Konduktöörien poistaminen lähijunista

Onkohan tuossa Rehtorin linkittämässä kartassa kaikki pallukat merkitty oikein? Ainakin tähän asti Huopalahden asemalla on ollut sellainen automaatti, jolla on voinut ladata matkakorttiin arvoa ja kautta.

Hyvien tapojen mukaan lähde jäi mainitsematta, eli kartta on linkitetty HSL:n tiedotteesta https://www.hsl.fi/uutiset/2017/met...uniin-osta-lippu-ennen-lahijunaan-nousua-9940.

Voihan olla, että Huopalahden automaatti korvataan uudella ennen kesäkuuta.
 
Itse luin vasta tänään ensimmäistä kertaa, Hesarin mielipidepalstalta, että HSL aikoo myydä myös kertalippuja erikseen määritellyistä myyntipisteistä, ja että niiden voimassaoloaia on 80 minuuttia. Ei selvinnyt kirjoituksesta että ovatko voimassa 80 minuuttia ostohetkestä vai voiko niitä "leimata" matkakkortinlukulaitteella vai miten niiden kanssa pitää toimia.

Toinen myyntikanava ovat tietenkin nämä kaikkia pelastavat kännykäapplikaatiot. Niiden kanssa pitää kuitenkin olla tarkkana. Tänään kuulin junassa kun pari penkkiriviä takanani kaksi (ruotsinkielistä) naista keskustelivat kun toisen heistä piti ostaa kännykällä matkalippu välille Kauniainen-Helsinki. Hän teki töitä oikein urakalla mutta lipunosto ei onnistunut. Syy oli se että hän käytti väärää applikaatiota, VR:n eikä HSL:n. Jos olisin istunut lähempänä olisin vihjaissut siitä. No hän sai onnekseen ostettua kertalipun konnarilta. Kuka nyt oikein voisi selittää satunnaisesti junaa käyttävälle että kun matkustaa lähijunalla Kauniaisista Helsinkiin niin VR:n applikaatio on väärä ostoskanava?

Applikaatioiden kirjo, outo terminologia ja käytön hankaluus on syy miksi minä en henk kohtaisesti osta mitään tai tee mitään sellasia toimenpiteitä kännykällä missä rahaa liikkuu. Vaara että painaa väärin tai menee sekaisin ja tulee ostettua monta lippua yhden sijaan on oleellinen. Aikataulujen katselu ja kulkuneuvojen liikkeiden seuraaminen on turvallista mutta eri tavaroiden ja palveluiden maksaminen on mielestäni sellainen asia mikä pitäisi yhteiskunnassa ainakin seuraavat 10-20 vuotta voida tehdä ilman kännykkää.

Noista lipunmyyntiautomaateista vielä. Jos toimivat pankkikortilla niin OK, mutta silloin niiden pitäisi toimia ulkomaisillakin korteilla. Ajatelkaa että jollakin alle 18-vuotiaalla ulkomaalaisella nuorella ei välttämättä ole luotto-ominaisuutta kortissaan, ja jos hän matkustaa yksin Helsingin lähijunilla niin miten hän saisi lippuja ostettua jos ei pankkikortti toimi?

t. Rainer
 
Kysyin lippuasiaa HSL:n sivuilla. Kukaanhan ei tunnu varmuudella tietävän tarkasti lähijunien lipunostopaikkaa lipputyypeittäin eriteltynä. Vastausaika on kuulemma vähintään kolme viikkoa. Kun on puutteellinen informaatio, niin muutkin ilmeisesti kysyvät samaa asiaa. Mutta odotan itse kärsivällisesti, jotta lopulta saa selvän vastauksen.
 
Mikäs siinä vielä jäi Sinulle epäselväksi?

Kortin leimaus tapahtuu nykyiseen tapaan junassa. Jos korttia ei ole, pitää hankkia jonkunlainen lippu ennen junaan nousua.
 
Kysyin lippuasiaa HSL:n sivuilla. Kukaanhan ei tunnu varmuudella tietävän tarkasti lähijunien lipunostopaikkaa lipputyypeittäin eriteltynä. Vastausaika on kuulemma vähintään kolme viikkoa. Kun on puutteellinen informaatio, niin muutkin ilmeisesti kysyvät samaa asiaa. Mutta odotan itse kärsivällisesti, jotta lopulta saa selvän vastauksen.

Tämä on ehkä hieman epäintuitiivista, mutta lippu ostetaan siis eri paikasta lipun tyypistä riippuen. Ongelmallista tässä on sitten ehkä se, että syntyy hankala tilanne, kun muistaa, että matkakortilla oli arvoa, mutta siellä ei ollutkaan riittävästi arvoa lipun ostamista varten.
 
