Kehäradan liikennöinti

Jos kerran 10 min. Kääntöaika ei välttämättä riitä junan tullessa Helsinkiin myöhässä ja saman kuljettajan jatkaessa, niin pitäisikö systeemiä muuttaa niin, että ainakin ruuhka-aikoina jokaisen junan kuljettaja vaihtuisi?

Näinhän se oli ennen VR:n säästötoimia jolloin noi ns. kympin käännöt tuli. Eli junahenkilökunta vaihtui aina Helsinkiin tullessa. Uusi henkilökunta oli valmiina odottamassa jolloin juna saatiin uudestaan liikkeelle n. 3 minuutissa.
En tiedä miten nykyisin on, mutta ainakin vielä mun ollessa henkilökunta teki myös niin että 10 minuutin käännöstä pidettiin kiinni, vaikka olisi nopeammin saanut junan käännettyä eli juna saapui 5 min myöhässä ja juna lähti 5 min myöhässä kun se 10min minimi kääntöaika oli kulunut. Varamiehiäkin on, mutta niitä käytetään tosi nihkeästi noihin jos juna on saapumassa vaikka 5 minuuttia myöhässä että varamies saisi sen ajoissa taas takaisin kiertoon.

Onko tlajusella tai jollakulla muulla näkemystä kehäradan laituripituuksista? Mahtuuko kehän asemille tripla-flirtejä, vai onko junien maksimipituus kaksi runkoa?

Mahtuu. Asemat suunniteltiinkin juuri tripla-flirttien pituuden mukaan, koska jossain vaiheessa oli suunnitelmissa ajaa Kehärataa jopa kolmella Flirtillä. Sen vuoksi myös muutamia vuosia sitten testattiin parin viikon ajan kahdessa K-junan ruuhkakierrossa 3xFlirtti kokoonpanoa ja näitä junia oli oikeastaan kaksikin kappaletta. Jotain ongelmia niissä todettiin, nyt en vaan enään muista mitä.
 
Näinhän se oli ennen VR:n säästötoimia jolloin noi ns. kympin käännöt tuli. Eli junahenkilökunta vaihtui aina Helsinkiin tullessa. Uusi henkilökunta oli valmiina odottamassa jolloin juna saatiin uudestaan liikkeelle n. 3 minuutissa.
En tiedä miten nykyisin on, mutta ainakin vielä mun ollessa henkilökunta teki myös niin että 10 minuutin käännöstä pidettiin kiinni, vaikka olisi nopeammin saanut junan käännettyä eli juna saapui 5 min myöhässä ja juna lähti 5 min myöhässä kun se 10min minimi kääntöaika oli kulunut. Varamiehiäkin on, mutta niitä käytetään tosi nihkeästi noihin jos juna on saapumassa vaikka 5 minuuttia myöhässä että varamies saisi sen ajoissa taas takaisin kiertoon.

Toivottavasti monopoli puretaan mahdollisimman pian ja liikenteen hoitaja saa pitää osan lipputuloista.
 
Toivottavasti monopoli puretaan mahdollisimman pian ja liikenteen hoitaja saa pitää osan lipputuloista.

Tätä jälkimmäistä osaa en ymmärrä? Miksi liikenteenhoitaja eli ilmeisesti operaattorin? pitäisi saada pitää osa lipputuloista? Operaattorihan saa ne rahat ihan muualta. +lipunmyynti HSL-liikenteen junissa lakkaa piakkoin.
 
Tätä jälkimmäistä osaa en ymmärrä? Miksi liikenteenhoitaja eli ilmeisesti operaattorin? pitäisi saada pitää osa lipputuloista? Operaattorihan saa ne rahat ihan muualta. +lipunmyynti HSL-liikenteen junissa lakkaa piakkoin.

Tässä ilmeisesti haettiin sitä, että mikäli operaattorilla olisi lipputuloihin sidottu taloudellinen kannustin, painostaisi se operaattoria suoriutumaan tehtävästään jotensakin paremmin. Ilmeisesti kirjoittajalla on käsitys, että operaattori tällä hetkellä "löysäilee", koska taloudellisia kannustimia ei ole. Tosiasiassa kuitenkin operaattorilla on voimakas kannustin myöhästymis- ja perumissanktioiden muodossa.
 
Tässä ilmeisesti haettiin sitä, että mikäli operaattorilla olisi lipputuloihin sidottu taloudellinen kannustin, painostaisi se operaattoria suoriutumaan tehtävästään jotensakin paremmin. Ilmeisesti kirjoittajalla on käsitys, että operaattori tällä hetkellä "löysäilee", koska taloudellisia kannustimia ei ole. Tosiasiassa kuitenkin operaattorilla on voimakas kannustin myöhästymis- ja perumissanktioiden muodossa.

