- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Mä olen jostain kuullut että tilanpuute pakotti tähän ratkaisuun.Onko muuten mitään perusteluita, miksi raiteelle 11 tehtiin keski- eikä reunalaituri? Reunalaiturilta on helpompi poistua kuin raiteiden keskeltä, olettaen että kulkuyhteydet olisi tehty kunnolla - reunassa on periaatteessa 50% todennäköisyydellä valmiiksi oikealla puolella rataa (käytännössä yli, kun Keski-Pasilakin on länsipuolella) - keskilaiturille joutuu aina puikkelehtimaan pitkää reittiä, oli sitten tulossa mistä tahansa.
Espoon kaupunkirata ei vaadi ylimääräisiä raiteita, se tarkoittaa sitä että A-junat korvaavat E-junat. Turun "Tunnin juna" kulkisi luultavasti 2 kerta tunnissa korkeintaan ja Kirkkonummen/Karjaan suunnan lähijunat max 3 kertaa tunnissa eli mahtuvat samoille raiteille.Olkoonkin, että näistä vain Espoon kaupunkirata on näköpiirissä lähiaikoina, oliko siltikään järkevää rakentaa ympäristö lopullisesti niin täyteen, ettei lisäraiteita saada enää yhtäkään tarvittaessa? Tällä hetkellä myös Kehäradan junat kulkevat samoilla raiteilla tulevien Espoon kaupunkiratajunien kanssa. Leppävaaraan päin ei siispä voida ajaa kaupunkijunia koskaan 5 minuutin tasavälein, kuten Tikkurilaan menee jo nyt. Myös Rantaradan keskinopeat lähijunat joutuvat jakamaan samat raiteet Turun kaukojunien kanssa, jolloin myöhästymiset heijastuvat helposti kaukojunista lähijuniin ja päinvastoin.
t. Rainer