Kirkkonummen ja Keravan YTV-liikenne

Miska sanoi:
Kerta- ja arvoliput tulevat käyttöön vasta myöhemmin, mahdollisesti vuoden 2009 alusta, jolloin Kerava ja Kirkkonummi varsinaisesti liittyisivät YTV:n jäseniksi.
Aamun Hesari kertoo hyvänä uutisena, että YTV:n kerta- ja arvoliput olisivat tulossa käyttöön Keravan ja Helsingin välisessä juna- ja bussiliikenteessä vuoden kuluttua syksyllä. :)

Toivottavasti tällöin syysaikatauluja jaettaessa kaupunki muistaa jakaa asukkailleen myös informaatiota siitä, että jatkossa matkan asemalle voi aloittaa jo kotioven läheltä menevällä bussilla ilman, että välissä joutuu ostamaan uutta lippua.
 
Junaliikenne Keravalta Nikkilään ja linja 738

Kysyin Lähilinjojen Eero Huttuselta 738-linjasta, että voisiko se poiketa asemalle. Vastauksena oli, että linjan on tarkoitus olla nopea yhteys Helsingin ja Kalevan välillä, mutta aamupäivällä Helsingin suunnasta asialla ei ole väliä ja vuorot voisi jatkossa ajaa aseman kautta.

VR:lle laitoin palautetta siitä, että voisivatko Keravan K-junista jotkut lähdöt jatkaa Nikkilään ja pysähtyä matkan varrella esimerkiksi Ahjossa, Vanikossa ja Talmassa.

Carola Björklöf kertoi, että tällä hetkellä ei ole konkreettisia suunnitelmia junaliikenteen aloittamiseksi tällä sähköistetyllä rataosalla. RHK tekee Sipoon kanssa alueen maankäytöstä suunnitelmaa, joka valmistuu loppusyksystä. Tämän jälkeen asiasta on enemmän tietoa.

Tällä hetkellä henkilöliikenteen aloittamista jarruttavat monet asiat. Rataosuudelta puuttuu henkilöliikenteen vaatimat turvajärjestelyt. Siltä pitäisi poistaa tasoristeyksiä, lisätä turvalaitteita ja rakentaa laitureita. Nykyisin radalla kulkee yksi tavarajuna kerrallaan. Peikkoina kummittelevat kannattavuus, junaliikenteen tuomat heikennykset busseihin, öljyjunaliikenteen vaikeutuminen sekä kalustoasiat. Liikenteen ulottaminen Nikkilään vaatisi 2-5 lisäyksikköä liikenteeseen.
 
Kerava valmis YTV-alueen joukkoliikenteeseen

Kerava valmis YTV-alueen joukkoliikenteeseen

Keravan kaupunginhallitus päätti yksimielisesti esittää, että kaupunginvaltuusto hyväksyy sopimuksen YTV:n Keravalle tarjoamista palveluista vuosina 2006-2008. Sopimuksen mukaan Keravalla otetaan käyttöön YTV-alueella noudatettava taksa- ja lippujärjestelmä vaiheittain vuoden 2006 alusta lähtien. Seudullisten lippujen kelpoisuutta laajennetaan vaiheittain siten, että Kerava kuuluu kolmanteen vyöhykkeeseen. Keravalla on käytössä yhden, kahden ja kolmen vyöhykkeen kausiliput. Lippujärjestelmää muutetaan vaiheittain täysin Helsingin seudun matkakorttiin perustuvaksi. Myös arvo- ja kertaliput otetaan käyttöön niin pian kuin se teknisesti ja ilman kohtuutt0mia kustannuksia on mahdollista.

"Keravan kaupunki on määrätietoisesti kehittänyt alueensa joukkoliikennepalveluja. Aiemmista yhteistyösopimuksista YTV:n, VR:n, HKL:n sekä eri bussiyhtiöiden kanssa on saatu hyviä kokemuksia. Jo tällä hetkellä käytössä oleva Kerava-lippu on osoitus eri osapuolten halusta ja kyvystä tehdä yhteistyötä joukkoliikenteen kehittämiseksi", toteaa Keravan kaupunginjohtaja Rolf Paqvalin.

"Lipun käyttäjämäärät ovat jatkuvassa kasvussa, ja matkustajien palaute on ollut myönteistä. Yhteistyön laajentaminen siten, että Keravan alue muodostaa osan YTV:n kolmannesta vyöhykkeestä palvelee seudun yhdyskuntarakenteen kehittymistä ja asukkaiden matkustustarpeita", Paqvalin jatkaa.

