Kuljettajanvaihdot

Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

Aika sairasta, jos hetken pysähdyksen takia hermoillaan! Kuljettajanvaihdot päätepysäkeillä aiheuttaisivat vain paljon enemmän turhaa saastuttavaa tyhjänäajoa ja näin lisäisi liikennöinnin kustannuksia!

Eipä siinä mitään, jos aikataulussa lähdetään. Mutta yleensä ollaan ainakin 3 minuuttia myöhässä kun Leppävaarasta lähdetään. Vaihto on nopea, jos se tehdään oikein. Työn lopettava kuljettaja hoitaa, että on älykortit ja muut hoidettu ennen kuin pysähdytään. Pystyy sen kortin yhdessä pysäkin välissä siihen masiinaan laittamaan. Sekä jätetään se ylimääräinen hölötys pois vaihtavien kuskien välillä. Tämän takia on myöhästynyt, ja sitten vielä aletaan kaivamaan kaikkia lippuja ja lappuja esille. Levitään oikein siihen esille kaikki. Kyllä se nyppii kun 5 minuuttia menee sellaiseen, ja haluaisi nopeasti kohti kotia. Sitten vielä HelBin kohdalla jäänyt edellinen vuoro välistä.
 
Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

Eipä siinä mitään, jos aikataulussa lähdetään. Mutta yleensä ollaan ainakin 3 minuuttia myöhässä kun Leppävaarasta lähdetään. Vaihto on nopea, jos se tehdään oikein. Työn lopettava kuljettaja hoitaa, että on älykortit ja muut hoidettu ennen kuin pysähdytään. Pystyy sen kortin yhdessä pysäkin välissä siihen masiinaan laittamaan. Sekä jätetään se ylimääräinen hölötys pois vaihtavien kuskien välillä. Tämän takia on myöhästynyt, ja sitten vielä aletaan kaivamaan kaikkia lippuja ja lappuja esille. Levitään oikein siihen esille kaikki. Kyllä se nyppii kun 5 minuuttia menee sellaiseen, ja haluaisi nopeasti kohti kotia. Sitten vielä HelBin kohdalla jäänyt edellinen vuoro välistä.
Onneksi sinä et ole vielä ainakaan Concordian työnjohtaja ;). Sen verran voin kuitenkin sanoa, että Buscomin lopetus pitää tehdä juuri kuljettajavaihdon tapahtuessa ja sillä voidaan valvoa mm. todenmukaista työaikaa. Myös auton kunto tai joitain poikkeuksellista linjalla yms. pitää selvittää jatkavalle kuljettajalle. Vastaanottava kuljettaja säätää penkin, peilit ja ratin (nykyään koko kojelaudan) kohdalleen. Nämä kaikki ovat turvallisuuteen vaikuttavia seikkoja ja ainakin minä olen tarkka siitä, että kaikki on just eikä melkein. Välttämättömät toimenpiteet pitää tehdä kunnolla ja huolella; tarkistan myös peusteellisesti, etten esimerkiksi unohda mitään työvälineitä tms. seuraavalle kuljettajalle luovutettavaan autoon.
Toki ammattilaista hoitavat tuon kaiken ripeästi, jos ollaan jo valmiiksi myöhässä niin ei hoppuaminen ja hosuminen auta mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

Onneksi sinä et ole vielä ainakaan Concordian työnjohtaja ;).

Tulevana merkonomina tuskin tulen olemaankaan.. :D Tuohon edelliseen sen verran, että miksi sitten osa kuljettajista laittaa sen lätkän siihen masiinaan jo ennen kuin ollaan oikeasti päättärillä? Leppävaarassa Ratsukadulla esimerkiksi olen nähnyt.
 
Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

Mikä lätkä laitetaan masiinaan? Tarkoitatko ajopiirturin kiekkoa.
 
Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

Tuohon edelliseen sen verran, että miksi sitten osa kuljettajista laittaa sen lätkän siihen masiinaan jo ennen kuin ollaan oikeasti päättärillä? Leppävaarassa Ratsukadulla esimerkiksi olen nähnyt.

Itekkin laita joskus kortin valmiiksi jolloin buscom on vielä toiminnassa, mutta painan vasta loppuun kun on vaihtomies tullut päättärillä tai vaihdossa, jolloin poistuminen kestää 10sekunttia.
 
Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

Tai sitten tekisivät ne kuljettajavaihdot päätepysäkeillä. Siellä se on yleensä enemmän aikaa, kun keskellä reittiä. Silloin mukaan lasketaan vielä vihaiset matkustajat, jotka ihmettelevät kun kestää niin kauan. Tähän olen törmännyt Leppävaaran suunnan linjoilla.

Tuolla tavalla tulee enemmän palkkakustannuksia eli ei tule toteutumaan nykyisillä tilaajan ehdoilla.
 
