Konduktöörien poistaminen lähijunista

Tukholman metrossa joka assalla kuski tulee kuljettajan hytistä ulos kattomaan ennen kuin sulkee ovet.
Ton estää kuitenkin Suomessa se, että junissa ei ole kuskille omaa ovea.
 
Tukholman metrossa joka assalla kuski tulee kuljettajan hytistä ulos kattomaan ennen kuin sulkee ovet.
Ton estää kuitenkin Suomessa se, että junissa ei ole kuskille omaa ovea.
Tai kääntäen niin päin että Suomen käytännön estää Ruotsissa se, ettei junissa ole peilejä :)
 
Meikäläinen ei kehtaisi tuon "uutisen" perusteella tehdä mitään johtopäätöksiä siitä, mitä oikeasti on tapahtunut.

Itse sain selville uutisesta lähinnä sen, että opiskelijakortti ei ollut mukana -> vaihtoehtoina junasta poistaminen tai aikuisen lipun osto. Ei käteistä mukana jolloin kanssamatkustaja on maksanut lipun. Loppu onkin lähinnä väritettyä draamaa. Ehkäpä ensi kerralla varmistaa että kortti on mukana.
 
Itse sain selville uutisesta lähinnä sen, että opiskelijakortti ei ollut mukana -> vaihtoehtoina junasta poistaminen tai aikuisen lipun osto. Ei käteistä mukana jolloin kanssamatkustaja on maksanut lipun. Loppu onkin lähinnä väritettyä draamaa. Ehkäpä ensi kerralla varmistaa että kortti on mukana.

Olen itse ollut vastaavassa tilanteessa siten, että tuo netistä löytyvä rekisteriote yhdessä henkkareiden kanssa riitti todistamaan opiskelijastatukseni. Kyseinen konduktööri toimikin mielestäni asiakaspalvelun kannalta ainoalla oikealla tavalla, joka ei kuitenkaan ilmeisesti jostakin syystä ole mikään VRn yleinen käytäntö vaan kyseisen konduktöörin omaan harkintaan perustuva päätös.
 
Pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteessä otetaan 19.6. käyttöön uusi asiakaspalvelumalli. Lipunmyynti lähijunissa loppuu ja konduktöörit alkavat kiertää junissa pareittain. Uudistus koskee sekä HSL-alueen junia että VR:n lähijunia. Samalla lähiliikennealue laajenee Tampereelle.

VR:n tiedote
 
Pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteessä otetaan 19.6. käyttöön uusi asiakaspalvelumalli.

Eli konduktööri, jonka päätehtävä on heittää matkustajia pihalle junasta. Tuollaista ei voi keksiä mikään muu kuin Höseli.

Mikä voisi olla vielä älyvapaampaa? Minäpä keksin! Lopetetaan kuljettajarahastus ratikoissa. Eikä hommata tilalle mitään. Ei automaatteja vaunuihin eikä pysäkeille. Ai mutta... Enhän mä keksinytkään. Höseli keksi sen jo. :lol:
 
Eli konduktööri, jonka päätehtävä on heittää matkustajia pihalle junasta. Tuollaista ei voi keksiä mikään muu kuin Höseli.

Nyt on vaan kehitetty tarpeettomille konduktööreille jotain tekemistä. Eikö niistä nyt olisi voinut kouluttaa vaikka vartijoita, jos suora lopputili hyödyttömälle joukolle ei käynyt?

Se, ettei konduktööri voi antaa tarkastusmaksua on kyllä varsinainen byrokratian kukkanen.
 
Tämä uudistus tuo mukanaan mm seuraavia heikkouksia:
- Ihmiset jotka nyt ovat tehneet satunnaisia junamatkoja kertalipuilla, tulevat kulkemaan kyseiset matkat omalla autolla ja taksilla jos he eivät saa kertalippuja ostettua mistään etukäteen. Onko HSL:llä varaa siihen?
- Henkilöt joiden ulkonäkö poikkeaa kantasuomalaisista, pystyvät tästedes matkustamaan pummilla, tekeytymällä turistiksi joka ei tunne sääntöjä. Onko HSL:llä varaa siihen?
On totta että älypuhelimiin voi ladata kaikenlaisia applikaatioita mutta kaikilla ei ole sellaisia ja kaikki, esim ukomaalaiset eivät tiedä miten niitä käytetään.
HSL:n PITÄÄ ruveta myymään uudestaan pahvisia kertalippuja kioskeista ja muista jälleenmyyntipaikoista satunnaisia matkoja varten, kuten muilla maailman suurkaupunkien joukkoiiikenneoperaattoreilla on tapana. Muuten ei voi sanoa muuta kuin että tämä järjestely on syrjivä ja epäreilu.

t. Rainer
 
Tämä uudistus tuo mukanaan mm seuraavia heikkouksia:
Henkilöt joiden ulkonäkö poikkeaa kantasuomalaisista, pystyvät tästedes matkustamaan pummilla, tekeytymällä turistiksi joka ei tunne sääntöjä. Onko HSL:llä varaa siihen?

No eipähän mennyt montaakaan tuntia, että tähän saatiin liitettyä tuo mystinen "kantasuomalainen".
 
No eipähän mennyt montaakaan tuntia, että tähän saatiin liitettyä tuo mystinen "kantasuomalainen".
Minä uskon kyllä että jokainen Suomessa pysyvästi asuva, oli sitten kanta- tai uussuomalainen, joka matkustaa junalla, yrittää välttää pummilla matkustamista. Mutta jos lipun ostaminen on tehty hankalaksi ts kertalippuja ei saa ostaa mistään, ja on pakko päästä silti junalla, niin houkutus voi silti olla suuri tekeytyä turistiksi, jos pystyy esittämään sellaista vakuuttavasti. Samoin joku vähän ikäistään vanhemman näköinen 60-70 vuotias voi tekeytyä dementoituneeksi. Itse en haluaisi olla konduktööri sellaisessa junassa joka pärstäkertoimen mukaan joutuu valitsemaan kuka saa jatkaa matkustamista junassa ilman lippua ja kuka ei.

t. Rainer
 
Tämä uudistus tuo mukanaan mm seuraavia heikkouksia:
- Ihmiset eivät saa kertalippuja ostettua mistään etukäteen.
Tämä ei nähdäkseni pidä paikkaansa. Kännykkälipun lisäksi tuohon uutiseen liitetty kartta näytti, että vähintään kertalippuautomaatti olisi tulossa kaikille asemille ennen kesän muutosta. Näkee sitten, miten ne toimivat, mutta kuitenkin...
 
Takaisin
Ylös