Kehäradan liikennöinti

Kehärata olisi pitänyt alun perin tehdä 130 km/h nopeudelle. Nykyinen 120 km/h vaikuttaa olevan perua Sm2:n ajoilta, joita ei voi kuitenkaan kehäradalla edes käyttää kaltevuuden ja palomääräysten vuoksi. Korkeampi huippunopeus mahdollistaisi aikataulun kuromisen tarvittaessa, vaikka sitä ei muulloin kannattaisikaan käyttää lyhyiden pysäkkivälien vuoksi, vaikka suuri osa jarrutusenergiasta saadaankin otettua talteen. Nopeutta lienee helppo nostaa, kuten on tehty muuallakin Suomessa viime aikoina. Jos maksiminopeutta nostettaisiin luotettavuus paranisi, mutta ajoaika pysyisi 60 minuutissa.

Valitettavasti nykyisin lähiliikenteen nopeutta pyritään ennemmin laskemaan kuin nostamaan. Esimerkiksi kesäaikataulujen tulessa voimaan R-junan matka-aika piteni minuutilla. Nykyisillä aikatauluilla R-juna pystytään ajamaan Sm2:lla suotuisissa olosuhteissa niin, että Helsinkiin saavutaan minuutin etuajassa. Sm2-kaulustoa käytetään R-junissa kuitenkin niin harvoin, ettei muutos ole perusteltu. Nyt Sm4:t seisoskelevat asemilla usein turhan pitkiä aikoja. Z-junan matkaa aiotaan hidastaa Hennan aseman avaamisen yhteydessä peräti viidellä minuutilla, vaikka pysähdys vaatisi paljon lyhyemmän ajan. Myöskään rantaradalla aikatauluja ei ole nopeutettu, vaikka Sm2-kaluston poistuminen mahdollistaisi sen. Aikataulut ovat sen sijaan nopeutuneet lähes kaikilla kaukoliikenteen reiteillä.
 
Aikataulut ovat joltisenkin tärkeämpiä ihan järjestelmätasolla junissa kuin makkaratikussa.
 
Tai oikeastaan riittäisi varmaan, että P-junan ajoaika löysennetään 62 minuuttiin ja I-junan ajoaika on edelleen 60 minuuttia. I-juna saa saapua Huopalahteen 2 min myöhässä, koska I- ja A-junilla on sama pysähtymiskäyttäytyminen Huopalahdesta Helsinkiin mutta K-juna tosiaan saa kiinni 2 min myöhässä olevan P-junan Hiekkaharjusta Helsinkiin.

N-junaksi muuttaminen hidastaa matka-aikaa 3 min kumpaankin suuntaan ja Kehäradan junien löysennys 2 min toiseen suuntaan näin ollen pidentäisi matka-aikoja vähemmän.

N-junaksi muuttamisen ei tarvitse hidastaa matka-aikaa, sillä nyttenkin sekä K- ja I-junilla kestää molemmilla Helsinki-Hiekkaharju 20 minuuttia. K ajaa nopeammin vain välit Olk-Ml ja Ml-Pla.

Kuitenkin minuutteja voisi vielä viilata I- ja P-junien osalta 62 min. kierroksella.

Itse muuttaisin K-junat N-juniksi ja tekisin aikataulun ajoajan näin:

Suunta Hki-Ke:
Hki-4-Pla-3-Käp-2-Olk-2-Pmk-2-Ml-2-Tna-2-Pla-3-Tkl-2-Hkh-2-Kvy-2-Rkl-2-Krs-3-Sav-4-Ke=35 min.

Suunta Ke-Hki:
Ke-3-Sav-3-Krs-3-Rkl-1-Kvy-3-Hkh-2-Tikkurila-2-Pla-2-Tna-2-Ml-2-Pmk-2-Olk-2-Käp-3-Psl-5-Hki=35 min.

Tuolla tyylillä N-junan aikataulua tiukennettaisiin, jollon Ke-Hkh välin matkustajien matka-aika ei juurikaan hidastu, mutta aikataulua saisi tarvittaessa 5 min. kiinni.