Ongelmallista tässä on sitten ehkä se, että syntyy hankala tilanne, kun muistaa, että matkakortilla oli arvoa, mutta siellä ei ollutkaan riittävästi arvoa lipun ostamista varten.

Tämähän on ollut hankalaa niin kauan kun ladattava matkakortti on ollut olemassa. Itse joudun joka kerta ensin käymään R-kioskilla tarkistamassa kortin saldon koska käytän julkisia satunnaisesti enkä millään pysty muistamaan kortin saldoa. Odotan kuumeisesti aikaa kun kortin saldon tarkistuksen ja latauksen voi hoitaa kotona netissä. Toteutuisikohan tämä viimeinkin jo vuonna 2018?
 
Mikäs siinä vielä jäi Sinulle epäselväksi?

Kortin leimaus tapahtuu nykyiseen tapaan junassa. Jos korttia ei ole, pitää hankkia jonkunlainen lippu ennen junaan nousua.

Ketjussa kukaan ei ole maininnut, mihin tietolähteeseen perustuen matkakortin arvolla ostaminen on mahdollista junan sisällä kesäkuun 19. päivän jälkeen. siksi lähetin kysymyksen. Sieltä saamme varman vastauksen. Mutta ehkä Kuukanko myös osaa antaa varman vastauksen.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:51 ----------

Kun kaivamalla kaivoin tätä täsmennystä, niin Ylen uutisessa asia on sanottu selvästi:

http://yle.fi/uutiset/3-9562916

Uutisen mukaan kortinlukijat säilyvät junissa.
 
Saldon on voinut tarkistaa netissä jo vuosia sivustolla http://omamatkakortti.hsl.fi

Saldon voi tarkistaa myös sopivalla Android-kännykällä, jossa on NFC-tuki. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bonwal.omamatkakortti

---------- Viestit yhdistetty klo 13:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:47 ----------

Ketjussa kukaan ei ole maininnut, mihin tietolähteeseen perustuen matkakortin arvolla ostaminen on mahdollista junan sisällä kesäkuun 19. päivän jälkeen. siksi lähetin kysymyksen. Sieltä saamme varman vastauksen. Mutta ehkä Kuukanko myös osaa antaa varman vastauksen.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:51 ----------

Kun kaivamalla kaivoin tätä täsmennystä, niin Ylen uutisessa asia on sanottu selvästi:

http://yle.fi/uutiset/3-9562916

Uutisen mukaan kortinlukijat säilyvät junissa.

HSL:n tiedotteessa lukee: "HSL-alueen junasta lipun voi ostaa entiseen tapaan kortinlukijalta matkakorttiin ladatulla arvolla."
 
Kolme asiaa miksi vastustan lähijunien lipunmyynnin poistumista ainakin ilta- ja yöaikaan.
1) Tällöin oltaisiin saatu säästöjä mutta matkustajien turvallisuus on parempi, joku voi väittää että entistäkin sekavampaa, mutta täytyyhän muutkin asiat matkustajien selvittää ovathan ne sitten ulkomaalaisia turisteja (joksi tekeytyminen tulee muuten kasvamaan), muutaman kerran vuodessa käyttäviä pk-seudun asukkaita tai jokapäivisiä. ESIM klo 20 alk. niin lipunmyyjät olisivat saaneet ihan kunnon mittaisen työpäivän (nythän heidät irtisanotaan?) ja turvallisuus on ihan toinen
2)) Kuitenkin junassa matkustetaan pidempiä matkoja ja kaikilla asemilla ei ole vartijoita joten eroaa suuresti metrosta, esim. häirikkö (nuorisoporukka/ yksittäinen päihtynyt agressiivinen mies tms.) tulee kyytiin Korsosta/ Espoosta etelään tai Kannelmäestä pohjoiseen, MISSÄ on seuraava asema missä vartijat päivystävät 100% aikaa? Varsinkin parin pysäkinvälin matkustelu häiritsevästi (- ja ilman lippua) lisääntyy, nyt sentään yhdessä vaunussa lipunmyyjä käännyttämässä alkoholijuomien kanssa kyytiin tulevat ja em. kansalaiset. Vartiojoilla on myös paljon pitemmät siirtymismatkat asemalta toiselle kuin metrossa.
3) Huonolla vuorovälillä matkustajien huomioiminen asemilta kyytiin noustessa esim. Helsingistä lähtiessä: ymmärrän että junat lähtevät aikataulusekunnilleen kaupunkiradoilla, mutta on myös reittejä / asemia joilla vuoroväli 20-60min, entäs sitten kun on paukkupakkanen, juna pilkottu moneksi yksiköksi joista vain etummainen lähtee, ja vuoroväli tämä? Nyt asemilla lähtiessä lipunmyyjillä sentään jotain pelisilmää antaa lähtömerkki vasta kun yksittäinen matkustaja on juossut puoliminuuttia myöhässä kyytiin (jos jatkuvana virtana joistain pitää laittaa poikki), em. olosuhteissa.
B) Lähijuniin on tullut kuulutus jossa lipunmyynnin loppumisesta tiedotetaan, siinä kuitenkin sisällöllisesti sanotaan: "Hyvä lähijunailija. Muistithan ostaa matkalippusi etukäteen? Näin KANNATTAA tehdä myös jatkossa sillä lipunmyynti lähijunissa loppuu..." Miksi ei olla käytetty sanoo täytyy/ on pakko? Lippujahan ei saa junasta joten englanninkielinen kuulutus (muistaakseni käytetty sanaa must) oikein.
 
