- Liittynyt
- 31 Maaliskuu 2015
- Viestit
- 90
Älykännykättömyys on nykyään kohtalaisen marginaalinen ilmiö, ja usein jokin ideologinen valinta.
Ilman mitään provosointitarkoitusta, tuoreimman eli vuoden 2016 tilaston mukaan vain 65% suomalaisista oli käyttänyt internetiä matkapuhelimella kyselyhetkeä edeltäneiden 3 kuukauden aikana. Yli 65-vuotiaista osuus jää jonnekin 20 prosentin paikkeille, ja monille heistä älypuhelimen käyttäminen olisi monestakin syystä mahdotonta. Voi olla, että osin tuo alhainen kokonaislukema selittyy sillä, etteivät kaikki ymmärrä käyttävänsä internetiä esim. lukiessaan sähköpostia tai käyttäessään jotain appsia, mutta kai tuo lukema jotain kertoo. En löytänyt tuoretta lukemaa älypuhelimen omistamisesta, mutta aiempien tilastojen perusteella se lienee nykyään korkeintaan jossain 80% paikkeilla. Tässä linkki Tilastokeskuksen sivuille.
Tälläkin perusteella on helppo kallistua sille kannalle, että lipun ostamiseen pitää kyllä olla muitakin helposti saavutettavia keinoja kuin älypuhelin. Samaa mieltä myös siitä, että harva turisti hoksaa tai on kiinnostunut mitään HSL:n appsia latailemaan. On selvää, että riittävä määrä automaatteja (ja joka asemalla) on ihan välttämätön alkulähtökohta, jos kerran konnarilta ei lippuja enää saa, ja itse kyllä näkisin niiden mielellään ottavan myös vastaan käteistä ketjussa aiemmin esille nostetuista syistä. En ihan ymmärrä, minkä takia palvelun tarjoajan erityisesti kannattaisi rajoittaa asiakkaiden mahdollisuutta antaa tarjoajalle rahaa.