Sitten kehäradan "uudet" ajoajat:

I:
Hki-4-Pla-3-Käp-2-Olk-2-Pmk-2-Ml-2-Tna-1-Pla-3-Tkl-2-Hkh-3-Lnä-3+2-Len-2-Avp-5-Ktö-2-Veh-2-Vks-1-Mrl-2-Loh-2-Myr-2-Mlo-2-Kan-2-Poh-2-Hpl-2-Ila-2-Psl-5-Hki=62 min.

P:
Hki-5-Psl-7-Ila-2-Hpl-2-Poh-1-Kan-2-Mlo-2-Myr-2-Loh-1-Mrl-2-Vks-2-Veh-2-Ktö-5-Avp-1+2-Len-4-Lnä-3-Hkh-2-Tikkurila-2-Pla-2-Tna-2-Ml-2-Pmk-2-Olk-2-Käp-3-Psl-5-Hki=62 min.

Näin omasta mielestäni täsmällisyys paranisi. Vielä lähtö-ja saapumisajat niin että kahden junan väliin jää vähintään 4 min.
 
N-junaksi muuttamisen ei tarvitse hidastaa matka-aikaa, sillä nyttenkin sekä K- ja I-junilla kestää molemmilla Helsinki-Hiekkaharju 20 minuuttia. K ajaa nopeammin vain välit Olk-Ml ja Ml-Pla.

Kuitenkin minuutteja voisi vielä viilata I- ja P-junien osalta 62 min. kierroksella.

Itse muuttaisin K-junat N-juniksi ja tekisin aikataulun ajoajan näin:

Suunta Hki-Ke:
Hki-4-Pla-3-Käp-2-Olk-2-Pmk-2-Ml-2-Tna-2-Pla-3-Tkl-2-Hkh-2-Kvy-2-Rkl-2-Krs-3-Sav-4-Ke=35 min.

Suunta Ke-Hki:
Ke-3-Sav-3-Krs-3-Rkl-1-Kvy-3-Hkh-2-Tikkurila-2-Pla-2-Tna-2-Ml-2-Pmk-2-Olk-2-Käp-3-Psl-5-Hki=35 min.

Tuolla tyylillä N-junan aikataulua tiukennettaisiin, jollon Ke-Hkh välin matkustajien matka-aika ei juurikaan hidastu, mutta aikataulua saisi tarvittaessa 5 min. kiinni.

Sitten kehäradan "uudet" ajoajat:

I:
Hki-4-Pla-3-Käp-2-Olk-2-Pmk-2-Ml-2-Tna-1-Pla-3-Tkl-2-Hkh-3-Lnä-3+2-Len-2-Avp-5-Ktö-2-Veh-2-Vks-1-Mrl-2-Loh-2-Myr-2-Mlo-2-Kan-2-Poh-2-Hpl-2-Ila-2-Psl-5-Hki=62 min.

P:
Hki-5-Psl-7-Ila-2-Hpl-2-Poh-1-Kan-2-Mlo-2-Myr-2-Loh-1-Mrl-2-Vks-2-Veh-2-Ktö-5-Avp-1+2-Len-4-Lnä-3-Hkh-2-Tikkurila-2-Pla-2-Tna-2-Ml-2-Pmk-2-Olk-2-Käp-3-Psl-5-Hki=62 min.

Näin omasta mielestäni täsmällisyys paranisi. Vielä lähtö-ja saapumisajat niin että kahden junan väliin jää vähintään 4 min.

Itse ihmettelin jo kehäradan liikenteen alkaessa, miksi N-junan aikataulua ei "päivitetty". Nythän se on jatkanut samalla vanhalla aikataululla matelua, vaikka tiukempikin onnistuisi hyvin.

Hyvä suunnitelma!
 
Itse ihmettelin jo kehäradan liikenteen alkaessa, miksi N-junan aikataulua ei "päivitetty". Nythän se on jatkanut samalla vanhalla aikataululla matelua, vaikka tiukempikin onnistuisi hyvin.

Hyvä suunnitelma!

K- ja N-junilla kulki Sm1- ja Sm2-junia vielä Kehäradan liikenteen alkaessa. Ei ne varmaan olisi pystyneet noudattamaan Kehäradan junien aikataulua. Maaliskuussa joku unohti vaan päivittää aikataulua.
 
Takaisin
Ylös