Kesän 2024 metrokatkot

Raitiovaunu hajosi Kaisaniemen ympyrään tässä iltapäivällä, siellä on ollut aika komeat ratikkajonot kuulemma.
Kyllä, olin itse raitiovaunun (linja) 9 kyydissä ja matka jämähti Karhupuistoon. Porthaninkatu ja Siltasaarenkatu täynnä hätävilkuin varustettuja ratikoita keskustaan
 
Viimeksi muokattu:
Näin katastrofaalinen tilanne varmaan johtaisi siihen, että Siltasaarenkadulla olisi vielä koeajot käynnissä ja samaan aikaan Laajasalon ratikka joutuisi kulkemaan Pasilasta ja Kalasatamasta Yliskylään, kunnes ratikkaliikenne Siltasaarenkadulle on palautettu ja yhteys Nihtiin saataisiin käyttöön
Me ajatellaan tätä asiaa hyvin erilaisista näkökulmista, mikä on sinänsä ihan ymmärrettävää. Ja mä ymmärrän hyvin sen, että allianssin näkökulmasta on ideaalia suunnitella duunit niin, että väkeä tarvitaan tasaisesti ja työt on käynnissä tasaisesti ja valmistuu mukavasti vaikka etuajassa. Helsinki, ja maailma, ei kuitenkaan pyöri vain tämän allianssin ympärillä. Allianssin edun lisäksi on olemassa myös helsinkiläisten (ja kaikkien Helsinkiin pendelöivien) etu, ja ne on tässä nyt aika pahassa ristiriidassa.

Sinänsä tämä kaikki on tietysti turhaa vänkäämistä, kun se metrokatko on päällä nyt ja Pitkäsilta sulki ensi kesänä, eikä se siitä muutu, vaikka niin haluaisinkin. Mutta toivoisin, että säkin pystyisit näkemään asian laajemmin ja ymmärtäisit, että tämä sulkulista ei nyt ole ollut ihan onnistunut ja ettei se ole myöskään mikään Jumalan totuus, jonka on aivan pakko olla juuri näin. Ei voi olla niin, että pannaan kerralla kiinni Crusellinsilta, Mansku, Ooppera, puolet Kampin metroasemasta ja Rautatientorin metro ja siihen päälle tehdään kiskotöitä Kaivokadulla. Se nyt vaan tarkoittaa epäonnistumista ja umpisurkeaa koordinaatiota. Tilannetta, jossa aidosti toimivassa kaupungissa joku korkea viskaali, vaikkapa sitten apulaispormestari, tarkastelisi näitä suunnitelmia ja toteaisi, että pojat hei, tää nyt vaan ei käy, miettikäähän tätä vielä vähän.

Mä olen myös sillä lailla hankala tapaus, että mulle on aika turha puhua katastrofaaliuksista. Ja vielä turhempaa sanoa, että joku ei ole mahdollista. Yleensä noin suunnilleen kaikki on mahdollista, jos on tahtoa ja osaamista. (*) Mä en alkuunkaan ymmärrä, miten huhtikuulta lokakuulle 2026 kiinni oleva Pitkäsilta voisi jotenkin myöhästyttää Hakaniemenrannan ja Yliskylän välisiä koeajoja niin, että rataa ei saataisi käyttöön elokuussa 2027. Tuollainen väite on absurdi ja totuudenvastainen.

Muistuttaisin, että jokerillakin koeajoja palasteltiin osiin, ja kun niitä aloiteltiin, niin siellä tehtiin vielä täyttä päätä duunia varikon ja Itäkeskuksen välisellä alueella. Koeajot ulottui sinne sitten viimeiseksi. Ihan kivasti se meni.

