Kirkkonummen ja Keravan YTV-liikenne

Tietääkö kukaan mikä tuo tilanne nyt on Kirkkonummen kanssa? Joku oli kirjoittanut YTV-Wikiin, että myös Kirkkonummi liittyisi maaliskuun alusta YTV:n piiriin. Aika hiljaista taitaa tosin olla...
 
Kirkkonummi tullee myöhemmin

alboman sanoi:
Tietääkö kukaan mikä tuo tilanne nyt on Kirkkonummen kanssa? Joku oli kirjoittanut YTV-Wikiin, että myös Kirkkonummi liittyisi maaliskuun alusta YTV:n piiriin. Aika hiljaista taitaa tosin olla...
YTV kertoi tiedotteessaan, että Kirkkonummi liittyy myöhemmin tänä vuonna, arviolta syksyllä. En tiedä mikä Kirkkonummella kestää, olisiko joko budjettiongelmia tai sen selvittämistä, miten paikallisen Wikströmin käy kilpailutuksen edessä?
 
Vihdoin parannusta

Resiina sanoi:
Soparin 5-linjalla on nykyään 2 autoa ruuhka-aikana
Wow. Oli jo aikakin, kun itse asustelin Keravalla viime vuoden lopulla niin ruuhka-aikaan pikkubussit olivat tupaten täynnä, ja tarkoitan todellakin että siellä oli kuin Tokion ruuhkametrossa olisi ollut.
 
Linjat 833 845 850 ja 853

Kun keskiviikkona 01.03.2006 alkaa YTV:n kausilippujen käyttö Keravalla niin ne ei kelpaakaan seuraavilla linjoilla:
833 Kerava-Hyrylä-Riihikallio
845 Kerava-Järvempää
850 Kerava-Nikkilä
853 Kerava-Nikkilä-Sköldvik
ei edes keravan sisäisenä matkana.
hmm... outoa vai eikös olekin :?:

Kolmannen vyöhykkeen seutulippujen myynti alkaa 01.03.2006 klo 14 Keravan kaupungin kirjaston aulassa (arkisin 14-19)
 
Re: Linjat 833 845 850 ja 853

Resiina sanoi:
Kun keskiviikkona 01.03.2006 alkaa YTV:n kausilippujen käyttö Keravalla niin ne ei kelpaakaan seuraavilla linjoilla:
833 Kerava-Hyrylä-Riihikallio
845 Kerava-Järvempää
850 Kerava-Nikkilä
853 Kerava-Nikkilä-Sköldvik
ei edes keravan sisäisenä matkana.
hmm... outoa vai eikös olekin :?:
Kerava-lippu kävi näillä kaikilla linjoilla. Samalla poistunee myös mahdollisuus matkustaa Hyrylän ja Keravan välillä bussilla kuukausilipulla. Tämä matkakorttiin siirtyminen on siis tältä osin huononnus. Miten voidaan olettaa, että matkustaja tietää millä bussilla saa mennä ja millä ei saa? Olisivat nyt voineet ottaa nämä kyseiset linjat vaikka U-liikenteeksi.
 
Re: Linjat 833 845 850 ja 853

kemkim sanoi:
Miten voidaan olettaa, että matkustaja tietää millä bussilla saa mennä ja millä ei saa?
Tariffitunnuksesta. Ihan vastaava tilannehan on ollut jo parikymmentä vuotta nykyisten YTV-kuntien alueelle tulevilla numeroiduilla kaukolinjoilla, jotka eivät ole U-linjoja (esim. 637 tai nyt YTV-linjaksi muuttuva 738).
 
Re: Linjat 833 845 850 ja 853

Resiina sanoi:
Kun keskiviikkona 01.03.2006 alkaa YTV:n kausilippujen käyttö Keravalla niin ne ei kelpaakaan seuraavilla linjoilla:
833 Kerava-Hyrylä-Riihikallio
845 Kerava-Järvempää
850 Kerava-Nikkilä
853 Kerava-Nikkilä-Sköldvik
ei edes keravan sisäisenä matkana.
hmm... outoa vai eikös olekin :?:...
Näin puusta katsoen tuo tuntuu älyttömältä touhulta! :shock:

845 ja 853 nyt ovat kerran-pari päivässä kulkevia työmatkalinjoja, joilla keravalaisia kuskataan muualle duuniin (Jäken Metsolle ja Kilpilahden "Nesteelle"), mutta 833:lla luulisi olevan oma kysyntänsä Keravan sisäisenä Keskusta-Kilta-yhteytenä.

