Kaupunkiliikenne Oy suunnittelee raitiovaunuhankintaa (MLNRV4?)

Yritin tuota selvitellä ja kyllä se vaikuttaisi olevan niin, että Tina ja Tango ovat oikeastikin eri asia eivätkä pelkkiä markkinointinimiä. Tinassa telirakenne on erilainen ja lattia saatu painettua vielä alemmas, kun taas Tangossa teli on perinteisempi ja lattia hiukan korkeammalla. Ja meillehän on tulossa nimenomaan Tango. Sarajevon Tango on kyllä 1435 mm eli ihan Helsingin Tangon kaltaista vaunua ei taida olla olemassa. Mutta olettaen, että melu ja tärinä liittyvät nimenomaan Tinan erityiseen teliin, voisi ihan perustellusti olettaa, että Helsingissä ei olisi vastaavaa ongelmaa. Sarajevo kiinnostaisi kovasti, mutta sieltä ei löydy mitään tietoja.
 
  • Tykkää
Reaktiot: JE
Jos näin on, tieto on tervetullut ja vahvistaa sitä ennakkokäsitystä mikä minulla oli. Stadlerin tarjous lienee ollut hyvin ja Helsingin erityispiirteet tuntien valmisteltu.

Sarajevoa on eri raideleveyden vuoksi vaikea pitää aitona verrokkina, 1000 mm ja 1435 mm telit poikkeaa toisistaan kuitenkin niin mielettömän paljon. Vaunusarjan käyttöönotto on siellä joka tapauksessa pitkällä, eikä ainakaan mistään isommista ongelmista ole raportoitu.
 
Onko Otanmäki kaatumassa kovinkin pikaisesti? Mistä kaikki tämä spekulaatio siitä nousee?
Palaan vielä tähän. Tämä on maksumuurin takana https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/a/dda9f80b-0597-4bb6-96ac-2ab5775b875e mutta
Transtechilla on yli 80 M€ tappiot 7 vuodessa, viime vuonna tappiota 25,5 M€, liikevaihto 114 M€. Tyypillisesti tarjouskilpailuissa asetetaan erilaisia vakavaraisuusehtoja, ja tässähän on haettu paitsi vaunuja, myös 30 vuoden kunnossapitosopimusta. Noiden lukujen pohjalta en ikävä kyllä olisi halukas tekemään 30 vuoden sopimusta Transtechin kanssa.

(Mutta vaikuttaisi silti siltä, että vakavaraisuus ei ole Škodan tarjouksen hylkyperuste. Tuollaiset ehdot nimittäin tyypillisesti asetetaan niin varhaisessa vaiheessa, että jos Škoda ei olisi niitä täyttänyt, se ei olisi päässyt kisaan mukaan ollenkaan. Nyt on kuitenkin päässyt, ja vakavaraisuusehdot varmaan koskevat emoa eivätkä Transtechia.)
 
Palaan vielä tähän. Tämä on maksumuurin takana https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/a/dda9f80b-0597-4bb6-96ac-2ab5775b875e mutta
Transtechilla on yli 80 M€ tappiot 7 vuodessa, viime vuonna tappiota 25,5 M€, liikevaihto 114 M€. Tyypillisesti tarjouskilpailuissa asetetaan erilaisia vakavaraisuusehtoja, ja tässähän on haettu paitsi vaunuja, myös 30 vuoden kunnossapitosopimusta. Noiden lukujen pohjalta en ikävä kyllä olisi halukas tekemään 30 vuoden sopimusta Transtechin kanssa.

(Mutta vaikuttaisi silti siltä, että vakavaraisuus ei ole Škodan tarjouksen hylkyperuste. Tuollaiset ehdot nimittäin tyypillisesti asetetaan niin varhaisessa vaiheessa, että jos Škoda ei olisi niitä täyttänyt, se ei olisi päässyt kisaan mukaan ollenkaan. Nyt on kuitenkin päässyt, ja vakavaraisuusehdot varmaan koskevat emoa eivätkä Transtechia.)
Tuo taitaa olla identtinen juttu maanantain Kauppalehdessä olleen kanssa. Pitää vielä kaivaa jostain emoyhtiön luvut, liikevaihto näyttäisi olevan 18 miljardia korunaa, mutta jos kurssi pitää paikkansa, niin onpa vähän. Stadlerin liikevaihto tietenkin ilmoitetaan Sveitsin frangeissa, tosin se on kuin euro ja dollari, mutta frangin hyväksi. Eikä pelkkä liikevaihto... Täytyy jatkaa päivällä.
 
Takaisin
Ylös