Kaupunkiliikenne Oy suunnittelee raitiovaunuhankintaa (MLNRV4?)

Järjen ääntä, nimimerkit "JE" ja "339-DF", asiasta, jonka poliitikot puoluekannasta riippumatta populisoivat.
 
Ollaanpa rehellisiä. Jos tarjouksia oltaisiin saatu useammalta kuin kahdelta valmistajalta, käytännössä korkeintaan jotakin yksittäistä poikkeusta lukuun ottamatta ne olisivat valikoituneet yllä mainituista. Mitä se olisi auttanut, että Kaupunkiliikenne Oy:llä olisi ollut valittavanaan 1-2 mielekkään tarjouksen lisäksi 5-10 enemmän tai vähemmän kelvotonta tarjousta.
Kiitos kattavasta pohdinnasta. Olisiko sitten niin kallista räätälöidä tuotteita Helsinkiä varten, ettei kannata edes tehdä tarjousta?

Vielä kun tietäisi, miksei Transtechin tuote olisi toiminut Helsingin rataverkossa - toivottavasti saamme tähän selkeän vastauksen, jotta tämä ei vaikuttaisi keskivertokansalaisen silmissä suhmuroinnilta.
Koko tämä tehtyä päätöstä kyseenalaistava keskustelu hyödyttää vain yhtä intressiä, eli niitä, joiden motiivit eivät ole Helsingin raitioteiden kannalta positiiviset.
En usko, että tässä tapauksessa taustalla on mikään salaliitto ratikoita vastaan. Se vaatisi vähintään jotakin tahoa, joka hyötyisi tästä, mutta bussitkin tulee kirjavasti niin monelta valmistajalta, että niiden kaikkien pitäisi olla masinoinnissa mukana. Aika turha kampanja, kun HSL tykkää jo muutenkin ajaa turhaa bussirallia. Eihän tässä yhteydessä kukaan ole vaatinut ratikoiden muuttamista bussilinjoiksi, vaan vastauksia.

Jos taas viittaat intresseillä autoilijoihin ja katutilan jakoon, niin esimerkiksi Mäkelänkadulla on tällä hetkellä kaksi autokaistaa + bussikaista + raitiovaunukaista. Nyt sieltä aiotaan poistaa yksi autokaista, mutta se ei johdu siitä että raitiovaunut tarvitsisivat lisää tilaa, vaan syyt autoliikenteen heikennyksille ovat aivan muaalla kuin raitiovaunujen vaatimassa tilassa. Olihan Hämeentielläkin raitiovaunuille oma tilansa myös silloin, kun siellä sai ajaa autolla. Kaiken lisäksi, jos raitiovaunujen matkustajat vaihtaisivat autoihin ja busseihin, se vain ruuhkauttaisi autoliikennettä eli ei olisi ainakaan autoilijoiden edun mukaista.

Väittäisin, että taustalla on ihan vain se, ettei 99% kansasta ole noin hyvin perehtynyt yksityiskohtiin, että olisi voinut antaa tuollaisen analyysin, minkä teit. En minäkään tiennyt muuta kuin sen, että vielä viime vuosikymmenellä kiinnostusta osallistua kilpailuun oli paljon enemmän ja siksi asiaa ihmettelin.

Totta kai hälytyskellojen pitäisikin soida, kun julkisella rahalla tehdään jättimäinen hankinta, löydetään vain kaksi kiinnostunutta, ennakkoon käydyistä vuoropuheluista huolimatta hylätään niistä toinen ja vaihdetaan kotimainen valmistaja ulkomaiseen avaamatta perusteluja kansankielellä.
 
Kiitos kattavasta pohdinnasta. Olisiko sitten niin kallista räätälöidä tuotteita Helsinkiä varten, ettei kannata edes tehdä tarjousta?

Vielä kun tietäisi, miksei Transtechin tuote olisi toiminut Helsingin rataverkossa - toivottavasti saamme tähän selkeän vastauksen, jotta tämä ei vaikuttaisi keskivertokansalaisen silmissä suhmuroinnilta.

