Kymmenen tarjousta olisi ehkä saavuttamaton haave nykypäivän tilanteessa, mutta kyllä niitä minimissään kuusi pitäisi olla, eikä kahdeksankaan ole utopiaa. Kun niitä on vain yksi, jotain on mennyt pieleen ja pahasti.
Totta kai minäkin olisin toivonut, että tarjouksia olisi ollut paljon enemmän.
On kuitenkin syytä tunnustaa tosiasiat, jotka kauppoihin vaikuttavat. Näitä tosiasioita ovat muun muassa seuraavat:
1. Helsingissä on käytössä raideleveys 1000 mm. Vaunumallit, jotka on suunniteltu vain raideleveydelle 1435 mm, eivät mitenkään tule Helsingissä kyseeseen.
2. Suuri osa valmistajista on keskittynyt rakentamaan ennen muuta modulaarisia, kiinteätelisiä vaunutyyppejä. Sellaisia kuin Variotram. Sellaisetkaan vaunut eivät mitenkään tule Helsingissä kyseeseen, ellei rataverkkoa haluta rikki ja raitioliikenteen taloutta konkurssikuntoon muutamassa vuodessa.
3. Helsingin rataverkon mäkisyys ja mutkaisuus eliminoivat kisasta suuren osan niistä vaunutyypeistä, jotka muutoin vielä voisivat tulla kyseeseen.
4. Kansainvälispoliittisen tilanteen takia hankinta Venäjältä tai sen liittolaismaista ei ole mielekäs.
Siispä, listataan niitä mahdollisia valmistajia.
1.
Siemens. Ainoa edes teoriassa Helsinki-kelpoinen vaunutyyppi yhtiön valikoimassa on 1990-luvun alun MAN-vaunun konstruktioon perustuva versio Avenio-tuotteesta, mitä ei ainakaan nykyisellään ole saatavilla kapearaiteisena versiona. Ja vaikka olisikin, vaunun soveltuvuus Helsinkiin ei olisi täysin ongelmaton - koevaunu HKL 300 osoittautui käytökseltään ongelmalliseksi mm. Kirurgin radalla syksyllä 1994, ja kaikki sen vaunun kohtaamat ongelmat olisivat nyt läsnä uudelleen. Lisäksi Siemens tiettävästi kaavailee perinteisten raitiovaunujen valmistuksen lopettamista (erotuksena korkeille laitureille sovitetuista kevytmetrojunista, jotka joissain tapauksissa saattavat olla katukelpoisia). Johtopäätös: Siemens on valmistajana Helsinkiin täysin utopistinen, Pohjois-Koreastakin saisi varmaan vaunuja Helsinkiin helpommin.
2.
Alstom. Yhtiön valikoimassa Helsingille rakenteeltaan soveltuvin vaunutyyppi olisi Bombardierilta peritty Flexity Swift -tuote, siinä muodossa missä sitä on myyty Melbourneen (siellä sarjat E ja E2) sekä Göteborgiin (siellä sarjat M33 ja M34). Kääntyvät telit, matala lattia. Alstom ei kuitenkaan koskaan ole tarjonnut näitä tai mitään suunnilleenkaan vastaavia vaunuja metrin raideleveydellä. Vaunutyyppejä Flexity Freedom tai Flexity Link ei yhtään enempää kuin Flexity Swiftiä ole tarjolla metrin raideleveydellä. Tämä jättää saatavilla olevista Bombardierin tuotteista Helsinki-kelpoisiksi lähinnä Flexity 2:n Baseliin ja Belgian Flanderiin toimitetut versiot, jotka ovat rakenteensa puolesta niin identtisiä Variotramin kanssa kuin suinkin mahdollista, sekä Flexity Classicin, jonka metrin raideleveyden versiossa keskitelien pyörien halkaisija on niin pieni, että suistumisvaara kasvaisi Helsingin talviolosuhteissa kohtuuttomaksi. Alstomin omassa vanhemmassa tuotevalikoimassa metrisiä vaunuja ei enää ole saatavilla.
3.