Seutulipun laajentaminen Keravalle ja ns. kolmannen vyöhykkeen perustaminen YTV:n joukkoliikennejärjestelmään ovat luontevaa seurausta pääkaupunkiseudun laajenemisesta. Toimiva lippujärjestelmä parantaa niin Keravan kuin koko alueenkin asemaa. Joukkoliikenteen käyttöasteen nostaminen sisältyy Liikenne- ja viestintäministeriön tulevaisuuden strategiaan. Tätä kautta voidaan vähentää myös ympäristöhaittoja ja saavuttaa välillisiä kustannushyötyjä.

Seutulipun laajentamisen nettokustannukset ovat Keravalle noin 600 000 euroa. Kaupunki tukee arviolta noin 800 000 eurolla seutulippujärjestelmää, mutta halpojen lippujen käyttö pienentää keravalaisten matkavähennyksiä, jolloin kaupungin on arvioitu saavan 200 000 euroa enemmän verotuloja.

Lisätietoja: kaupunginjohtaja Rolf Paqvalin, p. (09) 2949 2310.

Keravan kaupunki
PL 123, Kauppakaari 11
04201 Kerava
www.kerava.fi
 
Linja-autoliitto vastustaa Kirkkonummen YTV-liittymistä

Linja-autoliitto varoittaa Kirkkonummen kuntaa kustannusten noususta, jos se liittyy YTV:n joukkoliikennejärjestelmään. Linja-autoliiton mukaan kunta joutuisi maksamaan joukkoliikenteestä vuodessa jopa 15-kertaisesti nykyiseen verrattuna. Liitto myöntää, että kysymyksessä ovat myös liiton jäsenyritysten (Wikström, Pohjolan Liikenne) edut.

Kerrankin, kun Kirkkonummelle olisi tarjolla aito parannus joukkoliikenteeseen, yrittää linja-autoliitto epätoivoissaan turvata Wikströmin bussien aseman. Voin kertoa, että asuin Kirkkonummella vähän aikaa ja siellä bussiliikenne oli sen verran huonoa, että suurin osa pääkaupunkiseudulla töissä käyvistä ajoi autolla ruuhkaista Länsiväylää. Bussit kulkivat kunnan tuella tyhjillään tai muutama koululainen kyydissään. Pysäkeitä oli harvassa ja kävelyreitit puuttuivat. Yhteydet Kirkkonummen ja Veikkolan välillä mitättömät ja synkronointi junien kanssa olematonta.

YTV-toiminnalla voitaisiin saada nykyistä paremmat linjat, pysäkeille aikataulut ja linjanumerot (aivan perusasia jos halutaan matkustajia!) ja pääkaupunkiseudun kanssa yhteensopivan lippujärjestelmän, jossa bussit ja junat täydentäisivät toisiaan. Ei ole aikaa käydä viivytystaistelua, joukkoliikennettä täytyy alkaa elvyttää jo nyt, kyllä Kirkkonummen oma firma Wikström pärjää jos osaa tarjota kilpailukykyisiä palveluja.
 
Re: Linja-autoliitto vastustaa Kirkkonummen YTV-liittymistä

kemkim sanoi:
Linja-autoliitto varoittaa Kirkkonummen kuntaa kustannusten noususta, jos se liittyy YTV:n joukkoliikennejärjestelmään. Linja-autoliiton mukaan kunta joutuisi maksamaan joukkoliikenteestä vuodessa jopa 15-kertaisesti nykyiseen verrattuna. Liitto myöntää, että kysymyksessä ovat myös liiton jäsenyritysten (Wikström, Pohjolan Liikenne) edut.

Kerrankin, kun Kirkkonummelle olisi tarjolla aito parannus joukkoliikenteeseen, yrittää linja-autoliitto epätoivoissaan turvata Wikströmin bussien aseman. Voin kertoa, että asuin Kirkkonummella vähän aikaa ja siellä bussiliikenne oli sen verran huonoa, että suurin osa pääkaupunkiseudulla töissä käyvistä ajoi autolla ruuhkaista Länsiväylää. Bussit kulkivat kunnan tuella tyhjillään tai muutama koululainen kyydissään. Pysäkeitä oli harvassa ja kävelyreitit puuttuivat. Yhteydet Kirkkonummen ja Veikkolan välillä mitättömät ja synkronointi junien kanssa olematonta.
Jos olet kirkkonummelainen itse niin tartu sitä kunnallispolitikkoa jota olet äänestänyt hihasta ja valista häntä Linja-autoliiton "propagandasta".

