänsä perustelun, oli se sitten totta tahi ei.
Jos ja kun puhutaan kuudesta valmistajasta, kaikkiin ei todellakaan ole oltu yhteydessä. Totta kai sillä voi spekuloida, mitä prosessissa olisi voinut tehdä toisin. Minähän en, onneksi, ole ollut prosessin kanssa tekemisissä.

Niin kuin tässä ketjussa on spekuloitu, Siemens ja Alstom saattaisivat hyvin olla ne, jotka ovat kieltäytyneet kehittämästä Helsinkiin uutta vaunutyyppiä, ellei vaunuja saman tien toimitettaisi vähintään noin 200 kappaletta. Erinäiset muut valmistajat listassani hyvin mahdollisesti eivät vastaisi mitään vaikka kysyttäisiin.
 
Takaisin
Ylös