Kiitos tulkitsemisesta, nyt ymmärsin "Minä vain" viestin! Ja juurihan viimeinen lausehan on se kannustin, isompi kannustin kuin lipputulot. Mitä aikaisemmassa kirjoituksessa puhuin henkilökunnan toimista "En tiedä miten nykyisin on, mutta ainakin vielä mun ollessa henkilökunta teki myös niin että 10 minuutin käännöstä pidettiin kiinni, vaikka olisi nopeammin saanut junan käännettyä eli juna saapui 5 min myöhässä ja juna lähti 5 min myöhässä kun se 10min minimi kääntöaika oli kulunut." ymmärrän hyvin toiminnan, joka oli käytännössä protestia kuitenkin työehtojen sallimassa mittakaavassa eli ei anneta firmalle periksi, mutta mennään kuitenkin yhtiön sallimissa rajoissa. Sehän on ihan firman omaa tyhmyyttä että pihistelee varamiehissä sekä kääntöajoissa. Kääntöajat vielä ymmärtäisin, toimivathan ne jos juna on ajoissa. Mutta siltä varalta ettei juna ole ajoissa, en ymmärrä varamiesten pihistelyä. Luulisi varamiehen pistämisen linjalle halvemmaksi kuin junavuoron perumisen.
 
Mitä aikaisemmassa kirjoituksessa puhuin henkilökunnan toimista "En tiedä miten nykyisin on, mutta ainakin vielä mun ollessa henkilökunta teki myös niin että 10 minuutin käännöstä pidettiin kiinni, vaikka olisi nopeammin saanut junan käännettyä eli juna saapui 5 min myöhässä ja juna lähti 5 min myöhässä kun se 10min minimi kääntöaika oli kulunut." ymmärrän hyvin toiminnan, joka oli käytännössä protestia kuitenkin työehtojen sallimassa mittakaavassa eli ei anneta firmalle periksi, mutta mennään kuitenkin yhtiön sallimissa rajoissa.

Todellisuudessa asia ei ole aivan näin. Sen selittäminen yksioikoisesti "protestilla" ei vastaa totuutta. Syyt ja seuraukset ovat tässä huomattavasti monisyisemmät. Yksityiskohtiin menemättä totean sen verran, että asiaan liittyy voimakkaasti liikennöintiturvallisuusnäkökulmat.
 
Todellisuudessa asia ei ole aivan näin. Sen selittäminen yksioikoisesti "protestilla" ei vastaa totuutta. Syyt ja seuraukset ovat tässä huomattavasti monisyisemmät. Yksityiskohtiin menemättä totean sen verran, että asiaan liittyy voimakkaasti liikennöintiturvallisuusnäkökulmat.

Monestihan tulee myös kuljettajien osalta juurikin ajoajat mm. täyteen, jonka vuoksi on pakko pitää työvuoro-ohjeessa mainittu kääntö. Se tosiaan unohtui nyt mainita. Konduktöörien osalta tosin ei moista ole, vaan kyse on puhtaasti siitä että halutaan pitää siitä 10 minuutista kiinni. Kuljettajillakin löytyy jostain vuoroista ns. ylimääräistä, mutta toisaalta tilanne ainakin vuodenvaihteessa oli se ettei monistakaan vuoroista löytynyt yhtään prosenttia pelivaraa.
 
Selasin uutta aikataulua, ja huomasin, että mun ehdotus oli toteutettu. Nyt kun kaikki kehäradan junat ajetaan jatkossa kahdella SM5 yksiköllä, puuttuvia yksiköitä ei hankita junia lyhentämällä, vuoroväliä harventamalla ym, vaan ottamalla lisää SM1/2 kalustoa käyttöön. Aamuruuhkassa noin kaksi kolmasosaa K-junista ajetaan vanhoilla ja lisäksi kaikki A-junat. Iltaruuhkassa taas noin kolme neljäsosaa K-junista ajetaan vanhoilla A-junien säilyessä ennallaan. Näistä vapautuvat SM5:t siirretään sitten kehäradalle.
 
Kehäradalla on näköjään nykyään I-junalla lähtö kello 23.29 Helsingistä eli esimerkiksi Kivistöstä Helsinkiin 0.04. Eikö saman tien kannattaisi laittaa vielä yhtä lähtöä 0.29 I-junalle ja 1.44 P-junalle, jolloin arkiöisin liikenne voisi perustua pelkästään junan ja bussin yhdistelmään sen sijaan että kumpaankin suuntaan on hetken aikaa tilanne jossa liikenne perustuu vain busseihin?
 
