Rakennetaanko tosiaan tuolle linjalle 506 kääntöpaikka Myllypuron asemalle? Kyseinen linja on kyllä merkittävä parannus, sillä tällä hetkellä Kumpula-Arabiaan ei mene mitään Itä-Helsingistä, ja Viikkiin menee 79 ja 550 jotka menevät aivan toisaalta Itä-Helsingissä.
Uutta kääntöpaikkaa ei tarvita, koska kääntyä voi Myllypurontien ja Yläkiventien risteykseen rakennettavassa kiertoliittymässä. Tarvittaessa kääntö onnistuu myös siten, että Latokartanosta tultaessa ajetaan Kivikon liittymästä Myllypuron liittymään Kehä I:stä ja Myllypurosta Latokartanoon Myllypurontietä ja Latokartanonkaarta. Alakiventielle asti ei kannata ajaa, kun 92:kin kulkee siellä lähinnä tyhjänä.
Linjan 561 (nyk. 519) ajaminen Aviapolikseen, mutta ei lentokentälle, tuntuu sen sijaan tyypilliseltä HSL:n kiusanteolta. Malmin ja Itäkeskuksen väliltä kyytiin nousevat toki pääsevät järkevimmin lentokentälle vaihtamalla junaan Malmilla, mutta Malmin ja lentokentän välisiltä alueilta kyytiin nousevat joutuvat köröttelemään junalla yhden asemanvälin.
Tuo taitaa koskea lähinnä Tapaninvainion pientaloaluetta, josta tuskin kulkee kovin merkittäviä matkustajavirtoja Lentoasemalle asti. Tammistostahan sitten pääseekin jo 615:lla kentälle.
Aiempien kommentoijien tavoin ihmettelen myös, miten linjan 58 kyytiin on tarkoitus mahtua, jos 50 ja 59 katkaistaan Kalasatamaan.
Väittäisin, että aika iso osa linjoille 50 ja 59 Herttoniemessä nousevista matkustajista tulee metrolla idästä. Laajasalon suunnasta tulevat taas voinevat tulevaisuudessa vaihtaa ratikasta bussiin Sompasaaressa. Eivätkä linjat 50, 59 ja linjan 58 korvaava runkolinja 500 kai edes mahtuisi kaikki kolme Herttoniemen terminaaliin.
Yksi silmään pistävä asia vielä on se, että linjalla 611 ei olisi ollenkaan liikennettä sunnuntaisin. Siltamäestä ei olisi siis mitään nopeaa yhteyttä keskustaan sunnuntaisin.
Eipä ole sunnuntailiikennettä myöskään nykyisellä linjalla 70V. Yhteys Siltamäestä keskustaan toki on sunnuntaisinkin, linjalla 70 Malmille n. 10 minuutissa, josta junalla vartissa keskustaan.