Kaupunkiliikenne Oy suunnittelee raitiovaunuhankintaa (MLNRV4?)

Yritin tuota selvitellä ja kyllä se vaikuttaisi olevan niin, että Tina ja Tango ovat oikeastikin eri asia eivätkä pelkkiä markkinointinimiä. Tinassa telirakenne on erilainen ja lattia saatu painettua vielä alemmas, kun taas Tangossa teli on perinteisempi ja lattia hiukan korkeammalla. Ja meillehän on tulossa nimenomaan Tango. Sarajevon Tango on kyllä 1435 mm eli ihan Helsingin Tangon kaltaista vaunua ei taida olla olemassa. Mutta olettaen, että melu ja tärinä liittyvät nimenomaan Tinan erityiseen teliin, voisi ihan perustellusti olettaa, että Helsingissä ei olisi vastaavaa ongelmaa. Sarajevo kiinnostaisi kovasti, mutta sieltä ei löydy mitään tietoja.
 
Jos näin on, tieto on tervetullut ja vahvistaa sitä ennakkokäsitystä mikä minulla oli. Stadlerin tarjous lienee ollut hyvin ja Helsingin erityispiirteet tuntien valmisteltu.

Sarajevoa on eri raideleveyden vuoksi vaikea pitää aitona verrokkina, 1000 mm ja 1435 mm telit poikkeaa toisistaan kuitenkin niin mielettömän paljon. Vaunusarjan käyttöönotto on siellä joka tapauksessa pitkällä, eikä ainakaan mistään isommista ongelmista ole raportoitu.
 
Onko Otanmäki kaatumassa kovinkin pikaisesti? Mistä kaikki tämä spekulaatio siitä nousee?
Palaan vielä tähän. Tämä on maksumuurin takana https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/a/dda9f80b-0597-4bb6-96ac-2ab5775b875e mutta
Transtechilla on yli 80 M€ tappiot 7 vuodessa, viime vuonna tappiota 25,5 M€, liikevaihto 114 M€. Tyypillisesti tarjouskilpailuissa asetetaan erilaisia vakavaraisuusehtoja, ja tässähän on haettu paitsi vaunuja, myös 30 vuoden kunnossapitosopimusta. Noiden lukujen pohjalta en ikävä kyllä olisi halukas tekemään 30 vuoden sopimusta Transtechin kanssa.

(Mutta vaikuttaisi silti siltä, että vakavaraisuus ei ole Škodan tarjouksen hylkyperuste. Tuollaiset ehdot nimittäin tyypillisesti asetetaan niin varhaisessa vaiheessa, että jos Škoda ei olisi niitä täyttänyt, se ei olisi päässyt kisaan mukaan ollenkaan. Nyt on kuitenkin päässyt, ja vakavaraisuusehdot varmaan koskevat emoa eivätkä Transtechia.)
 
Palaan vielä tähän. Tämä on maksumuurin takana https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/a/dda9f80b-0597-4bb6-96ac-2ab5775b875e mutta
Transtechilla on yli 80 M€ tappiot 7 vuodessa, viime vuonna tappiota 25,5 M€, liikevaihto 114 M€. Tyypillisesti tarjouskilpailuissa asetetaan erilaisia vakavaraisuusehtoja, ja tässähän on haettu paitsi vaunuja, myös 30 vuoden kunnossapitosopimusta. Noiden lukujen pohjalta en ikävä kyllä olisi halukas tekemään 30 vuoden sopimusta Transtechin kanssa.

(Mutta vaikuttaisi silti siltä, että vakavaraisuus ei ole Škodan tarjouksen hylkyperuste. Tuollaiset ehdot nimittäin tyypillisesti asetetaan niin varhaisessa vaiheessa, että jos Škoda ei olisi niitä täyttänyt, se ei olisi päässyt kisaan mukaan ollenkaan. Nyt on kuitenkin päässyt, ja vakavaraisuusehdot varmaan koskevat emoa eivätkä Transtechia.)
Tuo taitaa olla identtinen juttu maanantain Kauppalehdessä olleen kanssa. Pitää vielä kaivaa jostain emoyhtiön luvut, liikevaihto näyttäisi olevan 18 miljardia korunaa, mutta jos kurssi pitää paikkansa, niin onpa vähän. Stadlerin liikevaihto tietenkin ilmoitetaan Sveitsin frangeissa, tosin se on kuin euro ja dollari, mutta frangin hyväksi. Eikä pelkkä liikevaihto... Täytyy jatkaa päivällä.
 
Tein tästä päätöksestä tietopyynnön.
Vastaus tuli tänään:

"Kiitos yhteydenotostanne ja kiinnostuksestanne hankintayksikkömme toimintaa kohtaan.

Tällä hetkellä tiedotamme päätöksestä ja siihen liittyvistä asiakirjoista pelkästään asianosaisia tarjoajia. Hankintojamme koskee erityisalojen hankintalaki (1398/2016), jonka 126 §:ssä säädetään asiakirjojen julkisuudesta erityisalojen hankinnoissa. Kyseisen lainkohdan mukaisesti hankintayksikön asiakirjat eivät ole julkisia samalla tavalla kuin viranomaisten asiakirjat, eikä meillä ole lain nojalla velvollisuutta luovuttaa hankintapäätöstä tai sen liitteitä muille, kuin tarjouskilpailuun osallistuneille tarjoajille.

Tästä syystä emme valitettavasti voi toimittaa tässä vaiheessa pyytämiänne asiakirjoja.

Ystävällisin terveisin,

Kaupunkiliikenteen hankintapalvelut"
 
Tein tästä päätöksestä tietopyynnön.
Vastaus tuli tänään:

"Kiitos yhteydenotostanne ja kiinnostuksestanne hankintayksikkömme toimintaa kohtaan.

Tällä hetkellä tiedotamme päätöksestä ja siihen liittyvistä asiakirjoista pelkästään asianosaisia tarjoajia. Hankintojamme koskee erityisalojen hankintalaki (1398/2016), jonka 126 §:ssä säädetään asiakirjojen julkisuudesta erityisalojen hankinnoissa. Kyseisen lainkohdan mukaisesti hankintayksikön asiakirjat eivät ole julkisia samalla tavalla kuin viranomaisten asiakirjat, eikä meillä ole lain nojalla velvollisuutta luovuttaa hankintapäätöstä tai sen liitteitä muille, kuin tarjouskilpailuun osallistuneille tarjoajille.

Tästä syystä emme valitettavasti voi toimittaa tässä vaiheessa pyytämiänne asiakirjoja.

Ystävällisin terveisin,
Odotetaan nyt se valitusaika, joka ilmeisesti päättyy ensi viikon alkupuolella.
 
Odotetaan nyt se valitusaika, joka ilmeisesti päättyy ensi viikon alkupuolella.
On todella ihme jos Skoda ei valita, sillä tällä on myös ennakkotapauksen merkitys.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Kuinkahan paljon Kaupunkiliikenne on painottanut sitä, että valmistaja käy ja kukkuu vielä 30 vuoden päästä eli pystyy hoitamaan lupaamansa huoltosopimuksen velvoitteet?

Maailma muuttuu nyt sellaista vauhtia, että se mihin on totuttu luottamaan, voikin olla yllättävän pian historiaa.

Tämän ovat saaneet karvaasti kokea jo yllättävän nuorien autojen omistajat, varaosia ei enää valmisteta siihen autoon.
 
Viimeksi muokattu:
Aloin tässä miettimään, että onko hankinnoissa otettu huomioon ratikoiden äänimaailmaa jollain tapaa? Tallinnassa ollessani sain tarpeekseni CAF urbos ratikoista, ne nimeättään ulvoivat niin että ei tullut unesta hotellissa yhtään mitään. Toivon mukaan Stadlerilla on erinlaiset sähkömoottorit, sillä keskustan kapeilla kujilla Urboksen kaltainen ulvonta olisi iso ongelma.
Toinen on tärinä, josta täällä on mainittu. Se on taas myrkkyä vanhojen talojen perustuksille. Enkä ihmetteli vaikka se koettelisi kruunusiltojenkin rakenteita, sillä isoimman pylonin pohjavalaus onnistui vasta kolmannella kerralla.
Huojuntaa ja kirskuntaan on myös toivottavasti kiinnitetty huomiota.
 
Ja mitä tulee jokerivaunujen kirskuntaan, se johtunee vain ja ainoastaan siitä HKL:n aikoinaan patentoimasta telijärjestelmästä, jossa on ne Z-vivustot joka tasaavat telittömän keskivaunun ja päätyvaunujen väliset kulmat yhtäsuuriksi mahdollistaen näin yhden vapaasti kääntyvän telin vaununosaa kohden. Jokerivaunuissa Z-vivustoja on siis kaksi. Rakenteen piti siis vastata toiminnaltaan Jakobsinteliä mutta hieman toisin taisi lopulta käydä. Tango Nordicissa tälläistä ainutlaatuista patenttirakennetta ei ole, joten kirskuntaa tuskin esiintyy tavallista Articia enempää.
 
Junat kirskuvat mutkissa, koska niissä käytetään kiinteitä akseleita. Tämä pakottaa pyörät liukumaan hieman, koska akselin vääntäessä pyörien pyörimisvauhdin samaksi mutkassa toinen pyörä joutuu kulkemaan hieman pidemmän matkan. Tämä liukuminen pitää junan paremmin raiteilla, joka on junalle erittäin tärkeä ominaisuus.

Kirskumisen voi poistaa käyttämällä autoista tuttua differentiaalivaihteistoa akselissa tai käyttämällä akselitonta rakennetta, mutta sitten pitää huolehtia junan suorituskyvystä mutkissa muilla tavoilla.
 
Ainoa mitä voi sanoa koko tarjouskilpailuun on se toive että että on oikeita tarvekilpailuja eikä vain suosita kotimaista, ei tämä maakaan ole mikään ihmemaa jossa kaikki tekisivät pyyteetöntä työtä, me sitten maksamme ne.
 
Ainoa mitä voi sanoa koko tarjouskilpailuun on se toive että että on oikeita tarvekilpailuja eikä vain suosita kotimaista, ei tämä maakaan ole mikään ihmemaa jossa kaikki tekisivät pyyteetöntä työtä, me sitten maksamme ne.
Tähän nimenomaiseen tarjouskilpailuun voi kyllä sanoa ennen kaikkea tämän: Jos sen arvo optioineen on 1,6 miljardia euroa ja saadaan vain yksi hyväksytty tarjous, kyseessä on täysi pannukakku tarjouskilpailun onnistumisen suhteen. Ja kyllä, olen tätä mieltä riippumatta tarjouskilpailuun osallistuneiden kotimaista.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän nimenomaiseen tarjouskilpailuun voi kyllä sanoa ennen kaikkea tämän: Jos sen arvo optioineen on 1,6 miljardia euroa ja saadaan vain yksi hyväksytty tarjous, kyseessä on täysi pannukakku tarjouskilpailun onnistumisen suhteen. Ja kyllä, olen tätä mieltä riippumatta tarjouskilpailuun osallistuneiden kotimaista.
Tässä nyt haasteena, ettei katuratikkavalmistajia nyt niin monta ole jos jätetään nakkikioskikoon firmat pois.

Isommista valmistajista Alstom vielä taitaa tehdä lähinnä 1435 mm raideleveyden bulevardiratikoita, joita ei paljon kustomoida.

Kuinka monta vakavasti otettavaa vanhojen ratageometrioiden 1000 mm ratikkavalmistajaa edes Stadlerin ja Skodan lisäksi edes on? PESA?

Toki nyt olisi ihan mielenkiintoista tietää mistä syystä Skodan tarjous hylättiin. Usein näissä isoissa ja monivaiheisissa tarjouskilpailuissa tarjousten sisältöä näet hiotaan tarjoajien ja ostajan kanssa pitkään.

Johtuikohan Skodan tarjouksen hylkääminen kuitenkin jostain keskeisestä ehdoista, johon Stadler vastasi neuvotteluissa kyllä ja Skoda ei? Sitä voidaan vielä nyt vaan arvailla.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä nyt haasteena, ettei katuratikkavalmistajia nyt niin monta ole jos jätetään nakkikioskikoon firmat pois.

Isommista valmistajista Alstom vielä taitaa tehdä lähinnä 1435 mm raideleveyden bulevardiratikoita, joita ei paljon kustomoida.

Kuinka monta vakavasti otettavaa vanhojen ratageometrioiden 1000 mm ratikkavalmistajaa edes Stadlerin ja Skodan lisäksi edes on? PESA?

Toki nyt olisi ihan mielenkiintoista tietää mistä syystä Skodan tarjous hylättiin. Usein näissä isoissa ja monivaiheisissa tarjouskilpailuissa tarjousten sisältöä näet hiotaan tarjoajien ja ostajan kanssa pitkään.

Johtuikohan Skodan tarjouksen hylkääminen kuitenkin jostain keskeisestä ehdoista, johon Stadler vastasi neuvotteluissa kyllä ja Skoda ei? Sitä voidaan vielä nyt vaan arvailla.
Nyt tämä kuitenkin näyttää Stadlerilta tehtävältä suorahankinnalta.
 
Tässä nyt haasteena, ettei katuratikkavalmistajia nyt niin monta ole jos jätetään nakkikioskikoon firmat pois.
Kymmenen tarjousta olisi ehkä saavuttamaton haave nykypäivän tilanteessa, mutta kyllä niitä minimissään kuusi pitäisi olla, eikä kahdeksankaan ole utopiaa. Kun niitä on vain yksi, jotain on mennyt pieleen ja pahasti.
 
Takaisin
Ylös