En usko, että tässä tapauksessa taustalla on mikään salaliitto ratikoita vastaan. Se vaatisi vähintään jotakin tahoa, joka hyötyisi tästä, mutta bussitkin tulee kirjavasti niin monelta valmistajalta, että niiden kaikkien pitäisi olla masinoinnissa mukana. Aika turha kampanja, kun HSL tykkää jo muutenkin ajaa turhaa bussirallia. Eihän tässä yhteydessä kukaan ole vaatinut ratikoiden muuttamista bussilinjoiksi, vaan vastauksia.

Jos taas viittaat intresseillä autoilijoihin ja katutilan jakoon, niin esimerkiksi Mäkelänkadulla on tällä hetkellä kaksi autokaistaa + bussikaista + raitiovaunukaista. Nyt sieltä aiotaan poistaa yksi autokaista, mutta se ei johdu siitä että raitiovaunut tarvitsisivat lisää tilaa, vaan syyt autoliikenteen heikennyksille ovat aivan muaalla kuin raitiovaunujen vaatimassa tilassa. Olihan Hämeentielläkin raitiovaunuille oma tilansa myös silloin, kun siellä sai ajaa autolla. Kaiken lisäksi, jos raitiovaunujen matkustajat vaihtaisivat autoihin ja busseihin, se vain ruuhkauttaisi autoliikennettä eli ei olisi ainakaan autoilijoiden edun mukaista.

Väittäisin, että taustalla on ihan vain se, ettei 99% kansasta ole noin hyvin perehtynyt yksityiskohtiin, että olisi voinut antaa tuollaisen analyysin, minkä teit. En minäkään tiennyt muuta kuin sen, että vielä viime vuosikymmenellä kiinnostusta osallistua kilpailuun oli paljon enemmän ja siksi asiaa ihmettelin.

Totta kai hälytyskellojen pitäisikin soida, kun julkisella rahalla tehdään jättimäinen hankinta, löydetään vain kaksi kiinnostunutta, ennakkoon käydyistä vuoropuheluista huolimatta hylätään niistä toinen ja vaihdetaan kotimainen valmistaja ulkomaiseen avaamatta perusteluja kansankielellä.
Ensinnä, uuden tyypin räätälöinti Helsinkiä varten olisi sen luokan prosessi, että se vaatisi huomattavia resursseja tilanteessa, jossa monet valmistajat ovat tottuneet myymään ns. "hyllytavaraa", joka kuitenkin kelpaa useimmille asiakkaille. Useissa raitiotiekaupungeissa verkko soveltuu "mille tahansa" vaunutyypille riittävän hyvin, jotta teknisiin yksityiskohtiin ei oikeasti edes tarvitse kiinnittää huomiota, ja koko hankintaprosessi menee hinnan pohjalta ja muutoin triviaalien yksityiskohtien mukaan: millaiset istuimet, onko matkustamossa infonäytöt, miltä vaunu näyttää.

Tällaiseen bisneksentekoon tottuneille firmoille voi olla todella iso kynnys lähteä yhtäkkiä kehittelemään selvästi normaalista poikkeavaa vaunutyyppiä asiakkaalle, joka oman ratikkasysteeminsä kanssa on monessa mielessä outolintu. Toki sitten on valmistajia, jotka nimenomaan ovat profiloituneet mittatilaustuotteiden valmistuksessa raitioteille ja rautateille. Mieleeni tulee tällaisia mittatilausvalmistajia jo heti spontaanisti kaikki ne kaksi, eli Stadler ja Skoda.

En tiedä kohun todellisia syitä, enkä spekuloi niillä sen enempää kuin mitä sanoin tätä edellisessä viestissäni: on hyvin surullista, jos koko kohu julkisuudessa perustuu vain siihen nähdäkseni täysin epärealistiseen oletukseen, että Skodan voitto mukamas olisi tarkoittanut Otanmäen tehtaiden tulevaisuuden varmistumista.
 
