Odottelin tänään iltapäivällä I-junaa Louhelassa. Klo 16.40 juna oli peruttu ja seuraavan piti tulla 16.50. Tämäkin lähtöaika myöhästyi ja juna saapui lopulta klo 16.55. Vuoroväli venyi siis pahimpaan ruuhka-aikaan 25 minuuttiin! Hämmästykseni oli suuri kun asemalle saapui 1-yksikön juna joka oli jo valmiiksi melko täynnä. Kannelmäessä oli sitten jo tosi tiivis tunnelma ja Huopalahteen tultaessa oltiin jo 8 minuuttia myöhässä koska pysähtymisajat asemilla venyivät ihmisten juostessa tavallista lyhyemmän junan perässä ja kovasta tungoksesta junan auloissa. Huopalahdessa vastaan tuli myös lyhyt P-juna vaikka kello oli vasta 17.07. Kun sitten Pasilassakin tuli lyhyt P-juna, niin ajattelin että lyheneekö P-junat oikeasti jo klo 17 aikaan? Kuitenkin tuohon aikaan I-junia meni vielä kahdella yksiköllä Tikkurilan suuntaan. Kai nyt sentään ensi viikosta alkaen P-junia aletaan ajaa pitkinä pidempään kun Vantaallakin siirrytään entistä enemmän liityntään ja matkustajamäärät muutenkin kasvavat lomien loppuessa ja koulujen alkaessa.
Olen itsekin ihmetellyt I- ja P-junien erikoista kalustonkäyttöä. Keskellä päivää ajetaan satunaisia kahden rungon junia ja keskellä ruuhkaa menee satunaisia yhden rungon junia. Varsinkin iltapäiväruuhkassa on paljon eroavuutta I- ja P-junissa. Olisi paljon selkeämpää ajaa esim 6.30-9.00 ja 14.30-17.30 molemmat suunnat ja kaikki vuorot kahdella yksiköllä. Nykyään I:t liikennöidään ruuhkassa myöhempään pitkinä, mutta iltapäivällä P:t aloittaa pitkinä aiemmin. Ja onhan se hieman hassua, että klo 17 jälkeen menee lyhyitä P-junia Helsingistä ulos, kun Helsinkiin saapuvat I:t ovat pitkiä vielä klo 18. Mutta tosiaan eniten häiritsee tuo epätasaisuus ja nämä lyhyet välivuorot keskellä ruuhkaa. Etenkin P-junat olisi Vantaan linjastouudistuksen myötä hyvä ajaa pitkinä ainakin klo 17.30-18.00 saakka.
Pääasiassa ruuhkat ajetaan kahdella vaunulla mutta tässä muutama esimerkki tästä "epäsäännöllisestä" kalustonkäytöstä omien havaintojeni mukaan:
P-junat:
Helsingistä klo 13.59, 14.09, 14.19 ja 14.29 kahdella rungolla.
Helsingistä klo 14.39, 14.49, 14.59 ja 15.09 yhdellä rungolla
Muut ruuhkavuorot kahdella
Helsingistä klo 16.59 eteenpäin kaikki yhdellä, mutta klo 18.09 kahdella.
I-junat:
Helsingistä klo 8.09-8.39 sekä 9.09 ja 9.19 yhdellä mutta klo 9.29 ja 9.59 kahdella.
Helsingistä klo 15.49-16.09 yhdellä ja muut kahdella klo 17.19 asti. Lisäksi 17.49 kahdella.
Näin kesäaikaan tietty ei ole niin väliä onko yksi vai kaksi vaunua kun matkustajamäärät ovat pienemmät. Kyllä kaikki mahtuu kyytiin silti, mutta jos yksikin juna perutaan niin seuraavassa lyhyessä onkin sitten täyttä ainakin Länsi-Vantaan puolella kun kulkee vain yksi juna suuntaansa. Pääradan puolella se onkin helppo perua junia kun kohta tulee seuraava, mutta Länsi-Vantaalla esim kaksi peräkkäistä vuoron peruuttamista tarkoittaa ainakin 30 min vuoroväliä.