- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Vs: Näin Pariisissa
Olen huomannut bussilla ja raitiovaunuilla matkustaessani sellaisenkin arvaamattoman seikan joka hidastaa matkantekoa: Nimittäin kuljettajanvaihdokset kesken matkan. Bussilla kun matkustaa luoteis-Helsingistä keskustaan niin voi olla melkein varma että kuskin vaihdos on joko Munkkivuoressa tai Ruskeasuolla. Raitovaunuissa varmimpia kuskinvaihtopaikkoja ovat Töölön halli ja Hakaniemi. Joskus ratikalla matkustaessa ei pelkästään kuski vaihdu vaan koko ratikka, eli matkustajat komennetaan ulos Töölön hallin pysäkillä jossa joutuvat vaihtamaan toiseen, ilman sen erikoisempaa syytä. Pelkästään kuskin vaihtamiseen menee aikaa 2-3 minuuttia kun kassakone on asetettava paikoilleen ja kuskit vaihtavat kuulumisiaan ja riisuvat ja pukevat päällystakkinsa jne.
Ymmärrän että kuskinvaihdokset kesken matkanteon kuuluvat tiheärytmiseen pintajoukkoliikenteeseen. Ilman vaihtoja monen kuskin työvuorot venyisivät liian pitkiksi ja vastaavasti syntyisi tyhjäkäyntiä tiettyyn aikaan. Raskaassa raideliikenteessa en ole tavannut että kuskeja vaihdettaisiin kesken matkan, tai jos vaihdetaan niin se sujuu huomaamattoman nopeasti.
t. Rainer
Olen huomannut bussilla ja raitiovaunuilla matkustaessani sellaisenkin arvaamattoman seikan joka hidastaa matkantekoa: Nimittäin kuljettajanvaihdokset kesken matkan. Bussilla kun matkustaa luoteis-Helsingistä keskustaan niin voi olla melkein varma että kuskin vaihdos on joko Munkkivuoressa tai Ruskeasuolla. Raitovaunuissa varmimpia kuskinvaihtopaikkoja ovat Töölön halli ja Hakaniemi. Joskus ratikalla matkustaessa ei pelkästään kuski vaihdu vaan koko ratikka, eli matkustajat komennetaan ulos Töölön hallin pysäkillä jossa joutuvat vaihtamaan toiseen, ilman sen erikoisempaa syytä. Pelkästään kuskin vaihtamiseen menee aikaa 2-3 minuuttia kun kassakone on asetettava paikoilleen ja kuskit vaihtavat kuulumisiaan ja riisuvat ja pukevat päällystakkinsa jne.
Ymmärrän että kuskinvaihdokset kesken matkanteon kuuluvat tiheärytmiseen pintajoukkoliikenteeseen. Ilman vaihtoja monen kuskin työvuorot venyisivät liian pitkiksi ja vastaavasti syntyisi tyhjäkäyntiä tiettyyn aikaan. Raskaassa raideliikenteessa en ole tavannut että kuskeja vaihdettaisiin kesken matkan, tai jos vaihdetaan niin se sujuu huomaamattoman nopeasti.
t. Rainer
Viimeksi muokannut moderaattori: