Kehäradan liikennöinti

Ratikat 2 ja 3 (ent 3T ja 3B) ovat erikoistapaus, kahdeksikon muotoinen linja jollaista ei taida muualla mailmassa olla edes. Se pitäis oikeastaan purkaa kahdeksi erilliseksi ympyrälinjaksi joilla on yhteinen pysäkki vain Kaivokadulla.

t. Rainer
Ensi kesä tuo tähän muutoksen, eikä linjoilla 2 ja 3 ole enää yhteisiä pysäkkejä muualla kuin Nordenskiöldinkadulla ja hetkellisesti myös Manskulla. Vaunu vaihtaa numeroa kaksi kertaa - ensin linjana 3 Töölön halli-Kallio-Eira-Olympiaterminaali, josta jatkaa linja 2 Aleksi - Töölö - Länsi-Pasila, siellä taas muodonmuutos ja linjana 7 Pasila - Sörkkä - Snellmaninkatu - Länsiterminaali. Mutta tämä taitaisi kuulua eri ketjuun.
 
Suokaa anteeksi tämä, minulla on joskus varsin kiero huumorintaju. :)

Joskus tuntuu hieman hassulta neuvoa turisteja juniin, kun tulee puhuttua I:stä silmäjunana. Jokainen saa itse päätellä, miten toisen suunnan kirjaimen voi tulkita. :) Toisaalta tunnukset muistuttavat siitä, että joku saattoi kokea Kehäradan eri vaiheissa saaneensa ns. adblueta silmään. :)
 
Suokaa anteeksi tämä, minulla on joskus varsin kiero huumorintaju. :)

Joskus tuntuu hieman hassulta neuvoa turisteja juniin, kun tulee puhuttua I:stä silmäjunana. Jokainen saa itse päätellä, miten toisen suunnan kirjaimen voi tulkita. :) Toisaalta tunnukset muistuttavat siitä, että joku saattoi kokea Kehäradan eri vaiheissa saaneensa ns. adblueta silmään. :)

New Yorkin metrossa yllättäen ei ole linjatunnuksia I tai P. ;)
 
Tulipa tänään mieleen, että puolitoista vuotta Kehärataa päivittäin käyttäneenä en edelleenkään aktiivisesti muista, kumpaan suuntaan menee P ja kumpaan I.

Yksi mahdollinen muistisääntö Leinelästä kaupunkiin töihin kulkevalle: Päiväksi kaupunkiin, Illaksi kotiin.

Kehäradan linjatunnuksia suunniteltiin ensin niin että se vaihtuisi lentoasemalla, mutta kankeat tietojärjestelmät estivät. Jostain syystä linjatunnus ja junan numero on sidottu yhteen sekä Liikenneviraston että VR:n joissakin järjestelmissä ja junan numeron vaihtaminen kesken matkan vaatii JKV-laitteen "buuttaamista" johon pysähdysaika Lentoasemalla ei riitä. Tämä oli tiedossa jo kehärataa rakennettaessa mutta asialle ei tehty mitään, ja siksi päätettiin antaa eri linjatunnukset eri suuntiin.

Muistan kuulleeni saman selityksen HSL:ltä kun jossain annoin palautetta linjatunnuksista.

Tämä ei voi olla oikea syy, sillä yhdellä ohjeen päivityksellä voisi sallia sen, että JKV-laitteelle saa jättää alkumatkan junanumeron. JKV-laitteen junanumerolla ei ole laitteen toimintaan mitään merkitystä, se on ainoastaan sitä varten, että rekisteröintilaiteeseen ("mustaan laatikkoon") tallentuu junan numero helpottamaan mahdollista tietojenkeruuta jälkikäteen.

Tämänkin muistan kuulleeni (luultavasti juuri sinulta juuri täällä) jo ennen Kehäradan liikenteen aloittamista. Tämä vain lisää hämmennystäni siitä että tunnusten kanssa toimittiin niin kuin toimittiin.
 
Entäs jos otettaisiin käyttöön Martinlaakson radan käytöstä poistunut M-kirjain tarkoittamaan myötäpäivään - medsols ja V vastapäivään ruotsalaisille voisi selittää että lentokentällä juna menee till väst (länteen)
 
Entäs jos otettaisiin käyttöön Martinlaakson radan käytöstä poistunut M-kirjain tarkoittamaan myötäpäivään - medsols ja V vastapäivään ruotsalaisille voisi selittää että lentokentällä juna menee till väst (länteen)

Hyvä idea, mutta V-tunnus on käytössä. SRS ry:n sivustolta http://www.raitio.org/vrlahi/juna1.htm lainattua.