Tulipa tänään mieleen, että puolitoista vuotta Kehärataa päivittäin käyttäneenä en edelleenkään aktiivisesti muista, kumpaan suuntaan menee P ja kumpaan I. Helsingissä ja Pasilassa joudun aseman näytöiltä tarkistamaan, miltä raiteelta juna lähtee tai lukeehan siinä varmasti Tikkurila. Kotiasemallani Leinelässä taas junan tunnus on täysin turhaa tietoa, kun junan kulkusuunnan näkee siitä, mihin päin se on menossa :)

Ihan sama juttu minulla tosin on seiskan ratikankin kanssa, vaikka sitä harvemmin käytän. Siinä mielessä pidän hienona muutoksena tuota tulevaa raitiolinjaa 3-2-7, jossa samalla numerolla mennään aina samaa osuutta suunnasta riippumatta. Eikö Kehäradalla oikeasti mitenkään voisi olla niin, että tunnus vaihtuu aina Lentoasemalla? Olisi helpompi hahmottaa...
 
Eikö Kehäradalla oikeasti mitenkään voisi olla niin, että tunnus vaihtuu aina Lentoasemalla? Olisi helpompi hahmottaa...
Aivan totta. Luulisi, että samalla kun määränpääteksti vaihtuu Lentoasemasta Helsingiksi, voisi myös linjatunnus vaihtua.
 
Aivan totta. Luulisi, että samalla kun määränpääteksti vaihtuu Lentoasemasta Helsingiksi, voisi myös linjatunnus vaihtua.

Kehäradan linjatunnuksia suunniteltiin ensin niin että se vaihtuisi lentoasemalla, mutta kankeat tietojärjestelmät estivät. Jostain syystä linjatunnus ja junan numero on sidottu yhteen sekä Liikenneviraston että VR:n joissakin järjestelmissä ja junan numeron vaihtaminen kesken matkan vaatii JKV-laitteen "buuttaamista" johon pysähdysaika Lentoasemalla ei riitä. Tämä oli tiedossa jo kehärataa rakennettaessa mutta asialle ei tehty mitään, ja siksi päätettiin antaa eri linjatunnukset eri suuntiin. Linjatunnuksen muistaminen on hankalaa lisäksi siksi että tunnuskirjaimista päätettäessä ei ymmärretty että ne olisi edes pitänut nimetä junan kulkuilmansuunnan mukaan, mutta nyt ne ovat päinvastoin. "I" ei mene kehärataa Itään vaan länteen ja "P" ei mene Päärataa Pohjoiseen vaan etelään. Äärimmäisen hankala muistaa!

t. Rainer
 
ja junan numeron vaihtaminen kesken matkan vaatii JKV-laitteen "buuttaamista" johon pysähdysaika Lentoasemalla ei riitä.

Tämä ei voi olla oikea syy, sillä yhdellä ohjeen päivityksellä voisi sallia sen, että JKV-laitteelle saa jättää alkumatkan junanumeron. JKV-laitteen junanumerolla ei ole laitteen toimintaan mitään merkitystä, se on ainoastaan sitä varten, että rekisteröintilaiteeseen ("mustaan laatikkoon") tallentuu junan numero helpottamaan mahdollista tietojenkeruuta jälkikäteen.
 
No eipä liioitella, jos ei kärsi muistisairaudesta, niin lapsellisen helppoa muistaa. Ratikat 2 ja 3 ovat hieman vaikeampia, esim Olympiaterminaaliin pyrkivät ulkopaikkakuntalaiset ovat ihmeissään tuosta numerojärjestelystä.

Ratikat 2 ja 3 (ent 3T ja 3B) ovat erikoistapaus, kahdeksikon muotoinen linja jollaista ei taida muualla mailmassa olla edes. Se pitäis oikeastaan purkaa kahdeksi erilliseksi ympyrälinjaksi joilla on yhteinen pysäkki vain Kaivokadulla.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:47 ----------

Tämä ei voi olla oikea syy, sillä yhdellä ohjeen päivityksellä voisi sallia sen, että JKV-laitteelle saa jättää alkumatkan junanumeron. JKV-laitteen junanumerolla ei ole laitteen toimintaan mitään merkitystä, se on ainoastaan sitä varten, että rekisteröintilaiteeseen ("mustaan laatikkoon") tallentuu junan numero helpottamaan mahdollista tietojenkeruuta jälkikäteen.

No joku "sääntö-Suomen" syy on sitten taustalla.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös