Kehärata olisi pitänyt alun perin tehdä 130 km/h nopeudelle. Nykyinen 120 km/h vaikuttaa olevan perua Sm2:n ajoilta, joita ei voi kuitenkaan kehäradalla edes käyttää kaltevuuden ja palomääräysten vuoksi. Korkeampi huippunopeus mahdollistaisi aikataulun kuromisen tarvittaessa, vaikka sitä ei muulloin kannattaisikaan käyttää lyhyiden pysäkkivälien vuoksi, vaikka suuri osa jarrutusenergiasta saadaankin otettua talteen. Nopeutta lienee helppo nostaa, kuten on tehty muuallakin Suomessa viime aikoina. Jos maksiminopeutta nostettaisiin luotettavuus paranisi, mutta ajoaika pysyisi 60 minuutissa.
Valitettavasti nykyisin lähiliikenteen nopeutta pyritään ennemmin laskemaan kuin nostamaan. Esimerkiksi kesäaikataulujen tulessa voimaan R-junan matka-aika piteni minuutilla. Nykyisillä aikatauluilla R-juna pystytään ajamaan Sm2:lla suotuisissa olosuhteissa niin, että Helsinkiin saavutaan minuutin etuajassa. Sm2-kaulustoa käytetään R-junissa kuitenkin niin harvoin, ettei muutos ole perusteltu. Nyt Sm4:t seisoskelevat asemilla usein turhan pitkiä aikoja. Z-junan matkaa aiotaan hidastaa Hennan aseman avaamisen yhteydessä peräti viidellä minuutilla, vaikka pysähdys vaatisi paljon lyhyemmän ajan. Myöskään rantaradalla aikatauluja ei ole nopeutettu, vaikka Sm2-kaluston poistuminen mahdollistaisi sen. Aikataulut ovat sen sijaan nopeutuneet lähes kaikilla kaukoliikenteen reiteillä.
Valitettavasti nykyisin lähiliikenteen nopeutta pyritään ennemmin laskemaan kuin nostamaan. Esimerkiksi kesäaikataulujen tulessa voimaan R-junan matka-aika piteni minuutilla. Nykyisillä aikatauluilla R-juna pystytään ajamaan Sm2:lla suotuisissa olosuhteissa niin, että Helsinkiin saavutaan minuutin etuajassa. Sm2-kaulustoa käytetään R-junissa kuitenkin niin harvoin, ettei muutos ole perusteltu. Nyt Sm4:t seisoskelevat asemilla usein turhan pitkiä aikoja. Z-junan matkaa aiotaan hidastaa Hennan aseman avaamisen yhteydessä peräti viidellä minuutilla, vaikka pysähdys vaatisi paljon lyhyemmän ajan. Myöskään rantaradalla aikatauluja ei ole nopeutettu, vaikka Sm2-kaluston poistuminen mahdollistaisi sen. Aikataulut ovat sen sijaan nopeutuneet lähes kaikilla kaukoliikenteen reiteillä.