Muistithan ostaa matkalippusi etukäteen? Näin KANNATTAA tehdä myös jatkossa sillä lipunmyynti lähijunissa loppuu..." Miksi ei olla käytetty sanoo täytyy/ on pakko? Lippujahan ei saa junasta joten englanninkielinen kuulutus (muistaakseni käytetty sanaa must) oikein.
Siinä ei käytetä sanaa "must" vaan "should", mutta sekin on parempi kuin suomenkielinen versio.
 
Olisi kiintoisaa tietää, kuinka paljon lippuja myymättömät konnarit nyt ovat poistaneet liputtomia asiakkaita junista. Pummilla kaikkiaan kulkeneista tuskin mitään tilastoa lienee. Tarkastusmaksun kirjoitusoikeuttahan näillä konnareilla ei ole, joten vahingon kärsivän asiakkaan matkanteko korkeintaan viivästyy, kun pitää odottaa seuraavaa junaa.
Vain täysi idiootti voi kehittää liikennevälineen, jossa ei ole mahdollista hankkia sillä kulkemiseen oikeuttavaa lippua. Vertaus metroon on asiaton, sillä siellä on ennen laiturialueelle (joka sekin on matkalippualuetta) menoa taatusti aina lipunostomahdollisuus, joko automaatista, R-kioskista tai näiden palveluja yhdistellen. Jos edes sekä seteli- että korttimaksuin toimivaa lippuautomaattia ei -kiskobussien tyyliin- juniin voida asentaa (asemilla ne kovin helposti tuntuvat rikkoutuvan), taitaisi olla viisainta palauttaa juniin kiertävät lipunmyyjät...
 
Olisi kiintoisaa tietää, kuinka paljon lippuja myymättömät konnarit nyt ovat poistaneet liputtomia asiakkaita junista. Pummilla kaikkiaan kulkeneista tuskin mitään tilastoa lienee. Tarkastusmaksun kirjoitusoikeuttahan näillä konnareilla ei ole, joten vahingon kärsivän asiakkaan matkanteko korkeintaan viivästyy, kun pitää odottaa seuraavaa junaa.
Vain täysi idiootti voi kehittää liikennevälineen, jossa ei ole mahdollista hankkia sillä kulkemiseen oikeuttavaa lippua. Vertaus metroon on asiaton, sillä siellä on ennen laiturialueelle (joka sekin on matkalippualuetta) menoa taatusti aina lipunostomahdollisuus, joko automaatista, R-kioskista tai näiden palveluja yhdistellen. Jos edes sekä seteli- että korttimaksuin toimivaa lippuautomaattia ei -kiskobussien tyyliin- juniin voida asentaa (asemilla ne kovin helposti tuntuvat rikkoutuvan), taitaisi olla viisainta palauttaa juniin kiertävät lipunmyyjät...

Miksi lähijunassa asemalla oleva automaatti ei kelpaisi jos se metrossa kelpaa? Siis sitten kun automaatit joka asemalle saadaan. Jonkinlainen käteismaksumahdollisuus olisi toki syytä olla.
 
Niin, metroasemien lippuautomaateissa on ainakin omien havaintojeni mukaan ainakin ollut myös käteismaksumahdollisuus. Mutta junaan sijoitettu lippuautomaatti olisi samaa tyyliä kiskobussiliikenteen kanssa, ja voisi näin kuvastaa VR:n "omaa palvelukulttuuria".
Onko lähiliikenteen lipunmyymättömyyskulttuuri muuten VR:n vai HSL:n ideoimaa, eli onko sillä operaattorilla, joka seuraavassa kilpailutuksessa syrjäyttää VR:n HSL:n liikenteen operaattorin paikalta jälleen oikeus luoda omanlaisensa tyyli?
 
Takaisin
Ylös