Keskustabussilinjojen korvaaminen ratikoilla

Jos Taivallahteen rakennetaan kylpylä, niin pitäisiköhän Hietaniemeen saada ratikka kulkemaan? 55A:han kulkee Hietaniemeen ja suurimman matkaa sen reitin varrella on jo kiskot valmiina. Yksi vaihtoehto voisi olla, että tämä ratikkalinja, jolle hyvin sopisi numero 5 käyttöön, kulkisi Arkadiankatua pitkin. Kiskoja voisi tällöin jatkaa Arkadiankatua Mechelinkadulle asti, josta ratikka voisi kääntyä etelään päin ja sitten uusia kiskoja Hietaniemenkatua pitkin kohti kylpylää. Tällöin Arkadiankadulle saataisiin ratikkaliikennettä takaisin. Ongelmaksi tosin tulee se, että Marian sairaalle tulisi jonkin verran pysäkiltä matkaa.
 
Itse odottaisin että Kamppiin saadaan raiteita lisää. Silloin raiteet voidaan rakentaa Arkadiankadun sijaan Lapinlahdenkadulle, jolloin nykyinen 55 voidaan korvata keskustaosuudeltaan kokonaan ja vastaavasti.

Entäs Koskelan pääty?

Kokonaan korvaava vaihtoehto menisi käytännössä Kumpulan kampuksen kautta Koskelaan, jossa silmukka. Hamassa tulevaisuudessa edelleen Käpylän kautta Oulunkylään Veräjälaaksoon Jokeriyhteyttä varten ja 65A:n Oulunkylän päädyn korvaamaan.
 
Itse odottaisin että Kamppiin saadaan raiteita lisää. Silloin raiteet voidaan rakentaa Arkadiankadun sijaan Lapinlahdenkadulle, jolloin nykyinen 55 voidaan korvata keskustaosuudeltaan kokonaan ja vastaavasti.
Lapinlahdenkatu on vain kovin kapea (lisäksi asukaspysäköintiä molemmin puolin katua); siellähän oli aikanaan raitiokiskot, kahdetkin, mutta ne poistettiin siinä vaiheessa kun Helsingin raitiotieverkon raide-etäisyyttä päivitettiin nykyiseen min. 3 metriin, kun 50-luvun telivaunuja hankittiin. Lapinlahdenkadullehan tultiin Eerikinkadun kautta ja tuo osuus oli rataverkossa viimeinen, jossa voitiin liikennöidä vain kapeilla kaksiakselisilla tai lyhyillä ASEA-telivaunuilla, koska raiteiden etäisyys oli vain 2,5 metriä.

Tuollaisen Eerkinkadun-Lapinlahdenkadun raitiotieyhteyden palauttaminen olisi kuitenkin kieltämättä kiinnostava ajatus. Joku raitiolinja voisi mennä vaikkapa Aleksilta suoraan Kalevankadulle, josta Eerikinkadulle ja edelleen Marian sairaalalle sekä mahdollisesti siitä eteenpäin.

Tokihan Kampin uusi rata ajaa pitkälti samaa asiaa ja taitaisi Eerikinkatu olla nykyratikoille liian kapea, tosiaankin. Mutta kiinnostavaa ajatusleikkiä olisi Helsingin vanhojen raitiotieyhteyksien palauttaminen.

Entäs Koskelan pääty?

Kokonaan korvaava vaihtoehto menisi käytännössä Kumpulan kampuksen kautta Koskelaan, jossa silmukka. Hamassa tulevaisuudessa edelleen Käpylän kautta Oulunkylään Veräjälaaksoon Jokeriyhteyttä varten ja 65A:n Oulunkylän päädyn korvaamaan.
Mites kuusvitosen yksi tärkeimpiä osuuksia eli Kätilöopiston lenkki?
 
Jos Jätkäsaareen rakennetaan ratikkakiskot Ruoholahdenkatua pitkin, niin pystyisikö tästä reitistä saada yhteys Mechelinkadulle? Mechelinkadulta voisi kääntyä sitten Hietaniemenkadulle ja päättäri voisi tulla jonnekin mahdollisesti rakennettavan kylpylän luo. Lapinlahdenkatu on ongelmallisen ahdas.

Mielestäni mahdolliselle kylpylähotellille olisi hyvä saada toimivat joukkoliikenneyhteydet ja olisihan kesäisin melko paljon menijöitä Hietaniemen rannallekin.
 
Mechelininkadun eteläpään uusiminen on jo lähitulevaisuuden juttu. Yhdistää Kampin uuden radan, kutosen ja kasin. Jätkän pääasiallinen liikennesolmu.
 
Jos Jätkäsaareen rakennetaan ratikkakiskot Ruoholahdenkatua pitkin, niin pystyisikö tästä reitistä saada yhteys Mechelinkadulle? Mechelinkadulta voisi kääntyä sitten Hietaniemenkadulle ja päättäri voisi tulla jonnekin mahdollisesti rakennettavan kylpylän luo. Lapinlahdenkatu on ongelmallisen ahdas.

Mielestäni mahdolliselle kylpylähotellille olisi hyvä saada toimivat joukkoliikenneyhteydet ja olisihan kesäisin melko paljon menijöitä Hietaniemen rannallekin.
Epäilen ettei tuolla ole ratikalle tarvittavia matkustajamääriä ainakaan ympäri vuoden, mutta luontevin reitti keskustasta olisi kai Arkadiankatu - Mechenlininkatu - Eteläinen Hesperiankatu.
 
Takaisin
Ylös