Muistan kun olin 80-luvulla opiskelija ja julkisen liikenteen suurkuluttaja, niin Espoo jarrutti "taloussyihin vedoten" seutulipun käyttöönottoa viimeiseen asti. En voinut valitettavasti vaikuttaa asiaan edes kunnanvaltuutettuni kautta koska en ollut siihen aikaan kirjoilla Espoossa vaan Kauniaisissa, mutta silti sattuneista syistä kokonaan riippuvainen Espoon julkisesta liikenteestä. Kerta- ja sarjaliput olivat siihen aikaan opiskelijan kukkarolle sietämättömän kalliit. :evil:

t. Rainer
 
Tietoa saapunut Keravan hinnoista ja busseista

Valtuusto hyväksyi Keravan ja YTV:n joukkoliikennesopimuksen. Sopimus astuu voimaan 1.3.2006. Sen myötä Keravalla otetaan käyttöön YTV:n matkakorttijärjestelmä. Kaupunki subventoi järjestelmän mukaisia lippuja Keravan asukkaille. Arvioitu kustannus ensi vuonna on noin 800 000 euroa. Tosin viime hetkellä ennen sopimuksen allekirjoittamista yksi sopimuskumppaneista, VR, on aloittanut iltalypsyn, joka onnistuessaan maksaa Keravan kaupungille vielä 200 000 euroa lisää vuositasolla. Ministeriö tiettävästi painostaa VR:ää sopimukseen ilman iltalypsyä.

Seutulipuissa on kolme vyöhykelippua
  • yksi vyöhyke - Keravan sisäinen 40,10 €/kk
  • kaksi vyöhykettä - esim. Kerava-Vantaa 79,30 €/kk
  • kolme vyöhykettä - esim. Kerava-Helsinki/Espoo/Kirkkonummi 110,60 €/kk
Sama lippu kelpaa YTV-alueella myös busseissa. Keravan sisäinen bussiliikenne tulee sekin YTV:n järjestettäväksi. Nykyinen bussiliikennepalvelu jatkuu ensi vuoden ja vuoden 2007 alusta siirrytään YTV:n järjestämään ostoliikenteeseen.

Sitä ennen kaupunginhallitus ja -valtuusto saavat käsiteltäväkseen Keravaa koskevan linjastosuunnitelman, joka on YTV:n kanssa yhteistyössä laadittu bussiliikenteen tavoitetasoa ja linjastoa koskeva aika kunnianhimoinen paperi. Raportissa esitetään hienoja suunnitelmia siitä, miten erityisesti Ahjon ja Jaakkolan bussiliikennepalveluja kehitettäisiin. Esityksiä voidaan kuitenkin joutua vielä jokunen vuosi odottelemaan, sillä lautakunnan hyväksymien palvelutasotavoitteiden toteuttamisen kustannukset lisäisivät bussiliikennekuluja noin 240 000 eurolla vuodessa. Hienoja tavoitteita kyllä!
 
Re: Tietoa saapunut Keravan hinnoista ja busseista

kemkim sanoi:
Arvioitu kustannus ensi vuonna on noin 800 000 euroa.
Asukasta kohden tekee 25,40 €. Jyväskylän kaupunki satsaa tänä vuonna 1,8 M€, ja se taas tekee n. 21,30 € asukasta kohden. Kateeksi käy. Keravalla saadaan aikaiseksi kelvollista joukkoliikennettä, kun taas Jyväskylässä ajetaan romukalustolla, jolla ei todellakaan houkutella asukkaita joukkoliikenteen käyttäjiksi.

kemkim sanoi:
Nykyinen bussiliikennepalvelu jatkuu ensi vuoden ja vuoden 2007 alusta siirrytään YTV:n järjestämään ostoliikenteeseen.
Voimme pian sanoa hyvää yötä Porvoon Liikenteen apunimelle, aivan kuten saman konsernin pääkaupunkiseudun tytäryhtiölle vuonna 2001.

