Keski-Pasila ja Pasilan aseman uudistaminen

Siirryn itse usein raiteilta 8 ja 9 busseihin 23 tai 58 tai vaunuun 9. Haloo Hei !. Paljonko tuon välin kävelemiseen menee ?. Kun ottaa huomioon väylien sijainnin ja eri liikennnevälineiden määrät , niin eihän se nopeampaa voi olla.

Tuon välin kävelemiseen menee useampia minuutteja, se on liikaa seudun toiseksi tärkeimmälle hubille. (Keskusta on tärkein hubi ja kävelysiirtymien pituuksilta vielä pahemmin pielessä.)

Väylien ja pysäkkien sijainti nyt on ihan syvältä. Pasilassa kaikkien ratikoiden ja bussien pitäisi mennä ihan suoraan laitureiden alta ja päältä. Saman verran ylöspäin ja matkaa kuin Huopalahdessa mennään alaspäin Jokeri-pysäkille. Pasilan liikennevälineiden määrille taas tarvittaisiin useampia läpiajettavia bussi- ja ratikkalaitureita, siis ihan suoraan radan päällä liukuportaiden päässä, pelkästään joukkoliikenteelle, ilman muuta liikennettä. Ikävä kyllä Pasilan uusi ratkaisu ei taida olla sekään mitenkään ideaalinen.
 
Näin on. Ainoastaan liukuportaiden kapasiteetti ruuhkatilanteessa on hiukan heikko, mutta se voitaisiin korjata rakentamalla laitureilta toiset liukuportaat jotka tulevat suoraan asemahallin sisään.

En usko, että käytännössä voitaisiin. Betonikannen puhkominen ei ole ihan pikkujuttu ja asemahallin lattia-ala olisi täynnä liukuportaikkoja. Siellä tarttis mahtua kulkemaankin.

En kyllä ole nähnyt mitään esitystä siitä, miten nämä asiat on tulevassa asemassa ratkottu tai jätetty ratkomatta. Kuvien perusteella kulkureitit näyttäis olevan samat kuin nykyään, paitsi että ratikkapysäkkejä on sijoitettu sillalle.
 
Oikeastaan koko Keski-Pasilan suunnittelu ja Pasilan aseman uusinta meni ihan päin honkia. Tuolla alueella olisi kaikki junaradat ja asema ollut syytä siirtää maan tason alle, nykyiseen kuoppaan, purkaen myös kaikki vanhat varikkorakennukset. Veturitiekin olisi pitänyt upottaa samalla lailla. Päälle olisi sitten voinut rakentaa kunnollista kaupunkia ilman rataa ja valtaväylää sotkemassa kaikkea.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän ketjun alkupäässä on käyty keskustelua liukuportaiden kapasiteetista. Totta on että nykyisellä kapasiteetilla liukuportaisiin jonotetaan. Rakennetaan hienoa toiseksi vilkkainta rautatieasemaa ja rahaa palaa, mutta minulle jäi epäselväksi tuleeko likuporraskapasiteettia nykyistä enemmän asemalaitureilta asemalle.

Jos ei tule niin sitten varsinkin ruuhka-aikoina jonotetaan edelleen.
 
Menee aiheen vierestä, mutta...



En usko, että tuo on Hesarin vika, vaan he todennäköisesti käyttivät suunnittelijoiden julkaisemia havainnekuvia. Niitä ei välttämättä maantason perspektiivistä monta ollut saatavilla, ja lehtijutussa tietysti pitääkin yrittää antaa kokonaiskuva isosta alueesta. Helikopteriperspektiivi on laajempikin ongelma suunnittelussa ja arkkitehtuurissa. Jalankulkijan näkövinkkelille ei anneta tarpeeksi painoarvoa, ja lopputulemana on ankeita katutiloja ja tyhjiä aukioita. Esimerkkinä nyt vaikka Keski-Pasilan suunnitelmat.