Muistuttaisin myös, että Siltasaarenkadulla kulkee ratikkaliikenne siitä sekunnista alkaen kun se työ siellä valmistuu. Kaupungin vilkkain ratikkaosuus. Jos siellä ajettaisiin normaalia ratikkaliikennettä lokakuusta 2026 alkaen (tässä mun kuvitellussa skenaariossani) niin eiköhän sinne mahtuisi myös niitä koeajovaunuja lokakuulta 2026 elokuulle 2027.

Sitten on vielä niinkin, että Yliskylän linjahan tulee tosiaan päättymään vuosikausien ajan siihen Hakaniemenrantaan. Vaikka siellä allianssi haluaisi sahata kaksi vuotta koeajoja jostain syystä, niin sen voi aivan hyvin tehdä Siltasaarenkadun estämättä. Ei sille vikalle 200 metrin pätkälle tarvitse päästä kaksi vuotta ennen liikenteen alkua, sen ehtii myöhemminkin. Ei se ehkä allianssin kannalta ole ideaalia, mutta kuten sanottu, muitakin etuja on ajateltava kuin vain tuota.

(*) Laitan tähän vielä asiaan kuulumattoman sivuhuomautuksen. Meillä on liikennesuunnittelussa vuosikymmenten perinne väittää eriasteisesti mahdottomaksi milloin mitäkin ja keksiä mitä mielikuvituksellisimpia syitä, olipa kyse sitten metron porttirahastuksesta, Mikonkadun raitiotiestä, Kampin ja Simonmäen raitiotiestä tai milloin nyt mistäkin. Noita on täälläkin ruodittu parikymmentä vuotta. Aika usein on niin, että poliitikot myöntyvät ja taipuvat ja se mahdottomuus jää ikään voimaan, mutta on noita mahdottomuuksia puskettu läpikin. HKL-Suy muun muassa vastusti kynsin hampain Mikonkadun rataa aikanaan, kuten aika monta muutakin ratikkarataa. Jossain vaiheessa sille neliraajajarrutukselle vaan pantiin stoppi jonkun toimesta (Sauri?), mutta kun se oli käynnissä, niin niitä perusteluita oli ties mitä. Joku miljoonien hintainen putkikin piti siirtää sieltä, mikä olisi nostanut hankkeen hinnan ihan poskettomaksi, kunnes sitten, kun Suy luovutti, sitä ei, kas kummaa, enää tarvinnutkaan siirtää. Tämä on tällaista hassua taistelua joskus, mutta kuten sanottu, jos on taitoa ja tahtoa, niin asiat saadaan kyllä vietyä läpi.

Niin ja se unohtui, tässä on jonossa Länsi-Helsingin ja Vantaan ratikkaa. Osa karkasi Turkuun ja kai Viikin ratikkakin on starttaamassa. Osaajista tulee pulaa, jos hanketta edelleen jarrutetaan. Joko syntyy ketjureaktio tai sitten viimeistelytöiden aikaan ei ole osaajia ja laatu on mitä on
Tämä on kyllä sinänsä ihan validi pointti. Viikin radan startista en nyt olisi ihan vakuuttunut vielä, mutta jos Vantaa ja Vihdintie saadaan alkuun, niin onhan siinäkin tekemistä vaikka kuinka. Mutta ei kai niiden nyt kovin aktiivisesti pitäisi vielä mennä Kruunusiltojen työvaiheiden päälle? Jos ideaalisti nuo kaksi hanketta alkaa tänä vuonna, niin tuskinpa siellä kiskoja asennettaisiin ennen vuotta 2026. Ja jos asennetaankin, niin parisataa metriä Siltasaarenkatua ei kyllä tunnu tuon rinnalla käytännössä missään.

Turku on minulle suuri kysymysmerkki. Olisi mukavaa kyetä muodostamaan valistunut mielipide siitä, tuleeko sinne nyt ihan oikeasti ratikka vai ei.
 
Viimeksi muokattu:
Mä olen myös sillä lailla hankala tapaus, että mulle on aika turha puhua katastrofaaliuksista. Ja vielä turhempaa sanoa, että joku ei ole mahdollista. Yleensä noin suunnilleen kaikki on mahdollista, jos on tahtoa ja osaamista. (*) Mä en alkuunkaan ymmärrä, miten huhtikuulta lokakuulle 2026 kiinni oleva Pitkäsilta voisi jotenkin myöhästyttää Hakaniemenrannan ja Yliskylän välisiä koeajoja niin, että rataa ei saataisi käyttöön elokuussa 2027. Tuollainen väite on absurdi ja totuudenvastainen.
Siitä syystä, että 2025 Siltasaarenkadun pitäisi syksystä, tai viimeistään talvella, olla jälleen raitiovaunujen käytettävissä. Välissä ajetaan koeajot Siltasaarenkadulla ja tarkistetaan järjestelmät.

Muistuttaisin, että jokerillakin koeajoja palasteltiin osiin, ja kun niitä aloiteltiin, niin siellä tehtiin vielä täyttä päätä duunia varikon ja Itäkeskuksen välisellä alueella. Koeajot ulottui sinne sitten viimeiseksi. Ihan kivasti se meni.

Muistuttaisin myös, että Siltasaarenkadulla kulkee ratikkaliikenne siitä sekunnista alkaen kun se työ siellä valmistuu. Kaupungin vilkkain ratikkaosuus. Jos siellä ajettaisiin normaalia ratikkaliikennettä lokakuusta 2026 alkaen (tässä mun kuvitellussa skenaariossani) niin eiköhän sinne mahtuisi myös niitä koeajovaunuja lokakuulta 2026 elokuulle 2027.
Raidejokerilla koeajot jaettiin useampaan lohkoon, kuten jaetaan Kruunusilloillakin, koska alue on niin pitkä ja erilaisia kohteita/järjestelmiä on niin useita. Raidejokerilla oli erityiskohteita esimerkiksi tunneleita, Kruunusilloilla on luontaisesti sillat erityisjärjestelmineen, joita en avaa tässä (jos kiinnostaa niin Kruunusiltojen viestintä on oikea osoite).

Kuten yllä mainitsin, Siltasaarenkadulla suoritetaan koeajot ennen ratikkaliikenteen jatkumista. Tulee mm. uusia vaihteita ja liikennevalosilmukoita ja muuta niihin liittyvää. Yksikään hanke ei aikatauluta valmistumista viimeiseen deadlineen, vaan sisäisesti yritetään jatkuvasti aikaistaa töitä säästöjen toivossa. Ilmoitettu päivämäärä pyritään pitämään hyvänä "arvauksena", jossa on riskivaraukset lisättynä. Kruunusilloillakin muuten oli joskus eri valmistumisaika, mutta se häivytettiin aikanaan.

Tämä on kyllä sinänsä ihan validi pointti. Viikin radan startista en nyt olisi ihan vakuuttunut vielä, mutta jos Vantaa ja Vihdintie saadaan alkuun, niin onhan siinäkin tekemistä vaikka kuinka. Mutta ei kai niiden nyt kovin aktiivisesti pitäisi vielä mennä Kruunusiltojen työvaiheiden päälle? Jos ideaalisti nuo kaksi hanketta alkaa tänä vuonna, niin tuskinpa siellä kiskoja asennettaisiin ennen vuotta 2026. Ja jos asennetaankin, niin parisataa metriä Siltasaarenkatua ei kyllä tunnu tuon rinnalla käytännössä missään.

Turku on minulle suuri kysymysmerkki. Olisi mukavaa kyetä muodostamaan valistunut mielipide siitä, tuleeko sinne nyt ihan oikeasti ratikka vai ei.
Kruunusillat-hankkeen rakentamisen voimakas rakentaminen loppuu tänä ja lopulta ensi vuonna. Siltasaarenkatu on käytännössä viimeisenä valmistuvia alueita, Merihaan edustan kanssa. Korkeasaaressa saattaa myös mennä pitempään, mutta siitä alueesta en niinkään tiedä. Vantaan ratikan rakentaminen starttaa ensi vuonna. Länsi-Helsinginkin ehkä, tai sitten 2026, joka tapauksessa vähintäänkin osittain päällekkäin menee.