Piirka
 
Re: Tietoa saapunut Keravan hinnoista ja busseista

kemkim sanoi:
Seutulipuissa on kolme vyöhykelippua
  • yksi vyöhyke - Keravan sisäinen 40,10 €/kk
  • kaksi vyöhykettä - esim. Kerava-Vantaa 79,30 €/kk
  • kolme vyöhykettä - esim. Kerava-Helsinki/Espoo/Kirkkonummi 110,60 €/kk
Yksi asia mikä olisi kiinnostava tietää, että millä aikataululla aiotaan kaikki matkakortttien lukulaitteet muuttaa että ne hyväksyvät 3 vyöhykettä? Aikaa on 4.5 kuukautta.

t. Rainer
 
Re: Tietoa saapunut Keravan hinnoista ja busseista

R.Silfverberg sanoi:
Yksi asia mikä olisi kiinnostava tietää, että millä aikataululla aiotaan kaikki matkakortttien lukulaitteet muuttaa että ne hyväksyvät 3 vyöhykettä? Aikaa on 4.5 kuukautta.
Matkakorttien ohjelmistot päivitetään maaliskuun alkuun mennessä hyväksymään pelkät kausiliput Keravalle ja Kirkkonummelle matkustaville. Tämä softaus ei liene iso homma vaikka joulun pyhinä. Teknisesti kyseessä on vain kahden ylimääräisen vyöhykkeen lisääminen, eli nykyisten HEL, ESP, VAN lisäksi tulisi KER ja KIR. Syyskuun alusta alkaa kertalippujen myynti matkakorttijärjestelmässä ja siihen mennessä pitäisi saada isompi muutos aikaan.

On mielenkiintoista nähdä, miten toimitaan, kun nykyisenmallisten matkakorttien valmistus on loppunut, tehdäänkö enää isoja muutoksia nykyiseen korttirulettiin.
 
Re: Linja-autoliitto vastustaa Kirkkonummen YTV-liittymistä

kemkim sanoi:
Linja-autoliitto varoittaa Kirkkonummen kuntaa kustannusten noususta, jos se liittyy YTV:n joukkoliikennejärjestelmään.
Oikeassa ovat.. mut kuka laskisi yhteiskunnallistaloudelliset kokonaiskustannukset? Että, mitä maksaa kun jengi ajaa omalla korollallaan bussin sijaan..

Lähes päivittäin Pohjiksen palveluita käyttävänä (osin myös Vainion, kunhan sattuu kohdalle) jään kyllä miettimään, että olisiko kuitenkin PL:llekin lihavampi leipä seutulippujärjestelmässä. Vakiotulo minimipanostuksella.. bussit ajaa kuitenkin Veikkolan kautta.

kemkim sanoi:
YTV-toiminnalla voitaisiin saada nykyistä paremmat linjat, pysäkeille aikataulut ja linjanumerot (aivan perusasia jos halutaan matkustajia!) ja pääkaupunkiseudun kanssa yhteensopivan lippujärjestelmän, jossa bussit ja junat täydentäisivät toisiaan. Ei ole aikaa käydä viivytystaistelua, joukkoliikennettä täytyy alkaa elvyttää jo nyt, kyllä Kirkkonummen oma firma Wikström pärjää jos osaa tarjota kilpailukykyisiä palveluja.
Miten asian paremmin sanoisi? Tosin Kirkkonummen eteläpää on oma maailmansa. Veikkolahan olisi järkevää liittää heti Espooseen ja sitä kautta saada kunnolliset palvelut, myös joukkoliikenteessä. Mutta Kirkkonummen poliittinen lannanhajuinen johtotroikka torppaa moiset muutokset.

Esimerkiksi: Veikkolasta ei ole MITÄÄN yhteyttä Kirkkonummen keskustaan koulupäivien ulkopuolella. Koulupäivinä Wikström kyllä ajaa.. nopeammin olisi tosin perillä kun menisi Espoon kautta..

Eli täällähän voidaan tätä asiaa jauhaa loputtomiin, mutta asiat eivät muutu ellei hallintouudistus (kuntaliitos) etene.. Ei edes YTV:n toimesta tule tapahtumaan liikahdusta, luulisin..
 
Uusia linjoja tulossa

Keravalla hiljaisen ajan liikenne paranee, mutta Keravan kaupungin mielestä kerran tunnissa ajavat linjat ovat tavoitteiden mukaisia. Uutena linjana tulee Keravan keskustasta Ahjon ja Sorsakorven kautta Korson asemalle ja lentoasemalle ajava bussilinja. Tämä parantaa työpaikka- ja matkustusyhteyksiä lentoasemalle ja tarjoaa yhteyden lentoaseman pikavuoroihin.

