Vs: Junahavaintoja 2015
Kirjoitin eilen
melko pitkän kuvitetun selostuksen kehittämisehdotuksineen lipunmyynnin opastuksesta ja muistakin ongelmista. Lähetin linkin saatteen kanssa palautteena HSL:lle, Finavialle ja Liikennevirastolle.
Kiitokset kärsivällisestä työstä lentäen saapuvien joukkoliikenteen käytön edistämiseksi.
Selostuksessa näkemäni perusteella en ihmettele, että asiakaskokemus johtaa turvallisen tuntuiseen ja kaikkialla maailmassa yhtenäiseen ratkaisuun: Let's take a taxi.
Tekee mieleni kommentoida oman asiakaskokemukseni perusteella. Koska olen alan nihilisti, ja haluan kaikista vaikeuksista huolimatta päästä lentokentältä pois junalla, jos se vain on mahdollista. Enkä muista koskaan matkustaneeni kentältä pois taksilla niin, että itse olisin maksanut sen.
Loogisin tapa toimia kentillä on seurata tuloportilta Exit-viitoitusta ja tullirajan tai vastaavan jälkeen alkaa tähystää kylttiä, joka muistuttaa kuvassaan tavalla tai toisella junaa, ratikkaa tai bussia. Useilla lentokentillä tulliulostulon jälkeen on suoraan vastapäätä autovuokraamojen myyntiständejä mutta myös erilaisia lippumyymälöitä. Kuten paikallisen rautatieyhtiön tai joukkoliikenneoperaattorin lipputiskit. Ellei ole, niitä löytyy reitiltä, jota kulkee seuratessaan juna-viitoitusta.
Lippujen myynti automaateista on varsin yleinen käytäntö. Lentomatkustajaa parhaiten palveleva automaatti tulee välttämättä vastaan matkalla laiturille/pysäkille, ja automaatti toimii ainakin luottokorteilla. Kolikkojen edellyttäminen on pelkkää kiusantekoa, koska rahanvaihtopaikat eivät koskaan anna kolikoita.
Automaattien toimintalogiikka tietenkin vaihtelee sen mukaan, mitä kone myy ja millainen lippujärjestelmä kohteessa on. Mutta lähes aina automaatista löytyy helposti ja ilman valikkoseikkailuja se lippu, jolla pääsee kentältä lähikaupungin keskustaan. Itse ostan mieluusti heti turistilipun useammalle päivälle, jos se on mahdollista. Mutta en odota tätä keskivertomatkustajan palvelutarpeeksi.
Sitten on vielä oikean junan löytäminen. Kansainvälinen ja ymmärrettävä info on, että junassa ja laiturinäytöissä esiintyy sana City silloin, kun juna menee kaupungin keskustaan. Lentoaseman asemalla on tietenkin helppo neuvoa, että jokainen juna mihin suuntaan vain menee Cityyn. Mutta lentomatkustajan on sitä vaikea ymmärtää, ja tällainen informaatio voi olla itse asiassa confusing. Helpointa on siksi, että lentomatkustajat opastetaan vain yhdelle laiturille. Ja meidän kenttämme tapauksessa se laituri on itään vievä, koska Tikkurilaan pitää päästä myös niiden, jotka jatkavat matkaa kaukoliikenteen junilla.
Korostan vielä sitä, että kentällä pitää junan löytämisen ja lipun ostamisen sujua viitoituksen ja luottokortin käytön perusteella. Eurojen käyttäjillä on ainakin teoriassa aina käteistäkin saatavilla, mutta siihen ei pidä perustaa. Eikä siihen, että netistä löytyy neuvoja, apua ja palveluita vaikka lipun ostoon. Lentokentällä voi olla ilmainen netti, mutta kun kännykkä tarjoaa 10 verkkoa, niiden kanssa räplääminen vie aikaa ja on stressaavaa. Ja sitten pitäisi löytää juuri se palvelu, joka tarjoaa tarvittavan opastuksen. No way.
Jos halutaan tehdä lippuasia mahdollisimman helpoksi, junalippu pitäisi saada sisällytetyksi lentolippuun. Teknisesti se on tietenkin mahdollista, mutta ei tämä ole maailmallakaan juuri tullut vastaan. Joten käytännössä meillä täysin mahdotonta.
Antero