Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma

Malmilla ja Tapulissa kulkevat liityntälinjat 76A/B ja 75A ovat hyvin täsmälliset; 77A/577 vähemmän täsmällinen, kohtuullinen kuitenkin. Liitynnän luotettavuus kärsii, kun ainoiksi vaihtoyhteyksiksi jäävät suhteellisen pitkät ja osin varsin harvoin kulkevat linjat.

Pari ehdotusta tässä kuitenkin:

Kun linja 69 eli suunnitelman 74 pitää laittaa Eskolantielle, pitää sille löytää tehtävä Malmin itäpuolelta. Siispä hoitakoon Fallkullan, Puistolan ja Heikinlaakson yhteyksiä korvaten linjan 76A/B itäosaa ja jatkakoon Porttipuistoon ja Hakunilaan. Näin linja palvelisi molemmat terminaalit ja Kirkonkyläntien vilkkaat pysäkit Malmilla.

Linja 554 voisi ajaa Pukinmäestä radanvarsitietä ja Malmilta sitten 76A/B:n länsiosaa korvaten Tapanilan kautta Tapuliin. Mutta kun Puistolaankin tarvitaan yhteydet Malmilta, voisi linja jatkaa suunnitelman mukaisesti Puistolaan ja kun ei sinne kannata keskelle asuinaluetta jäädä, linjan 75A reittiä Jakomäkeen. Eipä tarttisi muuttaa 75 ja 77 reittejä.

Linjan 75A Siltamäen pään korvaisi linja 70 kuten suunniteltu. Suunniteltu linja 78 Savela - Jakomäki näyttää ihan hyvältä, tosin saman tien sitten voisi jatkaa linjan 71 tuota reittiä Jakomäkeen ja jättää Savelan käännön pois.

Malmilla on palvelu molempien terminaalien kautta paljon kiertelevyysindeksiä tärkeämpi suunnitteluperuste. Siksi haluaisin linjan 79 sieltä alhaalta jonnekin radan länsipuolelle, vaikka sairaalalle, jos ei muuta keksitä.
 
Vaihdoton yhteys Töölöstä Pasilan asemalle onnistuu nykyisin vain Mannerheimintieltä: ratikalla 7 tai bussilla 69. Jatkossa sama onnistuu sitten vain Runeberginkadulta: ratikalla 2 tai bussilla 74. Itse tarjoaisin vaihtoehtoja pitämällä bussin edelleen Manskulla. Topeliuksenkadun rata tosin lienee utopiaa vielä pitkään, joten tätä taustaa vasten ratkaisu ei ole ihan päätön. Kakkonen taitaa kulkea vielä pitkään Manskun kautta.
 
Muutama kommentti tuohon suunnitelmaan:

Suunnitelmassa hyvää:

* Linjan 75 reitittäminen Jakomäen kautta on sellainen asia, joka olisi pitänyt tehdä jo ajat sitten. Tuolta Tattariharjusta ei millään voi olla (mm. alueen työpaikkarakenteesta johtuen) kulkijoita niin paljoa Helsingin keskustaan/keskustasta, että se perustelisi 10 min vuoroväliä sinne. Ja Pihlajamäen pohjoisosan tarjonta saadaan hoidettua sillä, että suunnitelman linja 70 viedään Rautatientorille asti (se pitäisi musta muutenkin viedä sinne). Samoin suunnitelmassa esitetty 77 on turha, syö vain Rautatientorin laiturikapasiteettia juuri pahimpaan ruuhka-aikaan ja Jakomäen matkustajat kyllä mahtuvat 75:n kyytiin, kunhan nuo 77:n autot siirretään 75:lle.

* 554:n vieminen Malmilta koilisen suuntaan tuo lisää vaihdottomia yhteyksiä Länsi-Helsinkiin tuolta suunnalta. Tosin en ole varma, että onko ehdotettu reitti Malmin lentoaseman länsipuolta ja Heikinlaakson läpi Ikealle ja Hakunilan pohjoisosiin paras mahdollinen. Itse olen miettinyt 554:n viemistä Malmilta nykyisen 77A:n reittiä Jakomäkeen ja sieltä edelleen Hakunilaan.

* Nykyisen 69:n (suunnitelmassa 74) päätepysäkin siirto Kamppiin. Ainakin nykytilanteessa 69 on vain päällekkäistä palvelua seiskan länsipuolen kanssa keskusta-Pasila -välillä. Tulevaisuudessa jos ja kun Topeliuksenkadun rata rakennetaan, niin 74:n päätepysäkiksi voi harkita esim. Meilahtea tai Mäntyniemen kenttää.

