Konduktöörien poistaminen lähijunista

Ehkä vähän trollailet, kun olettelet vaatimuksia käteisautomaateista kaikille hiljaisille pysäkeille.
Minusta on ennemminkin trollailua vaatia, että käteisellä saisi lippuja joko miltä vaan pysäkiltä tai liikennevälineestä. Elämme sentään vuotta 2017 ja käteinen raha tekee kuolemaa kovaa vauhtia. Jos käteisellä haluaa maksaa, niin sillä voi käydä ostamassa matkakortin tai ennakkoon ostettavia kertalippuja.
 
Minusta on ennemminkin trollailua vaatia, että käteisellä saisi lippuja joko miltä vaan pysäkiltä tai liikennevälineestä.

Todella mielenkiintoinen näkökulma. Pannaan muistiin.

Vielä viime kuussa ilmeisesti HSL sitten trollaili ilomielin.
 
Samoin kannatan vuorokausilippujan saamista automaateista, moni turisti ja kotimaanmatkailijakin haluaa senlaisen.
Ainakin korttimaksulla toimivasta automaatista on voinut ostaa vrk-lippuja. Minäkin olen ollut mukana ostamassa niitä ulkopaikkakuntalaisille vierailleni monen monta kertaa.
 
Lentoasemalla voisi turisteja auttaa monessa maassa oleva malli, jossa voit valita määräaseman ja laite tarjoaa oikeaa lippua. Nykyinen malli on liian vaikea. Itse olen tällä selvinnyt monessa paikassa, joissa en tunne paikallista lippujärjestelmää.
 
Sellaisia älypuhelimia joissa tuo HSL:n sovellus toimii saa alkaen 50:llä eurolla Suomesta ja Kiinalaisista nettikaupoista vielä halvemmalla.

Ja miksi edelleen minun pitäisi tuhlata se viiskymppinen puhelimeen jota en tarvitse kun minulla jo on puhelin jolla voin soittaa puheluja? Selitäppä se -ja "voidaksesi ostaa piletin junaan" ei ole hyväksyttävä vastaus.
 
Ja miksi edelleen minun pitäisi tuhlata se viiskymppinen puhelimeen jota en tarvitse kun minulla jo on puhelin jolla voin soittaa puheluja? Selitäppä se -ja "voidaksesi ostaa piletin junaan" ei ole hyväksyttävä vastaus.

Kohta joku vastaa sulle, että viiden kilsan päässä on R-kiska, joka on auki torstaisin, ja sieltä pitää ostaa etukäteen liput, jos aikoo ehkä joskus mennä junalla.

Nämä keskustelijat eivät tunnu ymmärtävän sitä, että joukkoliikenne on julkista palvelua, jolle asetetaan aivan erilaiset saavutettavuusvaatimukset kuin yksityiselle palvelulle. Siinä missä Sepon Sauna voi edellyttää maksua älypuhelimella ja Petterin Pihvipaikka vaatia, että ruoka maksetaan kuukausi etukäteen Japanin jeneillä Tampereella ja nautitaan sitten Helsingissä, HSL ei voi. Se tuottaa julkista palvelua, jonka tulee olla kaikkien kohtuudella käytettävissä. Nykyinen lippujen hankintamalli ei ole kohtuullinen eikä yhdenvertaisuus toteudu.
 
Kohta joku vastaa sulle, että viiden kilsan päässä on R-kiska, joka on auki torstaisin, ja sieltä pitää ostaa etukäteen liput, jos aikoo ehkä joskus mennä junalla.

Nämä keskustelijat eivät tunnu ymmärtävän sitä, että joukkoliikenne on julkista palvelua, jolle asetetaan aivan erilaiset saavutettavuusvaatimukset kuin yksityiselle palvelulle. Siinä missä Sepon Sauna voi edellyttää maksua älypuhelimella ja Petterin Pihvipaikka vaatia, että ruoka maksetaan kuukausi etukäteen Japanin jeneillä Tampereella ja nautitaan sitten Helsingissä, HSL ei voi. Se tuottaa julkista palvelua, jonka tulee olla kaikkien kohtuudella käytettävissä. Nykyinen lippujen hankintamalli ei ole kohtuullinen eikä yhdenvertaisuus toteudu.

Jos joukkoliikenteen pitää olla kaikkien saavutettavissa eikö lipun vaatiminenkin ole samalla logiikalla myös kohtuutonta? Kaikilla kun ei ole välttämättä rahaa maksaa lippua tai maksuvälinettä mukana.

Minä en pidä sitä, että joukkoliikenteeseen pitää hankkia lippu ennen välineeseen nousua mitenkään kohtuuttomana, siihen on erilaisia maksuvaihtoehtoja, joista jotkut ovat helpompia ja toiset vaikeampia. Jos haluaa käyttää käteistä, kertalippuja voi ostaa R-kioskeista ja osasta automaatteja tai ladata arvoa matkakortille. Nykyään Suomessa kortilla maksetaan enemmän ostoksia kuin käteisellä, joten maksukortin käyttämisen ensisijaisuutta ei voi pitää kohtuuttomana vaatimuksena, maailma muuttuu ja ensisijaiset maksuvälineet sen mukana.

