Kehäradan liikennöinti

Vs: Junahavaintoja 2015

Kirjoitin eilen melko pitkän kuvitetun selostuksen kehittämisehdotuksineen lipunmyynnin opastuksesta ja muistakin ongelmista. Lähetin linkin saatteen kanssa palautteena HSL:lle, Finavialle ja Liikennevirastolle. Jää nähtäväksi seuraako siitä mitään.

Hyvin kirjoitettu! Uskallan kuitenkin ennustaa, että saat vastauksen, jossa kiitetään hyvistä ideoista ja sen jälkeen asia onkin loppuun käsitelty. Ei tuo oikeasti ketään kiinnosta.
 
Vs: Junahavaintoja 2015

Kirjoitin eilen melko pitkän kuvitetun selostuksen kehittämisehdotuksineen lipunmyynnin opastuksesta ja muistakin ongelmista. Lähetin linkin saatteen kanssa palautteena HSL:lle, Finavialle ja Liikennevirastolle. Jää nähtäväksi seuraako siitä mitään.

Selostuksen kuvat on otettu maanantaina 13.7. ja ainakin silloin tuossa lippuautomaatin päällä olleessa A4:ssä kehotettiin vain ostamaan lippu junasta. Englanninkielisessä tekstissä ei kerrota, että lipun saa vain tietystä osastosta ja kaaviossa lipunmyyntisymboli on kovin pienellä. Lainkaan ei kerrota, että useampiyksikköisessä junassa lippuja myydään vain takimmaisessa yksikössä.

Erittäin hyvä selostus! Muun muassa noihin junan pysähtymismerkkeihin minäkin kiinnitin huomioita asemalla vieraillessani. Lipunmyyntivaunun paikan kertominen tuntuu olevan vaikeaa myös VR:lle ja HSL:lle. Näitäkin sivuja saa hetken aikaa tavata että ymmärtää miten vaunu sijaitsee Sm1/Sm2-junissa ja miten Sm5-junissa:
(1) https://www.vr.fi/cs/vr/fi/lahiliikenteen_liput
(2) https://www.vr.fi/cs/vr/fi/lahijunat
Lueskelin jotain HSL:n edustajan selitystä asiasta Facebookista ja sen perusteella asia meni vain entistä sekavammaksi. Toki tuo "toiseksi takimmainen yksikkö" toimii hyvin, mutta kun HSL:n vastauksessa vielä puhuttiin junan Helsingin puoleisesta päästä niin Kehärataan yhdistettynä homma meni jo tosi vaikeaksi :)
 
Kuinka ne onnistuukin sotkea asiat näin pahasti? Käsi päähän.
Onko ne palkanneet kreikkalaisia poliitikkoja HSL:n koneistoon töihin? :lol:
 
Saisivat edes junat kulkemaan ajallaan. Pääradan kaupunkiradalla aikataulut alkavat olla lähinnä viitteellisiä. Aikataulussa kulkeva P-juna näyttää olevan lähes harvinaisuus, joka aina hidastaa perässä tulevan K-junan kulkua. Ja kun Helsingin päähän tullaan myöhässä, sieltä myös useimmiten lähdetään myöhässä, jolloin taas perässä tulevan K-junan matka hidastuu.
 
Aikataulussa kulkeva P-juna näyttää olevan lähes harvinaisuus

Kiitos avoimen datan, kuka tahansa voi katsoa aiheesta toteutunutta dataa ja tehdä tilastoja siltä pohjalta. Eilisen aikana Hiekkaharjuun näytti saapuneen yli 2 minuuttia myöhässä 6 P-junaa: yksi 4 min myöhässä ja viisi 3 min myöhässä.
 
Vs: Junahavaintoja 2015

Kirjoitin eilen melko pitkän kuvitetun selostuksen kehittämisehdotuksineen lipunmyynnin opastuksesta ja muistakin ongelmista. Lähetin linkin saatteen kanssa palautteena HSL:lle, Finavialle ja Liikennevirastolle.
Kiitokset kärsivällisestä työstä lentäen saapuvien joukkoliikenteen käytön edistämiseksi.

Selostuksessa näkemäni perusteella en ihmettele, että asiakaskokemus johtaa turvallisen tuntuiseen ja kaikkialla maailmassa yhtenäiseen ratkaisuun: Let's take a taxi.

Tekee mieleni kommentoida oman asiakaskokemukseni perusteella. Koska olen alan nihilisti, ja haluan kaikista vaikeuksista huolimatta päästä lentokentältä pois junalla, jos se vain on mahdollista. Enkä muista koskaan matkustaneeni kentältä pois taksilla niin, että itse olisin maksanut sen.