Vs: Autokierrot YTV-alueen firmoissa

Eipä siinä mitään, jos aikataulussa lähdetään. Mutta yleensä ollaan ainakin 3 minuuttia myöhässä kun Leppävaarasta lähdetään. Vaihto on nopea, jos se tehdään oikein. Työn lopettava kuljettaja hoitaa, että on älykortit ja muut hoidettu ennen kuin pysähdytään. Pystyy sen kortin yhdessä pysäkin välissä siihen masiinaan laittamaan. Sekä jätetään se ylimääräinen hölötys pois vaihtavien kuskien välillä. Tämän takia on myöhästynyt, ja sitten vielä aletaan kaivamaan kaikkia lippuja ja lappuja esille. Levitään oikein siihen esille kaikki. Kyllä se nyppii kun 5 minuuttia menee sellaiseen, ja haluaisi nopeasti kohti kotia. Sitten vielä HelBin kohdalla jäänyt edellinen vuoro välistä.

Tämä on juuri tätä kun matkustajat "tietävät" bussin ajosta ihan kaiken ja huomattavasti paremmin kuin yksikään kuljettaja. Oikeasti, 5 minuuttia? Siinäkö ehtii elämä mennä pilalle? Toisekseen kyseessä on todennäköisesti 1,5 minuuttia joka kaikkine liioitteluineen onkin tänne kirjoitettuna 5min.

Nimim. kahden bussikuskin lapsi 22v
 
Niinpä, naurettavaa vaahtoamista taas "asiantuntijoilta".:mad:
Itse ainakin haluan säätää penkin, ratin ja peilit ym. ennen kuin lähden ajamaan,
eikä siihen mene kuin pari minuuttia, kai kuljettajallakin on oikeus ergonomiseen työympäristöön?
Ja se piippaileva lätkä on buscom kuljettajakortti, YTV-alueella ei käytetä ajopiirtureita ym. vaan bussin ja raitiovaununkuljettajat käyttävät henkilökohtaista korttia jolla käynnistetään myyntilaite, valvotaan myyntiä ja työaikaa.
 
Niinpä, naurettavaa vaahtoamista taas "asiantuntijoilta".:mad: Itse ainakin haluan säätää penkin, ratin ja peilit ym. ennen kuin lähden ajamaan, eikä siihen mene kuin pari minuuttia, kai kuljettajallakin on oikeus ergonomiseen työympäristöön?

Itse kun teen kuljettajanvaihdon poisjäädessäni ja autossa on ns. manuaalipeilit niin kysyn seuraavalta kuljettajalta, onko oikeanpuoleinen peili hyvin (se on se hitaampi säätää) ja käännän tarvittaessa. Nämä ajoasentoon ja näkyvyyteen liittyvät asiat ovat (varsinkin isolla autolla) erittäin kriiittisiä ja siksi ne täytyy hoitaa kuntoon, ennen kuin jatketaan ajoa. HELBin työohjeissa sanotaan myös yksiselitteisesti, että BUSCOMissa kuljettajan vaihto tehdään vasta pysäkillä (liittyy työaikojen seurantaan).

Siitä ylimääräisestä minuutista hermostuvat voivat aivan vapaasti mennä jollain muulla kulkuneuvolla!
 
Siitä ylimääräisestä minuutista hermostuvat voivat aivan vapaasti mennä jollain muulla kulkuneuvolla!

Aivan, eli reklaamatioihin vastataan tuolla tavalla. Asiakaspalveluammatissa kuuluu lähteä siitä, että asiakas on aina oikeassa, vaikka olisikin väärässä.
 
Aivan, eli reklaamatioihin vastataan tuolla tavalla. Se on sitä kuuluisaa "hyvää" asiakaspalvelua.
Se Yksi Kaveri siellä bussin edessä eli kuljettaja vastaa myös Sinunkin turvallisuudestasi ja jopa hengestäsi ollessasi hänen bussinsa matkustajana. Ja kaltaisiasi saattaa tuossa bussissa olla jopa 140 kappaletta, kuten viime yönä kyydissäni linjalla 01N. Ei ole suinkaan vähänpätöinen asia, miten ja missä olosuhteissa tämä joukkoliikenneammattilainen työnsä tekee. Siksi ainakin kuljettajatilan tulee olla "just eikä melkein" säädettynä kohdalleen, kun me kuljettajat olemme työkalullamme "on the line". Pientä kärsivällisyyttä ja ymmärtäväisyyttä, pyydän!
 
Siitä ylimääräisestä minuutista hermostuvat voivat aivan vapaasti mennä jollain muulla kulkuneuvolla!

Tai aikaisemmalla vuorolla. Sitä en ole koskaan käsittänyt, että ihmiset katsovat aikataulukirjasta ajoajan olevan vaikkapa 28 minuuttia paikasta A paikkaan B, ja matka-ajan sitten ollessa hiukan pidempi nostavat hirvittävän mekkalan aikataulussa pysymättömyydestä kun eivät ole sovitussa tapaamisessaan kello 16, kun liikkumavaraa omissa aikatauluissa on tasan 0 minuuttia.
 
Aivan, eli reklaamatioihin vastataan tuolla tavalla. Asiakaspalveluammatissa kuuluu lähteä siitä, että asiakas on aina oikeassa, vaikka olisikin väärässä.


Oletko joskus lähettänyt reklamaation esim. Helb:lle siitä että matkasi kestää minuutin pitempään kuljettajavaihdon takia? Vai vastaako linja-autoyritykset nykyään reklamaatioihin tämän forumin kautta? Minä kun olen aina käsittänyt että täällä kerrotaan omia, henkilökohtaisia mielipiteitä...
 
Takaisin
Ylös