Toki se, että nykyään automaatteja on liian vähän ja väärissä paikoissa, on kyllä ongelma.
 
Debit-kortti kuuluu peruspankkipalveluihin, joten muovirahan edellyttäminen asiakkaalta on välttämättä kohtuullinen vaatimus jopa HSL:lle.
 
Eri lippuvaihtoehdoilla on siis seuraavat ongelmat:

Kertalippu R-kioskista:
- Saatavilla vain kioskin aukioloaikoina
- Lasten ja aikuisten ja eri kelpoisuusalueiden liput täysin samannäköiset. Sekaantumisvaara

Mobiililippu:
- vaatii älypuhelimen ja liittymän. Liittymä maksaa vähintään 19.90 €/kk tai veloitus datamäärän muodossa jolloin toistuva käyttö voi tulla kalliiksi.
- seniorikansalaisille ja ulkomaalaisille vaikea käyttää. Lisäksi VR:n oma vastaava tuote sotkee kuvioita koska se ei kelpaa HSL alueen sisällä

Automaatista ostettu lippu:
- Automaatteja harvassa, myös niiden sijoittelu asemilla voi olla että vain yhdellä laiturilla.
- Ei varmuutta toimiiko ulkomaisilla korteilla joilla ei luotto-ominaisuutta, mikä voi merkitä että alaikäinen ulkomaalainen ei saa lippua ostettua. Osaako joku sanoa mitkä kortit kelpaa ja mitkä ei?
- Lipun voimassaolo alkaa juosta heti ostohetkestä.

Matkakortti:
- pk-seudulla asuvalle ja myös muille usein käyttävälle helpoin tapa maksaa
- uudet lukijalaitteet reistailevat. Lähinnä bussien ongelma.
- Jäljellä olevaa saldoa ei aina tiedä
- Huhujen mukaan (mm Kauppalehden juttu) HSL aikoo vähitellen siirtää kausiliput mobiililipuiksi. Kysymättä asiakkailta!

t.Rainer
 
Mobiililippu:
- vaatii älypuhelimen ja liittymän. Liittymä maksaa vähintään 19.90 €/kk tai veloitus datamäärän muodossa jolloin toistuva käyttö voi tulla kalliiksi.
- seniorikansalaisille ja ulkomaalaisille vaikea käyttää. Lisäksi VR:n oma vastaava tuote sotkee kuvioita koska se ei kelpaa HSL alueen sisällä

Moi-liittymä maksaa kuusi euroa kuussa ja sisältää 4 GT. Tuo riittää jos ei katsele paljon videoita tai käytä tietokonetta kännykällä.

Mobiililipun ongelmana on myös, että sitä kautta saa ostettua vain kertalippuja eikä muita lippuja. EU:n ulkopuolelta tulijoiden data-maksut voivat myös käytännössä estää käytön muualla kuin wifin piirissä.
 
Viimeksi muokattu:
Mobiililippu:
- vaatii älypuhelimen ja liittymän. Liittymä maksaa vähintään 19.90 €/kk tai veloitus datamäärän muodossa jolloin toistuva käyttö voi tulla kalliiksi.
Joko et käytä mobiilidataa, tai sulle on saatu myytyä sangen kallis paketti.

Itsellä käytössä Elisa Kelpo+ 4,90€/kk ja rajaton määrä dataa toki kuristetulla kaistalla.
 
Ihan hyvää listaa. Pari kommenttia väliin:

Eri lippuvaihtoehdoilla on siis seuraavat ongelmat:

Kertalippu R-kioskista:
- Saatavilla vain kioskin aukioloaikoina
- Lasten ja aikuisten ja eri kelpoisuusalueiden liput täysin samannäköiset. Sekaantumisvaara

Käytännössä tämä vaatii matkustustarpeiden tietämisen etukäteen ja kun hinnat muuttuvat, liput kaiketi jollain aikavälillä muuttuvat arvottomiksi. Ei siis ole realistista hankkia varastoon satunnaista tarvetta varten palettia sisäisiä, seutuja jne. Sitten kun lippua tarvitsee, R-kioskia ei välttämättä ole lähistöllä tai se ei ole auki.

Sopii siis ennakolta tiedettyihin yksittäisiin matkustustarpeisiin, mutta ei muuhun.

Mobiililippu:
- vaatii älypuhelimen ja liittymän. Liittymä maksaa vähintään 19.90 €/kk tai veloitus datamäärän muodossa jolloin toistuva käyttö voi tulla kalliiksi.
- seniorikansalaisille ja ulkomaalaisille vaikea käyttää. Lisäksi VR:n oma vastaava tuote sotkee kuvioita koska se ei kelpaa HSL alueen sisällä

Lastenlippuja ei ole saatavilla, vaikka jo 7-vuotiaalla pitäisi olla lippu. Sopii siis vain 17 vuotta täyttäneille.