Loogisin tapa toimia kentillä on seurata tuloportilta Exit-viitoitusta ja tullirajan tai vastaavan jälkeen alkaa tähystää kylttiä, joka muistuttaa kuvassaan tavalla tai toisella junaa, ratikkaa tai bussia. Useilla lentokentillä tulliulostulon jälkeen on suoraan vastapäätä autovuokraamojen myyntiständejä mutta myös erilaisia lippumyymälöitä. Kuten paikallisen rautatieyhtiön tai joukkoliikenneoperaattorin lipputiskit. Ellei ole, niitä löytyy reitiltä, jota kulkee seuratessaan juna-viitoitusta.

Lippujen myynti automaateista on varsin yleinen käytäntö. Lentomatkustajaa parhaiten palveleva automaatti tulee välttämättä vastaan matkalla laiturille/pysäkille, ja automaatti toimii ainakin luottokorteilla. Kolikkojen edellyttäminen on pelkkää kiusantekoa, koska rahanvaihtopaikat eivät koskaan anna kolikoita.

Automaattien toimintalogiikka tietenkin vaihtelee sen mukaan, mitä kone myy ja millainen lippujärjestelmä kohteessa on. Mutta lähes aina automaatista löytyy helposti ja ilman valikkoseikkailuja se lippu, jolla pääsee kentältä lähikaupungin keskustaan. Itse ostan mieluusti heti turistilipun useammalle päivälle, jos se on mahdollista. Mutta en odota tätä keskivertomatkustajan palvelutarpeeksi.

Sitten on vielä oikean junan löytäminen. Kansainvälinen ja ymmärrettävä info on, että junassa ja laiturinäytöissä esiintyy sana City silloin, kun juna menee kaupungin keskustaan. Lentoaseman asemalla on tietenkin helppo neuvoa, että jokainen juna mihin suuntaan vain menee Cityyn. Mutta lentomatkustajan on sitä vaikea ymmärtää, ja tällainen informaatio voi olla itse asiassa confusing. Helpointa on siksi, että lentomatkustajat opastetaan vain yhdelle laiturille. Ja meidän kenttämme tapauksessa se laituri on itään vievä, koska Tikkurilaan pitää päästä myös niiden, jotka jatkavat matkaa kaukoliikenteen junilla.

Korostan vielä sitä, että kentällä pitää junan löytämisen ja lipun ostamisen sujua viitoituksen ja luottokortin käytön perusteella. Eurojen käyttäjillä on ainakin teoriassa aina käteistäkin saatavilla, mutta siihen ei pidä perustaa. Eikä siihen, että netistä löytyy neuvoja, apua ja palveluita vaikka lipun ostoon. Lentokentällä voi olla ilmainen netti, mutta kun kännykkä tarjoaa 10 verkkoa, niiden kanssa räplääminen vie aikaa ja on stressaavaa. Ja sitten pitäisi löytää juuri se palvelu, joka tarjoaa tarvittavan opastuksen. No way.

Jos halutaan tehdä lippuasia mahdollisimman helpoksi, junalippu pitäisi saada sisällytetyksi lentolippuun. Teknisesti se on tietenkin mahdollista, mutta ei tämä ole maailmallakaan juuri tullut vastaan. Joten käytännössä meillä täysin mahdotonta.

Antero
 
Juuri käyneenä Øresundtåg-alueella ja Kööpenhaminan Kastrupin kentällä havaitsin seuraavaa: sekä Kastrupin että Köpiksen keskusrautatieasemalla on erilliset Øresundtåg-asiakaspalvelupisteet, lippuautomaattien lisäksi, joista lipun voi hankkia helposti, jos ei muuten onnistu (junissa ei myydä lippuja ollenkaan ja tarkastusmaksu on 750DKK/1000SEK). Ainakin Kastrupin kentän rautatieaseman laituritasolla on selvästi merkitty erimittaisten junien pysähtymispaikka: led-valaistu pilkkuviiva, jonka se kohta, johon juna pysähtyy, vikkuu.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:30 ----------

Alla olevassa kuvassa näkyy tämä vikkuu pysäytysviiva, jonka kohdalle saapuva juna on juuri pysähtymässä:

https://www.dropbox.com/s/021tcnxthbjbcwr/20150710_092457.jpg?dl=0
 
Vs: Junahavaintoja 2015

Lippujen myynti automaateista on varsin yleinen käytäntö. Lentomatkustajaa parhaiten palveleva automaatti tulee välttämättä vastaan matkalla laiturille/pysäkille, ja automaatti toimii ainakin luottokorteilla. Kolikkojen edellyttäminen on pelkkää kiusantekoa, koska rahanvaihtopaikat eivät koskaan anna kolikoita.