Kaikkein eniten huokailuttaa tuo 850. Sehän on osa perustarjontaa Keravan keskustan ja Ahjon välillä ja terveyskeskuksen päälläkin on varmasti keravalaisia käyttäjiä!
Keskustan ja Ahjon välillä sillä on tietysti jonkin verran reitillistä ja aikataulullista päällekkäisyyttä 738:n kanssa. Siitäkin voidaan puhua vasta sitten, kun 738 rupeaa ajamaan aseman kautta (mikä käsittääkseni ei toteudu vielä 1.3.2006 alkaen), keskipäivän aikaan ei sittenkään.

kemkimin tapaan olisin minäkin toivonut jonkinlaista "U-järjestelyä" edes ylimenokaudeksi. :(
 
Ote Helsingin Sanomista Lauantaina 11.03.06

Helsingin Sanomat sanoi:
Kirkkonummi haluaa mukaan YTV:n joukkoliikennejärjestelmään ensi syksynä. Tilannetta kuitenkin mutkistaa paikallisen bussiliikenteen kielteinen kanta. Liikennöitsijä perustelee kantaansa YTV:n lippujärjestelmällä, joka ei sovi yhteen nyt käytössä olevien lipputuotteiden kanssa. Linja-autoihin ei myöskään haluta YTV:n lippujen edellyttämiä laitteita lisäkustannusten vuoksi. Kunnanjohtaja Tarmo Aarnio sanoo, että Kirkkonummi menee mukaan seutuliikenteen yhteistyöhön tavalla tai toisella. "Jos bussiliikennettä ei saada mukaan, otetaan YTV:n seutulippu käyttöön junissa." Kirkkonummen teknisten töiden lautakunta käsittelee yhteistyön edellytyksiä tämän kuun aikana. Sen jälkeen asiaa pohtii kunnanvaltuusto.

Kirkkonummi ja linja-autoyhtiö M. V. Wikström ovat neuvotelleet liittymisen vaihtoehdoista. Neuvotteluissa on punnittu kahta mahdollisuutta.

Liikennöitsijä ei ole lämmennyt kummallekaan vaihtoehdolle. M. V. Wikström ajaa bussilinjoja lääninhallituksen myöntämällä liikennöintiluvalla. Käytännössä se takaa yksinoikeuden sovituille linjoille.

Yhtiö hallitsee noin 90:ä prosenttia Kirkkonummen bussilinjoista.
Myös allekirjoittanut on käyttänyt satunnaisesti M.V.Wikströmin palveluja todeten ne täysin ala-arvoisiksi. Kalusto on mitä on, eli suurimassa osassa lukee vielä Wiima keulassa, kaiken lisäksi yhtiö on numeroinut reittinsä Kirkkonummelta Helsinkiin (vaikka kyseessä on normaalit kaukoliikenteen vakiovuorot) ja perustanut oman matkakorttijärjestelmänsä joka perustuu etäluettaviin kortteihin. Toki Matkahuollonkin kortit käyvät mutta sillä matkustavaa kyllä katsotaan kieroon. Kaiken lisäksi firma on Matkahuolto-asiamiehenä Kirkkonummella ja tästä asiamiestoimipaikasta ei ilman mulkaisua muita tietoja saa kuin ko. firman aikataulut ja liput. On jo korkea aika, että Kirkkonummellekin tulee bussiliikenteen kilpailutus...ei voi olla perusteltua, että yksi firma hoitaa koko ison kunnan liikenteen. Ja on ällöä, että firman aputoimini on "Kirkkonummen Liikenne". Kyllä nyt saavat Wikströmit jo luvan jäädä varikolle!
 
konnaripoika sanoi:
Myös allekirjoittanut on käyttänyt satunnaisesti M.V.Wikströmin palveluja todeten ne täysin ala-arvoisiksi. Kalusto on mitä on, eli suurimassa osassa lukee vielä Wiima keulassa...
Pitäisikö Kirkkonummellekin ajaa Ikaruksilla ja Tanskandoggeilla, vai mitä oikein halutaan? Kyllähän MVW:n pitkät sarjat sentään hoidetaan Carrus Vega- tai Kiitokori OmniStar -pohjaisella kalustolla. Ottaen huomioon muun Uudenmaan vastaavan vakiovuorokaluston MVW:n autoissa on kyllä kaikista vähiten moittimista. Tosin Pohjolalla on autotilanne myös sangen tyydyttävä.
 