Olen valmis uskomaan, että suunnittelijat kyllä toimivat rehellisesti ja tarkoitus oli, mutta kaupungin siiloutuneessa koneistossa rahoja lasketaan eri paikassa kuin missä kalliita suunnitelmia tehdään. Tämä näkyi autoliikenteen hankkeissakin taannoin, kun puolueet päättivät investointikatosta ja hankkeiden järjestyksestä. Tunnelit ja eritasoliittymät pantiin jäihin. Kyllä niitäkin oli tosissaan suunniteltu. Puistosuunnitelman jälkeen tuli lama, ja se esitetty 60 miljoonan puisto oli oikeasti lajissaan todella kallis. Rahasta suuri osa olisi mennyt maan paaluttamiseen ja patoamiseen ja vesiallasjärjestelmään, alue kun on löysää täyttömaata. Kasvien istuttaminenhan ei toki noin paljoa maksa. Itse olen tyytyväinen, että "väliaikainen" puisto saatiin aikaan suht ripeästi. Vanhojen pahojen aikojen toimintamallilla alue olisi ollut parkkipaikkana vielä toiset 40 vuotta.

Jos kerran on keskeinen alue Töölönlahti, niin siihen saadaan myös havainnekuva kävelijän korkeudelta. Mutta jos niin olisi tehty, niin poliittiset päättäjät olisivat silloin nähneet kuinka hieno näköala Siltasaaren kauniisiin arvorakennuksiin tukkeutuu, niin kuin nyt sitten kävi. Raha Helsgingissä löytyy siihen mihin tahdotaan, se nyt viime aikoina nähty kyllin monta kertaa. Töölönlahti on niin keskeinen alue, että se olisi pitänyt laittaa puistoa ja makasiinirakennusta myöten siihen malliin joka montaa kertaa Hesarissa ja asukasilloissa näytettiin. 60 milliä ei ainakaan nyt tällä hetkellä ole mikään iso summa, jos meteliä pidetään Keski-Pasilasta,Kruunusilloista,Guggenheimista,Jätkäsaaresta,Malmin lentokentästä jne.

Keskustakirjaston valmistumisen kanssa sopisi erittäin tyylikkäästi tehdä se makasiinin korjaus ja puiston rakentaminen loppuun. Ei virkamiesten ja poliittisten päättäjien pidä esittää verukkeita kaupunkilaisille Suomen pääkaupungissa ja nimenomaan nyt kun puhutaan keskeisimmän alueen rakentamisen loppuunsaattamisesta.

Alue sijaitsee suomen vilkkaimman rautatieaseman tuntumassa tai on osa sitä. Joten ei nyt hirveän pahasti mene joukkoliikennefoorumeiden aiheiden vierestä, tai sitten kirjaimellisesti raiteiden vierestä hyvin läheltä.
 
Jos kerran on keskeinen alue Töölönlahti, niin siihen saadaan myös havainnekuva kävelijän korkeudelta. Mutta jos niin olisi tehty, niin poliittiset päättäjät olisivat silloin nähneet kuinka hieno näköala Siltasaaren kauniisiin arvorakennuksiin tukkeutuu, niin kuin nyt sitten kävi.

Havainnekuvilla toimitaan täysin tarkoitushakuisesti. Siksi esim lobbauskuva olisi parempi ilmaisu.
 
Niinhän se menee havainnekuvan tekee se taho, joka haluaa hankkeen toteutuvan. Joskus sitten sekään ei auta, vaikka tehtäisiin kuinka tyylikkääksi. Katajannokalle suunniteltu ristinmuotoinen lasinen hotelli näytti sellaiselta että muuhun rakennettuun ympäristöön ei sovi ja onneksi päättäjien enemmistö tajusi tämän.

Guggenheimin kohdalla on sama juttu, rakennuksessa on tiettyä ajatusta, mutta se ei sovi suunnitellulle paikalle.
 
Jos oletetaan, että Pasilanväylää ei moottoriteistetä enempää ja bulevardisuunnitelmat alkavat oikeasti rullaamaan, niin onko näin järeästä Veturitiestä edes mitään iloa?

Sinänsä nuo rampit eivät mitään haittaa, kun ovat enimmäkseen ratapiha-alueella, niin eivät vie miltään muulta tilaa.