Tämä ei tosin ole muuallakaan niin selvää kuin voisi kuvitella. Saksassa luottokortit ja debit-kortit eivät läheskään aina kelpaa. Minulla jäi toukokuussa Frankfurtin U-bahn kokeilematta, koska RMV:n automaatit eivät kelpuuta luottokortteja eivätkä myöskään 20 euron seteleitä. Turhauduin sen verran perusteellisesti, etten jaksanut enää lähteä rikkomaan seteliä satunnaisella kioskiostoksella.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:29 ----------

Juuri käyneenä Øresundtåg-alueella ja Kööpenhaminan Kastrupin kentällä havaitsin seuraavaa: sekä Kastrupin että Köpiksen keskusrautatieasemalla on erilliset Øresundtåg-asiakaspalvelupisteet, lippuautomaattien lisäksi, joista lipun voi hankkia helposti, jos ei muuten onnistu

Kastrupilla on muistaakseni muutenkin junille ja metrolle käytössä sama periaate kuin nykyään lentokentille tullessa. Ensin on vastassa automaatteja ja niiden takana miehitetty palvelu epävarmemmille. Valtaosa matkustajista jää automaateille ja henkilökunnan aika riittää paremmin niille, jotka oikeasti tarvitsevat neuvontaa.
 
Vs: Junahavaintoja 2015

Kiitokset kärsivällisestä työstä lentäen saapuvien joukkoliikenteen käytön edistämiseksi.
Selostuksessa näkemäni perusteella en ihmettele, että asiakaskokemus johtaa turvallisen tuntuiseen ja kaikkialla maailmassa yhtenäiseen ratkaisuun: Let's take a taxi.
Nyt täytyy muistaa että Vantaalla kaikki on vielä keskeneräistä. Epävarmoja suosittelisin kulkemaan taksilla tai ainakin jollain muulla kuin uudella junalla.
Mutta pahimmat puutteet pitäisi korjata Laten listan mukaan kuitenkin niin nopeasti kuin mahdollista koska terminaalin sisäänkäynnin käyttönottoajankohtaa ei voi vielä pitää täysin varmana.

Loogisin tapa toimia kentillä on seurata tuloportilta Exit-viitoitusta ja tullirajan tai vastaavan jälkeen alkaa tähystää kylttiä, joka muistuttaa kuvassaan tavalla tai toisella junaa, ratikkaa tai bussia. Useilla lentokentillä tulliulostulon jälkeen on suoraan vastapäätä autovuokraamojen myyntiständejä mutta myös erilaisia lippumyymälöitä. Kuten paikallisen rautatieyhtiön tai joukkoliikenneoperaattorin lipputiskit. Ellei ole, niitä löytyy reitiltä, jota kulkee seuratessaan juna-viitoitusta.

Lippujen myynti automaateista on varsin yleinen käytäntö. Lentomatkustajaa parhaiten palveleva automaatti tulee välttämättä vastaan matkalla laiturille/pysäkille, ja automaatti toimii ainakin luottokorteilla. Kolikkojen edellyttäminen on pelkkää kiusantekoa, koska rahanvaihtopaikat eivät koskaan anna kolikoita.

Automaattien toimintalogiikka tietenkin vaihtelee sen mukaan, mitä kone myy ja millainen lippujärjestelmä kohteessa on. Mutta lähes aina automaatista löytyy helposti ja ilman valikkoseikkailuja se lippu, jolla pääsee kentältä lähikaupungin keskustaan. Itse ostan mieluusti heti turistilipun useammalle päivälle, jos se on mahdollista. Mutta en odota tätä keskivertomatkustajan palvelutarpeeksi.
Niinhän sen pitää toimia. Lisäksi ennen matkaan lähtöä voi plärätä kohdekaupungin liikennelaitoksen kotisivuja ja lentokentän / ilmailuviranomaisen sivuja joissa infoa lipusta ja lentoasemarakennusten karttoja. Tosin jotkut ovat epäselviä ja perilletulo voi tarjota yllätyksiä jos on jotain remontteja käynnissä.