Lähde: http://www.ytv.fi/dynasty/kokous/200654-5.HTM
 
Vyöhykkeet ja lippujen hinnat

Radanvarsitiellä olevalta Tuijantien pysäkiltä tiistaina 31.01.2006 siirretty Vantaan maksualuemerkit aikaisemalle eli Satakielenaukion pysäkille :?
Vielä toistaiseksi 873:n kuskit noudattavat vanhaa käytäntöä ja hyväksyy Vantaan sisäiset ja seutuliput Tuijantien pysäkille asti :idea:. Uusi käytäntö tulee todennäköisesti voimaan 01.03.2006. Lisäksi Keravan suunnasta Lähilinjat on hyväksynyt Keravan liput stainerkoulun pysäkille asti. Ne vantaalaiset jotka tulevat Tuijantieltä tulee ilahtumaan kun huomaavat että Tuijantieltä tuleville ei myydäkkään Vantaan sisäisiä lippuja vaan 2:n tai 3:n vyöhykkeen seutulippuja ja nykyiset Vantaan sisäiset arvo- ja kausiliput eivät kelpaakkaan kyseiseltä pysäkiltä :cry: .

Nykyään Keravalta maksaa bussilla Keravan asemalta Korsoon 2,60 (6 km mukaan) ja Keravan asemalta Peijaksen sairaalaan 3,10. Mutta kun YTV lippujärjestelmä etenee kerta- ja arvolippuihin syksyllä niin nouseeko kyseisten lippujen hinnat 3,60:n :twisted:
p.s. Maksuvyöhykkeistä ja lippujen hinnoista syntyvät valitukset on syytä suunnata YTV:n
 
Re: Vyöhykkeet ja lippujen hinnat

Resiina sanoi:
Nykyään Keravalta maksaa bussilla Keravan asemalta Korsoon 2,60 (6 km mukaan) ja Keravan asemalta Peijaksen sairaalaan 3,10. Mutta kun YTV lippujärjestelmä etenee kerta- ja arvolippuihin syksyllä niin nouseeko kyseisten lippujen hinnat 3,60:n :twisted:
p.s. Maksuvyöhykkeistä ja lippujen hinnoista syntyvät valitukset on syytä suunnata YTV:n
Pääseekö Keravan asemalta todella 6 km taksalla Korsoon asti? Keravan asema - Korson asema -väli on Lähilinjojen ilmoittamien tietojen mukaan linjalla 873(B) 9,02 km ja linjalla 873N 8,99 km. Peijakseen matkaa on 11,55 km, joten sen kyllä pääsee 12 km taksalla hintaan 3,10 €.

Tokihan näillä molemmilla väleillä matkalipun hinta nousee matkustettaessa kertalipulla, mutta vastaavasti tarjolle tulee monien matkustajien kannalta aikaisempaa fiksumpia arvo- ja kausilippuja, joista myös erityisryhmäläiset saavat alennuksia. Eiköhän tilanne kuitenkin ole se, että valtaosalla keravalaisista joukkoliikenteen käyttäjistä lipun hinta ei ainakaan nouse, ennemminkin laskee, ja samalla rahalla saa käyttöoikeuden kaikkeen valitun vyöhykkeen YTV-liikenteeseen. Vastaisuudessa esimerkiksi keravalainen, Peijaksessa työssä käyvä henkilö voi samalla lipulla matkustaa työmatkojaan sekä junalla että bussilla.
 
Kerava-Korso

Hinta määräytyy suoran mukaan ei linjan mukaan, linnuntietä keravan asemalta korson asemalle on noin 6 km ja olen varma että kyseinen väli maksaa 2,60 koska olen ajanut koko viikon kyseistä linjaa(Ratin ja penkin välissä) :lol:
 
Re: Kerava-Korso

Resiina sanoi:
Hinta määräytyy suoran mukaan ei linjan mukaan, linnuntietä keravan asemalta korson asemalle on noin 6 km ja olen varma että kyseinen väli maksaa 2,60 koska olen ajanut koko viikon kyseistä linjaa(Ratin ja penkin välissä) :lol:
Selvä. Nyt näyttää olevan niin, että Porvoon Liikenne/Lähilinjat ei ole pyynnöistä huolimatta toimittanut Matkahuoltoon tietoa todellisista kilometreistä poikkeavasta taksastaan. Tästä syystä Matkahuolloissa lippuja myydään 9 tai jopa 12 kilometrin taksalla.
 
Takaisin
Ylös