Näin katastrofaalinen tilanne varmaan johtaisi siihen, että Siltasaarenkadulla olisi vielä koeajot käynnissä ja samaan aikaan Laajasalon ratikka joutuisi kulkemaan Pasilasta ja Kalasatamasta Yliskylään, kunnes ratikkaliikenne Siltasaarenkadulle on palautettu ja yhteys Nihtiin saataisiin käyttöön
Me ajatellaan tätä asiaa hyvin erilaisista näkökulmista, mikä on sinänsä ihan ymmärrettävää. Ja mä ymmärrän hyvin sen, että allianssin näkökulmasta on ideaalia suunnitella duunit niin, että väkeä tarvitaan tasaisesti ja työt on käynnissä tasaisesti ja valmistuu mukavasti vaikka etuajassa. Helsinki, ja maailma, ei kuitenkaan pyöri vain tämän allianssin ympärillä. Allianssin edun lisäksi on olemassa myös helsinkiläisten (ja kaikkien Helsinkiin pendelöivien) etu, ja ne on tässä nyt aika pahassa ristiriidassa.
Sinänsä tämä kaikki on tietysti turhaa vänkäämistä, kun se metrokatko on päällä nyt ja Pitkäsilta sulki ensi kesänä, eikä se siitä muutu, vaikka niin haluaisinkin. Mutta toivoisin, että säkin pystyisit näkemään asian laajemmin ja ymmärtäisit, että tämä sulkulista ei nyt ole ollut ihan onnistunut ja ettei se ole myöskään mikään Jumalan totuus, jonka on aivan pakko olla juuri näin. Ei voi olla niin, että pannaan kerralla kiinni Crusellinsilta, Mansku, Ooppera, puolet Kampin metroasemasta ja Rautatientorin metro ja siihen päälle tehdään kiskotöitä Kaivokadulla. Se nyt vaan tarkoittaa epäonnistumista ja umpisurkeaa koordinaatiota. Tilannetta, jossa aidosti toimivassa kaupungissa joku korkea viskaali, vaikkapa sitten apulaispormestari, tarkastelisi näitä suunnitelmia ja toteaisi, että pojat hei, tää nyt vaan ei käy, miettikäähän tätä vielä vähän.
Mä olen myös sillä lailla hankala tapaus, että mulle on aika turha puhua katastrofaaliuksista. Ja vielä turhempaa sanoa, että joku ei ole mahdollista. Yleensä noin suunnilleen kaikki on mahdollista, jos on tahtoa ja osaamista. (*) Mä en alkuunkaan ymmärrä, miten huhtikuulta lokakuulle 2026 kiinni oleva Pitkäsilta voisi jotenkin myöhästyttää Hakaniemenrannan ja Yliskylän välisiä koeajoja niin, että rataa ei saataisi käyttöön elokuussa 2027. Tuollainen väite on absurdi ja totuudenvastainen.
Muistuttaisin, että jokerillakin koeajoja palasteltiin osiin, ja kun niitä aloiteltiin, niin siellä tehtiin vielä täyttä päätä duunia varikon ja Itäkeskuksen välisellä alueella. Koeajot ulottui sinne sitten viimeiseksi. Ihan kivasti se meni.
Muistuttaisin myös, että Siltasaarenkadulla kulkee ratikkaliikenne siitä sekunnista alkaen kun se työ siellä valmistuu. Kaupungin vilkkain ratikkaosuus. Jos siellä ajettaisiin normaalia ratikkaliikennettä lokakuusta 2026 alkaen (tässä mun kuvitellussa skenaariossani) niin eiköhän sinne mahtuisi myös niitä koeajovaunuja lokakuulta 2026 elokuulle 2027.
Sitten on vielä niinkin, että Yliskylän linjahan tulee tosiaan päättymään vuosikausien ajan siihen Hakaniemenrantaan. Vaikka siellä allianssi haluaisi sahata kaksi vuotta koeajoja jostain syystä, niin sen voi aivan hyvin tehdä Siltasaarenkadun estämättä. Ei sille vikalle 200 metrin pätkälle tarvitse päästä kaksi vuotta ennen liikenteen alkua, sen ehtii myöhemminkin. Ei se ehkä allianssin kannalta ole ideaalia, mutta kuten sanottu, muitakin etuja on ajateltava kuin vain tuota.
(*) Laitan tähän vielä asiaan kuulumattoman sivuhuomautuksen. Meillä on liikennesuunnittelussa vuosikymmenten perinne väittää eriasteisesti mahdottomaksi milloin mitäkin ja keksiä mitä mielikuvituksellisimpia syitä, olipa kyse sitten metron porttirahastuksesta, Mikonkadun raitiotiestä, Kampin ja Simonmäen raitiotiestä tai milloin nyt mistäkin. Noita on täälläkin ruodittu parikymmentä vuotta. Aika usein on niin, että poliitikot myöntyvät ja taipuvat ja se mahdottomuus jää ikään voimaan, mutta on noita mahdottomuuksia puskettu läpikin. HKL-Suy muun muassa vastusti kynsin hampain Mikonkadun rataa aikanaan, kuten aika monta muutakin ratikkarataa. Jossain vaiheessa sille neliraajajarrutukselle vaan pantiin stoppi jonkun toimesta (Sauri?), mutta kun se oli käynnissä, niin niitä perusteluita oli ties mitä. Joku miljoonien hintainen putkikin piti siirtää sieltä, mikä olisi nostanut hankkeen hinnan ihan poskettomaksi, kunnes sitten, kun Suy luovutti, sitä ei, kas kummaa, enää tarvinnutkaan siirtää. Tämä on tällaista hassua taistelua joskus, mutta kuten sanottu, jos on taitoa ja tahtoa, niin asiat saadaan kyllä vietyä läpi.
Niin ja se unohtui, tässä on jonossa Länsi-Helsingin ja Vantaan ratikkaa. Osa karkasi Turkuun ja kai Viikin ratikkakin on starttaamassa. Osaajista tulee pulaa, jos hanketta edelleen jarrutetaan. Joko syntyy ketjureaktio tai sitten viimeistelytöiden aikaan ei ole osaajia ja laatu on mitä on
Tämä on kyllä sinänsä ihan validi pointti. Viikin radan startista en nyt olisi ihan vakuuttunut vielä, mutta jos Vantaa ja Vihdintie saadaan alkuun, niin onhan siinäkin tekemistä vaikka kuinka. Mutta ei kai niiden nyt kovin aktiivisesti pitäisi vielä mennä Kruunusiltojen työvaiheiden päälle? Jos ideaalisti nuo kaksi hanketta alkaa tänä vuonna, niin tuskinpa siellä kiskoja asennettaisiin ennen vuotta 2026. Ja jos asennetaankin, niin parisataa metriä Siltasaarenkatua ei kyllä tunnu tuon rinnalla käytännössä missään.
Turku on minulle suuri kysymysmerkki. Olisi mukavaa kyetä muodostamaan valistunut mielipide siitä, tuleeko sinne nyt ihan oikeasti ratikka vai ei.