Kiitos kattavasta pohdinnasta. Olisiko sitten niin kallista räätälöidä tuotteita Helsinkiä varten, ettei kannata edes tehdä tarjousta?

Vielä kun tietäisi, miksei Transtechin tuote olisi toiminut Helsingin rataverkossa - toivottavasti saamme tähän selkeän vastauksen, jotta tämä ei vaikuttaisi keskivertokansalaisen silmissä suhmuroinnilta.

En usko, että tässä tapauksessa taustalla on mikään salaliitto ratikoita vastaan. Se vaatisi vähintään jotakin tahoa, joka hyötyisi tästä, mutta bussitkin tulee kirjavasti niin monelta valmistajalta, että niiden kaikkien pitäisi olla masinoinnissa mukana. Aika turha kampanja, kun HSL tykkää jo muutenkin ajaa turhaa bussirallia. Eihän tässä yhteydessä kukaan ole vaatinut ratikoiden muuttamista bussilinjoiksi, vaan vastauksia.

Jos taas viittaat intresseillä autoilijoihin ja katutilan jakoon, niin esimerkiksi Mäkelänkadulla on tällä hetkellä kaksi autokaistaa + bussikaista + raitiovaunukaista. Nyt sieltä aiotaan poistaa yksi autokaista, mutta se ei johdu siitä että raitiovaunut tarvitsisivat lisää tilaa, vaan syyt autoliikenteen heikennyksille ovat aivan muaalla kuin raitiovaunujen vaatimassa tilassa. Olihan Hämeentielläkin raitiovaunuille oma tilansa myös silloin, kun siellä sai ajaa autolla. Kaiken lisäksi, jos raitiovaunujen matkustajat vaihtaisivat autoihin ja busseihin, se vain ruuhkauttaisi autoliikennettä eli ei olisi ainakaan autoilijoiden edun mukaista.

Väittäisin, että taustalla on ihan vain se, ettei 99% kansasta ole noin hyvin perehtynyt yksityiskohtiin, että olisi voinut antaa tuollaisen analyysin, minkä teit. En minäkään tiennyt muuta kuin sen, että vielä viime vuosikymmenellä kiinnostusta osallistua kilpailuun oli paljon enemmän ja siksi asiaa ihmettelin.

Totta kai hälytyskellojen pitäisikin soida, kun julkisella rahalla tehdään jättimäinen hankinta, löydetään vain kaksi kiinnostunutta, ennakkoon käydyistä vuoropuheluista huolimatta hylätään niistä toinen ja vaihdetaan kotimainen valmistaja ulkomaiseen avaamatta perusteluja kansankielellä.
Kiitos kattavasta pohdinnasta. Olisiko sitten niin kallista räätälöidä tuotteita Helsinkiä varten, ettei kannata edes tehdä tarjousta?

Vielä kun tietäisi, miksei Transtechin tuote olisi toiminut Helsingin rataverkossa - toivottavasti saamme tähän selkeän vastauksen, jotta tämä ei vaikuttaisi keskivertokansalaisen silmissä suhmuroinnilta.

En usko, että tässä tapauksessa taustalla on mikään salaliitto ratikoita vastaan. Se vaatisi vähintään jotakin tahoa, joka hyötyisi tästä, mutta bussitkin tulee kirjavasti niin monelta valmistajalta, että niiden kaikkien pitäisi olla masinoinnissa mukana. Aika turha kampanja, kun HSL tykkää jo muutenkin ajaa turhaa bussirallia. Eihän tässä yhteydessä kukaan ole vaatinut ratikoiden muuttamista bussilinjoiksi, vaan vastauksia.