Suunnitelma on että Mäkälänkadun bussithan aiotaan kääntää Pasilaan Veturitieltä, itse olen sitä mieltä etten monia linjoja kääntäisi.
Mäkälänkatu ja varsinkin Hämeentien (josta vielepä otetaan valtuuston hyväksymässä suunntelmassa läpiajoliikenne pois) on paljon palveluja, ravintoloita, kauppoja mm. Sörnäisissä johon Pasilan kautta kiertäminen olisi Pohjois-Helsingissä / Tuusulanväylän Vantaan busseilta liikenteen irvikuva. Sörnäisissä ja Hakaniemenessä on potentiaalia.
Eikä Pasilaan ole pitkä kävelymatka Mäkälänrinteen bussipysäkiltä.
 
Onko tarkoitus, että Tuuskin bussien päättäriksi tulee Pasila? En muista tuollaista huomanneeni, sen sijaan jotain kaavailuja oli bussien päättämisestä Käpylän asemalle ja ratikan viemisestä sinne, mutta se lie unohdettu.
 
Onko tarkoitus, että Tuuskin bussien päättäriksi tulee Pasila? En muista tuollaista huomanneeni, sen sijaan jotain kaavailuja oli bussien päättämisestä Käpylän asemalle ja ratikan viemisestä sinne, mutta se lie unohdettu.

2012 Soinivaara kirjoitteli alla olevia, joten kai se odottaa Pisaraa? http://www.soininvaara.fi/2012/03/07/liikennesuunnitelma-jos-pisara-on-joskus-kaytettavissa/

Tämä muuttaa pintaliikenteen tyystin. Käytännössä bussiliikenne keskustaan loppuisi lähes kokonaan. Yksi terminaali tulisi Käpylän asemalle, johon bussit siis jäisivät. Mäntymäen kentälle tulisi myös suuri vaihtoterminaali. Poistettavia busseja korvaisi tiheä ratikkayhteys Käpylän asemalta Mäkelänkatua pitkin Rautatientorille. Ykköselle löytyi siis hyötykäyttöä.
 
Nuo kaikki suunnitelmat liittyvät siihen, mihin Tuusulanväylän liikenne yleensäkin ohjataan. Sen johtaminen Veturitielle on ollut pidempään suunnitelmissa, joskin se millä tavalla on elänyt aika paljon. Ja samaan liittyy myös Käpylän kehittäminen, Tämä taitaa olla se viimeisin visio asiasta: http://www.hel.fi/hel2/ksv/julkaisut/yos_2014-20.pdf

Noissa Tuusulanväylän käännöissä eniten ihmetyttää Nordenskjöldinkadun tilanne. Se täyttyy jo itä-länsisuuntaisesta liikenteestä ja jos sinne yritetään vielä siirtää Mäkelänkatua nykyään tuleva liikenne, on hankala nähdä sen kykenevän vetämään sitä.

Jos joku tuollainen toteutuu, niin Tuusulanväylän bussit todennäköisesti jäisivät Käpylään tai Pasilaan.
 
Aseman olisi voinut säästää myös kaupunkikuvallisista syistä. 90-luvun kerrostuma olisi hyvin voinut jäädä uuden ja 70-luvun laatikkoarkkitehtuurin väliin.

Asemahalli on kaunis ja valoisa sekä ulospäin näkyvä pyramiditeema olisi piristänyt yksitoikkoista ja rumaa laatikkoarkkitehtuurikeskittymää.

Itse Tripla on suuri ruma laatikko, jossa ei ole edes yritetty arkkitehtoonista kunnianhimoa.
Harvoin olen kanssasi samaa mieltä, mutta nyt olen. Pasilan asema on nimenomaan kaunis, vaikka se kauneus jää useimmilta piiloon kuluneiden klinkkeripintojen ja nuhjuisten mainosten taakse.