Suunnitelmassa kehitettävää:

* Suoran bussiyhteyden poistaminen Karhusuontie-Eskolantie-Pukinmäen asema näyttää olevan selvä kipupiste suunnitelmassa. Tähän ehdottaisin linja 71 ajamista Pukinmäestä Tapaninvainioon ja sieltä sitten "jonnekin"

* 73 saisi ajaa Tikkurilan asemalle. Tuo on minusta nykylinjaston pahimpia puutteita.

* 611 menee minusta vähän turhaan Vanhan Tuusulantien kautta, kun se voisi Tapaninvainiontien ja Pukinmäenkaaren kautta ajamalla palvella palautteissa korostettua yhteystarvetta Tapaninvainiosta Mäkelänkadun suuntaan. Vanhan Tuusulantien kautta voisi ajaa esim. Vantaan Linjastosuunnitelmasa 2015 mainittu linja 614 (vasta nykyistä 650:stä).

Harkittavia ehdotuksia:

* Linjojen 61 ja 72 "häntien" vaihto keskenään Malmin pohjoispuolella. Tämä loisi osaltaan suoran yhteyden Tapaninvainiosta Mäkelänkadun suuntaan.

* Muutaman auton liityntälinja Jakomäki - Tapanilan asema - Töyrynummi. Jos jokaiselta N-junalta ja K/I-junista toiselta olisi yhteys, niin tämä olisi oikeasti nopea yhteys keskustaan. Riskinä tosin olisi edesmenneen linjan 548 (Kaivoksela-Malminkartano) kohtalo, kun sillä taisi matkustaa lähinnä joukkoliikenneharrastajia :)

* Jos 554 siirretään ehdottamallani tavalla Tattariharjun reitille, niin suunnitelman 78 voisi sitten siirtyä ajamaan Fallkullan kautta. Tarkemmin siis Tapanilan aseman ohi Tasankotien ja Jäkälätien kautta, mikä tosin edellyttää kadunvarsipysäköinnin poistoa Jäkälätieltä. Tämä korvaisi osittain tuota yllä ehdottamaani liityntälinjaa.
 
Viimeksi muokattu:
* Nykyisen 69:n (suunnitelmassa 74) päätepysäkin siirto Kamppiin. Ainakin nykytilanteessa 69 on vain päällekkäistä palvelua seiskan länsipuolen kanssa keskusta-Pasila -välillä. Tulevaisuudessa jos ja kun Topeliuksenkadun rata rakennetaan, niin 74:n päätepysäkiksi voi harkita esim. Meilahtea tai Mäntyniemen kenttää.

Suotavaa olisi, että 69/74:n reittiä ei siirrettäisi pois Mannerheimintieltä niin pitkään kun 7 tekee kunniakierroksen Länsi-Pasilassa. Se lenkura on etenkin psykologisesti niin reipas, ettei mikään raidekerroin sitä paikkaa (paitsi Pisara... :p). Mannerheimintien varrelta on kuitenkin niin reilusti kysyntää Pasilan asemalle (+Itä-Pasilaan), että yhteysväli ansaitsisi suoremman yhteyden.
 
* Suoran bussiyhteyden poistaminen Karhusuontie-Eskolantie-Pukinmäen asema näyttää olevan selvä kipupiste suunnitelmassa. Tähän ehdottaisin linja 71 ajamista Pukinmäestä Tapaninvainioon ja sieltä sitten "jonnekin".
Suunnitelmassa ei näy pien- ja midikalustolla ajettava linjoja. Nytkin noilla seuduilla ajavat linjat 702 ja 703. Voisiko niitä uudelleenreitittämällä ja tehostamalla palvella näitä alueita paremmin?
 
Itseäni hämmästytti Ala-Tikkurilan ja Tapulin pohjoisosan huono joukkoliikennepalvelu jo silloin, kun itse asuin vielä alueella (josta nyttemmin on jo 7 vuotta). Ehdottelin jo muinaiselle HKL:lle, että Tapulikaupungintien varren kerrostaloalue Tikkuritiestä länteen päin (eli Siltamäen suuntaan) on käytännössä vailla toimivaa liikenneyhteyttä, kun h75A:takaan ei tuolloin ollut juuri synkattu pääradan juniin eikä se edelleenkään kulje sunnuntaisin, jolloin alue on ilman joukkoliikennettä. Ehdottelin, että josko h73 voisi kulkea Kehä III:n sijasta Tapulikaupungintietä tuolloiselle Lampputien päättärilleen. Ei käynyt, sillä Ala-Tikkurilan mäkkärin pysäkki olisi jäänyt palvelematta.

Ymmärrän, että kuntaraja muodosti tuolloin keinotekoisen esteen, mutta vimeistään vyöhykemallin tullessa se menettää merkityksensä.

Tässä suunnitelmassa on toki se hyvä puoli, että Tapulin pohjoisosan kerrostaloalueelle lopultakin ulotetaan kohtuullinen joukkoliikennepalvelu, mutta jos h73:n on edelleen kuljettava Bilteman päättärille, menisi nyt edes siitä, missä on asukkaita - eli Tapulikaupungintietä - eikä Kehä III:a.
 
