Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vaitukset olisi helppo välttää tekemällä asiat niin, ettei K.B:llä ole mitään aihetta valittaa.Tota, en mä Loukoa lähde puolustamaan, mut noi K.B:n masinoimat jatkuvat käräjöinnit jne. ei kyllä tosiaankaan ole millään lailla järkevää ja kannatettavaa touhua.
Ei tässä tarvitse kuin verrata, miten metroon liittyvät päätökset hoidetaan Helsingissä ja miten Espoossa. En väitä, että huomautettavaa ei olisi Helsingissäkin, mutta silti.
Esimerkiksi Matinkylän metrosta ei ole Espoossa olemassa valituskelpoista toteutuspäätöstä. Näin on päättänyt Korkein hallinto-oikeus. Ja kumminkin metroa rakennetaan ja Espoo maksaa metron. Helsingissä on yksiselitteinen valtuuston päätös, jossa myös on selvästi kirjoitettu, paljonko kaupungin rahaa hankkeeseen käytetään ja millä tavalla. Silti Länsimetro Oy:n rahoitus tulee molemmissa kaupungeissa tapahtumaan täsmälleen samalla tavalla: Lainataan rahaa kansainvälisiltä rahoitusmarkkinoilta ja puolet investointikuluista kierrätetään HSL:n kautta.
Espoossa valtuustolle ei edes erikseen kysyttäessä kerrota, mitä täsmällisesti metro Espoolle maksaa. Espoon valtuustolla on jo teetetty kolmasti päätös metrosta jos-muodossa. YVA kuitataan hakemalla ELY-keskukselta päätös asemakaavan riittämisestä YVA:ksi, ja Kivenlahden metron YVA:na voidaan pitää Matinkylän metron YVA:a. ELY-keskuksen päätös kuitenkin toteaa, että lain mukaan YVA on tehtävä, eivätkä asemakaava ja toisen hankkeen YVA selvitä kaikkia vaikutuksia. Helsingissä tehtiin Kruunusilloista YVA, vaikka siltojen ja vaihtoehtojen vaikutukset oli tutkittu jo moneen kertaan sekä kaavoituksen yhteydessä että erikseen. Ehkä kaupungin juristien mielestä Espoossa toimitaan laillisesti, mutta ainakin eri tavalla kuin mikä on Helsingissä laillista.
Väitän olevan mahdollista hoitaa asiat niin, ettei valituksia tule. Niin pitää haluta toimia ja sitten osata toimia. Eli jos valituksia tulee, katson ensin itse peiliin.
Antero