Jos taas viittaat intresseillä autoilijoihin ja katutilan jakoon, niin esimerkiksi Mäkelänkadulla on tällä hetkellä kaksi autokaistaa + bussikaista + raitiovaunukaista. Nyt sieltä aiotaan poistaa yksi autokaista, mutta se ei johdu siitä että raitiovaunut tarvitsisivat lisää tilaa, vaan syyt autoliikenteen heikennyksille ovat aivan muaalla kuin raitiovaunujen vaatimassa tilassa. Olihan Hämeentielläkin raitiovaunuille oma tilansa myös silloin, kun siellä sai ajaa autolla. Kaiken lisäksi, jos raitiovaunujen matkustajat vaihtaisivat autoihin ja busseihin, se vain ruuhkauttaisi autoliikennettä eli ei olisi ainakaan autoilijoiden edun mukaista.

Väittäisin, että taustalla on ihan vain se, ettei 99% kansasta ole noin hyvin perehtynyt yksityiskohtiin, että olisi voinut antaa tuollaisen analyysin, minkä teit. En minäkään tiennyt muuta kuin sen, että vielä viime vuosikymmenellä kiinnostusta osallistua kilpailuun oli paljon enemmän ja siksi asiaa ihmettelin.

Totta kai hälytyskellojen pitäisikin soida, kun julkisella rahalla tehdään jättimäinen hankinta, löydetään vain kaksi kiinnostunutta, ennakkoon käydyistä vuoropuheluista huolimatta hylätään niistä toinen ja vaihdetaan kotimainen valmistaja ulkomaiseen avaamatta perusteluja kansankielellä.

Kiitos kattavasta pohdinnasta. Olisiko sitten niin kallista räätälöidä tuotteita Helsinkiä varten, ettei kannata edes tehdä tarjousta?

Vielä kun tietäisi, miksei Transtechin tuote olisi toiminut Helsingin rataverkossa - toivottavasti saamme tähän selkeän vastauksen, jotta tämä ei vaikuttaisi keskivertokansalaisen silmissä suhmuroinnilta.
Mihin perustuu olettamuksesi, että ei olisi toiminut?

Eihän tarjouksen hylkäämisen syytä ole kerrottu. Sehän voi olla vaikka Skodan myyntiedustajan väärän värinen kravatti.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Järjen ääntä, nimimerkit "JE" ja "339-DF", asiasta, jonka poliitikot puoluekannasta riippumatta populisoivat.
Ketkä poliitikot ovat antaneet tästä lausunnon? Mika Lintilä Toholammilta ja sipoolainen Harry Harkimo, joka haluaa olla päättämässä Stadin asioista. Tosin tässä tapauksessa molempien lausunnossa on järkeä.
Mitä ovat sanoneet Helsingin ja Vantaan valtuustoryhmät?
 
Viimeksi muokattu:
Ketkä poliitikot ovat antaneet tästä lausunnon? Mika Lintilä Toholammilta ja sipoolainen Harry Harkimo, joka haluaa olla päättämässä Stadin asioista. Tosin tässä tapauksessa molempien lausunnossa on järkeä.
Mitä ovat sanoneet Helsingin ja Vantaan valtuustoryhmät?
Nyt myös Helsingin apulaispormestari Paavo Arhinmäki:
 
Viimeksi muokattu:
Nyt myös Helsingin apulaispormestari Paavo Arhinmäki:
Tässäpä se pieni piiri pyörii. Ministerinä Lintilä suhmuroi valtion omistaman Raskoneen myymisen pilkkahintaan, eikä Volvo Finlandin ja Scania Suomen ostohaluja huomioitu ollenkaan. Eduskunta ei tästä välittänyt, paitsi Paavo Arhinmäki kyseli eduskunnassa asian perään.

Vantaan ratikka aiheuttaa kaavamuutoksen kehä kolmen pohjoispuolella teollisuusalueella ja tämä pakottaa Raskoneen Vantaan korjaamon muuttamaan Tuusulaan.
 
Linkedinin puolella yksi ja toinen on pöyristynyt, järkyttynyt tai muuten vain ottanut kantaa. Kaikkia yhdistää se, että asia on nähty Suomen kauppa- ja työvoimapoliittisena asiana.
 
Takaisin
Ylös