Itseäni hämmästytti Ala-Tikkurilan ja Tapulin pohjoisosan huono joukkoliikennepalvelu jo silloin, kun itse asuin vielä alueella (josta nyttemmin on jo 7 vuotta). Ehdottelin jo muinaiselle HKL:lle, että Tapulikaupungintien varren kerrostaloalue Tikkuritiestä länteen päin (eli Siltamäen suuntaan) on käytännössä vailla toimivaa liikenneyhteyttä, kun h75A:takaan ei tuolloin ollut juuri synkattu pääradan juniin eikä se edelleenkään kulje sunnuntaisin, jolloin alue on ilman joukkoliikennettä. Ehdottelin, että josko h73 voisi kulkea Kehä III:n sijasta Tapulikaupungintietä tuolloiselle Lampputien päättärilleen. Ei käynyt, sillä Ala-Tikkurilan mäkkärin pysäkki olisi jäänyt palvelematta.

Ala-Tikkurilan ja Tapulikaupungin huono joukkoliikennepalvelu johtuu osittain myös huonosta tieverkosta. Aluetta olisi junan lisäksi luonnollista palvella linjoilla, joista toinen kulkisi Suutarilantietä Viertolaan ja Simonlaaksoon. Ikävä kyllä vaan tietä Kehä III:n liittymästä Koivukyläntielle ei ole.

Toisaalta toinen luonnollinen runkoreitti olisi Pakkalasta ja Ylästöstä pitkin Tapulikaupungintietä Puistolan asemalle ja siitä suoraan radan ali Vanhaan Puistolaan, Heikinlaaksoon ja Vaaralaan, mutta ikävä kyllä Puistolan asemalta ei pääse hyvin Vanhan Puistolan läpi eikä myöskään Ylästöstä ole tietä Tapulikaupungintielle.
 
Viimeksi muokattu:
https://www.hsl.fi/linjastosuunnitelmat/koillis-helsingin-linjastosuunnitelma
http://www.hslkoillishelsinginlinjasto.blogspot.fi/

HSL on tehnyt muutoksia Koillis-Helsingin linjastosuunnitelmaan asiakaspalautteiden pohjalta.

Uuteen suunnitelmaluonnokseen on tehty muutoksia linjojen 72, 69 ja 70 reitteihin sekä linjojen 68, 71, 77 ja 79 liikennöintiaikoihin.

Uutta suunnitelmaluonnosta on mahdollista tarkastella ja kommentoida 1.3. saakka HSL:n nettisivulla ja Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma -blogissa.
Palautteen antaminen on mahdollista myös HSL:n palautelomakkeella sekä 9. ja 10.2. järjestettävissä esittelytilaisuuksissa.

Uudessa suunnitelmaluonnoksessa linja 72 liikennöi edelleen nykyistä reittiään Rautatientorilta Oulunkylään, Pukinmäkeen ja Tapaninvainioon. Suutarilantieltä bussi jatkaa Siltamäkeen. Vastaavasti aiemmin esitettyä uutta linjaa 61 ei perusteta, jolloin yhteydet Mäkelänkadun suunnasta Malmille eivät parane.

Linjojen 69 ja 74 yhdistämisestä luovutaan. Sen sijaan linjan 69 reittiä jatketaan Malmilta Sepänmäen ja Alppikylän kautta Jakomäkeen, jolloin Jakomäen suunnasta muodostuu vaihdoton yhteys esimerkiksi Oulunkylään. Linjan 69 päätepysäkki siirtyy nykyiseltä paikaltaan Elielinaukiolta Kamppiin,
Muita merkittäviä muutoksia ovat linjan 68 reitin nopeuttaminen, linjan 71 vuorovälin tihentäminen, linjan 77 liikennöiminen myös ruuhka-aikojen ulkopuolella sekä linjan 79 vuorovälin tihentäminen ja reitin jatkaminen Malmilta Suutarilan kautta Puistolan asemalle.Edellisestä suunnitelmaluonnoksesta poiketen linja 70 ei aja Hakaniemestä Malmin ja Suutarilan kautta Puistolan asemalle vaan Kampista Malmille nykyisen linjan 70T reittiä. Linja 73 säilytetään nykyisellä reitillään Hakaniemestä Malmin kautta Ala-Tikkurilaan. Linjan 74 reitti muutetaan kulkemaan Hakaniemestä linjan 73 reittiä Malmilla ja edelleen Tapanilan, Tapulikaupungin ja Puistolan kautta Heikinlaaksoon. Tällä linjalla onnistuvat myös useissa palautteissa toivotut matkat Puistolasta Malmin jäähallille.
 