Jos halutaan tehdä lippuasia mahdollisimman helpoksi, junalippu pitäisi saada sisällytetyksi lentolippuun. Teknisesti se on tietenkin mahdollista, mutta ei tämä ole maailmallakaan juuri tullut vastaan. Joten käytännössä meillä täysin mahdotonta.
Kaukojunienhan kohdalla esim Saksassa se käsittääkseni toimii, että lyhyemmät jatkolennot ovat "train". Ja Helsingin-Pietarin Allegro-junaan voi myös ostaa Finskin "lentolipun". vois tosin olla kallimpi kuin VR:ltä eriksen ostettu.

t. Rainer
 
Vs: Junahavaintoja 2015

Lippujen myynti automaateista on varsin yleinen käytäntö. Lentomatkustajaa parhaiten palveleva automaatti tulee välttämättä vastaan matkalla laiturille/pysäkille, ja automaatti toimii ainakin luottokorteilla. Kolikkojen edellyttäminen on pelkkää kiusantekoa, koska rahanvaihtopaikat eivät koskaan anna kolikoita.

Automaattien toimintalogiikka tietenkin vaihtelee sen mukaan, mitä kone myy ja millainen lippujärjestelmä kohteessa on.

Ilmeisesti lipunmyyntiä lentoasemalla on ainakin mietitty huhtikuussa: https://twitter.com/HelsinkiAirport/status/591237074759581696 Nähtäväksi jää miltä näyttää terminaalin sisäänkäynnin avautuessa.
 
Vs: Junahavaintoja 2015

Ilmeisesti lipunmyyntiä lentoasemalla on ainakin mietitty huhtikuussa: https://twitter.com/HelsinkiAirport/status/591237074759581696 Nähtäväksi jää miltä näyttää terminaalin sisäänkäynnin avautuessa.

Todennäköisesti siltä ettei asemalla ole HSL:n automaattia. HSL ei uusia automaatteja (eli siis nykyisiä malleja) kuulemma asenna enään, koska uusi automaatti on tulossa uuden lippusysteemin myötä. Muutamaan paikkaan on "kuoret" jo asennettu, mutta kone ja softa niistäkin puuttuu. Tämän vuoksi ei myöskään Kehäradan asemilla HSL:n automaatteja ole.
 
Vs: Junahavaintoja 2015

Todennäköisesti siltä ettei asemalla ole HSL:n automaattia. HSL ei uusia automaatteja (eli siis nykyisiä malleja) kuulemma asenna enään, koska uusi automaatti on tulossa uuden lippusysteemin myötä. Muutamaan paikkaan on "kuoret" jo asennettu, mutta kone ja softa niistäkin puuttuu. Tämän vuoksi ei myöskään Kehäradan asemilla HSL:n automaatteja ole.

Tai ehkä kuitenkaan lähemmäs 800 miljoonan euron investointia ei pilata sillä, että radan tärkeimmän aseman tärkeimmälle sisäänkäynnille ei saada edes yhtä HSL:n automaattia. Vetoja otetaan vastaan.
 
Vs: Junahavaintoja 2015

Tai ehkä kuitenkaan lähemmäs 800 miljoonan euron investointia ei pilata sillä, että radan tärkeimmän aseman tärkeimmälle sisäänkäynnille ei saada edes yhtä HSL:n automaattia. Vetoja otetaan vastaan.
Junassa on "lipunmyyntiautomaatti" eli konduktööri.
 
Vs: Junahavaintoja 2015

Tai ehkä kuitenkaan lähemmäs 800 miljoonan euron investointia ei pilata sillä, että radan tärkeimmän aseman tärkeimmälle sisäänkäynnille ei saada edes yhtä HSL:n automaattia. Vetoja otetaan vastaan.

Junassa on "lipunmyyntiautomaatti" eli konduktööri.

Juuri kuten Risto totesi. Junassa on konduktöörit myymässä siihen asti kunnes uudet automaatit ja lippusysteemi otetaan käyttöön. Itse oon kyllä aika varma ettei Lentoasemalle HSL:n automaattia tule samasta syystä kuin ei ole tullut muillekkaan uusille asemille tai edes vanhoille asemille, joihin jokaiseen on kuitenkin HSL:n suunnitelmissa automaatit. Tikkurilaankaan ei ole kuin yksi automaatti joka on siirretty vanhalta bussiterminaalilta uudelle (eli raiteen 1 keskivaiheilla).
 
Vs: Junahavaintoja 2015

... kuin ei ole tullut muillekkaan uusille asemille tai edes vanhoille asemille, joihin jokaiseen on kuitenkin HSL:n suunnitelmissa automaatit.

Pasilan aseman pohjoiseen alikulkuun (tunnelin keskivaiheille) on kesän aikana tullut automaatti. Ei kai ole ollut vielä käytössä lainkaan, mutta virrat siinä on päällä, koska näytössä lukee, että suljettuna.
 
Takaisin
Ylös