Linja Alkaen / Ajalla Määräasema


V v. 1976- Ei-kaupallinen "virkajuna" Non-commercial train
 
Ei virkajunassa tarvitse enää kirjainta olla ollenkaan. Parin vuoden sisällä, kun sm1 ja 2 malliset junat ovat poistuneet lähijunaliikenteestä on kaikissa junissa ohjelmoitavat linjakilvet, joissa voi ihan hyvin lukea "ei linjalla" kirjaimen sijasta.
Toisaalta M-kirjain poistettiin perusteluna se, että se menee turisteilla sekaisin metron kanssa. Itse en oikein tähän pysty uskomaan kun helsingin metro ja lähiliikennejuna ovat ulkonäöltään ja väreiltään aivan erilaisia, mutta tuskin HSL tätä päätöstä kumoaa näin nopeasti.
 
Ei virkajunassa tarvitse enää kirjainta olla ollenkaan. Parin vuoden sisällä, kun sm1 ja 2 malliset junat ovat poistuneet lähijunaliikenteestä on kaikissa junissa ohjelmoitavat linjakilvet, joissa voi ihan hyvin lukea "ei linjalla" kirjaimen sijasta.
Eiväthän ne poistu kuin HSL-alueen liikenteessä. Riihimäki-Kotka välillä ajataan paljon pidempään Sm2:lla, ja tämän vuoden alusta muutettiin yksi Riihimäki-Tampere vuoroparikin Sm2:lla kulkevaksi. Niitä käytetään ilmeisesti jatkossakin T-junan yhdessä vuoroparissa, un ne pitää kuljettaa Ilmalaan huoltoon. Lisäksi niitä tarvitaan varakalustona, koska Sm4:t vaikuttavat olevan aika epäluotettavia. Parin viime viikon aikana kymmenet R-junan vuorot ajettiin Sm2:lla ja muutama Z-junakin.
 
Ei virkajunassa tarvitse enää kirjainta olla ollenkaan. Parin vuoden sisällä, kun sm1 ja 2 malliset junat ovat poistuneet lähijunaliikenteestä on kaikissa junissa ohjelmoitavat linjakilvet, joissa voi ihan hyvin lukea "ei linjalla" kirjaimen sijasta.
Toisaalta M-kirjain poistettiin perusteluna se, että se menee turisteilla sekaisin metron kanssa. Itse en oikein tähän pysty uskomaan kun helsingin metro ja lähiliikennejuna ovat ulkonäöltään ja väreiltään aivan erilaisia, mutta tuskin HSL tätä päätöstä kumoaa näin nopeasti.

Monessa eurooppalaisessa kaupungissa ajetaan "metroa" sekalaisella kalustolla joiden väri ja ulkonäkö voi vaihdella ja joissakin on ilmajohtovirroitus kuten junissa, ja niitä ajetaan radoilla joilla ei ole tunneleita ollenkaan. . Kerran kuulin kun joku turisti kysyi pääradan P- tai I- lähijunassa (ennenkuin kehärata oli käytössä) joltain nuorelta suomalaistytöltä: "Does the metro go to Malmi?" . Tyttö vastasi "No". Mä vastasin siinä välissä että "Yes". Turisti katsoi että kaikki Helsingin lähijunat ovat "metro". Voin kuvitella ihan hyvin että joku on mennyt väärään "metroon" matkalla Rastilan leirialueelle ja joutunut Myyrmäelle.

Jos M-kirjain olisi haluttu säilyttää esim kehäradalla niin se olisi yksi metrolinja muiden joukossa ja ne erotettaisiin numeroin esim M1, M2, ja M3, .....

---------- Viestit yhdistetty klo 09:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:02 ----------

Entäs jos otettaisiin käyttöön Martinlaakson radan käytöstä poistunut M-kirjain tarkoittamaan myötäpäivään - medsols ja V vastapäivään ruotsalaisille voisi selittää että lentokentällä juna menee till väst (länteen)

Ehkä kuitenkin L=länteen ja I=itään niin ei tle epäselvyyksiä. Kirkkonummen L-juna joka nykyisin kulkee vain hiljaisina aikoina voisi saada jonkun muun tunnuksen.