Edellyttää älyluuria ja maksukorttia. Ei yleensä sovi prepaid-asiakkaalle. Sulkee pois esimerkiksi vanhukset, jotka eivät osaa käyttää älyluuria, luottotiedottomat joilla ei ole varaa hankkia sitä ja joilla ei välttämättä ole mahdollisuutta muuhun kuin prepaid-liittymään.

Turistille epärealistinen. Höselin toiveista huolimatta ei ole realistista olettaa, että satunnainen turisti lähtisi latailemaan itselleen eri kaupunkien sovelluksia ja varsinkaan tutustumaan tällaisiin etukäteen.

Automaatista ostettu lippu:
- Automaatteja harvassa, myös niiden sijoittelu asemilla voi olla että vain yhdellä laiturilla.
- Ei varmuutta toimiiko ulkomaisilla korteilla joilla ei luotto-ominaisuutta, mikä voi merkitä että alaikäinen ulkomaalainen ei saa lippua ostettua. Osaako joku sanoa mitkä kortit kelpaa ja mitkä ei?
- Lipun voimassaolo alkaa juosta heti ostohetkestä.

Automaattiverkosto on paitsi erittäin puutteelinen, käsittääkseni myöskään käteismaksaminen ei kaikilla automaateilla onnistu. Maksukortin puolestaan saa joistankin pankeista "vasta" 10-vuotiaana, joistain toki jo aiemmin. Ehkä pankin valintaa ei perheissä kuitenkaan tehdä Höselin ehdoilla.

Minä en pidä ongelmana sitä, että lipun voimassaolo alkaa ostohetkestä. Sen sijaan automaattien käyttöliittymä on hirvittävän monimutkainen ja edellyttää poikkeuksellisen paljon tariffituntemusta vieraspaikkakuntalaisilta. Tuo on asia, joka tulee uusien maksuvyöhykkeiden myötä muuttumaan vielä hankalammaksi.

Matkakortti:
- pk-seudulla asuvalle ja myös muille usein käyttävälle helpoin tapa maksaa
- uudet lukijalaitteet reistailevat. Lähinnä bussien ongelma.
- Jäljellä olevaa saldoa ei aina tiedä
- Huhujen mukaan (mm Kauppalehden juttu) HSL aikoo vähitellen siirtää kausiliput mobiililipuiksi. Kysymättä asiakkailta!

Onhan tämänkin käyttöliittymä typerä, mutta sen oppii. Matkakorttia käyttää suurin osa, ja hyvä niin. Ongelma tuleekin lähinnä siitä, että jos kauden loppumisen unohtaa tai arvoa onkin vähemmän kuin luuli, niin se lippu pitäisi saada hankittua ex-tempore myös muilla tavoilla.
 
Ongelman ydinhän on siis se, että marginaalikulkijan on hankala hankkia lippuja. Lisäksi liput ovat kalliita ja kovin lyhyen ajan voimassa, koska pidempikestoisen lipun hankkijat eivät ole marginaalikulkijoita.
Juniin pitäisi asentaa automaatti, jossa kahden tai 24 tunnin lipun voisi maksaa joko rahalla tai kortilla. Henkilökunnan edustaja voisi kulkea asemalta, Tixistä ja kentältä lähdettäessä vaunussa kysymässä, onhan kaikilla lippu, ja ohjata ne, joilla ei ole, tuon automaatin ääreen. Näin siis HSL:n liikenteessä, VR pärjätköön omassa liikenteessään parhaaksi katsomallaan tavalla.

On erittäin asiatonta vaatia keneltäkään muuta apuvälinettä kuin rahaa tai maksukorttia. Ne, jotka kulkevat enemmän, hankkivat matkakortin muutenkin, ja ladannevat sen muualla -vaikka tämäkin mahdollisuus juna-automaatissa saisi toki olla.
 
On erittäin asiatonta vaatia keneltäkään muuta apuvälinettä kuin rahaa tai maksukorttia. Ne, jotka kulkevat enemmän, hankkivat matkakortin muutenkin, ja ladannevat sen muualla -vaikka tämäkin mahdollisuus juna-automaatissa saisi toki olla.
Juuri näin. Lopultakin kantani, jota tahallisen kärjistetysti näitä kännykkä-, some-, ja nettiaddikteja ärsyttääkseni olen tässä ketjussa tuonut esiin sai ymmärrystä. Kiitos siitä. Omalta osaltani päätän keskustelun asiasta tähän.
 
Lopultakin kantani, jota tahallisen kärjistetysti näitä kännykkä-, some-, ja nettiaddikteja ärsyttääkseni olen tässä ketjussa tuonut esiin sai ymmärrystä.

Ilman tahallista kärjistystä ymmärrystä olisi saattanut tulla jo aikaisemmin.

Älykännykättömyys on nykyään kohtalaisen marginaalinen ilmiö, ja usein jokin ideologinen valinta. Vastaavasti voisi tehdä hygieniasyistä valinnan, ettei käytä käteistä. Se olisi vähintäänkin yhtä perusteltua - ellei jopa perustellumpaa, sillä älykännykän käyttäjä voi itse säädellä kännykän käyttöään, kun taas käteisen käyttäjän on työläämpää suojata itseään hygienisesti.
 
Takaisin
Ylös