Turkuun meiltä on jo porukka lähetetty, mutta en itse siitäkään hirveästi tiedä, koska kieltäydyin siitä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Me ajatellaan tätä asiaa hyvin erilaisista näkökulmista, mikä on sinänsä ihan ymmärrettävää. Ja mä ymmärrän hyvin sen, että allianssin näkökulmasta on ideaalia suunnitella duunit niin, että väkeä tarvitaan tasaisesti ja työt on käynnissä tasaisesti ja valmistuu mukavasti vaikka etuajassa. Helsinki, ja maailma, ei kuitenkaan pyöri vain tämän allianssin ympärillä. Allianssin edun lisäksi on olemassa myös helsinkiläisten (ja kaikkien Helsinkiin pendelöivien) etu, ja ne on tässä nyt aika pahassa ristiriidassa.
Ja siis ymmärrän tämänkin pointin. En vaan näe mitään mahdollisuutta siirtää ratikkakatkoa vielä toisellakin kesällä työmaan kannalta. Työmaa pysähtyy käytännössä jo nyt Siltasaarenkadulla loppuvuodesta odottamaan ratikkakatkoa, koska kaikki muu on tehty. Siltasaarenkatu on työmaan viimeinen linnake joka tapauksessa.

Jos jotain olisi pitänyt tehdä, olisi se, että Kruunusillat olisi alotettu myöhemmin ja kaikki muutkin hankkeet siirtää vuodella eteenpäin siitä. Se onko näitä kaikkia mahdollista siirtää, en tiedä.

Toinen vaihtoehto olisi ollut toteuttaa kaikki "paha" kerralla pois periaatteella ja toteuttaa ratikka- ja metrokatko samaan aikaan.
 
Viimeksi muokattu:
8X lyhenee pohjoisesta Vallilan varikolle. https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/liik...lle-jatkasaari---vallilan-varikko-7.6.-alkaen

Vuorovälistä ei ole mainintaa, mutta sähkeessä sanotaan lyhentämisellä vastattavan riittämättömiin kääntöaikoihin. Kartasta ei myöskään selviä kumpaan suuntaan linja kiertää Hämeentie - Sturenkatu - Mäkelänkatu - Hämeentie -silmukan.

muokkaus: ja tämä ei myöskään näy vielä reittioppaassa
 
Viimeksi muokattu:
EVhki, Luulisi että Kampin aseman läntisen lippuhallin vuosia kestävä kiinni olo oli HSL'n virksmiesjohdon tiedossa kun menossa olevaa Rautatientorin aseman korjausta suunniteltiin. Eikö Rautatientorin korjaustyö olisi voinut odottaa muutamaa vuotta vai onko sillä näin tulenpalava kiire?

Minustakin hankkeet olisi pitänyt toteuttaa siten, etteivät ne mene päällekkäin, mutta paljon tärkeämpi metroaseman korjaus on kuin läntisen lippuhallin luona tehtävät työt. Metroaseman korjauksessa on kyse savun poistamisesta ja savun leviämisen rajoittamisesta, lippuhalli taas on kiinni, jotta Lauttasaaren ja Viiskulman terveyskeskukset saadaan siirrettyä sen päälle.
 
Viimeksi muokattu:
*) Laitan tähän vielä asiaan kuulumattoman sivuhuomautuksen. Meillä on liikennesuunnittelussa vuosikymmenten perinne väittää eriasteisesti mahdottomaksi milloin mitäkin ja keksiä mitä mielikuvituksellisimpia syitä, olipa kyse sitten metron porttirahastuksesta, Mikonkadun raitiotiestä, Kampin ja Simonmäen raitiotiestä tai milloin nyt mistäkin.