Keravan linjat YTV:n sivuilla

Keravan linjat 738 ja 633 ovat näköjään ilmestyneet YTV:n seutulinjasivulle. 633:lla on toisena päänä edelleen Vallinoja, eli sivu on vain siirretty U-linjat -kohdasta YTV:n omaan linjaluetteloon. 738:lla ei ole X-lähtöjä mainittu, eikä niitä löydy muualta kuin Reittioppaasta ja Matka.fi:stä. X-lähtö on siis sellainen seutulinja, "pikavuoro" jolla ensimmäinen poistumispysäkki on vasta lähellä päätepistettä moottoritien jälkeen. Näitä X-lähtöjä on muutama ruuhka-aikaan. Linjaoppaassa Keravan linjat eivät ole vielä täysin, kartassa eivät näy ja Keravan pysäkkiaikatauluja ei ole. Tämä on kyllä vähän paha puute, kun näitä Keravan linjoja ei enää Matkahuollon sivuillakaan näy.
 
Oikeasti noita X-lähtöjä ovat kaikki 738:n lähdöt eikä niitä ole edes merkitty X-kirjaimella, tuulilasilla on vain paperilappu kertomassa otto- tai jättörajoituksesta. Asia kerrotaan myös Lähilinjojen omilla webbisivuilla.
 
Lähilinjojen Keravan linjoilla 633 ,738 ja 873 myydään kaikkia YTV-alueen lippuja. Tosin linjalla 738 on Helsingistä lähtiessä ikkunassa kyltti "ensimmäinen poistumispysäkki Keinukallio" ja Lähilinjojen kotisivuilla 738 aikataulussa lukee näin "Helsingistä Keravalle matkustaessa ensimmäinen poistumispysäkki on Keinukallio. Keravalta Helsinkiin saavuttaessa ei kuljeteta Helsingin sisäisiä matkustajia."
Näillä kolmella linjalla käytetään matkakortin seutuliikennetunnusta ja linjoilla 643 ja 874 käytetään U-tariffitunnusta. Viime viikolla yhtenäistettiin matkalippujen ikärajat linjoilla 633, 738 ja 873 YTV:n kanssa.
Ensimmäisellä viikolla Vantaalta tuli paljon matkustajia tavallisella seutulipulla, ja sitten kun he lähtivät takaisin niin heidän lippunsa eivät käyneetkään, vielä tällä viikolla on ollut matkustajia jotka ovat yrittäneet joko Vantaan sisäisellä tai seutulipulla Keravalta. Keravan seutulippu (lähiseutulippu) piippaa samalla tavoin kuin tavallinen seutulippu joten kun matkustaja tulee Vantaan puolelta niin kuljettaja ei voi äänen perusteella päätellä mikä lippu asiakkaalla on.
 
kuukanko sanoi:
Oikeasti noita X-lähtöjä ovat kaikki 738:n lähdöt eikä niitä ole edes merkitty X-kirjaimella.
Kylläpä vain näyttää olevan osa lähdöistä X:llä ja osa ilman. Tämän näkee esim. hakemalla Reittioppaasta reitin Terästie-Rautatientori tai katsomalla suoraan YTV:n aikataulusivuilta. Mikä on siis asian oikea laita?
 
kemkim sanoi:
kuukanko sanoi:
Oikeasti noita X-lähtöjä ovat kaikki 738:n lähdöt eikä niitä ole edes merkitty X-kirjaimella.
Kylläpä vain näyttää olevan osa lähdöistä X:llä ja osa ilman. Tämän näkee esim. hakemalla Reittioppaasta reitin Terästie-Rautatientori tai katsomalla suoraan YTV:n aikataulusivuilta. Mikä on siis asian oikea laita?
Tuo asia on päivittynyt kevään mittaan useaankin otteeseen.
YTV:n mukaan X-lähtöjä on siis vain muutama (hetki sitten niitä oli 5 kpl...) ja nekin toistaiseksi vain Helsingistä ulos mentäessä. Liikenteenharjoittajan omilla kotisivuilla asia esitetään täysin eri tavalla ja se tieto on YTV:n mukaan väärää tietoa.
 
Takaisin
Ylös