Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Loput jäävät selittämättä.
Espoon kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantaina kokouksessaan länsimetron Kivenlahteen ulottuvan kakkosvaiheen tarkennetun hankesuunnitelman. Samalla valtuusto päätti myös nostaa omavelkaisen lainatakauksensa Länsimetro oy:lle enintään 1 032 miljoonaan euroon.
Vuonna 2014 valtuusto päätti lainatakauksesta enintään 560 miljoonan euroon asti. Metron toisen vaiheen nousseiden kustannusten vuoksi lainakattoa piti kuitenkin nostaa.
Nyt hyväksytyn hankesuunnitelman mukaan metron luovutus operaattorille eli Helsingin kaupungin liikennelaitokselle (HKL) tapahtuisi vuoden 2023 aikana. Tarkennettu kustannusarvio metrojatkeen rakentamiskustannuksista on 1,159 miljardia euroa.
Alkuperäisessä, vuonna 2012 hyväksytyssä hankesuunnitelmassa Kivenlahden metron hinnaksi oli nykyhintataso huomioon ottaen arvioitu 801 miljoonaa euroa ja valmistumisajankohdaksi vuosi 2020.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005610304.html
Kun näyttää siltä, ettei 2,5 minuutin vuoroväli ole toteutuskelpoinen Matinkylään asti, mahtaako tilanne olla sama aikanaan Kivenlahden suhteen? Mahtaako tästä aiheutua ongelmia joskus tulevaisuudessa, vai pitäisikö kapasiteetin riittää mahdolliseen automatisointiin asti?
Oliko niin, että Tapiolaa lännemmäs ei nyt olla rakentamassa muuta kääntöraidetta kuin Kivenlahti?
Toinen asia, mitä olen miettinyt, on se, riittääkö nykyinen kalusto vai onko metroja tulossa Kivenlahden metroa varten lisää? Vuoden aikana muistelen kuitenkin nähneeni ainakin kaksi ilmoitusta kalustopulan aiheuttamista vuoroperuutuksista (tosin 302 ja 303 eivät varmaan ole yhäkään käyttökunnossa ja tietysti on olemassa mahdollisuus kunnostaa 103-106). En ole mistään löytänyt tuohon vastausta.
Jos samaa tilaisuutta on uskominen, ei riitä, vaan lisää pitää tilata. Samalla kuulemma voidaan tilata korvaavat junat M100- ja M200-sarjoille (toinen on vanha ja toinen huono).
Joo, en ymmärrä miksi pitää koeajaa 2 vuotta? Espoonlahden kauppakeskus-problematiikan ymmärrän mutta sillekin ongelmalle on keinot hanskata.Hesarissa on vaihteeksi juttua Kivenlahden metron nykytilanteesta ja rakentamisen etenemisestä. Valmiusaste on nyt noin 80% ja rakentamisen pitäisi valmistua ensi kesän jälkeen. Sen jälkeen alkavat jo koeajot, joille onkin varattu paljon aikaa, kun liikenteen pitäisi alkaa joskus vuonna 2023.
Joo, en ymmärrä miksi pitää koeajaa 2 vuotta? Espoonlahden kauppakeskus-problematiikan ymmärrän mutta sillekin ongelmalle on keinot hanskata.
Joo, en ymmärrä miksi pitää koeajaa 2 vuotta?
Eivät ymmärtäneet länsimetron 1. vaiheen käyttöönottoaikataulujen tekijätkään Nykyaikainen metroinfra koostuu kymmenistä eri sulautetuista järjestelmistä. Rakennusvaiheessa jokainen niistä rakennetaan erikseen ja testaus- ja käyttöönottovaiheessa vasta päästään testaamaan niiden integroituminen toisiinsa. Ja kuten tietoteknisten järjestelmien kanssa yleensä on, virheitä löytyy, ja niiden korjaamiseen kuluu aikaa.
Testaamatta jättäminen olisi vähän sama kuin ison ohjelmistokokonaisuuden julkaisu testaamatta. Rakennusten tapauksessa se ei edes ole vaihtoehto, koska rakennusvalvonta ei anna käyttöönottolupaa ennen kuin testit on suoritettu onnistuneesti.