Huutista, sopii hyvin yhteen 339-DF:n kirjoittaman viestin kanssa tämä tiedotteen toteamus:

> Linjan liikenne on kilpailutettu ja tilattu jo tammikuussa, joten suuret muutokset eivät ole mahdollisia ilman uutta aikaa vievää hankintakierrosta.
 
Ei tässä ole minusta ongelmana niinkään remonttien määrä tai laajuus, vaan niiden äärimmäisen hidas toteutus, myös paikoissa joissa katutöistä tulee suuria häiriöitä.

Kun katson suurta osaa raitioverkon töistä, ne seisovat suurimman osan aikaa. Ei nyt yhtä risteystä kovin pitkään korjata jos töitä tehdään 24 tuntia tai edes 12 tuntia vuorokaudessa isolla porukalla.

Sen sijaan, että tehtäisiin koko ajan töitä Helsingin katutyöt näyttävät olevan pitkiä aikoja, viikkoja tai joskus kuukausiakin tilassa, jossa kukaan ei tee mitään, ilmeisesti vaan odotetaan jotain. Helsingissä olisikin syytä panostaa nopean rakentamisen osaamiseen, jossa työmaa ei kriittisissä kohteissa seiso viikko- tai kuukausitolkulla.

Jos kuulostaa liian vaikealta, tässä kiinalaiset rakentavat rautatierataa ja aseman 9 tunnissa.

9 tuntia on toki ultratiukka aikataulu, mutta jos vaikka yritettäisiin tehdä Siltasaarenkadun sulkeva osa remontista kuukaudessa kun se nyt on kaupungin tärkein raitiotie- ja bussireitti.

Toki Suomessa kaupungin työntekijät ovat kuuluisia huippuhitaasta työtahdista ja kyvyttömyydestä tehdä mitään ripeästi, mutta jos nyt edes yritettäisiin tehdä jotain ilman, että työt seisovat suurimman osan aikaa niin ehkä voitaisiin oppia jotain projektien hallinnasta.
 
Viimeksi muokattu:
Huutista, sopii hyvin yhteen 339-DF:n kirjoittaman viestin kanssa tämä tiedotteen toteamus:

> Linjan liikenne on kilpailutettu ja tilattu jo tammikuussa, joten suuret muutokset eivät ole mahdollisia ilman uutta aikaa vievää hankintakierrosta.

Jos linjalla 8X ainoa mahdollisuus parantaa linjan toimivuutta on lyhentää sitä, miksi linjaa ei voitu lyhentää sitten molemmista päistä ja tihentää vuoroväliä? Vallilan varikko - Kaapelitehdas välillä on kuitenkin suurin osa linjan kysynnästä eikös Kaapelitehtaalla nyt sen verran tilaa ole, että yhden bussin saa ympäri ja Kaapelitehtaan pään päätepysäkin saisi nyt ei-käytössä olevalle ratikkapysäkille?
 
Huutista, sopii hyvin yhteen 339-DF:n kirjoittaman viestin kanssa tämä tiedotteen toteamus:

> Linjan liikenne on kilpailutettu ja tilattu jo tammikuussa, joten suuret muutokset eivät ole mahdollisia ilman uutta aikaa vievää hankintakierrosta.
No just näin :ROFLMAO:

Oikeasti tuo menee niin, että Höselin Hilma soittaa sinne Bussifirman Bertilille ja sanoo, että kuule, meidän aikataulu tais olla turhan tiukka, että laittaisitko sinne yhden auton lisää. Bertil sanoo, että tottahan toki ja lupaa sen jo seuraavalle päivälle, kyllä tallista nyt aina yksi auto löytyy ja joku lähtee ylitöihin, jos ei varalla ole ketään ajamassa. Hinnatkin on tiedossa, sillä Hilma on tietysti laatinut tarjouspyynnöt niin, että siellä on aina liikkumavaraa molempiin suuntiin; pyritään vaikkapa 10 bussin pakettiin, mutta todetaan, että oikeus on vähentää sitä 7 bussiin, jos ei väki löydä linjaa ollenkaan, tai lisätä 13 bussiin, jos onkin hidasta tai vaikka tosi suosittua.

