Keski-Pasila ja Pasilan aseman uudistaminen

Onko muuten mitään perusteluita, miksi raiteelle 11 tehtiin keski- eikä reunalaituri? Reunalaiturilta on helpompi poistua kuin raiteiden keskeltä, olettaen että kulkuyhteydet olisi tehty kunnolla - reunassa on periaatteessa 50% todennäköisyydellä valmiiksi oikealla puolella rataa (käytännössä yli, kun Keski-Pasilakin on länsipuolella) - keskilaiturille joutuu aina puikkelehtimaan pitkää reittiä, oli sitten tulossa mistä tahansa.
Mä olen jostain kuullut että tilanpuute pakotti tähän ratkaisuun.

Olkoonkin, että näistä vain Espoon kaupunkirata on näköpiirissä lähiaikoina, oliko siltikään järkevää rakentaa ympäristö lopullisesti niin täyteen, ettei lisäraiteita saada enää yhtäkään tarvittaessa? Tällä hetkellä myös Kehäradan junat kulkevat samoilla raiteilla tulevien Espoon kaupunkiratajunien kanssa. Leppävaaraan päin ei siispä voida ajaa kaupunkijunia koskaan 5 minuutin tasavälein, kuten Tikkurilaan menee jo nyt. Myös Rantaradan keskinopeat lähijunat joutuvat jakamaan samat raiteet Turun kaukojunien kanssa, jolloin myöhästymiset heijastuvat helposti kaukojunista lähijuniin ja päinvastoin.
Espoon kaupunkirata ei vaadi ylimääräisiä raiteita, se tarkoittaa sitä että A-junat korvaavat E-junat. Turun "Tunnin juna" kulkisi luultavasti 2 kerta tunnissa korkeintaan ja Kirkkonummen/Karjaan suunnan lähijunat max 3 kertaa tunnissa eli mahtuvat samoille raiteille.

t. Rainer
 
Pasilassa on, sen jälkeen kun muutokset ovat valmiit, yhtä paljon raiteita kuin Hampurin ja Kööpenhaminan päärautatieasemilla. Kuvittelisi että niillä pärjää aika pitkälle tulevaisuuteen.

t. Rainer

Hampurin päärautatieasema on läpikulkuasema, Helsingin vastaava rakenteeltaan päätyasema (saksaksi Kopfbahnhof). Sellaisen junakapasiteetti on luontaisesti noin puolet pienempi, koska junat lähtevät saman vaihdekujan kautta kuin tulivat. Lisäksi junat joutuvat odottamaan laiturissa kauemmin.
Juha
 
Sillalla näytti olevan vain toinen kaistoista käytössä, eli sillalta tultaessa kaikki ajavat samaa kaistaa risteykseen. Pysäkkisyvennyksestä olisi voinut tehdä etuuksin varustetun kaistan.

Näinpä. Oikealle kääntyvät suoraan 23:n pysäkille.

Idästä tullessa laskin liikennevalot. Bussi 510 lähti Herttoniemestä tänä aamuna klo 9.00. Aleksis Kiven kadun päässä, mistä Savonkatu alkaa alaspäin, on liikennevalot. Bussi saapui niihin kellon näyttäessä 9.12. Seistiin valot, toiset valot ja lopulta asemalle kääntyvät valot. Vaikka näin koko ajan aseman, saavuin sen eteen klo 9.17. Aikaa oli kulunut 5 minuuttia. Mikä ei tietysti ole paljonkaan ihmisen elämässä. Matka-ajassa kuitenkin tuo yksi väli on lähes 30 % kokonaismatka-ajasta Herttoniemestä Pasilan asemalle.

Ehdotan oranssin värin poistamista Pasilan pysäkeiltä.
 