Minulle Pasilan asema edustaa tulevaisuutta ja edistystä, siirtymää ankeasta Kekkoslovakian pesubetoniaikakaudesta monimuotoiselle, valoisalle ja vehreälle 90-luvulle. Näin sen aseman koin itse lapsena (olen siis –87 syntynyt, eli aika pienenä näitä jo kelailin) matkustaessani sen läpi Helsinkiin. Kokemus junasta, joka alittaa rautatieaseman oli järisyttävä, ja muistan vieläkin, kun kuljin ensi kertaa "liikennevaloliukuportaiden" kautta ja aseman läpi.

On toisaalta myönnettävä, ettei asema ole kauhean toimiva enää 2020-luvulla. Harmi sinänsä, onneksi otin kuvia.
 
En usko, että käytännössä voitaisiin. Betonikannen puhkominen ei ole ihan pikkujuttu ja asemahallin lattia-ala olisi täynnä liukuportaikkoja. Siellä tarttis mahtua kulkemaankin.

En kyllä ole nähnyt mitään esitystä siitä, miten nämä asiat on tulevassa asemassa ratkottu tai jätetty ratkomatta. Kuvien perusteella kulkureitit näyttäis olevan samat kuin nykyään, paitsi että ratikkapysäkkejä on sijoitettu sillalle.

Mikäs pakko niiden liukuportaiden olisi asemahalliin tulla? Laiturithan jatkuvat melkein sinne asti, missä pysäkit sillalla sijaitsevat. Jos vaihdot oikeasti haluttaisiin käteviksi, pitäisi junien pysähtyä kannen alla ja sieltä olla suorat liukuportaat pysäkkien tuntumaan. Nykyinen 300 m kävely on aivan turha, ja kun ajattelen tulevaa remontinaikaista kävelymatkaa Asemapäällikönkadulle, niin taidan etsiä itselleni muun vaihtopaikan, esim. päärautatieasemalta Elielinaukiolle.
 
Uusi asema avautui aiemmin tässä kuussa ja Hsl jopa julkaisi artikkelin, jossa perusteltiin aseman uudistamista liukuportaiden tukkoisuudella, vaikka niiden määrää ei lisätty.

Olen nähnyt, että niihin on aika pitkät jonot junasta tullessa.

Niin hienolta kuin uusi asema alussa tuntuikin, 2010-luvulla aika oli ajanut sen ohitse, minkä matkustaja saattoi huomata esimerkiksi tukkoisissa liukuportaissa.

Lähijunien rooli Helsingin seudun matkustajien kuljettajana oli kasvanut. Vuonna 2015 avattu Kehärata nosti junien suosioita entisestään, mikä näkyi myös Pasilan kautta kulkevien matkustajien määrässä. Asemarakennus purettiin perustuksiinsa asti ja juniin on kuljettu väliaikaisen aseman kautta keväästä 2017 lähtien.

17.10. auennut asemakeskus tekee Pasilasta entistä tärkeämmän joukkoliikenteen vaihtopaikan. Kun kaikki Pasilan tulevien vuosien rakennushankkeet toteutuvat, alue ehkä viimein täyttää satavuotisen odotuksensa ja siitä kasvaa Helsingille toinen keskusta ydinkeskustan oheen.

https://www.hsl.fi/uutiset/2019/pas...ut-kolme-asemaa-ja-muutama-valiaikainen-18390
 
Uusi asema avautui aiemmin tässä kuussa ja Hsl jopa julkaisi artikkelin, jossa perusteltiin aseman uudistamista liukuportaiden tukkoisuudella, vaikka niiden määrää ei lisätty.

Olen nähnyt, että niihin on aika pitkät jonot junasta tullessa.

Liukuportaat ovat tukossa tosiaan samallalaila kuten ennenkin, uudistus ei millään tavalla niitä parantanut. Koko uuden aseman ja Triplan urbaani onni ja "uusi keskusta" -ajattelu nähdään lähikuukausina kun selviää tarvitsevatko vaihtavat matkustajat niitä kauppoja ja ravintoloita.

Kävin eilen Ainoassa, joka on sisustukseltaan selvästi tyylikkäämpi, mutta sokkelo on siitäkin pitänyt tehdä.
 
Takaisin
Ylös