Voi toki olla, että Hilman ammattitaito on niin surkean puutteellinen, ettei se ole osannut varautua tuohon liikkumavaraan. Mutta ei kai me sentään ajatella, että Hilma olisi saanut työpaikan, johon sen taidot ei alkuunkaan riitä.
 
No just näin :ROFLMAO:

Oikeasti tuo menee niin, että Höselin Hilma soittaa sinne Bussifirman Bertilille ja sanoo, että kuule, meidän aikataulu tais olla turhan tiukka, että laittaisitko sinne yhden auton lisää. Bertil sanoo, että tottahan toki ja lupaa sen jo seuraavalle päivälle, kyllä tallista nyt aina yksi auto löytyy ja joku lähtee ylitöihin, jos ei varalla ole ketään ajamassa. Hinnatkin on tiedossa, sillä Hilma on tietysti laatinut tarjouspyynnöt niin, että siellä on aina liikkumavaraa molempiin suuntiin; pyritään vaikkapa 10 bussin pakettiin, mutta todetaan, että oikeus on vähentää sitä 7 bussiin, jos ei väki löydä linjaa ollenkaan, tai lisätä 13 bussiin, jos onkin hidasta tai vaikka tosi suosittua.

Ja ainakin HSL:n tulkinnan mukaan pakettien liikennettä saa muuttaa melko vapaasti, kunhan autojen määrä pysyy rajojen sisällä. Käsitykseni mukaan HSL voi siis poimia Kampin ja Lauttasaaren metroasemilta lähtevien linjoja paketteja ja soittaa Bussifirman Bertelille, että kuules, nyt ei ruuhka-ajan liikenne vähene ma 17.6.2024 alkaen niin paljon kuin on suunniteltu, vaan kuljettajia ja autoja siirtyy ajamaan linjaa 8X.

Ja jos tämäkään keino ei onnistu, hankintalaissa on toki poikkeus yllättäviä ja kiireellisiä hankintoja varten.
 
8X lyhenee pohjoisesta Vallilan varikolle. https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/liik...lle-jatkasaari---vallilan-varikko-7.6.-alkaen

Vuorovälistä ei ole mainintaa, mutta sähkeessä sanotaan lyhentämisellä vastattavan riittämättömiin kääntöaikoihin. Kartasta ei myöskään selviä kumpaan suuntaan linja kiertää Hämeentie - Sturenkatu - Mäkelänkatu - Hämeentie -silmukan.

muokkaus: ja tämä ei myöskään näy vielä reittioppaassa
Kuljettajaohjeen mukaan Vallilassa ajetaan myötäpäivään.
 
Joo, Hämeentieltä on tosiaan etelästä vasemmalle kääntymiskielto Sturenkadulle ja samoin Sturenkadulta koillisesta Mäkelänkadulle kaakkoon.

8X on nyt myös reittioppaassa ja päätepysäkki on Vallilan varikko, mutta lähtöpysäkki on seuraava etelään eli Ristikkokatu.
 
9 tuntia on toki ultratiukka aikataulu, mutta jos vaikka yritettäisiin tehdä Siltasaarenkadun sulkeva osa remontista kuukaudessa kun se nyt on kaupungin tärkein raitiotie- ja bussireitti.