PESA. Tämä on listan ainoa valmistaja, jonka puuttumista Helsingin kisasta suren vilpittömästi. Heidän Tallinnaan toimittamansa vaunu ei tosin ole Helsinkiin optimaalinen, mutta ainakin kisassa olisi ollut vaihtoehtoja, ja tämä vaunu valitsemalla olisi saatu heikohko tuote, mutta kuitenkin sellainen jonka kanssa olisi voitu joten kuten elää.
4.
Crotram. Crotram on kotimaansa Kroatian ohella saanut vaunuja myydyksi vain Liepajaan Latviaan. Konstruktio on aivan sama, mitä Helsingissä jo kokeiltiin yhden koevaunun muodossa vajaat 20 vuotta sitten. En ole ollenkaan vakuuttunut tästä vaihtoehdosta.
5.
Astra. Koska Variotram-tyyppisiä modulirakenteisia vaunuja on syytä välttää, yhtiön valikoimassa Helsinki-kelpoinen olisi korkeintaan Aradiin toimitettu versio Imperio-vaunusta. Rakenne on vastaava kuin Siemensin Aveniossa ja MAN-vaunussa 1990-luvulta, eli koevaunun HKL 300 v. 1994 Helsingissä kohtaamat ongelmat olisivat jälleen läsnä. Lisäksi: Astra ei jostain syystä ole onnistunut myymään ainuttakaan vaunua yhtiön kotimaan Romanian ulkopuolelle. Tämä voi herättää kysymyksiä esimerkiksi vaunujen talviominaisuuksia koskien.
6.
Bozankaya. Turkkilainen valmistaja tarjoaa raitiovaunuja myös 1000 mm raideleveydelle, mutta rakenteelliset samankaltaisuudet Variotramin kanssa ovat niin alleviivatun selkeät, etten pidä vaunuja Helsinki-kelpoisina.
7.
HeiterBlick. Saksalaisen valmistajan tuotteista jotkut olisivat saattaneet olla kelvollisia, esimerkiksi Würzburgiin myyty vaunutyyppi sopisi Helsinkiin varmaan sellaisenaan. Tai olisi sopinut, jos vaunut olisi saatu liikenteeseen ennen valmistajan konkurssia. Ehdotan, että rajataan tarkastelu maksukykyisiin vaununvalmistajiin.
8.
CAF. Espanjalaisen CAF:n valikoimassa ainoat Helsinkiin sopivat vaunut olisivat Tallinnaan toimitettujen (siellä numerot 501-520) ja Tukholman sarjojen A35/A36 metrin raideleveydelle sovitetut versiot. Vaunutyyppi on rakenteensa puolesta monessa mielessä Articin jäljitelmä, mutta sen enempää Tukholmassa kuin Tallinnassakaan ei käsittääkseni olla vaunuihin aivan tyytyväisiä.
9.
Modertrans. Kasvava raitiovaunujen valmistaja Puolan Poznanista. Ei uudistuotantoa metrin raideleveydellä.
10.
Hitachi Rail. Italian Ansaldobredan tuotannon jatkaja. Ei raitiovaunujen valmistusta metrin raideleveydelle.
Ollaanpa rehellisiä. Jos tarjouksia oltaisiin saatu useammalta kuin kahdelta valmistajalta, käytännössä korkeintaan jotakin yksittäistä poikkeusta lukuun ottamatta ne olisivat valikoituneet yllä mainituista. Mitä se olisi auttanut, että Kaupunkiliikenne Oy:llä olisi ollut valittavanaan 1-2 mielekkään tarjouksen lisäksi 5-10 enemmän tai vähemmän kelvotonta tarjousta.
Aivan erityisen itsestäänselvää on, että vaunujen hankinta Siemensin tai Alstomin tapaiselta tusinatuotteiden talolta olisi ollut Helsingin raitioteille ainutkertainen katastrofi, paljon Variotram-skandaalia järisyttävämpi virhepäätös.
Koko tämä tehtyä päätöstä kyseenalaistava keskustelu hyödyttää vain yhtä intressiä, eli niitä, joiden motiivit eivät ole Helsingin raitioteiden kannalta positiiviset.