Kesän 2024 metrokatkot

Toki sotkun täydentää, että vaikka 8X kulkee ensin Porkkalankatua, sitten Kaapelitehtaan läheltä ja Jätkäsaaressa monen pysäkin kautta pysäkeillä ei pääse kyytiin eikä kyydistä kuin Ruoholahden metroasemalla, yhdellä pysäkillä Ruoholahdessa Mechelininkadun risteyksessä ja Saukonpaaden päätepysäkillä.

Mikä idioottilauma nämä poikkeusreitit arpoo?

Jos Crusellinsillan yli ei bussi pääse, miksi bussia ei käännetä takaisin jo Kaapelitehtaan aukiolla takaisin jos aikataulu on tiukka?

Ei Saukonpaaden päätepysäkki niin suosittu kohde ole, että sinne on pakko päästä vielä pysäkkejä väliin jättäen. Nyt vielä Kaapelitehdas ja muu Ruoholahden pää jää kokonaan ilman pysäkkiä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos Crusellinsillan yli ei bussi pääse, miksi bussia ei käännetä takaisin jo Kaapelitehtaan aukiolla takaisin jos aikataulu on tiukka?

Ei Saukonpaaden päätepysäkki niin suosittu kohde ole, että sinne on pakko päästä vielä pysäkkejä väliin jättäen. Nyt vielä Kaapelitehdas ja muu Ruoholahden pää jää kokonaan ilman pysäkkiä.
Tätä minäkin mietin. Luulisi, että aikatauluongelmien ollessa pahat, järkevintä olisi ajaa pelkästään käytetyin osuus Ruoholahdesta Vallilaan. Sekä Jätkäsaareen että jo pois jätettyyn Arabiaan pääsee hyvin muillakin yhteyksillä. Toki ajoaikaakin on nyt lisätty, mutta mielestäni olisi silti järkevää varmistaa pitkälti työmaiden keskellä kulkevan linjan sujuva kulku ja aikataulussa pysyminen.
 
Taitaa olla ollut aika äkillinen poikkeusreitti, kun tulee kolmen päivän varotusajalla, eikä ole vielä kuljettajaohjeessakaan, vaikka kestää melkein kuukauden.
 
Eiköhän syy ole, että Sörnäisistä pääsee linjalla 6 täysin samaa reittiä Arabiaan, mutta Ruoholahdesta ei kulje mitään muuta linjaa Jätkäsaareen. Ihmettelen enemmän, ettei poikkeusreitti kulje Selkämerenkadun kautta. Tietysti se on Länsisatamankatua kapeampi ja Kaapelitehdas jää ilman liikennettä, mutta kapeammillakin kaduilla on bussiliikennettä ja Kaapelitehtaan pysäkit jäävät pois tälläkin reitillä. Kulkemalla Selkämerenkadun kautta välttäisi myös Porkkalankadun ja Jätkäsaarenlaiturin ruuhkat.

EDIT: Ja pointti tuossa ensimmäisessä lauseessa oli siis, että 8X on virallisesti ja ensisijaisesti ratikkaa korvaava linja, ei metroa korvaava linja, vaikka se toimii sellaisenakin.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän syy ole, että Sörnäisistä pääsee linjalla 6 täysin samaa reittiä Arabiaan, mutta Ruoholahdesta ei kulje mitään muuta linjaa Jätkäsaareen.
Jos linjan 8X on tarkoitus palvella yhteyksiä Ruoholahdesta Jätkäsaareen, mikä neronleimaus on että se pysähtyy Jätkäsaaressa ainoastaan yhdellä pysäkillä? Eli päätepysäkillä.

Toki raitioliikenteen bussikorvaukset on yleensä hoidettu muutenkin aika järjettömästi.

Normaalisti HSL:llä on ilmeisesti liikaa rahaa kun ajetaan usein käytännössä lähes tyhjiä ratikkaa korvaavia busseja, kun kukaan ei osaa tehdä päätöksiä, ettei jollain reitillä ratikkaa korvaavaa bussia tarvita.

Nyt sitten vaikuttaa, että sama päätöksentekokyvyttömyys on tässä linjan 8X ratikkakorvauksen poikkeusreitin poikkeusreitissä.

Nyt vaan kerrankin raitiolinjaa korvaavalla linjalla 8X olisi kysyntää kun metro on keskeltä poikki. Mihin ratkaisuun "maan johtavat joukkoliikennesuunnittelijat" pystyvät?

No laitetaan bussi kiertelemään maksimaalisesti aika vähän käytetylle päätepysäkille mutta yritetään säästää aikaa siinä, ettei bussilla ole pysäkkejä, joilla se pysähtyisi kuin muutama.
 
Viimeksi muokattu:
Jos linjan 8X on tarkoitus palvella yhteyksiä Ruoholahdesta Jätkäsaareen, mikä neronleimaus on että se pysähtyy Jätkäsaaressa ainoastaan yhdellä pysäkillä? Eli päätepysäkillä.
Kyllähän 8X lyhentää kävelymatkaa Ruoholahden metroasemalta parhaimmillaan kymmenisen minuuttia, mutta en nyt lähde väittelemään siitä onko reitissä "järkeä" vai ei. Linja 8X korvaa ratikkaa. Ratikkalinja 8 kulki ennen katkoa samoilta pysäkeiltä kuin mistä 8X kulkee nyt. Niinpä 8X kulkee Jätkäsaareen.
 
Mellunmäessä huppu poistettu ja alettu eilen asentaa jo raiteita asemalta kohti Kontulaa, huppu alkoi vasta Länsimäentien kohdalla....
 
Vaunut 118-117+126-125 olivat lännessä Sammalvuoressa katkon ajan, mutta eilisestä ne ovat nyt idässä Roihupellossa. En tiedä miksi, mutta tämä tarkoittaa, että Rautatientorin työmaa ei ole niin paha enää, etteivät junat pääse puolelta toiselle.
 
Rautatientorin aseman ohi on tiettävästi ollut mahdollista ajaa koko remontin ajan. Se on kuitenkin edellyttänyt sen verran järjestelyä ja valmisteluita, että vähin perustein siirtoja ei olla tehty.
 
Kaupunkiliikenteen Instagram-sivuilla on video Rautatientorin metroaseman työmaalta kesäkuun 2024 puolivälistä. Siitä ilmenee, että töitä tehdään laajasti koko asemalla sekä lisäksi tunneleissa, joita on ilmeisesti joiltain kohdin jouduttu hieman laajentamaankin - olettaisin, että tämä johtuu palo-ovien asentamisesta. Videolta näkee myös hyvin, että ihan tuon tuosta ei aseman läpi tosiaan voi ajaa.
 
Rautatientorin metroaseman remontti on saavuttanut sellaisen vaiheen, että metroliikenne sinne alkaa kulkea 2.9.2024 aamusta alken. Metroasemaa, osaksi vielä keskeneräistä, esiteltiin torstaina medialle, missä yhteydessä esim. Ilta-Sanomien juttu videoineen on koottu.
 
Takaisin
Ylös