Toki Suomessa kaupungin työntekijät ovat kuuluisia huippuhitaasta työtahdista ja kyvyttömyydestä tehdä mitään ripeästi, mutta jos nyt edes yritettäisiin tehdä jotain ilman, että työt seisovat suurimman osan aikaa niin ehkä voitaisiin oppia jotain projektien hallinnasta.
Tässä kannattaa myös huomioida Helsingin kaupungin luvat. Esimerkiksi Hakaniemessä ei meluavaa työtä saa tehdä (ajat ovat suuntaa antavia, en ulkoa muista välttämätttä) klo 18-7. Hakaniemen varayhteydestäkin on puhuttu, että teoriassa se rakennettaisiin suuressa maailmassa yhdessä vuorokaudessa, mutta varaudutaan noin pariin viikkoon.

Kyseessä ei ole kaupungin työntekijät vaan urakoitsijan aliurakoitsijat, jotka tarvitsevat myös unta. 3-vuorotyö maksaa, tosin siihen käsittääkseni Rautatientorin aseman töissä päädyttiin, jotta häiriö ei kestäisi sen kauemmin.
 
Ei tässä ole minusta ongelmana niinkään remonttien määrä tai laajuus, vaan niiden äärimmäisen hidas toteutus, myös paikoissa joissa katutöistä tulee suuria häiriöitä.

Kun katson suurta osaa raitioverkon töistä, ne seisovat suurimman osan aikaa. Ei nyt yhtä risteystä kovin pitkään korjata jos töitä tehdään 24 tuntia tai edes 12 tuntia vuorokaudessa isolla porukalla.
Kun Manskua purettiin viime vuonna, niin tuttu oli siellä työmaalla. Sanoi, että on kiva duuni, kun perjantait on vapaat. Ihmettelin tätä, niin ne teki maanantaista torstaihin 10 tunnin päiviä ja oli sitten pitempi loma. Se oli kai räätälöity lähinnä lahden eteläpuolelta tulevia varten. Mä siihen sitten ihmettelin, että missä on se toinen vuoro, joka tekee töitä perjantaista sunnuntaihin... No, eihän sitä ollut.

Helsingissä olisikin syytä panostaa nopean rakentamisen osaamiseen, jossa työmaa ei kriittisissä kohteissa seiso viikko- tai kuukausitolkulla.
Tästä on puhuttu vuosikymmeniä, eikä mitään tapahdu. Sauri yritti joskus jotain apulaiskaupunginjohtajana, mutta ei kai siitä seurannut mitään muuta konkreettista kuin pari juhlapuhetta ja joku lehtiuutinen. Työt ei nopeutuneet ollenkaan.

Toki Suomessa kaupungin työntekijät ovat kuuluisia huippuhitaasta työtahdista ja kyvyttömyydestä tehdä mitään ripeästi, mutta jos nyt edes yritettäisiin tehdä jotain ilman, että työt seisovat suurimman osan aikaa niin ehkä voitaisiin oppia jotain projektien hallinnasta.
Allekirjoitan tämän. Mutta noissa hommissa, joita tekee allianssit, pitäis olla – ja onkin – parempi tahti. Ei silti riittävän hyvä.

Nykyään siitä on tullut sellainen huuli, että aha, tuolla uusitaan vaihteet, onko liikenne poikki kaksi viikkoa? Siihen sitten tulee vastaukseksi, että mitä sä vitsailet, kaksi kuukautta nyt ainakin. Kun vastaava työ tehtiin 30 vuotta sitten kahdessa yössä ilman liikennehäiriötä.

Ihan liioittelematta on niin, että 80-90-luvuilla isotkin kiskotyöt kyettiin tekemään ilman juuri mitään häriötä linjaliikenteelle. Uudet radat yhdistettiin vanhaan tunneissa, isommat kiskonvaihtotyöt tehtiin palasina öisin. Poikkekset olivat tyyppiä "linja X lopettaa illalla klo 20 ja bussi korvaa" ja tämä parina yönä. Oli iso tapaus, kun oli viikkojen bussikorvauksia kasilla ja Munkkiniemessä.

Jostain syystä meillä on saatu läpi sellainen ajatus, että yötyö pitää estää ja kieltää. Se tekee hommasta aika hankalaa.
 
Takaisin
Ylös