Itselleni on herännyt mieleen linjastosuunnitelman uudesta versiosta kehitysidea / kysymys: jääkö bussille nro 77 paljoakaan OMIA matkustajia esitetyllä reitillä (ei enää kierrä Jakomäen eteläosan kautta jota palvelevat linjat 75 -joka ajaa tiheästi- ja 717)? Ymmärrän että linjaa 77 tarvitaan 1) Pohjois-Jakomäen vuoksi mutta palvelee itsenäisenä linjana vain pientä aluetta jossa vähän asukkaita 2) tasaa (tuo lisää kapasiiteettia) Kustaa Vaasan tielle.

Mutta kehitysideana on tullut mieleen: Voisiko ARKIPÄIVISIN linjan 77 laittaa kulkemaan reittiä Rautatientorin sijasta (johon pääsee busseilla 75 ja 717) esim. Elielinaukiolle reittiä Mannerheimintie-Sturenkatu- Kustaa Vaasan tie? Tällöin bussin 70 vuoroväliä ja reittiä voisi miettiä uudestaan ja bussi 77 loisi poikittaisyhteyksiä Töölöstä ja Alppilasta Koillis-Helsinkiin useammalle alueelle mitä linja 70.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma - 57 Pasilaan?

Onko missään ehdotettu/harkittu kierrättää 57 Koskelantieltä Pasilaan? Kivikon liittymän käyttönoton jälkeen 57 lähtee Kontulasta, ja sieltä päin olisi tarvetta suoralle linjalla Pasilaan. Ja miksei myös Meilahteen asti.

Jos rukolinja 500 lähtee Herttoniemestä länteen (vrt 58) niin tarve suorlalle linjalle Itä-Helsingistä Pasilaan on mielestäni ilmeinen.
 
eikö metro-junakombo ole järkevämpi, kuka sinne sumppuihin haluaa mennä kuhnimaan, ei suora linja ole mikään autuus...
 
Ei metro-juna sekään mitään autuutta ole. Ensinnäkin valtaosasta Kontulaa pitää ensin mennä väärään suuntaan päästäkseen metroasemalle ja odotellaan metroa luokkaa 15min. Sitten körötellään metrossa 25min Rautatieasemalle. Sitten 3min reipasta kävelyä juna-aseman laiturille, josta 5min lisää että juna lähtee ja köröttelee kaikessa rauhassa Linnunlaulun läpi. Sitten ollaan Pasilan asemalla, josta pitää vielä varmasti jatkaa jonnekin päin, jotta olisi perillä. Ei vaadita ihan hirveän ripeää suoraa linjaa, jotta tulos olisi parempi.

Puhumattakaan siitä, että Kontulan ja Pasilan välillä on monen monta matkakohdetta. Isoina kohteina esimerkiksi Viikin ja Kumpulan yliopistokampukset. Kontula edullisena kaupunginosana on monelle opiskelijalle koti. Nykyisin matka onnistuu vaihdollisesti esimerkiksi linjoilla h78+h73/h70T tai 560+h73/h70T, vaikka luulisi että kysyntää olisi vaikkapa myös suoralle bussille Kontulasta Lahdenväylälle. Suora katuverkkoa ajava linja ajaa saman asian ja on nykyistä yhtettä nopeampi.
 
Ei metro-juna sekään mitään autuutta ole. Ensinnäkin valtaosasta Kontulaa pitää ensin mennä väärään suuntaan päästäkseen metroasemalle ja odotellaan metroa luokkaa 15min. Sitten körötellään metrossa 25min Rautatieasemalle.

Pointti voi olla osin tosi, mutta varmaankin tiesit että Kontulassa pisin aikataulun mukainen vuoroväli on 10 min, matka-aika Rautatientorille 18 min. Lisäksi esim. Herttoniemessä voi vaihtaa useisiin Pasilaan meneviin busseihin, joilla saattaa päästä lähemmäs kohdetta kuin Pasilan asema. Toki myös 57:stä voi jo nykyisellään vaihtaa Pasilan suuntaan esim. 69:ään tai 506:een vaikka Käpylässä, mutta siinä voi joutua odottelemaan.
 
Totuus on täällä tuolla jossain muualla.

57 tulee olemaan aika arpapeliä koska alussa on se Kivikon safari, tiettyinä aikoina voi täyttyä isostikin alkupäässä kauppakasseista ja vaunuista pompputien vielä hidastessa touhuja jolloin Viikkiin voi jo kestää isosti....

Ruuhka-aikaan uskoisin että junalla menee vähiten hermoja koska niitä tykittää isosti kohti Pasilaa

TOISAALTA miksi et menisi 560 ja juna kombolla, se taitaa olla kuitenkin ehkä vielä nopeampi kuin aiempi ehdotukseni?
 
Takaisin
Ylös