Pikaraitiotieverkolle ei rakenneta yhtäkään kohtaa jossa kaluston pitää pärjätä. Tälläiset kohdat joko jätetään vanhalle verkolle tai lakkautetaan kokonaan.
Vanhalle verkostolle ei hankittaisi lainkaan uutta kalustoa, vaan verkkoa ja sen liikennöintiä supistetaan sitä mukaa kun vanha kalusto antaa periksi.
Sinänsä sama periaate toimii metriselläkin verkolla. Mutta helsingissä halutaan vaan olla erikoisia, ja hirttäytyä äärimmäisen epäoptimaaliseen erikoiskalustoon.
Tuossa on vaan muutama kipupiste. Nykyisen ratikkaverkon käytännössä suosituin reitti kulkee Viiskulmasta Brahikselle, tuo 3/9 reitti olisi pakko lopettaa jos mentäisiin 1435 mm standardigeometriaan. 1435mm:n ratageometrialle ei siis voitaisi ajaa ratikkaa rautatieasemalta Punavuoreen eikä Karhupuistoon.