t. Rainer
 
Syysaikataulujen myötä kehäradan kierros kestää jatkossa 62 min nykyisen 60 minuutin sijaan. Kiinnostaisi kyllä kuulla HSL:n perustelut tähän älyttömään muutokseen. Kehäradan junilla ei ole ollut merkittäviä vaikeuksia pysyä aikataulussa, ja pienten myöhästymisten kurominenkin on onnistunut. Yleensä silloin, kun ongelmia tulee, myöhästymiset kasvavat yli 10 minuutin, eikä tuo 2 minuuttia siihen auta. Kierrosajan pidentämiseen tarvittava kalusto hankitaan yhdistämällä kalustokierto K-junan kanssa ja lyhentämällä K-junan seisomisaika Keravalla 12 minuutista seitsemään minuuttiin. Todennäköisesti kalustokierron yhdistäminen vain pahentaa tilannetta nykyisestä. Toivottavasti tämä jää vain kokeiluksi.
 
Syysaikataulujen myötä kehäradan kierros kestää jatkossa 62 min nykyisen 60 minuutin sijaan. Kiinnostaisi kyllä kuulla HSL:n perustelut tähän älyttömään muutokseen. Kehäradan junilla ei ole ollut merkittäviä vaikeuksia pysyä aikataulussa, ja pienten myöhästymisten kurominenkin on onnistunut. Yleensä silloin, kun ongelmia tulee, myöhästymiset kasvavat yli 10 minuutin, eikä tuo 2 minuuttia siihen auta. Kierrosajan pidentämiseen tarvittava kalusto hankitaan yhdistämällä kalustokierto K-junan kanssa ja lyhentämällä K-junan seisomisaika Keravalla 12 minuutista seitsemään minuuttiin. Todennäköisesti kalustokierron yhdistäminen vain pahentaa tilannetta nykyisestä. Toivottavasti tämä jää vain kokeiluksi.

Selviä vaikeuksia pysyä aikataulussa on ollut sekä datan että oman kokemukseni mukaan. Tämänhetkinen ruuhka-aika näyttää esimerkiksi tältä Lentoaseman asemalla:

15:57 →16:02 15:58 →16:03 HL 9125 I Helsinki – Helsinki 2
16:07 →16:08 16:08 HL 9126 I Helsinki – Helsinki 2
16:12 →16:11 16:13 HL 8721 P Helsinki – Helsinki 1
16:17 16:18 HL 9127 I Helsinki – Helsinki 2
16:22 →16:21 16:23 HL 8724 P Helsinki – Helsinki 1
16:27 →16:29 16:28 →16:30 HL 9129 I Helsinki – Helsinki 2
16:32 →16:31 16:33 HL 8725 P Helsinki – Helsinki 1
16:37 →16:38 16:38 →16:39 HL 9131 I Helsinki – Helsinki 2
16:42 16:43 HL 8726 P Helsinki – Helsinki 1
16:47 16:48 HL 9132 I Helsinki – Helsinki 2
16:52 →16:51 16:53 HL 8728 P Helsinki – Helsinki 1
16:57 →16:58 16:58 →16:59 HL 9135 I Helsinki – Helsinki 2
17:02 17:03 HL 8729 P Helsinki – Helsinki 1
17:07 17:08 HL 9136 I Helsinki – Helsinki 2
17:12 17:13 HL 8731 P Helsinki – Helsinki 1
17:17 17:18 HL 9137 I Helsinki – Helsinki 2
17:22 →17:23 17:23 →17:24 HL 8734 P Helsinki – Helsinki 1
17:27 17:28 HL 9139 I Helsinki – Helsinki 2
17:32 →17:33 17:33 →17:34 HL 8735 P Helsinki – Helsinki 1

Oma kysymyksensä on se, tarvitseeko aikataulussa pysyä. Jos siirryttäisiin aikataulunäytöissä malliin, jossa ei näy aikataulun mukaista lähtöaikaa, kuten metrossa ja raitiovaunuissa, myöhästelyllähän ei olisi samalla tavalla väliä.
 
Viimeksi muokattu:
Selviä vaikeuksia pysyä aikataulussa on ollut sekä datan että oman kokemukseni mukaan. Tämänhetkinen ruuhka-aika näyttää esimerkiksi tältä Lentoaseman asemalla:

15:57 →16:02 15:58 →16:03 HL 9125 I Helsinki – Helsinki 2
16:07 →16:08 16:08 HL 9126 I Helsinki – Helsinki 2
16:12 →16:11 16:13 HL 8721 P Helsinki – Helsinki 1
16:17 16:18 HL 9127 I Helsinki – Helsinki 2
16:22 →16:21 16:23 HL 8724 P Helsinki – Helsinki 1
16:27 →16:29 16:28 →16:30 HL 9129 I Helsinki – Helsinki 2
16:32 →16:31 16:33 HL 8725 P Helsinki – Helsinki 1
16:37 →16:38 16:38 →16:39 HL 9131 I Helsinki – Helsinki 2
16:42 16:43 HL 8726 P Helsinki – Helsinki 1
16:47 16:48 HL 9132 I Helsinki – Helsinki 2
16:52 →16:51 16:53 HL 8728 P Helsinki – Helsinki 1
16:57 →16:58 16:58 →16:59 HL 9135 I Helsinki – Helsinki 2
17:02 17:03 HL 8729 P Helsinki – Helsinki 1
17:07 17:08 HL 9136 I Helsinki – Helsinki 2
17:12 17:13 HL 8731 P Helsinki – Helsinki 1
17:17 17:18 HL 9137 I Helsinki – Helsinki 2
17:22 →17:23 17:23 →17:24 HL 8734 P Helsinki – Helsinki 1
17:27 17:28 HL 9139 I Helsinki – Helsinki 2
17:32 →17:33 17:33 →17:34 HL 8735 P Helsinki – Helsinki 1

Oma kysymyksensä on se, tarvitseeko aikataulussa pysyä. Jos siirryttäisiin aikataulunäytöissä malliin, jossa ei näy aikataulun mukaista lähtöaikaa, kuten metrossa ja raitiovaunuissa, myöhästelyllähän ei olisi samalla tavalla väliä.
Kyllä aikataulussa tulisi pysyä, mutta nykyinen tarkkuus riittää hyvin. Lähes kaikki vuorot pystytään kuitenkin ajamaan korkeintaan kaksi minuuttia myöhässä. Tuossakin listassa vain yksi vuoro oli yli kaksi minuuttia myöhässä. Tämän perusteella kaikkia vuoroja ei kannattaisi hidastaa kahdella minuutilla. Luultavasti suurin osa valitsee ennemmin pienen epäluotettavuuden kuin matka-ajan hidastumisen. Eikä ole mitään takeita luotettavuuden paranemisesta, kun vuorokierron yhdistämisen myötä K-junan ongelmat heijastuvat entistä selvemmin kehäradalle ja toisinpäin.
 
Kyllä aikataulussa tulisi pysyä, mutta nykyinen tarkkuus riittää hyvin. Lähes kaikki vuorot pystytään kuitenkin ajamaan korkeintaan kaksi minuuttia myöhässä. Tuossakin listassa vain yksi vuoro oli yli kaksi minuuttia myöhässä. Tämän perusteella kaikkia vuoroja ei kannattaisi hidastaa kahdella minuutilla. Luultavasti suurin osa valitsee ennemmin pienen epäluotettavuuden kuin matka-ajan hidastumisen. Eikä ole mitään takeita luotettavuuden paranemisesta, kun vuorokierron yhdistämisen myötä K-junan ongelmat heijastuvat entistä selvemmin kehäradalle ja toisinpäin.

Totta. Kyseessä onkin vain psykologinen ongelma, kun Kehäradan junien näytöissä lukee jatkuvasti tyyliin 16.58 > 17.01. Harva matkustaja oikeasti oli tarkastanut aikataulusta, että juna lähtee 16.58 ja ajoittanut menonsa sen mukaan. Sen sijaan matkustajat pääsee perille yleensä 2 min nopeammin.
 
Kyllä aikataulun pitää olla löysempi, sillä 2 min myöhästyminen hidastaa K- ja A-junaa. Helpommalla pääsisi, että K-juna muutettaisiin N-junaksi.
 
Kyllä aikataulun pitää olla löysempi, sillä 2 min myöhästyminen hidastaa K- ja A-junaa. Helpommalla pääsisi, että K-juna muutettaisiin N-junaksi.

Tai oikeastaan riittäisi varmaan, että P-junan ajoaika löysennetään 62 minuuttiin ja I-junan ajoaika on edelleen 60 minuuttia. I-juna saa saapua Huopalahteen 2 min myöhässä, koska I- ja A-junilla on sama pysähtymiskäyttäytyminen Huopalahdesta Helsinkiin mutta K-juna tosiaan saa kiinni 2 min myöhässä olevan P-junan Hiekkaharjusta Helsinkiin.

N-junaksi muuttaminen hidastaa matka-aikaa 3 min kumpaankin suuntaan ja Kehäradan junien löysennys 2 min toiseen suuntaan näin ollen pidentäisi matka-aikoja vähemmän.
 
Takaisin
Ylös