Hampurin päärautatieasema on läpikulkuasema, Helsingin vastaava rakenteeltaan päätyasema (saksaksi Kopfbahnhof). Sellaisen junakapasiteetti on luontaisesti noin puolet pienempi, koska junat lähtevät saman vaihdekujan kautta kuin tulivat. Lisäksi junat joutuvat odottamaan laiturissa kauemmin.
Juha

Nyt vertaan Hampuria tai Kööpenhaminaa Pasilaan, en Helsingin pääarautatieasemaan. Kaikki kolme läpikulkuasemia, 12 raidetta. Pasilasta toiseen suuntaan pääsee vain Helsingin päärautatieasemalle mutta sillä onkin sitten 19 raidetta + jokunen seisontaraide ilman laituria. Teoriassa kaikilla sama kapasiteetti normaalitilanteissa.

t. Rainer
 
Pidän laiturin 11 rakentamista keskilaiturina typeränä, kun sen olisi voinut rakentaa reunalaiturina. Nyt laitureiden 10 ja 11 väliin jää ruma rako
 
Ihan hyvä se on, ollakseen kenkälusikalla olemassaoleviin aseman perustuksiin sovitettu laajennusosa. Käytännön ongelmia on siinä ettei siitä ole suoraa yhteyttä ratapihan eteläiseen alikulkukäytävään, jonka olisi varmaan saanut mahtumaan pienemmällä kenkälusikalla.
 
Eteläisen alikulun suurin ongelma on se, että se loppuu kesken itäpäässä. Ratapihantielle päästäkseen on tehtävä sakkokierros neloskerroksen kautta.
 
Pidän laiturin 11 rakentamista keskilaiturina typeränä, kun sen olisi voinut rakentaa reunalaiturina. Nyt laitureiden 10 ja 11 väliin jää ruma rako

Arvaan, että vanhan asemarakennuksen perustukset, jotka siis jäivät ennalleen, eivät mahdollistaneet raiteen 11 rakentamista suoraan nykyisen 10:n viereen.
 
Raitioliikenne Länsi-Pasilaan katkeaa 15.6. toisessa ketjussa olleen tiedotteen mukaan. Tietääkö joku, onko nyt tulossa uutta raidetta Pasilankadulle ja Ilmalan suuntaan. Onko jossain tarkempaa suunnitelmaa aiheesta?
 
Raitioliikenne Länsi-Pasilaan katkeaa 15.6. toisessa ketjussa olleen tiedotteen mukaan. Tietääkö joku, onko nyt tulossa uutta raidetta Pasilankadulle ja Ilmalan suuntaan. Onko jossain tarkempaa suunnitelmaa aiheesta?

Helsingin kaupungin sivuilat löytyi tälläinen https://www.hel.fi/helsinki/fi/kart...uunnittelu/katujen-rakentaminen/pasilan-kadut

Ilmalan ratikka

Ilmalaan rakennetaan jatkoa 9-linjan raitiotielle Pasilankadulta Ilmalantorille. Samalla uusitaan Pasilankadun ja Radiokadun kunnallistekniikkaa, kuten vesiputkia, viemäreitä ja kaapeleita.

Ratikoiden päätepysäkit tulevat olemaan uudella Ilmalantorilla, joka rakennetaan Ilmalan aseman viereen. Torin länsi-, pohjois- ja osin itäpuolelle rakennetaan myös uusia toimitilarakennuksia.

Arvioitu rakentamisaika: kesäkuu 2020 - kesä 2022. Kesällä 2021 työmaa aiheuttaa katkoksen Radiokadun läpiajoon ja vaikuttaa siten myös bussiliikenteeseen.

Veturitie ja Ratapihakorttelien kadut

Veturitietä levennetään Höyrykadun ja Hakamäentien välillä. Ajokaistat lisääntyvät, ja kadun molemmille reunoille tulee koko pituudeltaan erotellut jalkakäytävät ja pyörätiet, joista on yhteydet Pasilan muihin katuihin.

Lisäksi junaradan ylittävä silta uusitaan. Uusi silta on noin kolme kertaa entistä leveämpi. Purku- ja rakentamistyöt tehdään vaiheittain, jolloin liikenne sillalla säilyy koko työmaan ajan. Siltatöitä tehdään öisin liikennehäiriöiden vähentämiseksi.

Ratapihakortteleiden katuja aletaan rakentaa vaiheittain asuntorakentamisen kanssa. Esimerkiksi jalankulku- ja pyöräkaistat sekä katujen viimeistely tehdään vasta talojen valmistuessa.

Arvioitu rakentamisaika: joulukuu 2020- kesä 2023
 
Tässä myös kerrotaan, että Ilmalan ratikkaa aletaan rakentaa. Radiokadun ja Ilmalantorin suunnitelmat jo löysinkin, mutta nehän eivät edellytä raitioliikenteen katkoa. Tietääkö joku siis, mitä Pasilankadulla ihan tarkkaan ottaen aiotaan tehdä?
 
Takaisin
Ylös